Permalänk
Medlem

DIY "ambilight" för monitor?

Är sugen på att skaffa så kallad "ambilight" till min monitor för att förhöja spelkänslan när jag lirar. Det finns så klart existerande kit för detta redan, som t.ex Lightberry, Ambilight Twist och Dreamscreen men som jag förstår det är de kanske inte de mest kostnadseffektiva samtidigt som att kvalitén på ens "ambilight" inte är den bästa (typ de har bara 30 leds / meter som standard när man kan ha 60-144 leds/meter om man vill).

Just nu håller jag på att läsa följande två guider för att sätta mig in i vad som behövs:

https://www.open-electronics.org/raspilight-an-open-project-f...
https://www.reddit.com/r/raspberry_pi/comments/6892nf/diy_amb...

Just nu är jag lite osäker på om jag behöver en Raspberry Pi eller inte. Så här ser diagrammet ut från guiden på reddit

Är det någon som gjort något liknande och har några bra tips?

Permalänk
Medlem

Verkar onödigt många komponenter? Om du alltid ska använda en dator som input så ska det finnas en färdig lösning med bara en Arduino som kopplas direkt till datorn via USB.

Permalänk
Medlem

Letade upp ett exempel som bara använder en arduino: https://www.instructables.com/DIY-Ambilight-Using-Arduino-Nan...
Så klart funkar detta bara med en dator, andra typer av inputs till skärmen (som spelkonsoler etc) funkar inte.

Permalänk
Medlem

Finns ju annars färdiga kit från både Corsair och NZXT ifall det är av intresse.

https://www.nzxt.com/product-overview/hue-2-ambient-lighting-...

https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Accessories...

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Verkar onödigt många komponenter? Om du alltid ska använda en dator som input så ska det finnas en färdig lösning med bara en Arduino som kopplas direkt till datorn via USB.

Ja, det är onödigt många komponenter. Jag antar att de kör med t.ex en blurayspelare som videokälla och därför behöver lite fler komponenter för att det skall fungera.

Skrivet av Thunderbolt:

Letade upp ett exempel som bara använder en arduino: https://www.instructables.com/DIY-Ambilight-Using-Arduino-Nan...
Så klart funkar detta bara med en dator, andra typer av inputs till skärmen (som spelkonsoler etc) funkar inte.

Tackar, jag skall kolla in detta.

Skrivet av Gyhlen:

Tack så mycket. Ska jag vara helt ärlig så fungerar säkert de där produkterna jättebra men liksom antalet LEDs är ju ruskigt lågt för NZXTs lösning (8-10 st per strip). Corsairs ser lovande ut och om jag inte hittar en bra DIY-lösning på detta så köper jag nog den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Jag har provat båda ovan och Philips lösning med 3st play bakom skärmen. Om syftet är att kunna styra lite belysning bakom skärmen så fungerar allihop ungefär lika bra, men nzxt är nog sämst av de tre.

Däremot om riktig ambilight ska användas där bakgrundsbelysningen ändras efter vad som visas på skärmen är Philips lösning fullkomligt överlägsen. Det beror främst på hur de hanterar övergångar mellan olika färger där både corsair och nzxt visserligen ändrar belysningsfärg men på så sätt att det bara blir jobbigt.

Det jag märkt är att man inte vill ha en 1:1 förändring på ljuset utan att det är mycket bättre med mjukare och lite långsammare övergångar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hyperion är ett annat projekt
Man kan som sagt börja med en datorklient som styr och då behövs bara raspberry Pi och led's (https://www.instructables.com/DIY-Ambilight-With-Raspberry-Pi...), sedan kan man lägga till hdmi konverter om man vill.
Det absolut billigaste vore väl enbart en arduino eller esp som kontroller om man inte vill lägga till hdmi-usb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundburgaren:

Jag har provat båda ovan och Philips lösning med 3st play bakom skärmen. Om syftet är att kunna styra lite belysning bakom skärmen så fungerar allihop ungefär lika bra, men nzxt är nog sämst av de tre.

Däremot om riktig ambilight ska användas där bakgrundsbelysningen ändras efter vad som visas på skärmen är Philips lösning fullkomligt överlägsen. Det beror främst på hur de hanterar övergångar mellan olika färger där både corsair och nzxt visserligen ändrar belysningsfärg men på så sätt att det bara blir jobbigt.

Det jag märkt är att man inte vill ha en 1:1 förändring på ljuset utan att det är mycket bättre med mjukare och lite långsammare övergångar.

Hur fungerar Philips lösning egentligen? Det känns ju som om den bara kan visa en färg åt gången om de tyska vara tre "pelare" lodrätt placerade bakom en skärm istället för en list/ram runt skärmen som med de andra lösningarna.

Skrivet av pacc:

Hyperion är ett annat projekt
Man kan som sagt börja med en datorklient som styr och då behövs bara raspberry Pi och led's (https://www.instructables.com/DIY-Ambilight-With-Raspberry-Pi...), sedan kan man lägga till hdmi konverter om man vill.
Det absolut billigaste vore väl enbart en arduino eller esp som kontroller om man inte vill lägga till hdmi-usb.

Jo, en Arduino hade nog varit bäst och enklast. Tror de behövde en Raspberry Pi + HDMI-konverter för att deras bildkälla kom antingen från en dvd-/blursyspelare eller från en satellitmottagare.

Ska kolla in din länk och se om det är nått jag kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Hur fungerar Philips lösning egentligen? Det känns ju som om den bara kan visa en färg åt gången om de tyska vara tre "pelare" lodrätt placerade bakom en skärm istället för en list/ram runt skärmen som med de andra lösningarna.

Jo, en Arduino hade nog varit bäst och enklast. Tror de behövde en Raspberry Pi + HDMI-konverter för att deras bildkälla kom antingen från en dvd-/blursyspelare eller från en satellitmottagare.

Ska kolla in din länk och se om det är nått jag kan göra.

Ja, det är tre färger åt gången. Jag hade två som lyste ut åt sidorna och en uppåt. Men det är bra spridning och ganska mjukt ljus så det blir ljus runtomkring iaf, alltså inte tre pelare eller liknande. Nu vet jag inte riktigt vad ditt syfte är med projektet men om det är att få en bra, funktionell ambilight som följer "stämningen" på skärmen så gör Philips ett väldigt bra jobb. Om du snarare vill ha snabba ljusförändringar med massor av färger så det ser coolt ut ska du välja något annat.

Grejen med snabba förändringar och många olika färger är att det på kort tid blir väldigt jobbigt för ögonen. I alla fall för mig. När du sitter och spelar eller tittar på en film så tittar du ändå på skärmen och inte på ljuset runt omkring.

Det allra bästa är ju såklart så många LEDs som möjligt och en mjukvara som går att justera på så många sätt som möjligt för att göra det så bra det går för dig och dina preferenser. Jag vet inte hur egenbyggda lösningar är men jag vågar påstå att Corsair och NZXT gjorde ett riktigt dåligt jobb när jag testade deras lösningar för ungefär ett år sedan. Både deras standardinställningar och möjligheten att ställa in på ett bra sätt.

Edit:
Det kan ju vara värt att nämna att Philips lösning använder en mjukvara du installerar på din dator. Den är sedan kompatibel med samtliga(?) RGB-lampor i Hue-serien, så det måste inte vara just play. Det behövs en styrenhet också. Jag kompletterade mina tre play med en vanlig ledlist som jag satte i takhöjd bakom mig och en lampa i vanliga takarmaturen också. I mjukvaran placerar man ut var varje ljuskälla befinner sig i rummet relativt till skärmen. Den största nackdelen med Hue är att det snabbt blir dyrt.

Visa signatur

.

Permalänk

Ett år gammal tråd, jaja vi kickar liv i den.
Finns det något annat system än Philips Hue HDMI Sync Box för att synka en LEDslinga med bildsignalen?
någon lite billigare HDMI --> Ledslinga variant..
ja någon som funkar bra, kan hitta mängder men, vad ska man ha

Tänkte "Ambilighta" runt omkring 100" projektorduk/ram

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ett år gammal tråd, jaja vi kickar liv i den.
Finns det något annat system än Philips Hue HDMI Sync Box för att synka en LEDslinga med bildsignalen?
någon lite billigare HDMI --> Ledslinga variant..
ja någon som funkar bra, kan hitta mängder men, vad ska man ha

Tänkte "Ambilighta" runt omkring 100" projektorduk/ram

Jaa! Om detta fortfarande är relevant, så förklara jag gärna hur

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Skrivet av korvjohn:

Jaa! Om detta fortfarande är relevant, så förklara jag gärna hur

Oja fortfarande aktuellt, har dock glömt av mitt inlägg själv.
Projjen matas med HDMI via Surroundstärkare, just nu 4 hdmi in: PC, Xbox, PS4 och Appletv.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|