AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Performance

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Performance

Jag har stor respekt för Gamers Nexus men här känns det som de missat vad RAM är. RANDOM Access Memory leder till att minnesallokeringar resulterar i högre latency ju mindre ledigt minne som finns, det har inget med antal minnen i systemet att göra (utöver att alla kanaler används). Enligt mig bara ytterligare bevis för att det ur prestandaperspektiv är värt att ha betydligt mer minne än som används (utöver windows automatiska användning av ledigt RAM).

Permalänk
Samsung Sverige

Om jag tolkar det rätt verkar det handla om bandbredden. Du bör få samma resultat med exempelvis 2x16Gb Dual rank (och GN skriver i kommentarerna att det lyfts fram som sweet spot också).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Hur vet man om minnet är dual eller singel rank??

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Grimhall:

Hur vet man om minnet är dual eller singel rank??

Det framgår i CPU-Z under SPD-fliken. Generellt är många (de flesta) 8Gb-stickorna och mindre single rank, och det är vanligare med dual rank i 16Gb.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har stor respekt för Gamers Nexus men här känns det som de missat vad RAM är. RANDOM Access Memory leder till att minnesallokeringar resulterar i högre latency ju mindre ledigt minne som finns, det har inget med antal minnen i systemet att göra (utöver att alla kanaler används). Enligt mig bara ytterligare bevis för att det ur prestandaperspektiv är värt att ha betydligt mer minne än som används (utöver windows automatiska användning av ledigt RAM).

Jag tror inte det förklarar det hela prestandaskillnaden?
Ca 20:30 in i videon testar de 2 vs 4 stickor med Intel också... Även där är 4x8 aningens snabbare i tex Tomb raider , men inte alls lika stor skillnad som för AMD. (165 vs 160fps)

Jag är fortfarande osäker på slutsatsen
Det är synd att de inte jämförde 4 x 8 vs 2 x 16 med stickor med samma frekvens och timing (helst från samma tillverkare)...

---

Typiskt att man beställde 2 x 16 stickor igår

*edit*
Fast den där killen Wendell @ 23:39 verkar ju i och för sig hinta att 2 stycken 16 gig single rank stickor är snabbast!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Roger W:

Jag tror inte det förklarar det hela prestandaskillnaden?
Ca 20:30 in i videon testar de 2 vs 4 stickor med Intel också... Även där är 4x8 aningens snabbare i tex Tomb raider , men inte alls lika stor skillnad som för AMD. (165 vs 160fps)

Jag är fortfarande osäker på slutsatsen
Det är synd att de inte jämförde 4 x 8 vs 2 x 16 med stickor med samma frekvens och timing (helst från samma tillverkare)...

---

Typiskt att man beställde 2 x 16 stickor igår

*edit*
Fast den där killen Wendell @ 23:39 verkar ju i och för sig hinta att 2 stycken 16 gig single rank stickor är snabbast!

Intressant! Men single rank 16Gb är väl inte jättevanligt? Eller? Frågan är också hur stor skillnaden är mot dual rank 16Gb.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Intressant! Men single rank 16Gb är väl inte jättevanligt? Eller? Frågan är också hur stor skillnaden är mot dual rank 16Gb.

Jepp, håller med! Vill se mer tester

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Buildzoid har många videos om minnen och Dual/single rank och det är konstigt att Gamer Nexus har så dålig koll på det när Buildzoid samarbetar nära med Gamer Nexus.

Förhoppningsvis kommer Gamer Nexus tillbaka med mer utförliga videos som klarnar upp det hela inom kort. Om du vill veta mer redan nu kan du går direkt till källan.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Maximo:

Buildzoid har många videos om minnen och Dual/single rank och det är konstigt att Gamer Nexus har så dålig koll på det när Buildzoid samarbetar nära med Gamer Nexus.

Förhoppningsvis kommer Gamer Nexus tillbaka med mer utförliga videos som klarnar upp det hela inom kort. Om du vill veta mer redan nu kan du går direkt till källan.
https://www.youtube.com/watch?v=tgFXVhsK1ok

https://www.youtube.com/watch?v=tySToFdLV2g&t=311s

https://www.youtube.com/watch?v=3vQwGGbW1AE

Ja, men i det här fallet är det väl att 4x8Gb SR visar på så tydliga prestandaförbättringar över 2x8Gb SR. Det har väl inte varit på den nivån tidigare?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Från en ekonomisk synpunkt är det kanske mer vad som är mest prisvärt med.
tex:
4x4GB 3600 (16-16-16-36) -VS- 2x8 3600 (16-16-16-36)
Även då:
4x8GB 3600 (16-16-16-36) -VS- 2x16 3600 (16-16-16-36)

~10% prestanda betyder inte så mycket om det är 1000kr skillnad i priset. iaf inte för mig.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

4x8GB SR borde väl ur datorns perspektiv vara samma som 2x16GB DR kan man tycka, men det är klart att själva signaleringen inte sker på samma ställe.

4x16GB DR lär väl inte vara snabbare än 2x16 DR? Många ranks att addresera blir det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

4x8GB SR borde väl ur datorns perspektiv vara samma som 2x16GB DR kan man tycka, men det är klart att själva signaleringen inte sker på samma ställe.

4x16GB DR lär väl inte vara snabbare än 2x16 DR? Många ranks att addresera blir det.

4xDR > 4xSR > 2xDR > 2xSR

Största skillnaden är mellan 2SR och 2DR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Om jag tolkar det rätt verkar det handla om bandbredden. Du bör få samma resultat med exempelvis 2x16Gb Dual rank (och GN skriver i kommentarerna att det lyfts fram som sweet spot också).

Nämnde i slutet av videon att en annan youtuber hade gett dem info att 2x16gb single rank fick bäst resultat.
Så klart inget som är 100% men de nämnde det. Svårt att säga vad dual rank hade gett utan mer utförliga tester.
Har nyss beställt 3600 cl 14 2x16gb.. får la se hur det går med en 5900x.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så är det som ger bäst utbyte är att man använder alla tillgängliga minneskanaler från processorn. Har man bara två stickor som bara hanterar en kanal men processorn stödjer 4 kanaler så har man helt enkelt lägre kapacitet.

Men det är också beroende av tillämpning hur mycket man vinner. Så att börja med 2x16 är ingen katastrof, då går det att lägga till 2x16 till litet senare när plånboken tillåter, förutsatt att processorn kan addressera mer än 32GB. (min gamla i7-2600 har tak på 32 )

Permalänk
Medlem

Jag har alltid trott att det är single rank som är det snabbare alternativet.

Sedan har väl Ryzen fortfarande bara 2 minneskanaler, eller är det några andra kanaler vi pratar om här?
Trodde det var Threadripper man var tvungen att gå upp till för att få 4 minneskanaler?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

*edit*
Fast den där killen Wendell @ 23:39 verkar ju i och för sig hinta att 2 stycken 16 gig single rank stickor är snabbast!

Får invänta fler tester men tycker det låter väldigt konstigt. Är det interleaving som ligger bakom så borde ju 2x16 DR > 2x16 SR rimligtvis. 4x8 SR och 2x16 DR ger fyra ranks. Sen borde väl topology spela roll också, dvs. daisy chain vs T-topology.

Skrivet av CubaCola:

Jag har alltid trott att det är single rank som är det snabbare alternativet.

Sedan har väl Ryzen fortfarande bara 2 minneskanaler, eller är det några andra kanaler vi pratar om här?
Trodde det var Threadripper man var tvungen att gå upp till för att få 4 minneskanaler?

Ja, det är fortfarande bara två kanaler men skillnaden ligger i interleaving och två ranks vs fyra ranks (fråga mig inte hur det fungerar dock ...). Jag tror att DR är snabbare i teorin, men det är svårare att driva för minneskontrollen. Att SR varit kung tror jag beror på just det, dvs. det tillåter lägre latenser och högre frekvenser vilket övervägt vinsterna med DR. Minneskontrollen har dock blivit förbättrad rejält mellan varje generation Zen (IMC på Zen 1 var ju fruktansvärt kräsen) och nu kanske det helt enkelt är så att den är så bra att man tjänar mer på 4 ranks vs 2.

Med reservation för att jag pratar i nattmössan, gissar friskt och är en en idiot när det kommer till dylika ämnen Blir intressant att se mer tester av det här, även om det inte är några enorma prestandaskillnader det handlar om.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Från en ekonomisk synpunkt är det kanske mer vad som är mest prisvärt med.
tex:
4x4GB 3600 (16-16-16-36) -VS- 2x8 3600 (16-16-16-36)
Även då:
4x8GB 3600 (16-16-16-36) -VS- 2x16 3600 (16-16-16-36)

~10% prestanda betyder inte så mycket om det är 1000kr skillnad i priset. iaf inte för mig.

De flesta håller nog inte med dig och skulle mer än gärna ge 1000kr för 10% mer prestanda.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen konstigt att 4 stickor är snabbare än 2 stickor, det borde ju inte vara så.

Det finns massor av tester som visar att mer minne än du behöver inte är snabbare på något sätt, helt fel slutsats av trådskaparen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det är verkligen konstigt att 4 stickor är snabbare än 2 stickor, det borde ju inte vara så.

Det finns massor av tester som visar att mer minne än du behöver inte är snabbare på något sätt, helt fel slutsats av trådskaparen

Tror inte heller på detta. Finns inget hårdvarumässigt vad jag kan se som kan göra det snabbare.

Single rank ska vara snabbast av vad jag läst mig till nu.

Slutsatsen får bli fel i testet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett är det logiskt att 4 ranks KAN vara snabbare än 2. Oavsett om det handlar om 2x16GB eller 4x8GB.

Man skulle kunna jämföra det med pcie kanaler, ju fler som finns tillgängliga ju större bandbredd. Sen är det upp till både Windows och programmet/spelet om det utnyttjar det eller inte.

Det optimala är ju faktiskt att datan INTE läses från Ram, utan direkt från cache minnet på cpun, det är dock väldigt begränsat i storlek så det är därför RAM finns.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tror inte heller på detta. Finns inget hårdvarumässigt vad jag kan se som kan göra det snabbare.

Single rank ska vara snabbast av vad jag läst mig till nu.

Slutsatsen får bli fel i testet.

Du har tolkat tidigare tester fel.
Det enda som är snabbare med få ranks är hur mycket överklockning man kan få ut ur minnet.
AHOC körde ju tom 1 ram sticka i ett test nyligen för att se vad max överklock han kunde nå. Tror det blev 5200MHz.

Ju fler minnesmoduler, ju högre krav på strömmatning och cpuns IMC. Därför brukar man säga att 4 moduler inte är optimalt om man vill ha max överklocka.
Däremot så speler ju den extra övercklocken inte nån roll om man ändå kan få högre prestanda med fler ranks än med några hundra MHz högre klock ger.

Därför många gillar 2x16GB = 4 ranks men bara 2 moduler. Och man får även 32GB minne så de flesta behöver då inte tänka på att utöka det på många år

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Samsung Sverige

Antalet ranks och prestanda har ju hängt ihop även på Zen 2. Guru3D har bra benchmarks här: https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_ram_scaling_e...

Beroende på moderkortets topologi (daisy chain eller T) kan två stickor dual rank 16GB vara att föredra över fyra stickor single rank 8GB (daisy chain som är vanligast föredrar det förstnämnda).

På Reddit verkar många överens om att han säger fel i videon (det ska alltså inte vara 2x16GB single rank), med hänvisning till att Wendell säger dual rank i en annan video. Buildzoid verkar också vara inne på samma spår i kommentarerna.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Flög något rakt över mitt huvud?

Min tolkning från en av video'rna som kom var att de själva inte förstod varför, men att de testat med 32gb 4 stickor, och 2 stickor med 32gb total kapacitet, och att det var mätbar positiv skillnad som höll i sig att de med 4 stickor, även om det var samma mängd totalt RAM minne.

De sa ju då även att de eliminerat hastighet och mängd minne på stickorna i sig från ekvationen då de utfört flertalet kontrollerade tester.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Hur ser man om ett RAM-minne är single eller dual rank? Tittar på specs på RAM på våra vanliga onlineshoppar, men ser inget om det där.

Fick hem en 5600X i fredags, har börjat spana efter MOBO, RAM osv... inte helt lätt

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Zeedarn:

Flög något rakt över mitt huvud?

Min tolkning från en av video'rna som kom var att de själva inte förstod varför, men att de testat med 32gb 4 stickor, och 2 stickor med 32gb total kapacitet, och att det var mätbar positiv skillnad som höll i sig att de med 4 stickor, även om det var samma mängd totalt RAM minne.

De sa ju då även att de eliminerat hastighet och mängd minne på stickorna i sig från ekvationen då de utfört flertalet kontrollerade tester.

I vilken video?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Kanske lite dum fråga här, men finns det inte quad rank?

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Jodå, av vad jag förstod det så finns det QR, TR, DR och SR. Sen om det finns QR på 1 RAM sticka, vet ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det framgår i CPU-Z under SPD-fliken. Generellt är många (de flesta) 8Gb-stickorna och mindre single rank, och det är vanligare med dual rank i 16Gb.

Var då? Ser inget som liknar det där.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Var då? Ser inget som liknar det där.

https://imgur.com/a/SmMFoRw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Var då? Ser inget som liknar det där.

"Ranks". Högra kolumnen. 3e raden.