Permalänk
Medlem

Ryzen 7 3800XT går varm

Tjenare!

Har en 3800XT som jag ganska nyligen stoppat i min vattenkylda maskin. Börjar ana att den inte får särskilt bra värmeledning till vattenblocket och tänkte höra om någon annan har haft krångel med just 3800XT?

Det som fick mig att bli orolig var när jag stressade systemet med Folding@Home och processorn låg på typ 85 C medan vattnet höll coola 40 C. På samma sätt fast tvärtom höll sig processorn sval när jag stressar grafikkortet som är på samma slinga.

Så, mina tankar är förstås som följande:
* Kass applicering av kylpasta, alternativt dåligt monterat kylblock
* Dålig/gammal kylpasta (jag hade en tub som var nåt år eller två gammal, kan det vara ett problem?)
* Dålig heatspreader

Därmed undrar jag om någon annan har haft dåliga erfarenheter med 3800XT, som skulle kunna orsakas av en dålig heatspreader, samt om det är värt att plocka av locket? Eller räcker det helt enkelt med att jag får skämmas, montera ner loopen och byta kylpasta?

Några tankar? Förslag och rekommendationer är varmt (!) välkomna.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Så oavsett vilken del av datorn du stressar blir den delen varm..... låter ju då inte som du har fel på anliggningen eftersom du flyttar felet, låter snarare som en för dålig kylkapacitet eller fått in luft i systemet.
Eller kanske en pump som inte cirkulerar tillräckligt.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Så oavsett vilken del av datorn du stressar blir den delen varm..... låter ju då inte som du har fel på anliggningen eftersom du flyttar felet, låter snarare som en för dålig kylkapacitet eller fått in luft i systemet.
Eller kanske en pump som inte cirkulerar tillräckligt.

Jag har gjort en ny mätning så att allt blir extra tydligt. Vattnets temperatur mäts efter radiatorerna, på kallaste punkten.

Så... Loopen klarar av att ta hand om 2x 300W av GPU-belastning vid bekväma 36 grader (ja, jag kollade, elförbrukning vid vägguttaget 700W vid mätningen). Delta T mot grafikkorten är typ tre grader så det är inte fel på pumpen, radiatordimensionering, flöde eller luftning.

Vattnets temperatur påverkas inte av processorn, eller tvärtom. Står du fast vid att jag har en dålig loop?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad som är intressant är ju vilken temp du har in i den belastade delen och ut efter, skall ju helst vara så låg som möjligt innan och inte allt för hög efter om du har bra flöde.
Mätningen på kallaste sidan skulle ju vara likadan även vid dålig cirkulation då värmen inte tas väck över belastat kylblock eller...

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Avstängd

Har en polare med samma CPU, dock bara med luftkylning och han får helt olika värden med 2 olika program, HWmonitor ger ca 10C extra i load medans Ryzen master säger att den inte alls är +10C.
Är du säker på att programmet som du använder visar rätt?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag fick skruva åt mina skruvar för CPU blocket lite extra, hade dålig kontakt först vilket syntes i temperaturen för CPU.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har en polare med samma CPU, dock bara med luftkylning och han får helt olika värden med 2 olika program, HWmonitor ger ca 10C extra i load medans Ryzen master säger att den inte alls är +10C.
Är du säker på att programmet som du använder visar rätt?

Nej, jag är inte säker. Använder Open Hardware Monitor och nåt ASUS-verktyg för att styra fläktarna via moderkortet. Dessa två verkar inte visa exakt samma data, men inom en rimlig variation stämmer det någorlunda, säg +/- 5 grader.

Skrivet av AmpRC:

Jag fick skruva åt mina skruvar för CPU blocket lite extra, hade dålig kontakt först vilket syntes i temperaturen för CPU.

Har testat, men jag ska försöka skruva lite till. Hade ju blivit själaglad ifall jag slipper montera ner loopen.

Visa signatur

Permalänk

Kör med HWinfo64 och jämför med ditt moderkorts tempövervakningsprogram. Du kan ju få en ungefärlig fingervisning redan från BIOS dessutom. Det kan självklart också vara kylblockets tryck mot cpu'n.
42C är väldigt högt med vattenkylning i idle. Kontrollera Vcore i HWinfo64 och återkom därefter.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Det lättaste är väl ändå bara å få av CPU-blocket och kolla om det får tillräcklig kontakt med min din CPU?

// Marcus

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Kör med HWinfo64 och jämför med ditt moderkorts tempövervakningsprogram. Du kan ju få en ungefärlig fingervisning redan från BIOS dessutom. Det kan självklart också vara kylblockets tryck mot cpu'n.
42C är väldigt högt med vattenkylning i idle. Kontrollera Vcore i HWinfo64 och återkom därefter.

Skrivet av Gyhlen:

Det lättaste är väl ändå bara å få av CPU-blocket och kolla om det får tillräcklig kontakt med min din CPU?

// Marcus

Japp grabbar.. No joy. Plockade av blocket (något jag gärna slipper göra igen pga hårda jobbiga kopparrör), Kylpastan jag hade täckte hela värmespridaren och såg möjligen lite torr ut men i övrigt i rimligt skick. Tvättade med sprit och petade på ny pasta (Kryonaut från Thermal Grizzly den här gången).
Jag var noga med att skruvstavarna och bakplåten satt som de skulle och gav ett jämnt tryck över alla skruvar.

Startar maskinen igen och kör igång HWinfo. Jag får ytterligare en uppsättning mätdata jämfört med Open Hardware Monitor, och jag bryr mig inte längre om ASUS-mjukvaran eftersom den är hopplös att jobba med. Trendkurvorna mellan HWi och OHM stämmer dock, och värdena är precis som förra gången inom någon grad eller två.

Idle: CPU 34C, Vatten 24C
CPU load: CPU 72C, Vatten 26C

Ungefär nu börjar jag undra om jag har fått ett måndagsex.

Visa signatur