Starta dator utanför hemnätverk?

Permalänk

Starta dator utanför hemnätverk?

Tjenare!

Har haft en liten fundering om det går att starta datorn genom WOL när du befinner dig UTANFÖR hemnätverket? Har lyckats få vanligt WOL att fungera felfritt men hade varit trevligt att kunna starta och logga in på datorn lite snabbt när jag inte är hemma (typ styra via teamviewer). Någon som har någon vetskap om det är möjligt och i så fall hur? Har försökt mixtra lite med en DNS adress men känner att jag inte riktigt förstår vad som händer.

Hårdvara:
Router: Linksys WRT1900AC
Switch: Netgear prosafe GS108
Allt är draget via CAT6 kabel från router > switch > dator.

Någonting mer som behöver adderas? Har för tillfället ingen egen server hemma, vet inte om det är ett krav? Använder andra smarta prylar som Apple TV som HUB till lampor och skit men vet inte om den kan hjälpa till i detta fall.

En liten vägledning eller knuff i rätt riktning hade uppskattats!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Vila i frid

Det krävs ett broadcast till en mac-adress. Dvs räckvidden är ett subnät. Ute på vift ansluter jag till hemmet via VPN där VPN-servern körs på en Synology NAS samt en pfSense (har två möjligheter) och kan då skicka WOL på det lokala nätverket. noip.com klarar nog din router av att uppdatera för att få till Dynamic DNS.

Lär dig mer i ämnet @ https://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det krävs ett broadcast till en mac-adress. Dvs räckvidden är ett subnät. Ute på vift ansluter jag till hemmet via VPN där VPN-servern körs på en Synology NAS samt en pfSense (har två möjligheter) och kan då skicka WOL på det lokala nätverket. noip.com klarar nog din router av att uppdatera för att få till Dynamic DNS.

Lär dig mer i ämnet @ https://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN

Snyggt! Tack ska läsa på lite mera!

Använde mig av något som hette NO-Ip men förstod inte riktigt hur jag skulle "koppla" den mot min router. Någon VPN-server har jag ju inte så får kolla in på. Ser att i routergränsnittet har jag OPEN-VPN som möjlighet, någonting värt att prova?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Troligtvis kan din router skicka WOL-paket. Du ska INTE exponera den direkt mot internet, men den kan säkert också agera VPN-server...