Lära sig c++ på riktigt?
Behöver lite tips och råd för hur jag ska komma vidare i mitt kodande. Har under några års tid kodat lite på hobbynivå, gjort enklare appar till Ios i Swift, enklare webbapplikationer i React med NodeJS backend. Sista halvåret börjar det stå klart för mig att jag troligen kommer bli tvungen att byta bransch framöver, mycket pga Corona. Min plan är att börja läsa systemvetenskap eller datavetenskap nästa höst. Tänkte föregå det hela lite genom att börja programmera mer redan nu.
Fick tipset att börja med C++ för det är ”programmering på riktigt”, få förståelse för många koncept som sen gör det lättare att lära sig andra språk. Har följt en kurs från Stanford CS106L, samt nu läst boken ”Programming principles and practice using c++”, av Bjarne Stroustrup.
Tycker mig förstå grunderna rätt bra, kan göra enklare program med manuell minneshantering. Gjorde en egen implementering av ”linked list” förra veckan exempelvis.
Nu kommer dock problemet, nästa steg i c++ känns väldigt stort. Skulle vilja lära mig enklare nätverksprogrammering, då jag börjar tröttna på ”lokala” exempel på datorn med foo och bar osv.. Tittade lite på Boost Asio, blev ganska chockad över svårighetsgraden. Känns som ett helt annat syntax än det man lärt sig i ”grundkurserna”. Samma sak om man tittar på andras projekt på github, känns som om det är ett helt annat språk än det som lärs ut i böcker och grundkurser.
Har ni några tips på hur man kommer vidare från min nivå till nästa? Ni som redan gjort resan, hur lärde ni er C++ ”på riktigt”?
Kanske var dum som gav mig in på C++ spåret, men vill inte släppa det nu heller när jag lagt en del tid på det.