Macbook air M1, intel eller uppgradera Macbook pro 2012?

Permalänk
Medlem

Macbook air M1, intel eller uppgradera Macbook pro 2012?

Så, min sambo har börjat lessna lite på sin macbook pro 2012, för tre år sen bytte vi ut hddn till en samsung ssd och det gjorde underverk. På senare dagar har den dock slöat ut, då den bara har 4gb ram och 3gb används idle samt att batteriet inte längre håller.

Hon är sugen på en ny dator, främst macbook air då hon ofta bär runt på datorn och inte behöver prestandan från pro.

Jag är dock lite halvt skeptisk till nya Macbook air M1, mest pga m1 arkitekturen och osäkerheten kring vilka program som kommer funka eller inte, alternativet är macbook air 2020 intel. Eller är jag tokig som tänker att det är värt att blåsa på med 16gb ram i hennes befintliga macbook pro till en kostnad av 700kr? Vidare kostar nya macbook air m1 12500kr och har endast 8gb, 16gb skulle öka kostnaden med 2500kr...

Hennes befintliga macbook pro:
Mid 2012
Intel core i5 2.5ghz
4gb ram
128gb samsung ssd

Alternativt försöka hitta en nyare macbook air men som fortfarande kör på intel cpu?

Permalänk
Medlem

Hej!

Kör själv en 2012 Pro med 16gb ram. Tror att rambytet kommer att göra underverk för er, samt låta er kunna fortsätta maskinen i något år till fram till att ni känner er mer bekväma (samt att mjukvarukompabiliteten med Apples nya processorer är stabil) med att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Håller med.
Uppgradera RAM, 1TB Samsung ssd, samt blås om den.
Körde själv på en MB Pro 2018, som jag sedan sålde.
Älskade faktiskt min 2011 mer än 2018.

Om hon kan få tag på en, så är 2015 modellerna att rekommendera.
Kan uppdateras (sista modellen av MB som kunde göra det), har OK prestanda samt Retina skärmen.
DOCK kan lamineringssläpp på skärm förekomma, så så man har det i åtanke.

Älskar Apple prylar, men jag är så urless att man pröjsar 2500+ för 8gb ram, eller 128gb mer hårddisk.

Så spara den gamla pansarvagnen, ge den lite kärlek, kanske ett roligt vinylskin, så har hon en trofast vän några år tills Apple fått ordning på M-Chippen.

Glömde nämna SSD. =kr
Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

På senare dagar har den dock slöat ut, då den bara har 4gb ram och 3gb används idle samt att batteriet inte längre håller.

Detta är det stora problemet, 4 GB RAM är alldeles för lite för OS X. Jag säger inte att du måste gå upp till 16 GB, men 8 GB är absolut minimum för någon typ av vettig prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optimist:

Om hon kan få tag på en, så är 2015 modellerna att rekommendera.

Dock är det väl butterfly keyboard på 2015? Ta en 2014 i st?

Visa signatur

Munge

Permalänk
Medlem
Skrivet av munge:

Dock är det väl butterfly keyboard på 2015? Ta en 2014 i st?

Första MBP med butterfly kom 2016. Rätt säker på att dessa var först ut och det kom till MBA efteråt men kan inte svära på att så var fallet.

Vi har äntligen lyckats fasa ut alla MBP 13" 2015 på firman. De känns verkligen gamla och trötta IMHO.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Så, min sambo har börjat lessna lite på sin macbook pro 2012, för tre år sen bytte vi ut hddn till en samsung ssd och det gjorde underverk. På senare dagar har den dock slöat ut, då den bara har 4gb ram och 3gb används idle samt att batteriet inte längre håller.

Hon är sugen på en ny dator, främst macbook air då hon ofta bär runt på datorn och inte behöver prestandan från pro.

Jag är dock lite halvt skeptisk till nya Macbook air M1, mest pga m1 arkitekturen och osäkerheten kring vilka program som kommer funka eller inte, alternativet är macbook air 2020 intel. Eller är jag tokig som tänker att det är värt att blåsa på med 16gb ram i hennes befintliga macbook pro till en kostnad av 700kr? Vidare kostar nya macbook air m1 12500kr och har endast 8gb, 16gb skulle öka kostnaden med 2500kr...

Hennes befintliga macbook pro:
Mid 2012
Intel core i5 2.5ghz
4gb ram
128gb samsung ssd

Alternativt försöka hitta en nyare macbook air men som fortfarande kör på intel cpu?

Kan I alla fall inflika att dom nya macbookarna är riktigt bra. Har en 2018 (tror jag) pro och jag är lite sugen på att uppgradera faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av munge:

Dock är det väl butterfly keyboard på 2015? Ta en 2014 i st?

Tar inte gift på det, men MacBook Pro hade de gamla.
Det var den nya Macbook (12 tum) som hade de nya butterfly.
2015 MacBook Pro var de sista uppgraderingsbara med de gamla tangentborden.

Permalänk
Medlem

Jag har uppfattat det som att m1 använder RAM effektivare så det krävs inte lika mycket. 8GB lär duga bra i en air.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk

Det ser inte ut som om den nya Mini med M1 finns i alla versioner i Sverige. I USA säljer man 2 olika RAM och 4 olika SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Det ser inte ut som om den nya Mini med M1 finns i alla versioner i Sverige. I USA säljer man 2 olika RAM och 4 olika SSD.

Var har du sett det?

Jag beställde från Apple och fick välja på 2 olika RAM och 4 olika SSD.

Permalänk
Skrivet av Nuken:

Var har du sett det?

Jag beställde från Apple och fick välja på 2 olika RAM och 4 olika SSD.

Hemsidorna hos Webhallen och Dustinhome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Hemsidorna hos Webhallen och Dustinhome

Ah. Trist.

Permalänk
Medlem

Äsch det blev en ny macbook air m1

Permalänk
Medlem

Min mac mini m1 har fastnat i Järfälla.
Men på måndag smäller det. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Äsch det blev en ny macbook air m1

Bra val, tror ni blir väldigt nöjda

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag köpte en macbook Pro m1. vilket jag i efterhand tror kommer sluta i att gå ner till air:en då det i mitt tycke fanimej inte verkar vara någon skillnad mellan datorerna. Annat än någon timme längre batteritid för air:n.

Men jag avvaktar med att byta dator tills riktiga reviews kommer som jämnför riktigt skillnaden på m1:chippet mellan datorerna. Pro:n har ju förfasen aktiv kylning. Så det m1 chippet borde ju klocka högre

Permalänk
Medlem

Intressant uttalande från Apple om Windows på M1-macar med virtualisering:

https://www.macrumors.com/2020/11/20/craig-federighi-on-windo...

Kortfattat: Bollen är hos MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Bra val, tror ni blir väldigt nöjda

Hon är toknöjd och jag är tokavundsjuk haha! Har själv en stabil gamingburk och en surface pro 4 men batteritiden är helt galen på hennes m1. Hon laddade den fullt för att sedan använda den från kl 16:00->23.00, viloläge över natten sen användes den från 10:00-16:00 och då hade den efter 13 timmars blandad använding 28% batteri kvar

Ang rosetta 2/emulering har vi testat med Microsoft word 2019 som hon använder i princip dygnet runt då hon är författare, spotify, calibre och qbittorrent. Emuleringen verkar ske helt seamless och man märker inte ens av det.

Permalänk
Medlem

Har precis testat att spela Bioshock 2 Remastered på min Macbook Air M1 8Gb.

Steam är ganska segt att starta, och det går ganska segt när man startar spelet också - men när man väl är igång fungerar det fantastiskt! Jag kör 1920x1200 upplösning och maxade inställningar.

Hittar tyvärr inte så att jag kan se fps, men det går snabbt!

Otroligt bra för en bärbar fläktlös dator

Hittade ett youtube klipp där någon testar 25 spel på M1

Finns även en uppföljande video som kom idag där han testar ännu fler spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Hon är toknöjd och jag är tokavundsjuk haha! Har själv en stabil gamingburk och en surface pro 4 men batteritiden är helt galen på hennes m1. Hon laddade den fullt för att sedan använda den från kl 16:00->23.00, viloläge över natten sen användes den från 10:00-16:00 och då hade den efter 13 timmars blandad använding 28% batteri kvar

Ang rosetta 2/emulering har vi testat med Microsoft word 2019 som hon använder i princip dygnet runt då hon är författare, spotify, calibre och qbittorrent. Emuleringen verkar ske helt seamless och man märker inte ens av det.

Härligt! Beställde också en just hehe. Har en MBP 13" från tidigare i år men vill ha bort den innan värdet på dom sjunker i botten så jag säljer den direkt och beställde en Air M1 512GB 8 core. Blir skönt att absolut aldrig höra fläkten... för den har ingen!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Jag har uppfattat det som att m1 använder RAM effektivare så det krävs inte lika mycket. 8GB lär duga bra i en air.

Att det duger idag tvivlar jag inte en sekund på. Men om man hör till de som har en dator i åtta år finns det anledning att tänka långsiktigt och då skulle i alla fall jag bita i det sura äpplet och betala för 16 gb.

Jag tillhör i och för sig också de som menar att man ska tänka både en, två och tio gånger innan man köper något där i stor ingenting går att byta ut.

Nu har visserligen TS löst sitt problem men jag kan ju ändå nämna att jag använder min MBP mid 2012 en hel del. Den har ssd, 8 gb ram och i7:an. Den duger mycket bra till det jag använder den till men det är inte mycket, surf, word och sånt. Lite spel då och då men det är ju en åtta år gammal dator så...

Är datorn kvick som en kobra? Haha, nope. Men vad gör det om man måste vänta en halv sekund extra då och då? Det enda jag stör mig på är när jag öppnat 20+ flikar i safari och har lite smått igång i bakgrunden då säger datorn ifrån och frågar varför jag bara har 8 Gb ram.

Permalänk

Hur är det nu...finns det olika M1-air versioner?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hur är det nu...finns det olika M1-air versioner?

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-air

Samma krets med 8 eller 16GB RAM, 7 eller 8 GPU-kärnor. Lagring 256GB - 2TB.