Apples ARM-processorer gör intåg i bärbara och stationära

Permalänk
Medlem

Imponerande av en fläktlös Air! Den fullständigt krossade min Dell XPS 13 i allt:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/922899?baseline=...

Då ska jag även tillägga att min XPS 13 en av de snabbaste datorerna med i7-8565U på hela Geekbench, då jag trimmat CPU:n mha Throttlestop (och möjliggjort längre burst), debloatat Windows samt stängt av fix för Spectre och Meltdown.

Så här presterar vanliga dödligas i7-8565U:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/search?q=i7-8565U

Valde ut en dator i högen för att visa hur "vanliga" användares datorer presterar (16" MacBook Pro):

Slänger även upp en Intel Core i7-1065G7 som jag testat tidigare:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/803467?baseline=...

I det testet vinner Intel-processorn på AES-XTS-beräkningarna, men endast i Single Core.

Ska även tillägga att min Dell XPS 13 inte når siffrorna ovan i "normala fall", då jag ofta kör med "Power Mode: Better battery" igång. Detta gör att M1:an imponerar så mycket på mig, då den inte har någon "burst mode" för att få fina benchmarks.

Blir intressant att se grafiktesterna senare, för det är där jag förväntar mig det stora försprånget hos M1:an jfm nuvarnade iGPU:er.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jan-banan:

Varför har de ingen 10GbE och bara två Thunderbolt, känns som CPU saknar i/o

Kan du länka några andra datorer i samma prisklass med 10 GbE och mer än 2 st USB 4 / Thunderbolt 3?

Edit: Tydligen TB3, inte TB4, enligt senaste nyheten på SweC. USB 4 var ju även lagom missvisande då minsta överföringskravet vad gäller USB är USB 3.2 Gen 1 (aka 3.1 Gen 2...) dvs 10 Gbit/s.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kan du länka några andra datorer i samma prisklass med 10 GbE och mer än 2 st USB 4 / Thunderbolt 3?

Edit: Tydligen TB3, inte TB4, enligt senaste nyheten på SweC. USB 4 var ju även lagom missvisande då minska överföringskravet vad gäller USB är USB 3.2 Gen 1 (aka 3.1 Gen 2...) dvs 10 Gbit/s.

Borde väl gå att köra 10gbit över tb3 och/eller en hub/docka/dongle för att ansluta mer saker? Kanske inte snyggast, men bandbredden räcker ju i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

I grunden så siktar både Intel och AMD på servermarknaden som är mycket lönsam. Men egentligen blir det ju jämförbart när alla har 5 nm och när alla har samma typ av cache som M1 (L1i=192kB, L1d=128kB, L2=12 MB). Intel övergav stor L2 när man lämnade Core 2.
Än har Ryzen sålt få laptop med mer än 4MB L3. För ARM är det stor skillnad på 32 och 64 bitar. Jag har testat båda på Raspberry Pi 4. Vissa program går 15 ggr fortare med 64 bitar. Så Androider med 32 bitar borde vara begränsade!

Jo, det är klart att villkoren för jämförelsen måste vara liknande när man utvärderar ARM kontra x86. Men om ARM är bättre på någon fundamental nivå så kommer de att ta sig in på server marknaden också, så småningom.

Permalänk
Skrivet av DeadMeat1234:

Med dessa är du garanterat låst till OSX, vilket är ett vettigt OS.

Men det är korrekt att det numera heter MacOS (igen), inte OS X.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Imponerande av en fläktlös Air! Den fullständigt krossade min Dell XPS 13 i allt:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/922899?baseline=...

https://i.imgur.com/AD7ymWm.png

Då ska jag även tillägga att min XPS 13 en av de snabbaste datorerna med i7-8565U på hela Geekbench, då jag trimmat CPU:n mha Throttlestop (och möjliggjort längre burst), debloatat Windows samt stängt av fix för Spectre och Meltdown.

Så här presterar vanliga dödligas i7-8565U:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/search?q=i7-8565U

Valde ut en dator i högen för att visa hur "vanliga" användares datorer presterar (16" MacBook Pro):

https://i.imgur.com/x27IlHd.png

Slänger även upp en Intel Core i7-1065G7 som jag testat tidigare:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/803467?baseline=...

I det testet vinner Intel-processorn på AES-XTS-beräkningarna, men endast i Single Core.

Ska även tillägga att min Dell XPS 13 inte når siffrorna ovan i "normala fall", då jag ofta kör med "Power Mode: Better battery" igång. Detta gör att M1:an imponerar så mycket på mig, då den inte har någon "burst mode" för att få fina benchmarks.

Blir intressant att se grafiktesterna senare, för det är där jag förväntar mig det stora försprånget hos M1:an jfm nuvarnade iGPU:er.

M1 mot 9900k visar att Apple nog inte kommer ha några problem att motivera eget kisel även i sina stationära...
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/4651056?baseline...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Jo, det är klart att villkoren för jämförelsen måste vara liknande när man utvärderar ARM kontra x86. Men om ARM är bättre på någon fundamental nivå så kommer de att ta sig in på server marknaden också, så småningom.

ARM har redan tagit sig in på servermarknaden. Och gör bra ifrån sig.
https://aws.amazon.com/ec2/graviton/
https://www.anandtech.com/show/15578/cloud-clash-amazon-gravi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men det är korrekt att det numera heter MacOS (igen), inte OS X.

och ska man vara riktigt petig så skrivs det macOS

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Ja precis!

Det som är deras största fördel där hittils är inte direkt prestanda per klockfrekvens ännu (gamla kärnor i de stora chippen), men på grund av dess extremt låga förbrukning så kan de hålla frekvenserna höga/konstanta och utföra samma eller större mängd arbete ändå.

Epyc med 64c/128t till exempel klockar nog inte ens på 3GHz när alla kärnor lastas, ARM64-chippen kan hålla 3GHz eller högre trots att de är på 80+ kärnor.

Nästa generation när ARM-chippen kommer med Cortex-A78 så kommer de vara hästlängder före, både sätt till absolut prestanda, prestanda per kärna och energianvändning. Då finns inte längre vitsen med x86 kvar på den marknaden.

Det bör hända nästa år eller möjligen 2022

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Haha! Nu har Apple lyckats trolla med sin hårdvara igen Ni som är sugna på att köpa bör läsa mellan raderna. Deras jämförelser är anpassade efter där deras silikon presterar absolut bäst utan att namnge vad de jämfört med. Tex. Ett Grafikkort på 10 W tdp?? Det blir spännande att se vad oberoende tester säger framöver.

Kanske blir det lägre priser, men inte lägre marginaler till Apple. De kommer att fortsätta skinna och låsa in sina kunder (som dock inte bryr sig om det). Tro ingen annat.

Ja alla som spelar i 4K med ett grafikkort på 200 W är nog inte lockade.
GPUn kan man jämföra med tex Vega 11 som har 2 Tflops men bara 11 GP och 62 GT
Apple GPU har 2,6 Tflops, 41 GP och 82 GT
Bra vid 10W......

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Beror på hur de kommer agera, om de tänker vänta ut och rida på Windows/x86 så länge de kan. Finns en risk att det blir scenariot, om inte Apple tar marknadsandelar på bärbart relativt snabbt och de känner sig hotade.

Bärbart borde vara en kritisk marknad.
Vem vill egentligen ha fläktar om man klarar sig utan?
Gränsen går vid ca 15W.
Här är nog Apples GPU minst lika viktig som CPUn

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

och ska man vara riktigt petig så skrivs det macOS

Just det! camelCase.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

huh! Nu lärde jag mig något nytt

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för att passa denna gång. Jag är ju också en PC människa egentligen även om vissa program finns för apple med. Sen tänkte jag utveckla VST i ett FrW som heter JUCE som typ helt lagts ner till PC (trots uttalat stöd).

Trevligt med PS4 GPU prestanda i en bärbar och sjukt energieffektiv CPU.

Samtidigt ljuder prestandatesten förutom Geekbench väldigt tyst.

Men jag tror det kan komma en "vanlig" Mac Book senare vilket kanske är mer intressant för min del.
Jag tycker också 2500kr för 250GB mer SSD är ett hån.
Nu framkommer det inte om det är HBM minne, GDDR eller "vanligt" DDR4. Då kanske det är mer motiverat priset.
Men man får ett komplett kit 16GB (både till stationär och bärbar) för under de 2500kr som de vill ha för 8GB mer.

Visst lenovo och dell sockrar också men inte i samma utsträckning. De kanske tar 600kr.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Dunde:

Då lurar väl konkursen bakom hörnet för Apple. Många bolag genom åren som kommit med banbrytande teknik har blivit omkullsprungna generationen/någon generation senare. Tänk PowerVR/Kyro, 3Dfx, Commodore, Altavista, IBM med OS2, Nokia, Ericsson, Apple själva...! Microsoft injicerade lite vaccin i det ruttnande äpplet den gången, Palm, Blackberry, Netscape etc...

Skämt åsido, kul med nytt tänk. Hoppas prestandan nu finns och inte bara på papper och hos fanboysen i 5 stycken filter i Photoshop som på PowerPC tiden.

Jag tror att detta kommer följa den gamla vanliga adoptionskurvan och att vi nu är precis i början på en "technology trigger". Min prognos:

2020 – Technology trigger: Apple lanserar högpresterande ARM-processorer och slår Intel (och AMD) i så gott som alla relevanta metrics, och inte så lite heller. Vi snackar ett rejält tekniksprång med flerfaldigt högre prestanda per watt än jämförbara modeller och dessutom högre prestanda i absoluta tal.

( Peak of Inflated Expectations: Apple krossar Intel! Nej, Apple trivs med sin extremt lönsamma position i lyx/premium-segmenten och kommer sannolikt att stanna kvar på cirka 10% marknadsandel bland PC-klienter. Det finns inte heller någonting som tyder på att de planerar att ge sig in på servermarknaden igen. Däremot får hajpen andra spelare att vakna till liv och upptäcka nya möjligheter. )

2021-2023 – Trough of Disillutionment: Intel kommer att kontra med nya x86-processorer, som delvis minskar Apples försprång och i vissa avseenden kanske till och med överträffar konkurrenten. Kritikerna kommer (med all rätt) hävda att x86 fortfarande är lika relevant som förut och att Intel, baserat på tidigare historik och aktuella försäljningssiffror, är ohotad marknadsledare. Men ...

2023-2025 – Slope of Enlightenment: Nvidia, Qualcomm, Samsung, AMD (med ARM) med flera ger sig in i leken och utbudet av högpresterande ARM-processorer och tillhörande plattformar växer snabbt. Microsoft satsar fullt ut på Windows för ARM och Google växlar upp med Android/Chrome OS. Intel kommer att tvingas utkämpa ett hopplöst flerfrontskrig och sakta men säkert ...

2025-2030 – Plateu of Productivity: ... blir x86 allt mindre relevant för att slutligen hamna i perifierin. Det kan ta många år, men förr eller senare får vi ett nytt landskap med förhoppningsvis fler än två spelare och massvis av spännande plattformar. Här kommer även fullfjädrade ARM-baserade gamingplattformar för oss som bygger våra egna datorer, gissningsvis från Nvidia och AMD.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag tror att detta kommer följa den gamla vanliga adoptionskurvan och att vi nu är precis i början på en "technology trigger". Min prognos:

2020 – Technology trigger: Apple lanserar högpresterande ARM-processorer och slår Intel (och AMD) i så gott som alla relevanta metrics, och inte så lite heller. Vi snackar ett rejält tekniksprång med mångdubbelt högre prestanda per watt än jämförbara modeller och även högre prestanda i absoluta tal.

( Peak of Inflated Expectations: Apple slår undan benen på Intel! Nej, Apple trivs med sin extremt lönsamma position i lyx/premium-segmenten och kommer sannolikt att stanna kvar på cirka 10% marknadsandel bland PC-klienter. Det finns inte heller någonting som tyder på att de planerar att ge sig in på servermarknaden igen. Däremot får hajpen andra spelare att vakna till liv och upptäcka nya möjligheter. )

2021-2023 – Trough of Dissilutionment: Intel kommer att kontra med nya x86-processorer, som delvis minskar Apples försprång och i vissa avseenden kanske till och med överträffar konkurrenten. Kritikerna kommer (med all rätt) hävda att x86 fortfarande är lika relevant som förut och att Intel, baserat på tidigare historik och aktuella försäljningssiffror, är ohotad marknadsledare. Men ...

2023-2025 – Slope of Enlightenment: Nvidia, Qualcomm, Samsung, AMD (med ARM) med flera ger sig in i leken och utbudet av högpresterande ARM-processorer och tillhörande plattformar växer. Microsoft satsar fullt ut på Windows för ARM och Google växlar upp med Android/Chrome OS. Intel kommer att tvingas utkämpa ett hopplöst flerfrontskrig och sakta men säkert ...

2025-2030 – Plateu of Productivity: ... blir x86 allt mindre relevant för att slutligen hamna i perifierin. Det kan ta många år, men förr eller senare får vi ett nytt landskap med förhoppningsvis fler än två spelare och massvis av spännande plattformar. Här kommer även fullfjädrade ARM-baserade gamingplattformar för oss som bygger våra egna datorer, gissningsvis från Nvidia och AMD.

https://setandbma.files.wordpress.com/2012/05/technology-adoption.png

Jag tror det kommer gå snabbare än så, men allt beror på hur många som snabbt bygger stora kretsar med många X1-kärnor.

X86 ligger ju 3-10x efter i energieffektivitet och ligger efter i absolut prestanda vid lika många kärnor och prestanda per kärna.

Det enda lilla gamla jättarna har att komma med är vid 8+ kärnor än så länge, och det är efter att apple visat sitt första chip som kan kylas passivt. På samma effektbudget som desktop borde det alltså rymmas kanske 30-50 kärnor?

Min utopi att alla går all in kommer såklart inte slå in, men så fort MS släpper full emulering av 64-bit på arm nu i december enligt rykten så tror jag det på allvar kommer ta fart. Jag räknar kallt med att Qualcomm fixar en 4-X1, 4-A55 för lättare datorer snart, då kommer entry level laptops inte längre ha någon marknad med x86 tror jag. Tystare, bättre prestanda, längre batteritid, lättare och plattare. För laptops kommer det gå fort!

Glöm inte att det inte bara är nördar eller entusiaster som köper en äppeldator, utan dessa kommer fungera bra för alla och långt bättre än allt de tidigare sålt i dessa segment.

Jag tror/hoppas/inbillar mig att du är lite pessimistisk, men jag är såklart åt andra hållet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag tror att detta kommer följa den gamla vanliga adoptionskurvan och att vi nu är precis i början på en "technology trigger".

Håller med dig, sen får vi se vad det blir för tidsaxel, det som gör mig fundersam är att vi verkar ha en massa på swec som redan ställt in sig på att tillhöra "laggards". Trodde folk brann för cool teknik på denna site!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Håller med dig, sen får vi se vad det blir för tidsaxel, det som gör mig fundersam är att vi verkar ha en massa på swec som redan ställt in sig på att tillhöra "laggards". Trodde folk brann för cool teknik på denna site!

Skillnaden här är väl att ’det nya’ inte introduceras som en nisch-produkt utan direkt sätts i händerna på miljoner användare och utvecklare. Alla apples datorer kommer köra ARM64 inom två år har de sagt. Det är många datorer och människor. Om inte de andra svarar så blir de långt efter sett till grundläggande förbättringar inom batteritid och annat centralt för vanligt användande.

Jag hoppas i alla fall att andra tillverkare får upp ögonen snabbare. Det handlar till 100% om att få till emuleringen, sen är det klappat och klart för majoriteten av alla laptops i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag tror att detta kommer följa den gamla vanliga adoptionskurvan och att vi nu är precis i början på en "technology trigger". Min prognos:

2020 – Technology trigger: Apple lanserar högpresterande ARM-processorer och slår Intel (och AMD) i så gott som alla relevanta metrics, och inte så lite heller. Vi snackar ett rejält tekniksprång med mångdubbelt högre prestanda per watt än jämförbara modeller och även högre prestanda i absoluta tal.

( Peak of Inflated Expectations: Apple krossar Intel! Nej, Apple trivs med sin extremt lönsamma position i lyx/premium-segmenten och kommer sannolikt att stanna kvar på cirka 10% marknadsandel bland PC-klienter. Det finns inte heller någonting som tyder på att de planerar att ge sig in på servermarknaden igen. Däremot får hajpen andra spelare att vakna till liv och upptäcka nya möjligheter. )

2021-2023 – Trough of Dissilutionment: Intel kommer att kontra med nya x86-processorer, som delvis minskar Apples försprång och i vissa avseenden kanske till och med överträffar konkurrenten. Kritikerna kommer (med all rätt) hävda att x86 fortfarande är lika relevant som förut och att Intel, baserat på tidigare historik och aktuella försäljningssiffror, är ohotad marknadsledare. Men ...

2023-2025 – Slope of Enlightenment: Nvidia, Qualcomm, Samsung, AMD (med ARM) med flera ger sig in i leken och utbudet av högpresterande ARM-processorer och tillhörande plattformar växer snabbt. Microsoft satsar fullt ut på Windows för ARM och Google växlar upp med Android/Chrome OS. Intel kommer att tvingas utkämpa ett hopplöst flerfrontskrig och sakta men säkert ...

2025-2030 – Plateu of Productivity: ... blir x86 allt mindre relevant för att slutligen hamna i perifierin. Det kan ta många år, men förr eller senare får vi ett nytt landskap med förhoppningsvis fler än två spelare och massvis av spännande plattformar. Här kommer även fullfjädrade ARM-baserade gamingplattformar för oss som bygger våra egna datorer, gissningsvis från Nvidia och AMD.

https://setandbma.files.wordpress.com/2012/05/technology-adoption.png

Mycket bra analys och beskrivning.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Mindfighter:

Håller med dig, sen får vi se vad det blir för tidsaxel, det som gör mig fundersam är att vi verkar ha en massa på swec som redan ställt in sig på att tillhöra "laggards". Trodde folk brann för cool teknik på denna site!

Jag kan tänka mig att DIY-marknaden och speldatorer blir den sista utposten för x86. Det finns ett gigantiskt spelbibliotek till Win32/64 och de flesta spelutvecklare gör multiplattformstitlar för både PC- och konsol, där även de senare är x86 sedan någon generation tillbaka. Samtidigt brukar strömförbrukning och prestanda per watt vara mindre viktigt i spelsammanhang vilket ytterligare minskar incitamenten till att byta arkitektur. Tillsammans blir allt detta en ganska stor tröskel för ARM.

Visst, mycket går säkert att lösa med emulering, men det är sällan emulering fungerar perfekt och ofta finns udda edge-cases och andra kompatibilitetsproblem. Samtidigt uppstår rejäla prestandaförluster där vi säkert kan räkna med runtomkring halverad prestanda för emulerade speltitlar ... vilket nog inte kommer att uppskattas av hardcore PC-spelare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag kan tänka mig att DIY-marknaden och speldatorer blir den sista utposten för x86. Det finns ett gigantiskt spelbibliotek till Win32/64 och de flesta spelutvecklare gör multiplattformstitlar för både PC- och konsol, där även de senare är x86 sedan någon generation tillbaka. Samtidigt brukar strömförbrukning och prestanda per watt vara mindre viktigt i spelsammanhang vilket ytterligare minskar incitamenten till att byta arkitektur. Tillsammans blir allt detta en ganska stor tröskel för ARM.

Tror och hoppas personligen på att vi kan köpa Arm-baserade CPU:er till våra hemmabyggen precis som vi köper Intel/AMD idag. Sen kommer spel för x86 hänga med i alla fall under denna konsol-generation, så fem år till. Därefter kan vi ha en retro-scen för x86 precis som folk fortfarande håller på med C64/Amiga o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Jag tror att detta kommer följa den gamla vanliga adoptionskurvan och att vi nu är precis i början på en "technology trigger". Min prognos:

2020 – Technology trigger: Apple lanserar högpresterande ARM-processorer och slår Intel (och AMD) i så gott som alla relevanta metrics, och inte så lite heller. Vi snackar ett rejält tekniksprång med flerfaldigt högre prestanda per watt än jämförbara modeller och dessutom högre prestanda i absoluta tal.

( Peak of Inflated Expectations: Apple krossar Intel! Nej, Apple trivs med sin extremt lönsamma position i lyx/premium-segmenten och kommer sannolikt att stanna kvar på cirka 10% marknadsandel bland PC-klienter. Det finns inte heller någonting som tyder på att de planerar att ge sig in på servermarknaden igen. Däremot får hajpen andra spelare att vakna till liv och upptäcka nya möjligheter. )

2021-2023 – Trough of Disillutionment: Intel kommer att kontra med nya x86-processorer, som delvis minskar Apples försprång och i vissa avseenden kanske till och med överträffar konkurrenten. Kritikerna kommer (med all rätt) hävda att x86 fortfarande är lika relevant som förut och att Intel, baserat på tidigare historik och aktuella försäljningssiffror, är ohotad marknadsledare. Men ...

2023-2025 – Slope of Enlightenment: Nvidia, Qualcomm, Samsung, AMD (med ARM) med flera ger sig in i leken och utbudet av högpresterande ARM-processorer och tillhörande plattformar växer snabbt. Microsoft satsar fullt ut på Windows för ARM och Google växlar upp med Android/Chrome OS. Intel kommer att tvingas utkämpa ett hopplöst flerfrontskrig och sakta men säkert ...

2025-2030 – Plateu of Productivity: ... blir x86 allt mindre relevant för att slutligen hamna i perifierin. Det kan ta många år, men förr eller senare får vi ett nytt landskap med förhoppningsvis fler än två spelare och massvis av spännande plattformar. Här kommer även fullfjädrade ARM-baserade gamingplattformar för oss som bygger våra egna datorer, gissningsvis från Nvidia och AMD.

https://setandbma.files.wordpress.com/2012/05/technology-adoption.png

Håller med. Bara det att jag tycker nästan alla underskattar hur lång tid något tar och de är för optimistiska.
Se självkörande bilar och smartphones. Min första smartphone som jag kunde surfa, skriva etc på köpte jag 1998. Min första där jag enbart använde touthscreen 2002. Och bommen då smartpones blev riktigt populära kom runt 2012.

Med detta sagt x86 lär sälja bra ett tag på klienter för få upplever prestandaproblem idag. De som upplever prestanda problem så är det för många synd om er men något alternativ för er finns ej. (beror såklart på vad de gör)

Det jag tror arm kommer ta över är enkla klientdatorer först och detta utvecklas till allt kraftigare och tillslut har de nästan hela marknaden. Där jag tycker är konstigt att arm ändå går så dåligt på chromebooks. Kollar man på t.ex elgiganten har de flesta chromebooks intel och man undrar varför?

Skrivet av Mindfighter:

Tror och hoppas personligen på att vi kan köpa Arm-baserade CPU:er till våra hemmabyggen precis som vi köper Intel/AMD idag. Sen kommer spel för x86 hänga med i alla fall under denna konsol-generation, så fem år till. Därefter kan vi ha en retro-scen för x86 precis som folk fortfarande håller på med C64/Amiga o.s.v.

Många vill ha en ultraportabel laptop med fina egenskaper som passiv kylning, snabb och tyst. Där tror jag arm kommer få fotfäste först. Och dessa enkla blir snart mer kraftfulla.. Dessa enkla datorer gör folk inte så mycket med, så det är inget större problem med att applikationer saknas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min första smartphone som jag kunde surfa, skriva etc på köpte jag 1998. Min första där jag enbart använde touthscreen 2002. Och bommen då smartpones blev riktigt populära kom runt 2012.

Hm, vilka telefoner var detta? Framför allt den med touchscreen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Hm, vilka telefoner var detta? Framför allt den med touchscreen.

Första var Nokia 9000 communicator. Andra med touchscreen var Sony Ericsson P800. Där tangentbordet var löstagbart och jag hade det aldrig på. Den ser inte så extremt olikt dagens mobiler och så kom den 2002:
https://www.zdnet.com/pictures/sony-ericsson-p800/5/ Visst man var tvungen att använda penna, men bortsett från det.

Inte tusan trodde jag det skulle ta sådan lång tid innan andra hade smartphones. Men något jag har lärt mig med åren är att i princip allt man väntar på tar otroligt mycket mer tid än vad man gissar. Microsoft satsade hårt på arm 2012 med Windows RT det floppade inte lite. Men dessa 8år har förändrat folks datorvanor till att mer gå över till webblösningar. Vilket gör övergången till Windows arm så otroligt mycket enklare.

Folk gnällde hela tiden på Windows RT att det ej gick att köra Windows applikationer. Om man tar en pytteliten enkel dator med Windows Arm idag, så blir det faktisk många som inte bryr sig om detta. -Windowspel hade den ändå ej orka köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Första var Nokia 9000 communicator. Andra med touchscreen var Sony Ericsson P800. Där tangentbordet var löstagbart och jag hade det aldrig på. Den ser inte så extremt olikt dagens mobiler och så kom den 2002:
https://www.zdnet.com/pictures/sony-ericsson-p800/5/ Visst man var tvungen att använda penna, men bortsett från det.

Hade en Motorola A920 när Tre drog igång, 2003 var det väl? (Ja, jag har nog varit early-adopter ett tag med andra ord! )
https://www.gsmarena.com/motorola_a920-517.php

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Hade en Motorola A920 när Tre drog igång, 2003 var det väl? (Ja, jag har nog varit early-adopter ett tag med andra ord! )
https://www.gsmarena.com/motorola_a920-517.php

Ja och med Tre fick du riktigt bra datatrafik. Kritiken emot dessa smartphones var supermånga, som de var dyra, klumpiga, kass batteritid och att folk i allmänhet aldrig någonsin skulle vilja kunna surfa på en mobil.
Det tog som sagt väldigt lång tid för dem att slå igenom. Samma blir det med arm.
De flesta på forumet vill ha en kraftig speldator, ja deras val är en windows x86 dator. Att båda konsolerna har x86or gör ej saken bättre. Men som sagt dessa enkla ultratunna bärbara datorer, det är där ja tror arm kommer slå sig in på klienterna för att växa sig starkare. När det går denna väg så kommer det ta några år.
Nästa generationskonsoler så ser jag att tillverkarna självklart väljer den cpu som presterar bäst och där kanske arm kommer in. Och då kan det mycket väl bli så att de flesta gamers spelar på en arm, fast inte pc. Frågan är inte om de flesta gamers redan spelar på en arm, om man räknar med alla som sitter och spelar hela dagarna på deras mobiler.

Permalänk
Medlem

x86 emuleringen är den inbyggd i hårdvaran eller kommer den vara i mjukvaran? Många kommer vilja köra Windows 10 i en virutell maskin för för t.ex löneprogram och bokföreingsprogram. Kommer man kunna installera Linux / Windows 10 på M1 burkar? Jag gissar väl att linux kommer komma med M1 anpassad version. Men hur mycket komptibelsproblem kommer finnas?

Permalänk
Medlem

Du glömmer en sak. Apple är den enda kvarvarande tillverkaren som har kontroll på både hårdvara och OS. På Windows sidan måste man tejpa ihop Windows med hårdvara. Det som kommer hända är iOS och Mac OS kommer växa ihop. .

Men det som är intressant är att ARM kommer mer och mer, även på serversidan. Eftersom ARM arkitekturen är mer öppen än t.ex x86, så kommer många server tillverkare göra copy cat på Apple M1 CPU. Om du behöver en webbserver , det strunt i samma om det kör x86 eller ARM, men energiförbrukningen kommer anses vara viktigare. Det känns som att det kommer lägga mer pengar på att utveckla ARM än x86 i framtiden.

Det som är oroväckande är väl att datorerna kommer bli mer slutna, tillverkarna kommer vilja ha mer kontroll över enheten precis som apple har på ios idag.

Skrivet av Dimestam:

Jag tror att detta kommer följa den gamla vanliga adoptionskurvan och att vi nu är precis i början på en "technology trigger". Min prognos:

2020 – Technology trigger: Apple lanserar högpresterande ARM-processorer och slår Intel (och AMD) i så gott som alla relevanta metrics, och inte så lite heller. Vi snackar ett rejält tekniksprång med flerfaldigt högre prestanda per watt än jämförbara modeller och dessutom högre prestanda i absoluta tal.

( Peak of Inflated Expectations: Apple krossar Intel! Nej, Apple trivs med sin extremt lönsamma position i lyx/premium-segmenten och kommer sannolikt att stanna kvar på cirka 10% marknadsandel bland PC-klienter. Det finns inte heller någonting som tyder på att de planerar att ge sig in på servermarknaden igen. Däremot får hajpen andra spelare att vakna till liv och upptäcka nya möjligheter. )

2021-2023 – Trough of Disillutionment: Intel kommer att kontra med nya x86-processorer, som delvis minskar Apples försprång och i vissa avseenden kanske till och med överträffar konkurrenten. Kritikerna kommer (med all rätt) hävda att x86 fortfarande är lika relevant som förut och att Intel, baserat på tidigare historik och aktuella försäljningssiffror, är ohotad marknadsledare. Men ...

2023-2025 – Slope of Enlightenment: Nvidia, Qualcomm, Samsung, AMD (med ARM) med flera ger sig in i leken och utbudet av högpresterande ARM-processorer och tillhörande plattformar växer snabbt. Microsoft satsar fullt ut på Windows för ARM och Google växlar upp med Android/Chrome OS. Intel kommer att tvingas utkämpa ett hopplöst flerfrontskrig och sakta men säkert ...

2025-2030 – Plateu of Productivity: ... blir x86 allt mindre relevant för att slutligen hamna i perifierin. Det kan ta många år, men förr eller senare får vi ett nytt landskap med förhoppningsvis fler än två spelare och massvis av spännande plattformar. Här kommer även fullfjädrade ARM-baserade gamingplattformar för oss som bygger våra egna datorer, gissningsvis från Nvidia och AMD.

https://setandbma.files.wordpress.com/2012/05/technology-adoption.png

Permalänk
Medlem

Hade en QTEK 9100, den var ett jävla missfoster hade inte ens 3G uppkoppling, men fick köra Sony Ericsson Z1010 som modem till den. Coolaste terminalen att ha i ficka är en Atari Portfolio, den fanns med i första terminator filmen.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Första var Nokia 9000 communicator. Andra med touchscreen var Sony Ericsson P800. Där tangentbordet var löstagbart och jag hade det aldrig på. Den ser inte så extremt olikt dagens mobiler och så kom den 2002:
https://www.zdnet.com/pictures/sony-ericsson-p800/5/ Visst man var tvungen att använda penna, men bortsett från det.

Inte tusan trodde jag det skulle ta sådan lång tid innan andra hade smartphones. Men något jag har lärt mig med åren är att i princip allt man väntar på tar otroligt mycket mer tid än vad man gissar. Microsoft satsade hårt på arm 2012 med Windows RT det floppade inte lite. Men dessa 8år har förändrat folks datorvanor till att mer gå över till webblösningar. Vilket gör övergången till Windows arm så otroligt mycket enklare.

Folk gnällde hela tiden på Windows RT att det ej gick att köra Windows applikationer. Om man tar en pytteliten enkel dator med Windows Arm idag, så blir det faktisk många som inte bryr sig om detta. -Windowspel hade den ändå ej orka köra.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Xyborg:

Någon som hört något om när Microsoft Office kommer native till dessa nya? Eller är det emulerat X86 som gäller för överskådlig framtid? När Office suiten finns native så blir min jobb-laptop utbyt till en MacBook Pro med M1 på studs!

Microsoft har släppt en betaversion av Office 365 med bla Word, Excel, Outlook mfl för Apple M1 fast då under Rosetta 2-emulering. De nämner också att de ska börja leverera universella binärer, men ger ingen tidsuppskattning för när det ska ske.

https://www.geeky-gadgets.com/microsoft-office-beta-released-...

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas