Nas för privat och jobbrelaterat

Permalänk

Nas för privat och jobbrelaterat

Hej alla människor,

Nu kommer snart blackfriday och hade väl egentligen bestämt att jag inte skulle ta och köpa något, men har kommit in på att jag faktiskt är sugen på att skaffa en nas, men detta är en helt ny värld för mig.

Tanken till användnings området kommer vara:

Filhantering (Dokument, bilder, filmsnuttar och liknande)
Mailserver (10-13 användare)
Webbserver (En hemsida)
Säkerhets kopiering

Tänkte köra två diskar i raid 1 för att ha en backup om en av diskarna skulle få för sig att ge upp.
Har väl egentligen ingen prisbild för vad det kan eller skall kosta, jag vill ha något stabilt och säkert då jag även kommer ha mycket jobb relaterad saker på den.

Är som sagt helt ny på detta och är väldigt sugen på att lära mig mer om hur allting fungerar, så skulle bli väldigt tacksam om ni har några bra sidor jag kan läsa för att lära mig mer eller youtube kanaler.
Alla sidor är välkomna svenska som engelska.

Mvh

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För såpasss lite arbete behövs inget dyrare vad som borde duga. Kom ihåg att RAID inte är backup.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gramps-Makarov:

Hej alla människor,

Nu kommer snart blackfriday och hade väl egentligen bestämt att jag inte skulle ta och köpa något, men har kommit in på att jag faktiskt är sugen på att skaffa en nas, men detta är en helt ny värld för mig.

Tanken till användnings området kommer vara:

Filhantering (Dokument, bilder, filmsnuttar och liknande)
Mailserver (10-13 användare)
Webbserver (En hemsida)
Säkerhets kopiering

Tänkte köra två diskar i raid 1 för att ha en backup om en av diskarna skulle få för sig att ge upp.
Har väl egentligen ingen prisbild för vad det kan eller skall kosta, jag vill ha något stabilt och säkert då jag även kommer ha mycket jobb relaterad saker på den.

Är som sagt helt ny på detta och är väldigt sugen på att lära mig mer om hur allting fungerar, så skulle bli väldigt tacksam om ni har några bra sidor jag kan läsa för att lära mig mer eller youtube kanaler.
Alla sidor är välkomna svenska som engelska.

Mvh

Jag hade satsat på en Synology. Jag har en Synology NAS och en enklare annan NAS. Synology är helt enkelt outstanding när det kommer till att köra annat än bara lagring av filer. Den är lätt att administrera och fixa med. Jag hade nog undvikit de enklare modellerna, någon + variant kan vara en lämplig nivå, då har den lite mer minne och kraftigare CPU. Även QNAP har bra rykte, men jag har aldrig provat någon sådan.

Raid är främst till för att göra så att du alltid har tillgång till din data. Om det skulle vara ett stort avbräck för dig att vara utan dina filer i en vecka, tex för att du då förlorar inkomst så är det raid du ska satsa på. Men raid löser inte alla problem med tillgänglighet utan du behöver komplettera den med ytterligare en lagringslösning, tex någon molnlagring eller ytterligare en NAS.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av tcntad:

För såpasss lite arbete behövs inget dyrare vad som borde duga. Kom ihåg att RAID inte är backup.

Är mer att jag menade att om en disk skulle lägga av i nasen så finns det en till för säkerhet.
kommer ha de viktiga sakerna även på min egna dator och på en extern.

Skönt att höra att man inte måste lägga ut för mycket pengar och man kan hålla sig till dem enklare modellerna.
när man har blivit lite bättre på detta så kn ju det bli uppgradering senare i tiden istället då.

Skrivet av giplet:

Jag hade satsat på en Synology. Jag har en Synology NAS och en enklare annan NAS. Synology är helt enkelt outstanding när det kommer till att köra annat än bara lagring av filer. Den är lätt att administrera och fixa med. Jag hade nog undvikit de enklare modellerna, någon + variant kan vara en lämplig nivå, då har den lite mer minne och kraftigare CPU. Även QNAP har bra rykte, men jag har aldrig provat någon sådan.

Raid är främst till för att göra så att du alltid har tillgång till din data. Om det skulle vara ett stort avbräck för dig att vara utan dina filer i en vecka, tex för att du då förlorar inkomst så är det raid du ska satsa på. Men raid löser inte alla problem med tillgänglighet utan du behöver komplettera den med ytterligare en lagringslösning, tex någon molnlagring eller ytterligare en NAS.

Verkar ju som synology är ett av dem ledande för just nas till personligt bruk.
skall kolla in på vad dem har och erbjuder, och som du säger kan man ju lägga några kronor extra för att få något lite starkare.
är alltid kul att kunna utvecklas vidare med det man har så man inte måste köpa nytt efter ett år bara för man kommit på mer saker man vill använda det till.

Permalänk
Medlem

Är i samma situation som @Gramps-Makarov
Använder mig av 12 år gammal extern hårddisk som NAS lösning här hemma och jag börjar bli smått orolig för att den ska orka med än.

Har tittat runt och vill inte betala mer än 2000:- då den är bara till för Filhantering och övervakningskameror.
Har tittat på denna https://www.pricerunner.se/pl/744-5157073/NAS-servrar/Synolog...
Synology DiskStation DS220j

Eller finns det bättre alternativ för mina behov? Tänkte invänta black friday och förhoppningsvis göra mig bra affär.