RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem

Okej, där va tiden iaf. Men dom skriver inget om att det enbart kommer säljas referensdesign.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Ny dator, behöver kort XD

Skrivet av meanh:

Första batchen kommer enbart vara av referensdesignen så skall inte spela någon roll vilket märke du väljer (förutom möjligen någon klisterlapp med logga), så vill du inte vänta 1-4 veckor tills AIB-specifika modeller börjar dyka upp med potentiellt bättre kylare/design så är det ett icke-val.

Så nja, jag kommer nog plocka "första bästa" då...

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Frågan är om referens kylaren är något att ha? den ser ju bra ut men jag har en gammal 3dje parts kylare som jag köpte till mitt gamla radeon 6970 som låter som en orkan med sina 3 fläktar när det blir tung belastning och den. kylaren såg väldigt potent ut och hängde även utan för kortet lite överallt PGA att den är så maffig.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Okej, där va tiden iaf. Men dom skriver inget om att det enbart kommer säljas referensdesign.

Jag kanske blandar ihop det med Nvidias lansering. Har försökt hitta någon information från hans inlägg men inte sett just det igen. Kanske var någon annan då. Men det jag kommer ihåg är att det stod att partnerkorten ofta kommer någon vecka efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Jag kanske blandar ihop det med Nvidias lansering. Har försökt hitta någon information från hans inlägg men inte sett just det igen. Kanske var någon annan då. Men det jag kommer ihåg är att det stod att partnerkorten ofta kommer någon vecka efter.

Fan vad jag låter grinig och tjatig känner jag. haha. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det va med 5000 serien av gpu'er. Men ja, det kan ha varit enbart referens som kom först. Men med Nvidia, så släptes ju även partnerkort på release.

Jag är sugen på Strix LC kortet, men man får väl glatt vänta och se om dom släpps samtidigt. Tycker det är sjukt dåligt med info faktiskt. Med tanke på att vi är 3 dagar bort bara.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Första batchen kommer enbart vara av referensdesignen så skall inte spela någon roll vilket märke du väljer (förutom möjligen någon klisterlapp med logga), så vill du inte vänta 1-4 veckor tills AIB-specifika modeller börjar dyka upp med potentiellt bättre kylare/design så är det ett icke-val.

Men har tredjepartstillverkarna samma friheter som på nvidia sidan så de kan använda olika kapacitorer och annat för att förbättra eller förbilliga referensdesignen?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Fan vad jag låter grinig och tjatig känner jag. haha. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det va med 5000 serien av gpu'er. Men ja, det kan ha varit enbart referens som kom först. Men med Nvidia, så släptes ju även partnerkort på release.

Jag är sugen på Strix LC kortet, men man får väl glatt vänta och se om dom släpps samtidigt. Tycker det är sjukt dåligt med info faktiskt. Med tanke på att vi är 3 dagar bort bara.

Haha jag har inte uppfattat dig som grinig 😁 Jag kan faktiskt hålla med till en viss del. Man vet ju ingenting mer än att det släpps den 18'e och att man måste vara jävligt snabb. Att det var klockan 15 fick man ju googla sig fram till, så inte helt uppenbart.

Jag har aldrig köpt en GPU vid release förut så jag har ingen aning om vad jag vill ha i form av referens/partnerkort. För mig känns det som att vara köpa det första man kommer åt, om man nu ens har någon chans. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Haha jag har inte uppfattat dig som grinig 😁 Jag kan faktiskt hålla med till en viss del. Man vet ju ingenting mer än att det släpps den 18'e och att man måste vara jävligt snabb. Att det var klockan 15 fick man ju googla sig fram till, så inte helt uppenbart.

Jag har aldrig köpt en GPU vid release förut så jag har ingen aning om vad jag vill ha i form av referens/partnerkort. För mig känns det som att vara köpa det första man kommer åt, om man nu ens har någon chans. 😁

Jag frågade David från Asus i en annan tråd om deras kort kommer vara tillgängliga den 18'e. Han svarade såhär

"Tja! Det kan vi tyvärr inte gå in på innan dem släppts eller fått officiellt datum"

Det där tolkar jag nästan som att det inte kommer finnas den 18'e faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Jag frågade David från Asus i en annan tråd om deras kort kommer vara tillgängliga den 18'e. Han svarade såhär

"Tja! Det kan vi tyvärr inte gå in på innan dem släppts eller fått officiellt datum"

Okej. Det lät ju inte jättehoppfullt med att få ett partnerkort då nu den 18e. Som sagt, det är väldigt hemligt med informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gissar det är med rt på max?

Skrivet av voffen1:

Jag tror det är utan RT då man även testar äldre grafikkort som inte har RT.

Det står i början av testet att spelet inte supportar RT.

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Exakt samma här 👌

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Bara att smita in på toaletten ett tag innan 15 på jobbet

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Bara att smita in på toaletten ett tag innan 15 på jobbet

Var arbetar du? Så jag vet vilken chef jag ska kontakta. Måste ju förbättra mina odds nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Var arbetar du? Så jag vet vilken chef jag ska kontakta. Måste ju förbättra mina odds nu...

Haha!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Hej.

Kommer vi får se några RX6800XT 3rd party cards med 2-FAN layout?
Har en liten ITX låda kan inte ha för stort kort . .kan max ha 270mm lång.

Va tros?

Visa signatur

https://www.passmark.com/baselines/V9/display.php?id=10783531...

h200i - i5 8600K 5.1ghz 1.38v - Kraken X52 - Corsair LPX 16gb 3200mhz - 970 EVO 500gb - 950 PRO 256gb - Asus 2070S Turbo EVO 2070mhz - Asus Strix z370-i - Razer BlackWidow Croma v2 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av oMega69:

Hej.

Va tros?

Varför inte referenskort isf? Dom är ju 267 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av oMega69:

Hej.

Va tros?

99% säker att msi släpper ett Ventus med dual fan.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

https://reddit.com/r/Amd/comments/juldf4/6800_and_6800_xt_nit...

Läckta priser från finska multitronic. Gissar på att Sapphires 6800XT Nitro+ flaggskepp kommer landa på minst 9000 kr här i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Frågan är om referens kylaren är något att ha? den ser ju bra ut men jag har en gammal 3dje parts kylare som jag köpte till mitt gamla radeon 6970 som låter som en orkan med sina 3 fläktar när det blir tung belastning och den. kylaren såg väldigt potent ut och hängde även utan för kortet lite överallt PGA att den är så maffig.

Det är ju dock ett decennium gamla grejer, klart det har hänt saker på kylningsfronten sen dess.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Viking
Skrivet av Valetudo_swe:

Läckta priser från finska multitronic. Gissar på att Sapphires 6800XT Nitro+ flaggskepp kommer landa på minst 9000 kr här i Sverige?

Gör man en valutaomvandling så landar priset på ca 8900kr, så kanske 8999kr?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Gör man en valutaomvandling så landar priset på ca 8900kr, så kanske 8999kr?

I en logisk värld är det självklart så. Men försöker jämföra med Nvidia korten, dom har 3080 Gaming X trio för 849 euro men billigaste här är ju 8990. Ventus 3X OC är 799 euro och här hemma 8490, Gigabyte Eagle OC verkar vara 1:1 i priser dock. Så kanske beror på tillverkaren

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Skrivet av walkiii:

Skrivet av Viktorph:

Okej. Det lät ju inte jättehoppfullt med att få ett partnerkort då nu den 18e. Som sagt, det är väldigt hemligt med informationen.

Skrivet av Oedlan:

Exakt samma här 👌

Jag har också hört att tredjepartstillverkarnas kort kommer ett par veckor efter referensdesignen (som görs av Saphire). Bland annat har det nämnts av Asus-David här i forumet.

Permalänk
Viking
Skrivet av Valetudo_swe:

I en logisk värld är det självklart så. Men försöker jämföra med Nvidia korten, dom har 3080 Gaming X trio för 849 euro men billigaste här är ju 8990. Ventus 3X OC är 799 euro och här hemma 8490, Gigabyte Eagle OC verkar vara 1:1 i priser dock. Så kanske beror på tillverkaren

Men 9199kr då? 200kr skillnad är ju ingenting.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Är det någon här som kan extrapolera eller göra en kvalificerad gissning på hur 5700XT står sig mot RX 6800?

Hur stor blir prestandaökningen?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

Är det någon här som kan extrapolera eller göra en kvalificerad gissning på hur 5700XT står sig mot RX 6800?

Hur stor blir prestandaökningen?

Mvh

Jämför 5700XT mot 3070 så har du ett riktmärke.

Permalänk
Viking
Skrivet av anon134512:

Jämför 5700XT mot 3070 så har du ett riktmärke.

+ att 6800 är några procent bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite trist att inte recensioner släpps åtminstone en dag innan alla hamrar F5 för att dammsuga upp korten. Hade ju som nämns tidigare i tråden varit intressant att se hur stock kylaren låter/presterar, om den är bra nog, eller om man skall sikta in sig på en 3:e parts modell.
Blir väl till att vänta till januari, eller när man nu kan få tag på ett kort utan uppjackat pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valetudo_swe:

Jag tippar på närmare bestämt 9999 kr för 6800XT på grund av marginallust.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vilken sida har man störst chans att få ett 6800xt på?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

Vilken sida har man störst chans att få ett 6800xt på?

Omöjligt att svara på. Men med tanke på hur populära Webhallen blivit i 3080/3090 tråden så kan du nog räkna med att de har flest kunder, och förmodligen med det störst kö.

Men det är som sagt egentligen än svara som bara går att spekulera i, och man kan egentligen inte komma fram till så mycket.