Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Att sjukdomsfallen ökar om man låter folk bestämma själva är ett antagande utan grund. Människor kan ta eget ansvar för sig själva utan att någon överförmyndare ska komma med tvingande regler. Kanske hade vi löst problemet bättre själva om vi fick chansen? Istället för att blint lita på myndigheter.

Tycker du lika om alla lagar, regler och inskränkningar som staten påtvingar oss? Behövs det exempelvis inget rättsväsende eller ens lagar, för vi kan ju sköta oss själva? Inga mord hade ju begåtts om det inte vore för att staten förbjudit det!

Skrivet av ronnylov:

Sjukvårdens uppgift är att vårda sjuka. Man kan låta sjukvården anpassa sig efter samhällets behov istället för att anpassa samhället efter sjukvårdens behov?

Man kan anta att de som jobbar i vården gör det för att de gillar sitt jobb. Jag förstår inte varför de inte skulle tycka om att vårda de som blir sjuka? Det är deras uppgift.

Om vi hade haft en fungerande fri marknad så skulle covid-sjukvårdare vara ett eftertraktat yrke med hög lön. Om sjukhusen fick drivas av fria företagare skulle de uppskatta den höga efterfrågan på vård som vi nu har. Vilket företag skulle klaga på fulla kundbokningar? Vården skulle bli anpassad efter samhällets behov. Arbetskraften skulle få lön efter vad de var värda.

Jag har aldrig påstått att vårdpersonal är mindre värda än andra yrken. Bäst är ju om de som gillar jobbet och uppskattas med lön och får möjlighet att utföra sitt jobb på bästa sätt. Vården kan drivas som vilka företag som helst. Det är inget som staten behöver lägga sig i.

Varför ska man inte få ha lyxkonsumtion? Det är väl upp till var och en i ett fritt samhälle. Tyvärr finns det många som inte uppskattar frihet.

Om vi skulle ha en totalt fri marknad för sjukvård så skulle en sjukhussäng för Covid-behandling kosta hundratusentals kronor och en överväldigande majoritet av befolkningen skulle inte ha råd att betala för en sådan behandling.

Jag är egentligen för en fri marknad rent generellt och en del restriktioner är överdrivna samt att jag är kraftigt emot en total nedstängning av samhället. Men när jag läser dig mala på i inlägg efter inlägg med dina anarkistiska och totalt verklighetsfrånvända åsikter så blir jag uppriktigt mörkrädd. Om personer med dina åsikter skulle få styra samhället så hade det varit totalt mörker, bokstavligt talat!

Om nu du så oerhört starkt känner att staten rånar dig på dina mänskliga fri- och rättigheter, vad gör du då kvar här?? Det lär ju finnas massa andra platser i världen som så mycket bättre passar din samhällssyn!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Att sjukdomsfallen ökar om man låter folk bestämma själva är ett antagande utan grund. Människor kan ta eget ansvar för sig själva utan att någon överförmyndare ska komma med tvingande regler. Kanske hade vi löst problemet bättre själva om vi fick chansen? Istället för att blint lita på myndigheter.

Sjukvårdens uppgift är att vårda sjuka. Man kan låta sjukvården anpassa sig efter samhällets behov istället för att anpassa samhället efter sjukvårdens behov?

Man kan anta att de som jobbar i vården gör det för att de gillar sitt jobb. Jag förstår inte varför de inte skulle tycka om att vårda de som blir sjuka? Det är deras uppgift.

Om vi hade haft en fungerande fri marknad så skulle covid-sjukvårdare vara ett eftertraktat yrke med hög lön. Om sjukhusen fick drivas av fria företagare skulle de uppskatta den höga efterfrågan på vård som vi nu har. Vilket företag skulle klaga på fulla kundbokningar? Vården skulle bli anpassad efter samhällets behov. Arbetskraften skulle få lön efter vad de var värda.

Jag har aldrig påstått att vårdpersonal är mindre värda än andra yrken. Bäst är ju om de som gillar jobbet och uppskattas med lön och får möjlighet att utföra sitt jobb på bästa sätt. Vården kan drivas som vilka företag som helst. Det är inget som staten behöver lägga sig i.

Varför ska man inte få ha lyxkonsumtion? Det är väl upp till var och en i ett fritt samhälle. Tyvärr finns det många som inte uppskattar frihet.

Va? Det är ju allmänt känt vid det här laget att sjukhus, försäkringsbolag inte vill ha att göra med för dyra patienter.
Likaså så kan inte den fria marknaden administrera vaccin till alla vilket är just det som kan behövas vid en pandemi, och då blir man inte av med viruset på lika snabbt sätt.
Finns inget exempel i världen där den fri marknaden tar hand om människors behov. Har du inte pengar så har du inte värde. Det går inte efter behov som propagandan säger utan den går till de som har pengar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

CDC säger: Masker fungerar, både för bäraren och för omgivningen.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/masking-scienc...

Skrivet av sAAb:

Det låter märkligt med tanke på hur många länder som har lagstiftat om det och ändå får en brutal andra våg.

Ja det är intressant att debatten i USA är så extremt centrerad kring masker. Men jag funderar om det inte finns kulturella skillnader som gör masker till en viktigare fråga där än här.

Från CDC-länken:

Citat:

Data regarding the “real-world” effectiveness of community masking are limited to observational and epidemiological studies.

  • An investigation of a high-exposure event, in which 2 symptomatically ill hair stylists interacted for an average of 15 minutes with each of 139 clients during an 8-day period, found that none of the 67 clients who subsequently consented to an interview and testing developed infection. The stylists and all clients universally wore masks in the salon as required by local ordinance and company policy at the time.

  • In a study of 124 Beijing households with > 1 laboratory-confirmed case of SARS-CoV-2 infection, mask use by the index patient and family contacts before the index patient developed symptoms reduced secondary transmission within the households by 79%.

  • A retrospective case-control study from Thailand documented that, among more than 1,000 persons interviewed as part of contact tracing investigations, those who reported having always worn a mask during high-risk exposures experienced a greater than 70% reduced risk of acquiring infection compared with persons who did not wear masks under these circumstances.

  • A study of an outbreak aboard the USS Theodore Roosevelt, an environment notable for congregate living quarters and close working environments, found that use of face coverings on-board was associated with a 70% reduced risk.

  • Investigations involving infected passengers aboard flights longer than 10 hours strongly suggest that masking prevented in-flight transmissions, as demonstrated by the absence of infection developing in other passengers and crew in the 14 days following exposure.

Frisörsalong där Covid-sjuka frisörer jobbat med mask, familjer i Kina där man haft mask på sig i hemmet (!), utbrott på en båt - främst exempel från situationer där smittade och sjuka personer varit väldigt nära andra. Vi vet sedan tidigare att personer med symptom smittar mer än de utan.

Detta stämmer bra med hur man resonerar i Sverige - mask är mindre effektivt eftersom den som har luftvägssymptom ändå förväntas vara hemma. Den "Svenska" motfrågan blir "Varför jobbade de två frisörerna överhuvud taget?"

Antagligen spelar skillnader i sjukförsäkringssystemen mellan USA och Europa stor roll här. Betydligt färre i USA som har "råd" att inte jobba när de är sjuka (ingen offentlig sjukersättning), jag tror inte heller att mycket hindrar en arbetsgivare att sparka någon de tycker är sjuk "för ofta". De som jobbar inom retail (dvs. butikspersonal) och både har låg lön och jobbar nära kunderna har sällan råd med starkt försäkringsskydd. Om det inte finns något enkelt sätt att få folk som är sjuka att hålla sig hemma, så är kanske mask en politiskt och praktiskt mer tillgänglig lösning. Mask blir (om mitt resonemang håller) helt enkelt mer effektivt i USA jämfört med Europa. Man kan också se det som ett billigt sätt att hålla ekonomin mer öppen vid samma grad av smittspridning.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Va? Det är ju allmänt känt vid det här laget att sjukhus, försäkringsbolag inte vill ha att göra med för dyra patienter.
Likaså så kan inte den fria marknaden administrera vaccin till alla vilket är just det som kan behövas vid en pandemi, och då blir man inte av med viruset på lika snabbt sätt.
Finns inget exempel i världen där den fri marknaden tar hand om människors behov. Har du inte pengar så har du inte värde. Det går inte efter behov som propagandan säger utan den går till de som har pengar.

Det finns ingen fri marknad i världen. Allt regleras av lagstiftare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Sån där idiotisk fråga, ber om ursäkt i förväg om svaret finns i denna mastodonttråd!

"Hur" blir folk smittade? Är det via närkontakt med släkt? Grannar i trapphuset? Kassaköer? Vid brödhyllorna i affärer? På krogarna? Finns det någon "vetskap" om detta?

Har läst att vi ombeds att undvika "köpcenter", "butiker" osv men "livsmedelbutiker" går bra? Var går gränsen mellan dem? Jepp, onödigt dumma frågor och vi/jag kan ju tänka själva. Mer nyfiken på hur tolkningen ska ske.

Dessutom. Forskarvärlden vet inte ännu hur länge Covid-19 "överlever" på ytor?

Jag känner en i släkten som arbetar med inom äldreomsorgen som får ta del av senaste granskade forskningen inom COVID-19 för att sedan delegera ut dessa i form av nya arbetsriktlinjer åt de som arbetar ute på fältet i äldreboenden. Enligt denna person är det främst inom hem och på arbetsplatser där sociala interaktioner varar längre som smittas lättast.

Detta får mig att i skrivande stund tolka det som om att:
1) Det krävs en hel del viruspartiklar för att kunna drabbas annars torde det ha räckt med att råka gå förbi någon som hostat på affären och andats in deras färre andel viruspartiklar. Sedan varför det krävs så många på grund av varierande infektionsmöjlighet för viruset, få receptorer på sig att binda sig till lungceller med, eller något annat, har jag ingen aning om ännu.

2) Viruspartiklarna har ingen slags "sensor" som att hitta rätt (jämför detta med exempelvis spermier som "vet" vart de ska) när de kommer in i ens kropp. De bara följer naturens lagar och har de "tur" (otur för oss) så hamnar de på lungceller och därmed kan låsa upp nyckeln via ACE2-receptorn och skjuta in sitt RNA och virussjukdomsförloppet påbörjar.

3) Det verkar då som om det inte utsöndras så många viruspartiklar vid utandning vilket annars enligt punkt 1 borde ha sett enorma ökningar i fall från exempelvis affärer där många asymptomatiska handlar och andas (för de måste andas enligt medicinsk forskning) under sina 5-10 minuter de spenderar där. Enligt en forskningsartikel jag läste om upptäckt virus i Uppsala Universitetssjukhus ventilation så hänvisade de till en studie om att "COVID-19 aerosoler kan i snitt vara upp till cirka 20 minuter i luften efter utandning".

Själv undrar jag oxå hur det är med COVID-19:s överlevnad på ytor, främst på kallare ytor som i kylskåp och i frysen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Uppmaning och tråd rensad*

Håll diskussionsnivån i tråden på en bra nivå!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Sån där idiotisk fråga, ber om ursäkt i förväg om svaret finns i denna mastodonttråd!

"Hur" blir folk smittade? Är det via närkontakt med släkt? Grannar i trapphuset? Kassaköer? Vid brödhyllorna i affärer? På krogarna? Finns det någon "vetskap" om detta?

Har läst att vi ombeds att undvika "köpcenter", "butiker" osv men "livsmedelbutiker" går bra? Var går gränsen mellan dem? Jepp, onödigt dumma frågor och vi/jag kan ju tänka själva. Mer nyfiken på hur tolkningen ska ske.

Dessutom. Forskarvärlden vet inte ännu hur länge Covid-19 "överlever" på ytor?

Skrivet av Oegat:

Ja det är intressant att debatten i USA är så extremt centrerad kring masker. Men jag funderar om det inte finns kulturella skillnader som gör masker till en viktigare fråga där än här.

Dagens Nyheter hade en artikel (https://www.dn.se/vetenskap/har-ar-risken-att-smittas-av-det-...) idag 14 oktober om hur det sprids i Chicago, baserat på mobildata.

Där kan vi se att de miljöer som sprider mest i Chicago är i följande ordning:

1. Övrigt
2. Restauranger med bordsservering.
3. Religiösa organisationer (kyrkor, synagogor, moskéer m.m.?)
4. Mataffärer
5. Kaféer
6. Träningsanläggningar
7. Hotell och motell
8 .Läkarmottagningar

Av det kan man dra slutsatsen att man skall undvika övrigt, restauranger och kyrkor, dvs. om man åker till Chicago.

Men, det visar skillnaden i kultur. Vem går till kyrkan, synagogor eller moskéer i Sverige?! Väldigt få per capita jämfört med USA misstänker jag.

Restauranger med bordsservering måste hålla tydliga avstånd i Sverige.

Övrigt vet jag väldigt lite om.

EDIT: Det är stor skillnad mellan länder i hur ofta man går i kyrkan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Church_attendance#Attendance_... Enormt stor skillnad till och med.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle gärna se att vi gick tillbaka som de var på 70 talet, alla affärer stängda på söndagar, Lördag stänger alla klockan 14 och vardag klockan 18.
Enda som fick hålla öppet senare och på söndag vore mataffärer och apotek.
Lägg även ner blackfriday och alla andra reor i fysiska butiker.

Österrike bommar igen helt, utegångsförbud, alla butiker bommar igen, endast matbutiker och apotek håller öppet, man får endast vara ute för motion eller handla mat eller medicin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Det finns ingen fri marknad i världen. Allt regleras av lagstiftare...

Med rätta, i USA så måste man förbjuda att folk utesluts p.g.a. påhittade pre-existing conditions.
https://www.politifact.com/factchecks/2020/oct/01/joe-biden/b...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Med rätta, i USA så måste man förbjuda att folk utesluts p.g.a. påhittade pre-existing conditions.
https://www.politifact.com/factchecks/2020/oct/01/joe-biden/b...

Systemet i USA är jättedåligt. Hade jag bott i USA och fått rösta hade jag lagt min röst på Jo Jorgensen. Ni får själva googla på hur hon vill fixa vårdsystemet om ni är intresserade.

Permalänk
Medlem

Bor i Gävleborg, läste i en lokaltidning att vi förväntas få skärpta lokala råd på måndag. Ni som bor i resten av sverige och redan har sådana, gör de någon skillnad? Tyckte mig se något flyga förbi i ett nyhetsflöde om att det blivit mer hemarbete igen, låter ju inte helt dumt i min värld.

Har jobbat hemma hela veckan pga ont i halsen och det jag saknar mest är nog sociala interaktioner då vi inte har t.ex. dagliga startupmöten och liknande eftersom ingen jobbar hemifrån.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag skulle gärna se att vi gick tillbaka som de var på 70 talet, alla affärer stängda på söndagar, Lördag stänger alla klockan 14 och vardag klockan 18.
Enda som fick hålla öppet senare och på söndag vore mataffärer och apotek.
Lägg även ner blackfriday och alla andra reor i fysiska butiker.

Österrike bommar igen helt, utegångsförbud, alla butiker bommar igen, endast matbutiker och apotek håller öppet, man får endast vara ute för motion eller handla mat eller medicin.

Skulle snävare öppettider vara bra så här i pandemitider? Är tanken att folk ska handla mindre? Om folk handlar lika mycket ändå vad de behöver – bara det att alla gör det på de få öppettider som finns, skulle väl trängseln och därmed smittspridningen öka.

Ur pandemihänseende borde det bästa vara att ha öppet dygnet runt, för att minimera trängsel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Skulle snävare öppettider vara bra så här i pandemitider? Är tanken att folk ska handla mindre? Om folk handlar lika mycket ändå vad de behöver – bara det att alla gör det på de få öppettider som finns, skulle väl trängseln och därmed smittspridningen öka.

Ur pandemihänseende borde det bästa vara att ha öppet dygnet runt, för att minimera trängsel.

Håller med, snävare öppettider i butiker för att få "folk att handla mindre" är lika dumt som att ha färre avgångar i kollektivtrafiken för att få "folk att resa mindre".

Antalet personer i butiken / på tåget kommer vara samma till antalet, de kommer bara att bli trängre = större smittspridning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Håller lite med faktiskt. Visst man gör ju som man vill, dvs vill du riskera att bli sjuk för att du som människa vill rusa runt i affärer och shoppa, visst, problemet är att de oftast drabbar andra oxå. Så ett stängningsförbud mot alla affärer utom Mataffärer och apotek hade jag inte gråtit över om man säger så.
Problemet är väl oxå att det drabbar dessa affärer och att det eventuellt måste stänga för gott.. Klart bättre att försöka hålla öppet som vanligt men som vissa butiker har ett max antal personer i butiken samtidigt.
@anon301768

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Var på ortens köpcentra i våras, parkeringen var i princip full, tänkte nu jävlar får man väl vända i dörren, men väl där inne märktes det inte av allt folk som uppenbarligen befann sig där inne. Är ju betydligt värre inne i lokala matvarubutiken, där är det svårt att undvika personer...

Permalänk
Avstängd

En slags "cyniskkomisk" observation jag har reflekterat över angående den globala pandemin är detta med personers protester mot nedstängningar: jag såg en bild från England vid en uterestaurang dagen innan nästa stora nedstängning. Det var fullproppat med folk. Men vad gjorde allt folk egentligen dagen innan den kommande nästa nedstängningen?

Exakt! De satt fastklistrade till sina smartphones, även de som satt vid samma bord 50 cm mittemot varandra. Varför i hela friden vara så upprörd över en nedstängning när det enda de gör utomhus är ändå att stirra sig blint på sina skärmenheter? Det går ju i princip göra allt på en smartphone: videochatta, röstchatta, textchatta, beställa varor (inklusive mat) & tjänster, söka uppmärksamhet i sociala medier, vara politiskt aktiv, söka livspartner som sedan kommer hem till en.

Varför vara utomhus när du ändå ska stirra dig blind på en skärm 24/7? Nu är det självfallet en överdrift, men det är också min cyniska komediobservation jag har gjort. Och då är jag en av de som är emot användningen av smartphones vid sociala tillställningar (alltså när du faktiskt kan umgås med andra öga mot öga).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Skulle snävare öppettider vara bra så här i pandemitider? Är tanken att folk ska handla mindre? Om folk handlar lika mycket ändå vad de behöver – bara det att alla gör det på de få öppettider som finns, skulle väl trängseln och därmed smittspridningen öka.

Ur pandemihänseende borde det bästa vara att ha öppet dygnet runt, för att minimera trängsel.

Skrivet av MinscS2:

Håller med, snävare öppettider i butiker för att få "folk att handla mindre" är lika dumt som att ha färre avgångar i kollektivtrafiken för att få "folk att resa mindre".

Antalet personer i butiken / på tåget kommer vara samma till antalet, de kommer bara att bli trängre = större smittspridning.

Skrivet av Don Stroker:

Håller lite med faktiskt. Visst man gör ju som man vill, dvs vill du riskera att bli sjuk för att du som människa vill rusa runt i affärer och shoppa, visst, problemet är att de oftast drabbar andra oxå. Så ett stängningsförbud mot alla affärer utom Mataffärer och apotek hade jag inte gråtit över om man säger så.
Problemet är väl oxå att det drabbar dessa affärer och att det eventuellt måste stänga för gott.. Klart bättre att försöka hålla öppet som vanligt men som vissa butiker har ett max antal personer i butiken samtidigt.
@Guggen64

Som sagt se på Österrike som slår igen alla butiker förutom matbutiker och apotek samt förbjudet att vistas ute, man får bara träna ute eller handla mat eller gå på apotek, jag skulle lätt gå med på de just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Som sagt se på Österrike som slår igen alla butiker förutom matbutiker och apotek samt förbjudet att vistas ute, man får bara träna ute eller handla mat eller gå på apotek, jag skulle lätt gå med på de just nu.

Vad hindrar dig från att följa detta i Sverige om du tycker det är så bra?

Att förbjuda folk att vara utomhus är konstigt då smittan sägs mest sprida sig i inomhusmiljöer och i hemmen. Frisk luft är nyttigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det verkar ju som om det smittar mest vid lite längre exponering. Det är klart att någon som går förbi på gatan och nyser dig rätt i ansiktet är en risk också, men i allmänhet så handlar det mer om att sitta bredvid någon en hel lunch, middag eller liknande lite längre aktiviteter. Vilket väl också är en anledning till att vi har såna till synes olika rekommendationer för exempelvis köpcentrum och konserter. Går du runt inne på Ica Maxi tillsammans med ett par hundra andra så passerar du dom bara kortvarigt och sporadiskt, sitter du i en konserthall så sitter du nära några (samma) personer i någon timme, därav större risk och hårdare rekommendationer. Sen är förstås inte allt logiskt ändå, nöjesparker exempelvis är väl mer lika Ica än en konserthall i den bemärkelsen, men ändå kraftigt begränsade. Krogbesök adderar ju ytterligare risker med alkoholintag och liknande som gör att folk tappar riskmedvetenhet och dessutom tenderar att prata högre och mer livligt, hög musik hjälper ju inte det heller förstås.

Jag handlar i större butiker. ICA Maxi / Stora Coop t.ex. Väsentligt mycket enklare att hålla avstånd där än i lilla lokala butiken Hemköp där man inte kan mötas två i en gång utan att den ena får backa. Känns som det alltid är mycket folk där.

Skrivet av deltascu:

Inget att be om ursäkt för, vi har alla varit beginners någon gång. Jag skrev just om det för några sidor sedan:

Jag kan tillägga att även om det mesta av smittspridningen inte sker i t.ex. kollektivtrafiken, så kan den smittspridning som väl sker där vara viktig eftersom det där oftare sker mellan personer som inte vanligen träffas. Det gör att viruset sprider sig till nya grupper.

En annan sak man kan fundera över, varför är det här med storlek på en folksamling så viktig? Om man antar att en folksamling har förhöjd risk att smitta varandra och att risken för att en deltagare är smittsam är p, så är risken att någon i en folksamling är smittsam (1-(1-p)^N), där N är antalet personer i folksamlingen. Om vi som exempel antar att p = 1%, så är risken att någon i en samling på 10 är smittsam (1-(1-0.01)^10) = 10%, för en folksamling på N=50 så är risken 39%, för N=500 så är risken att någon är smittsam 99.3%, för N=1000 är risken 99.996%. I praktiken så smittar inte en enstaka person alla 1000 i en stor folksamling, men poängen är att man kommer närmare många personer än man annars skulle göra, vilket ökar spridningsrisken.

Tack!

Skrivet av AplAy:

Jag känner en i släkten som arbetar med inom äldreomsorgen som får ta del av senaste granskade forskningen inom COVID-19 för att sedan delegera ut dessa i form av nya arbetsriktlinjer åt de som arbetar ute på fältet i äldreboenden. Enligt denna person är det främst inom hem och på arbetsplatser där sociala interaktioner varar längre som smittas lättast.

Detta får mig att i skrivande stund tolka det som om att:
1) Det krävs en hel del viruspartiklar för att kunna drabbas annars torde det ha räckt med att råka gå förbi någon som hostat på affären och andats in deras färre andel viruspartiklar. Sedan varför det krävs så många på grund av varierande infektionsmöjlighet för viruset, få receptorer på sig att binda sig till lungceller med, eller något annat, har jag ingen aning om ännu.

2) Viruspartiklarna har ingen slags "sensor" som att hitta rätt (jämför detta med exempelvis spermier som "vet" vart de ska) när de kommer in i ens kropp. De bara följer naturens lagar och har de "tur" (otur för oss) så hamnar de på lungceller och därmed kan låsa upp nyckeln via ACE2-receptorn och skjuta in sitt RNA och virussjukdomsförloppet påbörjar.

3) Det verkar då som om det inte utsöndras så många viruspartiklar vid utandning vilket annars enligt punkt 1 borde ha sett enorma ökningar i fall från exempelvis affärer där många asymptomatiska handlar och andas (för de måste andas enligt medicinsk forskning) under sina 5-10 minuter de spenderar där. Enligt en forskningsartikel jag läste om upptäckt virus i Uppsala Universitetssjukhus ventilation så hänvisade de till en studie om att "COVID-19 aerosoler kan i snitt vara upp till cirka 20 minuter i luften efter utandning".

Själv undrar jag oxå hur det är med COVID-19:s överlevnad på ytor, främst på kallare ytor som i kylskåp och i frysen.

Tackar!

Skrivet av sAAb:

Dagens Nyheter hade en artikel (https://www.dn.se/vetenskap/har-ar-risken-att-smittas-av-det-...) idag 14 oktober om hur det sprids i Chicago, baserat på mobildata.

https://i.imgur.com/VwfH9s4.jpg

Där kan vi se att de miljöer som sprider mest i Chicago är i följande ordning:

1. Övrigt
2. Restauranger med bordsservering.
3. Religiösa organisationer (kyrkor, synagogor, moskéer m.m.?)
4. Mataffärer
5. Kaféer
6. Träningsanläggningar
7. Hotell och motell
8 .Läkarmottagningar

Av det kan man dra slutsatsen att man skall undvika övrigt, restauranger och kyrkor, dvs. om man åker till Chicago.

Men, det visar skillnaden i kultur. Vem går till kyrkan, synagogor eller moskéer i Sverige?! Väldigt få per capita jämfört med USA misstänker jag.

Restauranger med bordsservering måste hålla tydliga avstånd i Sverige.

Övrigt vet jag väldigt lite om.

EDIT: Det är stor skillnad mellan länder i hur ofta man går i kyrkan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Church_attendance#Attendance_... Enormt stor skillnad till och med.

Tackar!

Tackar alla för svar. Intressant läsning. Kan inte låta bli att bli nyfiken på hur folk blir smittade. Har ju mitt, ska inte säga "hatobjekt" men inte långt ifrån. Alla dessa som går runt med engångshandskar (vilket stör mig som fan då jag inte finner dem någonstans inom rimliga priser! Bedriver hemsjukvård och behöver ha dem!) och fingervantar i affärer. Som om de skulle stoppa om någon hostar dem i ansiktet.....

Jag som måste vara Sveriges största "bakteriefob". Tvättar händer och spritar en masse skulle komma på tabken att dra på mig engångshandskar i butiker.

Jag var den där typen som när detta började i våras som sa att det är ju inte värre än den vanliga influensan vad gäller dödlighet. Får be om ursäkt för det och jag insåg med det att jag ska vara tyst då jag inte ens når upp till amatörnivå. Lever mitt liv med att ducka/väja och hålla avstånd till folk i butiker och i övrigt försöka "tänka efter".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Vad hindrar dig från att följa detta i Sverige om du tycker det är så bra?

Att förbjuda folk att vara utomhus är konstigt då smittan sägs mest sprida sig i inomhusmiljöer och i hemmen. Frisk luft är nyttigt.

Visst, man får gå ut i Österrike och motionera vilket även jag gör varje dag.

Men som sagt i butiker är de ju värre, tänk på att dom som jobbar där blir utsatta hela tiden och de jag försöker undvika mest är personalen men nu har jag börjat handla på nätet och åker bara till butiken och hämtar min mat utanför så jag går aldrig in längre.

När de blir snö då kommer jag börja med hemleverans så man slipper åka iväg, kostar bara 40 kr extra att få de hem.

Gjorde så i vintras och de är extremt bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Visst, man får gå ut i Österrike och motionera vilket även jag gör varje dag.

Men som sagt i butiker är de ju värre, tänk på att dom som jobbar där blir utsatta hela tiden och de jag försöker undvika mest är personalen men nu har jag börjat handla på nätet och åker bara till butiken och hämtar min mat utanför så jag går aldrig in längre.

När de blir snö då kommer jag börja med hemleverans så man slipper åka iväg, kostar bara 40 kr extra att få de hem.

Gjorde så i vintras och de är extremt bekvämt.

Vi köper också hem matvaror med hemleverans. Bra sätt att slippa åka till affären. Har vi gjort även före pandemin. Storhandlar en gång per vecka på detta sätt. Ofta glömmer man beställa något så det kan bli några korta besök i matbutiken ändå. Men när det var som värst i våras var det långa köer på hemkörningar så man fick beställa en vecka i förväg.

En bra grej kan vara att hjälpa de äldre att beställa hemleverans av maten. Unga och friska kan handla i butiken istället för att boka upp alla hemkörningar som äldre eller sjuka kan behöva bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Vi köper också hem matvaror med hemleverans. Bra sätt att slippa åka till affären. Har vi gjort även före pandemin. Storhandlar en gång per vecka på detta sätt. Ofta glömmer man beställa något så det kan bli några korta besök i matbutiken ändå. Men när det var som värst i våras var det långa köer på hemkörningar så man fick beställa en vecka i förväg.

En bra grej kan vara att hjälpa de äldre att beställa hemleverans av maten. Unga och friska kan handla i butiken istället för att boka upp alla hemkörningar som äldre eller sjuka kan behöva bättre.

Ica Maxi här i Umeå har hemleverans för äldre på speciella tider, vi som inte är i riskzonen kan endast få hemleverans under vardagar men är du i riskzonen och över en viss ålder så har dom hemkörning Lör och Sön och enda fram till 9 på kvällen så de finns gott om tider för dom äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Att sjukdomsfallen ökar om man låter folk bestämma själva är ett antagande utan grund. Människor kan ta eget ansvar för sig själva utan att någon överförmyndare ska komma med tvingande regler. Kanske hade vi löst problemet bättre själva om vi fick chansen? Istället för att blint lita på myndigheter.

Sjukvårdens uppgift är att vårda sjuka. Man kan låta sjukvården anpassa sig efter samhällets behov istället för att anpassa samhället efter sjukvårdens behov?

Man kan anta att de som jobbar i vården gör det för att de gillar sitt jobb. Jag förstår inte varför de inte skulle tycka om att vårda de som blir sjuka? Det är deras uppgift.

Om vi hade haft en fungerande fri marknad så skulle covid-sjukvårdare vara ett eftertraktat yrke med hög lön. Om sjukhusen fick drivas av fria företagare skulle de uppskatta den höga efterfrågan på vård som vi nu har. Vilket företag skulle klaga på fulla kundbokningar? Vården skulle bli anpassad efter samhällets behov. Arbetskraften skulle få lön efter vad de var värda.

Jag har aldrig påstått att vårdpersonal är mindre värda än andra yrken. Bäst är ju om de som gillar jobbet och uppskattas med lön och får möjlighet att utföra sitt jobb på bästa sätt. Vården kan drivas som vilka företag som helst. Det är inget som staten behöver lägga sig i.

Varför ska man inte få ha lyxkonsumtion? Det är väl upp till var och en i ett fritt samhälle. Tyvärr finns det många som inte uppskattar frihet.

Jadu, om folket hade lite mer vett innanför pannbenet så hade vi inte behövt några lagar eller regler alls.

Det är på grund av folks oförstånd vi har ett regelverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Sjukvårdens uppgift är att vårda sjuka. Man kan låta sjukvården anpassa sig efter samhällets behov istället för att anpassa samhället efter sjukvårdens behov?

Man kan anta att de som jobbar i vården gör det för att de gillar sitt jobb. Jag förstår inte varför de inte skulle tycka om att vårda de som blir sjuka? Det är deras uppgift.

Detta är nog bland det dummaste jag hört på länge nu. Vi anpassar sjukvården efter samhällets behov. Sjukhus byggs ut och uppgraderar sina metoder att behandla patienter konstant för att möta en ökande befolkning. Nya maskiner köps in för att effektivare kunna behandla patienter. Vi har till och med byggt ut och anpassat våra vårdinrättningar utefter ett helt nytt dödligt och otroligt smittsamt virus. DOCK finns det inte tillräckliga resurser för att kunna möta ett så stort behov om allt för många blir sjuka samtidigt. Inget land tycks ha en sjukvård där detta skulle vara fallet.

Att säga att vi inte borde anpassa samhället efter sjukvården är otroligt dumdristiskt sätt argumentera på. Jag har aldrig sett den logiska tankevurpan tidigare, men med tanke på den neoliberala föreställningen om sjukvård du proppsar på så förvånar det mig inte. För att göra det glasklart. För att vi skall kunna erbjuda den bästa vården i Sverige (och såhär ser det ut i resterande av världen också) så måste vi införa restriktioner i samhället så att vi inte överbelastar vården. Den resursförflyttningen av vårdande har redan fått otroliga konsekvenser för människor som väntar på andra typer av ingrepp.

Sedan när gillar alla alltid sina jobb? Det är otroligt kortsynt att tro detta. Ex. Lotta går ut vårdlinjen jobbar ett par år får tre barn. Att jobba delade turer eller dag/kväll och helg är otroligt krävande för familjesituationen och arbetet är därmed längre inte så roligt som man trodde när man valde linje som 15åring. Att byta jobb för lotta är svårt för hon har ingen annan kompetens och byta jobb i detta klimatet blir svårt, plus att man skall ha en fungerande ekonomi med barn. Att säga att man "antar att man gillar sitt jobb" är så otroligt dumt sagt och att du försöker använda det som ett argument för att de borde gilla vårda coronasjuka patienter är så dumt så det inte är sant.

Att använda argumentet "Jag antar de gillar sitt jobb, därför borde de gilla vårda coronasjuka" tar hem det. Att du inte ens tänker dig att de själva kan bli sjuka och dö, eller ta med det hem och smitta sina nära och kära, är bortom mig. Det är helt ignorant.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Brukarfölja antal intensivvårdsfall och det känns som att det kanske klingat av lite även om det är svårt att säga säkert. Så om folk bara håller sig till de almänna råden och restriktionerna så tror jag att det kommer en vändning snart.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Brukarfölja antal intensivvårdsfall och det känns som att det kanske klingat av lite även om det är svårt att säga säkert. Så om folk bara håller sig till de almänna råden och restriktionerna så tror jag att det kommer en vändning snart.

Det är väl lite det som allt kokar ner till - de rekommendationer som finns räcker troligen...så länge folk följer dom. Om rekommendationerna inte följs så krävs det kraftigare och mer tvingande åtgärder för att få tillräckligt många att ta detta på allvar. Förhoppningsvis så har den senaste tidens höjning av tonläget fått folk att börja fundera lite extra på vad man bör inte och bör göra.

Permalänk
Inaktiv

Verkar som de är dom yngre som bryr sig minst just nu, här i Umeå är de massa spontana bilträffar och i Stockholm verkar de ha poppat upp en massa svartklubbar som försöker kringgå reglerna med att säga att de är en privat fest.

Man blir så less, ibland önskar man att dom som missköter sig mest blev ordentligt sjuka eller smittande ner någon äldre anhörig som nästan stryker med på kuppen.

Ser just nu att de är pressträff idag och de kommer bli ännu hårdare tag eftersom var 5e som testas i Stockholm bär på covid-19.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Detta är nog bland det dummaste jag hört på länge nu. Vi anpassar sjukvården efter samhällets behov. Sjukhus byggs ut och uppgraderar sina metoder att behandla patienter konstant för att möta en ökande befolkning. Nya maskiner köps in för att effektivare kunna behandla patienter. Vi har till och med byggt ut och anpassat våra vårdinrättningar utefter ett helt nytt dödligt och otroligt smittsamt virus. DOCK finns det inte tillräckliga resurser för att kunna möta ett så stort behov om allt för många blir sjuka samtidigt. Inget land tycks ha en sjukvård där detta skulle vara fallet.

Att säga att vi inte borde anpassa samhället efter sjukvården är otroligt dumdristiskt sätt argumentera på. Jag har aldrig sett den logiska tankevurpan tidigare, men med tanke på den neoliberala föreställningen om sjukvård du proppsar på så förvånar det mig inte. För att göra det glasklart. För att vi skall kunna erbjuda den bästa vården i Sverige (och såhär ser det ut i resterande av världen också) så måste vi införa restriktioner i samhället så att vi inte överbelastar vården. Den resursförflyttningen av vårdande har redan fått otroliga konsekvenser för människor som väntar på andra typer av ingrepp.

Sedan när gillar alla alltid sina jobb? Det är otroligt kortsynt att tro detta. Ex. Lotta går ut vårdlinjen jobbar ett par år får tre barn. Att jobba delade turer eller dag/kväll och helg är otroligt krävande för familjesituationen och arbetet är därmed längre inte så roligt som man trodde när man valde linje som 15åring. Att byta jobb för lotta är svårt för hon har ingen annan kompetens och byta jobb i detta klimatet blir svårt, plus att man skall ha en fungerande ekonomi med barn. Att säga att man "antar att man gillar sitt jobb" är så otroligt dumt sagt och att du försöker använda det som ett argument för att de borde gilla vårda coronasjuka patienter är så dumt så det inte är sant.

Att använda argumentet "Jag antar de gillar sitt jobb, därför borde de gilla vårda coronasjuka" tar hem det. Att du inte ens tänker dig att de själva kan bli sjuka och dö, eller ta med det hem och smitta sina nära och kära, är bortom mig. Det är helt ignorant.

Gick man vårdutbildning och sökte jobb inom vården får man väl räkna med att det kan bli både sjukdomar, krig och annat elände som tillfälligt belastar vården mera? Det är inget nytt att det går olika sjukdomar i samhället. Alla kan bli smittade på jobbet oavsett vad man jobbar med. Sjukvården är väl den plats där de anställda har bästa skydden mot att bli smittade?

Jag förstår fortfarande inte hur de kan stå och klaga på att folk blir sjuka och skylla på människors beteende. Människor har mänskligt beteende, det borde accepteras i ett samhälle. Människor är sociala varelser. Social distansering är något som är onaturligt för mänskligt beteende och dömt att misslyckas som en metod att hindra sjukdomar. Det finns en anledning till att det hårdaste straffet i ett fängelse är att sitta i en isoleringscell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Ser just nu att de är pressträff idag och de kommer bli ännu hårdare tag eftersom var 5e som testas i Stockholm bär på covid-19.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/nya-h%C3%A5rdare-coronarest...

Ja, får se om de tar i mer nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Moderna kan inte inte hålla sig till fas3-provningen är klar utan vill boosta sin aktiekurs precis som Pfizer. Hur som helst är den höga skyddsfaktorn goda nyheter. Modernas vaccin är precis som Pfizers ett mRNA-baserat vaccin, men betydligt mer lättdistribuerat eftersom det bara behöver vanliga kylskåps- och frystemperaturer till skillnad mot Pfizers som behöver -80 graders frysning

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-vaccine...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?