Behöver hjälp med att förstå skillnaden mellan olika NVIDIA RTX kort!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att förstå skillnaden mellan olika NVIDIA RTX kort!

Hej,

Jag som många andra andra har försökt få tag på den nya generationens grafikkort. Jag skulle behöva lite hjälp angående vad skillnaden är på de olika korten, med manufacturers/olika typer osv. Jag har fått möjligheten att köpa detta kort - MSI RTX 3070 GAMING X TRIO, vilket är billigare än många andra av 3070 korten vilket jag inte förstår varför. Vad borde jag kolla efter i specifikationerna när jag letar efter dessa kort? Tack så mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

Det går inte att förenkla det till någon formel för alla möjliga fall eller liknande. Tillverkare gör ett olika bra jobb med sina eftermarknadskort från generation till generation. Det bästa är att kolla reviews, ett högre pris behöver inte betyda att ett kort är bättre. 3070 Trio ska dock vara ett bra kort så om du kan få det billigt skulle jag inte tveka (om du inte vill vänta på AMD dvs).

Specifikationer säger f.ö inte mycket om faktiskt prestanda då mycket mer går in i det än vad man får till sig enbart från siffrorna. Exempelvis kan ett kort komma fabriksöverklockat och ha en högre frekvens än en annan modell men komma med sämre kylning och således inte ha samma förmåga att hålla frekvenserna vilket leder till sämre spelprestanda. I slutet av dagen är det samma modell från nVidia och skillnaderna i FPS är mycket små för ampere.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Tillverkare brukar ha minst två varianter på deras kort, med subvarianter på dessa med målet att täcka ett större prisområde.

Första varianten är så billig som möjligt, med PCB samt kylare byggda efter minimumkrav från nvidia. Dessa krav verkar vara relativt höga, iaf sett till kylarna.

Sen finns det påkostade ”braka loss med funktioner och bling”-varianter. Dessa kostar mer och har generellt bättre kylning, akustik, stabilare PCB för överklockning, samt ska generellt se lite snyggare ut också, men sånt är subjektivt.

Sub-varianter är typiskt att det finns två kort med samma PCB och kylare, fast ena är överklockat miniskult från fabrik så de kan motivera ett litet prispåslag.

Gaming X Trio hör till kategorin ”påkostad”. Obs att även en påkostad modell kan få kängor i recensioner så jag rekommenderar att du ändå läser igenom några. Men generellt får man ju något extra. Får du ett bra pris på den så låter det bra men jag vet här inte om du menar fyndvara, begagnad eller dylikt.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Jag har kikat på AMD korten, dom släpps den 18e korrekt? Det finns väl dock inga benchmarks för dessa över huvudtaget ännu, så om jag förstått det rätt får man beställa kortet i blindo om man vill lyckas få hem det i den initiella försäljningen? Jag skulle gärna kika och jämföra med AMD kort, men jag behöver få hem ett kort snarast möjligt då jag har haft problem med mitt nuvarande under en period!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tillverkare brukar ha minst två varianter på deras kort, med subvarianter på dessa med målet att täcka ett större prisområde.

Första varianten är så billig som möjligt, med PCB samt kylare byggda efter minimumkrav från nvidia. Dessa krav verkar vara relativt höga, iaf sett till kylarna.

Sen finns det påkostade ”braka loss med funktioner och bling”-varianter. Dessa kostar mer och har generellt bättre kylning, akustik, stabilare PCB för överklockning, samt ska generellt se lite snyggare ut också, men sånt är subjektivt.

Sub-varianter är typiskt att det finns två kort med samma PCB och kylare, fast ena är överklockat miniskult från fabrik så de kan motivera ett litet prispåslag.

Gaming X Trio hör till kategorin ”påkostad”. Obs att även en påkostad modell kan få kängor i recensioner så jag rekommenderar att du ändå läser igenom några. Men generellt får man ju något extra. Får du ett bra pris på den så låter det bra men jag vet här inte om du menar fyndvara, begagnad eller dylikt.

Jag har hittat det från en återförsäljare som ska få in nya, till ett mycket bra pris sett till marknadens helhet för kortet. Skulle nästan bara vilja slå till med en gång, men då det kostar ett gäng tusenlappar så försöker jag vara förnufting och ta till mig information från er som kan så mycket mer!