Anmäl dig till Roborock Challenge!

Ny dator för privat bruk med lång livslängd.

Permalänk

Ny dator för privat bruk med lång livslängd.

Hej!
Har en 6år gammal i4790 med 1070ti som inte alls räcker till längre. Så, dags att shoppa ny burk för allmänt bruk, en del spelande (75hz ultra wide 3820*1600), en del madvr videoprocessande etc. I övrigt inget renderande eller arbetsgrejer.
Har fått tag på ett 3080 redan som jag tänkte använda. Jag räknar med att ha kvar datorn 6år ungefär, med GPU uppgradering kanske om 3 år.

GPU kommer antagligen att underklockas en del för att dra ner på effektförbrukningen så enligt seasonics PSU calc såska 550W räcka.

Något jag missat?

Permalänk
Medlem

Någon mer chassifläkt?

Ett stående tips är väl bara att vänta en vecka, black friday/week/cyberweek/superduperweek osv, så kanske du kan spara någon tusenlapp och lägga på något annat skoj

mvh

Permalänk
Skrivet av Kvillen:

Någon mer chassifläkt?

Ett stående tips är väl bara att vänta en vecka, black friday/week/cyberweek/superduperweek osv, så kanske du kan spara någon tusenlapp och lägga på något annat skoj

mvh

Japp, jag lägger beställningen på black friday på allt utom processorn som jag beställer så fort som möjligt. Den kommer antagligen inte att prissänkas i alla fall och det är kö för att få tag på den CPU så jag lägger beställning under dagen om jag inte får annan respons här.

Lägger till 2 chassifläktar också. Tack!

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut! Jag skulle bara vilja höja varningens finger för chassit. Beroende på hur känslig du är för ljudnivå så går fractal design 7 väldigt varm, pga dåliga förutsättningar för lyftflöde. Trenden ser ut att gå mot högre effekt på senaste generationen komponenter dessutom. Om du vill ha en tyst dator hade jag tittade på ett mesh/airflow-chassi. Jag skickar referens på gamer nexus genomgång av chassit. Lycka till med ditt bygge!
Länk:
https://youtu.be/XeTxUjUrw4A?t=1013

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Skrivet av HerrGw:

Ser trevligt ut! Jag skulle bara vilja höja varningens finger för chassit. Beroende på hur känslig du är för ljudnivå så går fractal design 7 väldigt varm, pga dåliga förutsättningar för lyftflöde. Trenden ser ut att gå mot högre effekt på senaste generationen komponenter dessutom. Om du vill ha en tyst dator hade jag tittade på ett mesh/airflow-chassi. Jag skickar referens på gamer nexus genomgång av chassit. Lycka till med ditt bygge!
Länk:
https://youtu.be/XeTxUjUrw4A?t=1013

Ok, jag valde ett FD av gammal vana, de har alltid funkar bra för mig tidigare.
Phanteks Eclipse P600S verkar funka bra, har plats för 65mm radiator i toppen och Arctic liquid freezer 360 ska vara 63mm tjock så det borde funka.
Byter ut FD mot p600 således.

EDIT: Jag hittar inget mesh chassi som stödjer AIO i toppen samtidigt som det inte ser förskräcklig ut ( Cooler master mesh..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steveo1234:

Ok, jag valde ett FD av gammal vana, de har alltid funkar bra för mig tidigare.
Phanteks Eclipse P600S verkar funka bra, har plats för 65mm radiator i toppen och Arctic liquid freezer 360 ska vara 63mm tjock så det borde funka.
Byter ut FD mot p600 således.

EDIT: Jag hittar inget mesh chassi som stödjer AIO i toppen samtidigt som det inte ser förskräcklig ut ( Cooler master mesh..)

FD är grymma, framför allt när det gäller byggkvalité. Jag själv gjorde missen och köpte NZXT H510 som har liknande ventilation som FD 7. Jag har 2070S + 3900x, som går väldigt varma vid tyngre speltitlar (Cod,warzone) trots att jag har 3 Noctua NF-A12x25. Jag beställde Corsair 4000D Airflow igår, ska bli intressant att se om det gör märkbar skillnad. Det har fått bra kritik av såväl Jonas som gamers nexus. Dock tror jag det bara har stöd för 280mm radiator i toppen.

https://www.corsair.com/uk/en/Categories/Products/Cases/Mid-T...

280mm radiator, ej 2880mm.
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGw:

FD är grymma, framför allt när det gäller byggkvalité. Jag själv gjorde missen och köpte NZXT H510 som har liknande ventilation som FD 7. Jag har 2070S + 3900x, som går väldigt varma vid tyngre speltitlar (Cod,warzone) trots att jag har 3 Noctua NF-A12x25. Jag beställde Corsair 4000D Airflow igår, ska bli intressant om det gör märkbar skillnad. Det har fått bra kritik av såväl Jonas som gamers nexus. Dock tror jag det bara har stöd för 2880mm radiator i toppen.

https://www.corsair.com/uk/en/Categories/Products/Cases/Mid-T...

Kör själv 4000D Airflow, mkt nöjd. Kör för övrigt 280mm-rad front utan problem, ser inga förhinder med att köra 360mm i fronten heller, vet inte vad han får det ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGw:

FD är grymma, framför allt när det gäller byggkvalité. Jag själv gjorde missen och köpte NZXT H510 som har liknande ventilation som FD 7. Jag har 2070S + 3900x, som går väldigt varma vid tyngre speltitlar (Cod,warzone) trots att jag har 3 Noctua NF-A12x25. Jag beställde Corsair 4000D Airflow igår, ska bli intressant att se om det gör märkbar skillnad. Det har fått bra kritik av såväl Jonas som gamers nexus. Dock tror jag det bara har stöd för 2880mm radiator i toppen.

Lite måndagshumor: Den radiatorn på 2880mm är jag måttligt intresserad utav 😊.

Men även jag kan rekomendera Corsair 4000D airflow.
Det är ett gediget chassi med bra lösningar och möjligheter. Håller just nu på med att rigga en dator i chassit.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Tycker du ska gå upp till 750W nätagg. Kostar inte mycket mer och ger mindre belastning. Då finns det även lite utrymme för extra vid eventuell uppgradering i framtiden.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Lite måndagshumor: Den radiatorn på 2880mm är jag måttligt intresserad utav 😊.

Men även jag kan rekomendera Corsair 4000D airflow.
Det är ett gediget chassi med bra lösningar och möjligheter. Håller just nu på med att rigga en dator i chassit.

Haha, ja det hade varit något...:D

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Du skriver 550 W men har ett 650 W agg. Steget upp till 750 W är nog värt att ta även om 650 ska räcka.

Mitt system toppar 550 W vid maxbelastning. 3080 Trinity OC och 10850K @ 5.2 GHz

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av ronz:

Tycker du ska gå upp till 750W nätagg. Kostar inte mycket mer och ger mindre belastning. Då finns det även lite utrymme för extra vid eventuell uppgradering i framtiden.

Prisskillnaden är såpass liten att det blir ett 750W. Tack för input.

EDIT: Hmm, verkar inte finnas 750W-versionen i lager någonstans. Rekommendation på ersättare?
EDIT2: Samma för 850W versionen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steveo1234:

Prisskillnaden är såpass liten att det blir ett 750W. Tack för input.

EDIT: Hmm, verkar inte finnas 750W-versionen i lager någonstans. Rekommendation på ersättare?

Corsair RM750X 750W v2
Alternativt Corsair TX750M 750W om du vill komma undan billigare

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Corsair RM750X 750W v2
Alternativt Corsair TX750M 750W om du vill komma undan billigare

Ok, adderat till både seasonic och corsair 750W PSU. Beställer vad som finns i lager på fredag.