Permalänk

Har en vän som har gott om pengar men är snål som fan.
Han brukar åka buss/tåg you name it! Rekommenderade att han skulle köpa en liten bil speciellt under corona tider för att kunna röra sig utan åka kollektivt, och då skrattade han åt mig och sa att han sparar in pengar ingen anledning till extra kostnader.
Ärligt talat dessa människor brukar vara de första som blir drabbade, sen om pengarna kan rädda ens liv eller ej är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Han brukar åka buss/tåg you name it! Rekommenderade att han skulle köpa en liten bil speciellt under corona tider för att kunna röra sig utan åka kollektivt, och då skrattade han åt mig och sa att han sparar in pengar ingen anledning till extra kostnader.
Ärligt talat dessa människor brukar vara de första som blir drabbade, sen om pengarna kan rädda ens liv eller ej är en helt annan fråga.

Finns ett ordspråk för den typen av människor...

När snålheten bedrar visheten.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ok, kan någon förklara för mig vad som händer?

Kollar man på kurvorna här nedan ser det ju riktigt illa ut i de flesta städer/kommunerna just nu?

Folkhälsomyndigheten Antal fall av covid-19 i Sverige på kommunnivå:
https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b600...

Fråga: Beror detta på att betydligt flera testar sig nu eller kan det var så illa att smittspridningen under våg nr två är större/värre än första vågen?? (dock förhoppningsvis med betydligt antal förre döda)

Permalänk
Medlem

Covid-19 fanns i Italien redan September 2019.

https://www.nyteknik.se/tekniknyheter/studie-corona-spreds-i-...

Jag nämnde i något tidigare inlägg att det verkar vara rejäl fördröjning på orsak och verkan. Restriktioner som infördes i mars-april fick inte ner smittan förrän i Juni. Och här ser vi att smitta som kom till Italien i September 2019 inte gav märkbar spridning förrän i februari 2020. De trodde det var fall av vanlig lunginflammation.

Får mig att fundera, kan det ha funnits ännu tidigare? Och måste vi vänta till februari innan vi börjar se eventuella effekter av dagens restriktioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, kan någon förklara för mig vad som händer?

Kollar man på kurvorna här nedan ser det ju riktigt illa ut i de flesta städer/kommunerna just nu?

Folkhälsomyndigheten Antal fall av covid-19 i Sverige på kommunnivå:
https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b600...

Fråga: Beror detta på att betydligt flera testar sig nu eller kan det var så illa att smittspridningen under våg nr två är större/värre än första vågen?? (dock förhoppningsvis med betydligt antal förre döda)

Det var värre i våras. Endast de som behövde sjukvård testades. En bättre siffra är att kolla intensivvårdsinläggningar per dag, då den bör vara hyggligt jämförbar över tid.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Det är omöjligt att riktigt veta hur stor spridningen var i våras eftersom testkapaciteten var så låg då. Det troliga är att det är en kombination av snabb spridning nu och att vårens testsiffror gravt underskattade hur många som var sjuka.
Dödssiffrorna har en viss eftersläpning till smittotalen, men vid samma mängd smittade är de dock mycket lägre nu pga de har lärt sig behandla de svåra fallen bättre och kanske till viss del för att en del av den känsligaste personerna redan har dött så risksiffrorna för de kvarvarande är lägre.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det var värre i våras. Endast de som behövde sjukvård testades. En bättre siffra är att kolla intensivvårdsinläggningar per dag, då den bör vara hyggligt jämförbar över tid.

Nån som har en kurva på det? Verkar ju onekligen som vi är på väg åt fel håll... rejält.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nån som har en kurva på det? Verkar ju onekligen som vi är på väg åt fel håll... rejält.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f...

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Snyggt, tack!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Andelen smittade som är svenskar respektive utlandsfödda skulle vara intressant att se, för att försäkra sig om faktorer som som kultur och trångboddhet bidrar till mindre försiktighet och ökad exponering för viruset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Andelen smittade som är svenskar respektive utlandsfödda skulle vara intressant att se, för att försäkra sig om faktorer som som kultur och trångboddhet bidrar till mindre försiktighet och ökad exponering för viruset.

Vet inte om det är så intressant, att trångboddhet ökar risken till Covid är väl redan helt klart och välkänt?

Nu är väl i och för sig invandrare av andra och tredje generationen en betydligt större grupp än just "utlandsfödda" men däremot hade inte informationen/varningen till de mera utsatta områdena med mycket trångboddhet varit så bra under våg ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Nu så är visserligen är din vän snål, men vi har ju ändå, under många år, uppmanats att resa kollektivt så mycket som möjligt, för klimatets skull.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Här är ett diagram, en kylslagen heatmap, jag inte sett tidigare omnämnd här. Diagrammet kommer från https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-sta... och beskriver hur olika delar av åldersgrupper drabbats olika under olika tidsperioder fram till vecka 45.

Det som var sant i våras, att det är främst äldre som drabbas, stämmer inte längre.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här är ett diagram, en kylslagen heatmap, jag inte sett tidigare omnämnd här. Diagrammet kommer från https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-sta... och beskriver hur olika delar av åldersgrupper drabbats olika under olika tidsperioder fram till vecka 45.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/figur1_aldersincidens_heatmap_v45.png

Det som var sant i våras, att det är främst äldre som drabbas, stämmer inte längre.

Intressant diagram.
Ser onekligen ut att det är dom "dumma & unga" som drabbas mest.
Bra, dels då de mest har sig själva att skylla ifall de blir smittade, men f.a. då de har betydligt större chans att överleva.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Nja, jag tror inte att unga drabbas vare sig mer eller mindre än de gjorde under pandemins början. Unga har alltid blivit smittade, skillnaden nu är att man faktist utför utbredd provtagning i jämförelse med våras då man mer eller mindre enbart gjorde provtagning på människor som fick söka sjukvård. Och faktumet kvarstår ju också att den absoluta majoriteten som insjukar får inte värre symptom än en vanlig förkylning. Många märker ju heller inte av några symptom alls, vilket är ju den främsta anledningen till att smittan just är så utbredd som den är.

Allt som allt anser jag att statistiken på smitta jämfört i våras är helt värdelös, just på grund av detta. Den enda någolunda tillförlitliga statistiken som vi kan använda för att dra jämförelser med, är den som handlar om vårdtillfällen, intensivvård och dödsfall.

Edit: Om man går efter den här studien så verkar det som majoriteten inte känner sig sjuka alls.
https://www.dovepress.com/three-quarters-of-people-with-sars-...

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Inaktiv

Äntligen nån som delar min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Bra diagram, men den varierande testningen gör att man ska tolka trender med försiktighet. I våras var en mycket högre andel av de testade sjukhusinlagda, och de tenderar att vara äldre eftersom de drabbas hårdare. Så mörkertalet var förmodligen betydligt högre bland yngre i våras än nu, medan mörkertalet inte var lika stort hos äldre. Det jag menar är, att det inte är säkert att det ens i våras var främst äldre som blev smittade (därmot blev de mer sjuka - vilket forfarande gäller).

Om man tittar på enbart hösten så är trenderna lite mer tillförlitlig eftersom testandet var mycket mer utbrett. Där ser man att det mycket riktigt började i åldersgruppen 20-29 år runt vecka 38 och sedan spred sig till intilliggande åldersgrupper, mest uppåt men även nedåt. Att privata fester anses vara en så stor faktor hänger väl samman med den åldersgruppen "unga vuxna".

Detta illustrerar fint att det huvudsakliga problemet med att unga vuxna blir smittade är att de sprider viruset vidare till andra åldersgrupper. Det är alltså mer en fråga om solidaritet att vara ansvarsfull och mindre en fråga om personligt risktagande.

Med tanke på diskussionen som förts i tråden om hur covid-19-restriktioner begränsar den personliga friheten tycker jag man kan jämföra det med rättigheten att framföra en lastbil onykter, och hur den rättigheten begränsas främst av hänsyn till andra än chauffören. Man kan ju annars argumentera för att det är en rättighet att köra lastbil onykter så länge man inte ställer till med någon olycka, och att det är bara om så sker som man bör straffas.

Permalänk
Medlem

Jag själv tror (filosofisk) att coronavirus är bara ett ytterligare problem i världen som människor inte kan ha kontroll över utan att riktigt skada mångas liv. Det är inte bara coronavirus i sig som är problemet utan rent allmänt hur människor försöker övervinna alla problem. En dag kommer de att ge upp när allt går riktigt illa. Då det enda som man kan hoppas på är någon med högre makt kommer hit och hjälper till, men förstås inte för de som vägrar att erkänna att känna sig besegrad av naturens kraft.

En sak till som är värd att fundera på är varför djur verkar klara sig bra så länge de inte är påverkade av människor? De som påverkas av människor riskerar att dö ut. Vi är enda rasen som har allvarliga problem med jorden. Jag tycker man ska lita på Naturen att göra sitt jobb istället för att vara girig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mateush:

En sak till som är värd att fundera på är varför djur verkar klara sig bra så länge de inte är påverkade av människor?

Varför tror du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/figur1_aldersincidens_heatmap_v45.png

Fast det var nog bara inte äldre i början heller men de som testades mest var ju de som kom till sjukhusen mm senare när testen är mer tillgängliga är det fler i de grupperna som testar sig. Kollar man intensivvårdsfall och dödsfall på ålder så är det 50-60+ för intensiven och 70+ för de flesta dödsfallen.
Många yngre är smittade men inte direkt påverkade vilket klart då ses när man tittar på bekräftade fall och hur många som är allvarliga, drabbas känns då som ett starkt ord (inte fel bara starkt i kontexten).
Man säger ju inte att man är drabbad av en förkylning eller årliga influensan normalt och visar man inga symtom men ändå testar positivt så är man ju inte drabbad.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag har sett den gjord för andra länder och stater i USA. Det bildas en "triangel" i heatmapen, där det långsamt sprider sig från yngre till äldre åldersgrupper. Det är den spridningen vi ser en start på i högerkanten av diagrammet. Jag gissar att det hade sett likadant ut i våras om vi hade testat bredare, nu är det bara den äldre åldersgruppen som lyser upp där, eftersom det bara var sjukhusfall som testades.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det är omöjligt att riktigt veta hur stor spridningen var i våras eftersom testkapaciteten var så låg då. Det troliga är att det är en kombination av snabb spridning nu och att vårens testsiffror gravt underskattade hur många som var sjuka.
Dödssiffrorna har en viss eftersläpning till smittotalen, men vid samma mängd smittade är de dock mycket lägre nu pga de har lärt sig behandla de svåra fallen bättre och kanske till viss del för att en del av den känsligaste personerna redan har dött så risksiffrorna för de kvarvarande är lägre.

Jag håller med i att det är svårt att veta hur hög smittspridningen var i våras kontra nu.

Det andra uttalandet, lägre dödlighet, tror jag att man ska vara väldigt försiktig med däremot. De stora dödstalen kommer när det sprider sig sig upp till de äldre. Minns inte om det kommit senare siffror, men i slutet av våren var det väl bara knappt 3 procent bland de äldsta som hade antikroppar? Det är en väldigt stor åldersgrupp, antalet 65+ i Sverige är runt 2 miljoner människor.
Eftersom vi dessutom hade en väldigt ojämn spridning i landet så tror jag dessvärre att det finns många av de allra "känsligaste" kvar i samhället.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Här i Borås är det distansundervisning varannan vecka på gymnasiet för att minska trängsel i lokaltrafiken och skolmatsalen. Hälften av skolklasserna är i skolan när andra halvan är hemma. Verkar som det går att ta lokala beslut utefter behov.

Permalänk
Inaktiv

Ser just nu att här i Umeå så är de distansundervisning för samtliga gymnasieskolor från och med i morgon.

Permalänk
Medlem

Om inte folk följer rekommendationerna så tycker jag vi ska gå samma väg som Austria.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Punchboll:

Om inte folk följer rekommendationerna så tycker jag vi ska gå samma väg som Austria.

Vad gör Australien?

(Jag vet att du menar Österrike, varför skriva det på engelska?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Ska de hålla stängt tills alla blir vaccinerade? Om inte blir det som att stänga dammluckorna i en flod för att öppna dem senare. Blir bara värre då. Alla uppdämda behov släpps lösa samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad gör Australien?

(Jag vet att du menar Österrike, varför skriva det på engelska?)

Panik-artat pekar och ledlåter sig åt grannstaterna, för problemet är alltid externt, och deras två nya fall efter en helt spektakulär vecka kommer vara orsaken till Australiens X:ta våg.

(Jag vet att du inte frågade på riktigt)

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Panik-artat pekar och ledlåter sig åt grannstaterna, för problemet är alltid externt, och deras två nya fall efter en helt spektakulär vecka kommer vara orsaken till Australiens X:ta våg.

Jag förstår inte vad du menar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"