AMD Ryzen 7 5800X och Ryzen 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan någon förklara för mig hur Apples M1 med bara 5W har lika bra singeltrådprestanda som en 200W AMD processor?

Enligt ett inlägg som yoshman skrev angående AnandTechs deep-dive för någon vecka sedan så verkar M1 kärnorna vara 3-10x mer energieffektiva, så lite mindre än de 40x du föreslog här.

Dvs de stora kärnorna är ca 3x mer arbete på samma energi och de små som presterar lite sämre är ca 10x mer effektiva

Anledningen är att de gör så mycket mer per cykel (upp till dubbelt så mycket) och anledningen till att de kan göra så mycket är att instruktionsuppsättningen är så mycket lättare att avkoda och hantera för att alla instruktioner är precis lika långa/stora. Det är troligen en stor del av det i alla fall. Helt enkelt kan man alltså avkoda fler instruktioner parallellt (8 istället för 4) på ARM64

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Kan någon förklara för mig hur Apples M1 med bara 5W har lika bra singeltrådprestanda som en 200W AMD processor?

En lite rimligare jämförelse är att ställa M1 mot de absolut snabbaste bärbara modellerna, blir väldigt många faktorer utanför CPU som skiljer väl mycket. Sedan toppar AMDs desktopmodeller på ~160 W, det är vad 105 W TDP modellerna har i "total package power" medan M1 toppar på strax under 20 W.

Bara genom att ställa 4800U mot 4800H borde ge en rätt kraftig vink var majoriteten av skillnaden i perf/W mellan x86_64 och ARM64 återfinns. Genom att öka effekten från 15 W till 45 W, faktor 3x, går det att skruva upp all-core-frekvensen från 1,8 GHz till 3,0 GHz, d.v.s. en faktor 1,7x.

perf/W skalar horribel med ökad frekvens, men ökad frekvens är väldigt tacksamt då allt som är CPU-bundet blir snabbare med högre frekvens. Samma gäller IPC, allt blir snabbare om IPC ökar.

Enda som spelar roll i slutändan är faktisk prestanda, d.v.s. frekvens * IPC.

Visst är det dyrare att avkoda x86, men det lär inte handla om flera heltalsfaktorer utan sett till total ökning på effektbudget är det nog mer något man kan räkna i tiotals procent.

Det är dyrare att upprätthålla x86 minneskonsistensmodell. ARMv8 (så gäller dagens även 32-bitars ARM) har en modell som är en perfekt match till modellen de populära programspråken använder. Så här är ARMv8 inte bakåtkompatibel med ARMv7, inget problem för 64-bitars Arm då ARMv8 är första specifikation där det finns.

x86 har implicita beroende mellan nästan alla instruktioner, de uppdaterar implicit delat globalt tillstånd, vettigt när man räknade cykler per instruktioner men alla som håller på med parallellprogrammering vet att delat globalt tillstånd är parallellismens värsta fiende. Bara väldigt specifika ARM64 gör något sådant. Här är också den största skillnaden mellan 32-bitars Arm (har samma problem som x86) och 64-bitars Arm.

x86 har en grundläggande storlek på mappning från "virtuella adresser", de alla program använder, till "fysiska adresser", de RAM och minnesmappade I/O-enheter använder, om 4 kB. En storlek i praktiken alla valde under 80-90 talet då det var en optimal balans då. ARM64 stödjer 4, 16 och 64 kB. Idag är 16 kB en bättre balans än 4 kB och det är också vad Apple använder. Linux-kärnan stödjer andra storlekar än 4k, men där kör de flesta fortfarande med just 4 kB då det finns enstaka lågnivå program/bibliotek som gör antagande om storlek. Lär fixas med tiden, finns egentligen inget som hindrar x86 från att också lägga till 16 kB stöd.
Den här punkten är förklaringen till varför Apple kan använda 128-192 kB L1$ och ändå hålla latensen riktigt låg. Finns ett beroende mellan TLB (en cache för översättning från virtuella till fysiska adresser, en av de absolut mest prestandakritiska delarna i en modern CPU) och L1$. Följande olikhet måste vara uppfylld för att uppslagning i TLB och L1$ ska kunna ske parallellt

L1$-size / L1$-ways <= page-size

Problemet med att ha allt för många "ways" (uppdelningar av cachen där address M lagras på en specifik offset i exakt en av dessa "ways") är att strömförbrukningen ökar med ökande antal "ways". Man söker typiskt i alla "ways" parallellt då man initialt bara vet vilken offset det man letar på ligger, om det alls finns i cache.

x86 instruktioner man vara allt från 1-15 bytes. Skulle nog kunna vara en OK fördel även idag om det inte vore för att väldigt många av de instruktioner som är riktigt korta är sådana som inte lägre är relevanta. Finns forskning/simulering på hur mycket man skulle kunna vinna på att återanvända opkoder för sådant som inte längre är relevant (vilket idag lär vara majoritet av alla x86 instruktioner). Det jag sätt när samma program kompileras till x86_64 och ARM64 är att de är väldigt snarlika i storlek, men lite fördel för ARM64. Så ingen fördel från den komplexa kodningen längre, detta var länge en fördel "CISC" hade över "RISC" (32-bit ARM och även RISC-V stödjer variabel längd på instruktioner, dock bara 2 eller 4 bytes). Är en annan punkt där 32-bitars ARM och 64-bitars ARM skiljer sig rejält, 32-bitars ARM är betydligt kompaktare än x86_64 och ARM64, vilket också visar att kompakt kod är inte allt. Det finns en debatt om variabel instruktionslängd för RISC-V var ett misstag eller ej, det är rent formellt en extension men verkar vara en extension som i praktiken förutsätts idag.

Finns många fler exempel. Så handlar inte om en sak som kan förklara allt. Är mer "death by a thousand cuts" för x86 del runt dess perf/W. Primära förklaringen är att ARM64 har visat sig väldigt lämpad för att designa kretsar med väldigt hög IPC -> hög prestanda per kärna vid låg frekvens.

Cortex A78 sett till "bredden" väldigt jämförbar med Zen2/Skylake, ändå har den ~30 % högre IPC. Just ~30 % är den genomsnittliga fördel jag sett på RPi4 om man ställer 32-bitars ARM-kod mot 64-bitars (Cortex A72 är bara 2-wide, så vinsten här lär knappast ha speciellt mycket med ökad parallellism att göra). Varierar rätt mycket i specifika program, allt från 0 % till ~100 %, men det är nog ändå en liten vink om hur mycket man kan förvänta sig kommer från just att instruktionsuppsättningen är bättre.

Cortex A78 ska enligt ARM dra 1 W per kärna vid 3 GHz på TSMC 5 nm. Hade varit bättre om man visste motsvarande för TMSC 7 nm, där har vi 4800U som drar <2W per kärna vid 1,8 GHz. Cortex A78 har bättre per/W än Firestorm, men sämre än Icestorm. Värt att notera här är att Zen2 @ 1,8 är ändå "bara" ungefär en faktor 4 efter Cortex A78 @ 3,0 GHz i perf/W.

Så TL;DR frekvens är förklaringen, 1,5-3 GHz verkar vara området som är optimalt för maximal perf/W. Vi har ju GPUerna i detta områden också, där är perf/W väldigt mycket det som sätter gränsen för hur kraftfull man kan göra kretsen.

Då M1 @ 3,2 GHz når Zen3/Willow Cove prestanda när de senare ligger ~5 GHz är nog en klar majoritet av förklaringen.

Se bara på Zen3 vs Zen2, i princip 100 % av ökningen i perf/W kommer från ökad IPC. Få mer gjort utan att skruva upp frekvens!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

5600X beställd till grabbens speldator, beställde från Komplett och (det flaggat osäkra) leveransdatumet är satt till 8 december. Bara det blir innan jul är jag nöjd!

Hade tänkt ge honom min 3900X och skaffa en 5900X själv, men vi ser i testerna just hur man inte ska välja fler kärnor än man behöver för att "vara framtidssäker". Givet vad AMD sagt om Zen4 över Zen3, om det stämmer är det "framtidssäkra" valet att köpa det som uppfyller kraven idag och sedan byta till nästkommande billigaste modell som också uppfyller kraven.

3900X är klart passerad av 5600X i spel, han bryr sig ju bara om spelprestanda. För egen del använder jag enbart 3900X till just de saker där 12C/24T spelar roll. Givet diskussionen ovan: måste vara perf/W som dikterar lyften för all-core då det i många fall som skalar riktigt bra med CPU-kärnor är rätt mediokert lyft från 3900X till 5900X.

Jag klagar inte, kör 3900X på ett "knäckebrödsmoderkort" med B350 chipset (som jag haft sedan min första Ryzen 1600). Givet att den datorn rätt ofta tuggar timvis med väldigt nära 100 % last har det nu lite blivit ett test för att se om moderkort tänker ge upp eller ej. Rätt säker moderkortet kommer överleva så länge datorn är värd att ha strömsatt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har dom löst problemet på dessa att volten fladdrar upp och ned som bara den?
Kör en 3600 nu och fläkten på den går igång bara man öppnar notepad och volten studsar helt galet.

Tror detta vart med sen 1xxx serien.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Har dom löst problemet på dessa att volten fladdrar upp och ned som bara den?
Kör en 3600 nu och fläkten på den går igång bara man öppnar notepad och volten studsar helt galet.

Tror detta vart med sen 1xxx serien.

Det är inget problem, det skall vara så, fläkten fixar du med fläktkurvor

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Har dom löst problemet på dessa att volten fladdrar upp och ned som bara den?
Kör en 3600 nu och fläkten på den går igång bara man öppnar notepad och volten studsar helt galet.

Tror detta vart med sen 1xxx serien.

Iaf temperaturen verkar jämnare.

Jag störde mig på att fläkten åkte upp och ner i hastighet hela tiden med min 3600.

Med min 5600x så går den som på min Intel-dator, så nu störs man inte längre.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

@CubaCola Det kan ju vara fläktinställningarna också. Många moderkort tillåter att man ställer in hur lång tid den ska varva upp och ner för att slippa sånt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@CubaCola Det kan ju vara fläktinställningarna också. Många moderkort tillåter att man ställer in hur lång tid den ska varva upp och ner för att slippa sånt.

Så kan det vara, men har använt samma moderkort till 3600 och 5600x

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så kan det vara, men har använt samma moderkort till 3600 och 5600x

Man ska alltid fixa fläkt kurvorna och spin up/down oavsett vilken cpu man har. Det gör upplevelsen betydligt trevligare Sen så får man ju en tystare dator i övrigt för man sätter ju idle rpm rätt lågt

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Vore skoj om ni tog med lite temperatur tester i era tester för 5600x--5950x. Standard/PBO/OC. Bara för att få ett hum om vad man ska sikta på för kylning.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är inget problem, det skall vara så, fläkten fixar du med fläktkurvor

Det är ett fel ja.
Det ska funka direkt sådant.

Men verkar som om det är åtgärdat när man läser ett par poster nedanför.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Vore skoj om ni tog med lite temperatur tester i era tester för 5600x--5950x. Standard/PBO/OC. Bara för att få ett hum om vad man ska sikta på för kylning.

Det följer ju inte med någon kylare (förutom 5600X)

Permalänk
Medlem

Hur ligger ni andra till temperaturmässigt? Någon som är nära mig med liknande kylning?

Verkar ha fått ett måndagsex. 5800X.

Noctua NH-D14. Standard, inga "enhancements" i BIOS.
I Cinebench, 88 C enligt Ryzen Master (peakar någonstans vid 4550 MHz om jag inte missminner mig)
Idle: 37-44 C, svänger friskt.

Efter en stunds AFK, datorn har endast varit idle och jag har resettat max/min i HWInfo noterar jag att den maxat vid 76.5 C. Mysko.

Nytt test i Cinebench, 89.63 C. Ouch. Har provat att reseata kylen. Kommer antagligen reklamera.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Hur ligger ni andra till temperaturmässigt? Någon som är nära mig med liknande kylning?

Verkar ha fått ett måndagsex. 5800X.

Noctua NH-D14. Standard, inga "enhancements" i BIOS.
I Cinebench, 88 C enligt Ryzen Master (peakar någonstans vid 4450 MHz om jag inte missminner mig)
Idle: 37-44 C, svänger friskt.

Efter en stunds AFK, datorn har endast varit idle och jag har resettat max/min i HWInfo noterar jag att den maxat vid 76.5 C. Mysko.

Nytt test i Cinebench, 89.63 C. Ouch. Har provat att reseata kylen. Kommer antagligen reklamera.

Låter som att kylaren är trasig eller dålig kontakt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Låter som att kylaren är trasig eller dålig kontakt...

Borde inte temperaturen skena iväg ytterligare då och throttla? Nu sker ju inte detta och mina boostfrekvenser är som förväntade.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Borde inte temperaturen skena iväg ytterligare då och throttla? Nu sker ju inte detta och mina boostfrekvenser är som förväntade.

4.45GHz är ganska lågt för 5000-serien, eller menar du multitrådat där? 90C med en D14 låter extremt dåligt och inte alls normalt. Kanske ena heatpipen har läckt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

4.45GHz är ganska lågt för 5000-serien, eller menar du multitrådat där? 90C med en D14 låter extremt dåligt och inte alls normalt. Kanske ena heatpipen har läckt?

Multitrådat. 4550Hz skulle det vara, missade visst 100Hz där. Enkeltrådat boostar den till 4850 Hz, och ligger endast på 69 C. Utan överklockning/PBO verkar frekvenserna stämma rätt bra.

Kan vara något sådant med kylen, men den var å andra sidan problemfri i tidigare bygget.. Låter jag fläktarna snurra på låg hastighet ett tag blir hela kylflänsen varm (vid load), så värmekonduktiviteten verkar således vara relativt OK. Vid högt fläktvarvtal är kylflänsen kall, men det är ju att vänta sig med en så stor kylfläns.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Multitrådat. 4550Hz skulle det vara, missade visst 100Hz där. Enkeltrådat boostar den till 4850 Hz, och ligger endast på 69 C. Utan överklockning/PBO verkar frekvenserna stämma rätt bra.

Kan vara något sådant med kylen, men den var å andra sidan problemfri i tidigare bygget.. Låter jag fläktarna snurra på låg hastighet ett tag blir hela kylflänsen varm (vid load), så värmekonduktiviteten verkar således vara relativt OK. Vid högt fläktvarvtal är kylflänsen kall, men det är ju att vänta sig med en så stor kylfläns.

Då låter det inte helt galet ändå, men som sagt låter det varmt

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Det är ett fel ja.
Det ska funka direkt sådant.

Men verkar som om det är åtgärdat när man läser ett par poster nedanför.

Det är inte fläkten jag menar, det är spänningen som ska åka upp och ned. Fläktarna skall självklart bete sig, men om dom inte gör det går det att fixa med fläktkurvor.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Utifrån andra sidors tester så ska väl 5800X vara rätt mycket varmare än övriga. Hade varit intressant att se ifall ni fick samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nieko:

Utifrån andra sidors tester så ska väl 5800X vara rätt mycket varmare än övriga. Hade varit intressant att se ifall ni fick samma resultat.

Känns ju rimligt, det är ju den enda som har dubbel effekt per chiplet, alla andra har ca 55W per chiplet, 5800X har 90W+ på en. Det betyder mer värme på mindre yta

Permalänk
Medlem

Ryzen 3600 tyckte jag inte var något att direkt rekommendera till spel, speciellt inte när en i5 9600k spöar i de flesta spel, och kostar mindre pengar.
Men 5600x wow. Jag är så sjukt imponerad.

Blev ju lyrisk när jag helt plötsligt fick samma prestanda i Fortnite med 5600x + rtx2060 som på min i5 9600k + rtx2070 i 144fps, men testade idag att höja till 165fps .
Ligger nästan helt stabilt på 165fps, det enda jag har ändrat är shadows till high istället för epic, allt annat är på epic.

Med 3600 låg jag lite över 100fps och frameraten var inte direkt jämn

Känns som att byta till ett rtx2080 fast 4000kr billigare

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ryzen 3600 tyckte jag inte var något att direkt rekommendera till spel, speciellt inte när en i5 9600k spöar i de flesta spel, och kostar mindre pengar.
Men 5600x wow. Jag är så sjukt imponerad.

Blev ju lyrisk när jag helt plötsligt fick samma prestanda i Fortnite med 5600x + rtx2060 som på min i5 9600k + rtx2070 i 144fps, men testade idag att höja till 165fps .
Ligger nästan helt stabilt på 165fps, det enda jag har ändrat är shadows till high istället för epic, allt annat är på epic.

Med 3600 låg jag lite över 100fps och frameraten var inte direkt jämn

Känns som att byta till ett rtx2080 fast 4000kr billigare

3600 rekommenderades på grund av:
Pris
Antal trådar
Prestanda i spel vid höga inställningar
Spel vid 1440p och uppåt

9600k är bättre vid låga inställningar och vid hög bildfrekvens, men har bara hälften så många trådar. Anledningen är att vid 1440p och uppåt är det ingen skillnad alls i princip med vilken cpu du väljer och billigaste som uppfyller detta var länge just 3600 tillsammans med B450

Ingen har någonsin sagt att den är bäst i spel, men kan man spara pengar så är det mer värt att trycka in de resterande i grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Lyckades dra igenom en beställning inkl betalning och dyraste hemleveransfrakten för att optimera leveranschans.
Angav Sverige efter postort. Lite pyssligt att komma förbi telefonnummerrutan dock. Finns meddelanderuta där man kan skriva nåt, vilket är bra. Jag är nu labbråttan i projekt "köpa från Finland".

https://www.bildtagg.se/file/m46rufldfg319pcbp36pdgp

Hm, hur lyckades du med telefonnumret?

Tror det gick till slut med +4670 etc. Mejlade kundservice nu. Får se vad de svarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Värt att gå från 3600 till 5600x?

Jag gick den vägen och ja, det är värt det. Ingen skam ska dock falla på 3600, det är en riktigt bra processor, men 5600X är en vass rackare. AMD har verkligen lyckats att snickra ihop ett litet monster, så de är värda all cred de får just nu. För dryga tre tusen spänn får man en prestanda som gör att det fladdrar i håret.

Där ser man vad envishet betyder i den här branschen, man ska aldrig ge upp. AMD trodde på sin långsiktiga strategi och nu får de betalt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det följer ju inte med någon kylare (förutom 5600X)

U12A/H115I som de använde i testen. "Bara för att få ett hum om vad man ska sikta på för kylning".

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Hm, hur lyckades du med telefonnumret?

Tror det gick till slut med +4670 etc. Mejlade kundservice nu. Får se vad de svarar.

Fick igenom något liknande, men angav mobilnumret i sin korrekta version i meddelanderutan.
Postnordappen hade nyss fångat upp ett importpaket

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Fick igenom något liknande, men angav mobilnumret i sin korrekta version i meddelanderutan.
Postnordappen hade nyss fångat upp ett importpaket

Nice! Jag fick ett autosvar från kundtjänsten där det stod att de ska höra av sig inom 24 timmar, men har inte hört något mer så jag tror jag slår till ikväll i alla fall, om det finns några cpuer kvar.

Jag lyckades inte skapa något konto, men det andra alternativet verkade gå. Samma för dig?
Du hade aldrig kontakt med kundtjänst om jag förstod rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Nice! Jag fick ett autosvar från kundtjänsten där det stod att de ska höra av sig inom 24 timmar, men har inte hört något mer så jag tror jag slår till ikväll i alla fall, om det finns några cpuer kvar.

Jag lyckades inte skapa något konto, men det andra alternativet verkade gå. Samma för dig?
Du hade aldrig kontakt med kundtjänst om jag förstod rätt?

Jag skapade inget konto när jag beställde.
Jag mailade kundtjänst igår, men har inte fått något svar.
Hoppas på leverans denna vecka

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Jag tror jag missade tåget. De har 0 i webblager och -24 i butik (hur man nu ska tolka det), så jag tar och väntar på svenska butiker istället. Men posta gärna hur det fortlöper med din leverans!