Permalänk
Medlem

Koppla subwoofer till receiver

Kort fråga angående subwoofern Canton ASF 75 SC som länkades nyligen: https://www.amazon.se/gp/product/B002P8EUCE

Jag har en Onkyo TX-NR809 receiver som har två "pre-out" för subwoofers. Hur skulle ni koppla receivern med denna subwoofer? Den verkar inte ha någon ingång som direkt matchar pre-out.

Har inte kopplat in en subwoofer förut, men är lite sugen på att testa denna då den är lagom låg för att gå att trycka in under sittplatserna. Sedan nämnde någon att den passar bättre till musik än film då dess konstruktion gör den lite "långsammare", men jag tänker mig att det är nog ändå bättre än enbart högtalarnas bas.

Diskussion utbruten till egen tråd /Vzano, Moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Kort fråga angående subwoofern Canton ASF 75 SC som länkades nyligen: https://www.amazon.se/gp/product/B002P8EUCE

Jag har en Onkyo TX-NR809 receiver som har två "pre-out" för subwoofers. Hur skulle ni koppla receivern med denna subwoofer? Den verkar inte ha någon ingång som direkt matchar pre-out.

https://www.avsforum.com/media/no-title.1445/full

Har inte kopplat in en subwoofer förut, men är lite sugen på att testa denna då den är lagom låg för att gå att trycka in under sittplatserna. Sedan nämnde någon att den passar bättre till musik än film då dess konstruktion gör den lite "långsammare", men jag tänker mig att det är nog ändå bättre än enbart högtalarnas bas.

Från en av RCA på subwoofern med en RCA-RCA "sub" kabel. Vissa dividerar kring att det är bättre med en kabel som har två kontakter i varsin ände, men LFE-kanalen är ju mono så tror knappast du märker någon skillnad..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

https://i.imgur.com/pOpcqUX.png

Från en av RCA på subwoofern med en RCA-RCA "sub" kabel. Vissa dividerar kring att det är bättre med en kabel som har två kontakter i varsin ände, men LFE-kanalen är ju mono så tror knappast du märker någon skillnad..

Ok, så det är bara att ta en kabel därifrån och köra in i "R/Mono" i baksidan på subwoofern? Trodde man behövde hålla isär kanalerna, men det kanske inte behövs.

Kan man koppla in den med vanlig högtalarkabel på "HIGH LEVEL INPUT" också? T.ex. knipa ihop kabeln med t.ex. kanalen för FRONT L/R på receivern?

Subwooferns baksida:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Ok, så det är bara att ta en kabel därifrån och köra in i "R/Mono" i baksidan på subwoofern? Trodde man behövde hålla isär kanalerna, men det kanske inte behövs.

Kan man koppla in den med vanlig högtalarkabel på "HIGH LEVEL INPUT" också? T.ex. knipa ihop kabeln med t.ex. kanalen för FRONT L/R på receivern?

Subwooferns baksida:

https://www.canton.de/media/image/00/bc/d5/ASF_75SC_Anschlussfeld58073dd113db1.jpg

R/Mono

LFE/sub är mono därför går det lika bra med en kabel.

Högnivå går, men är primärt till för receivers utan SUB-utgångar. Du har inget att vinna på det med en receiver som din.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

R/Mono

LFE/sub är mono därför går det lika bra med en kabel.

Högnivå går, men är primärt till för receivers utan SUB-utgångar. Du har inget att vinna på det med en receiver som din.

Okey dokie - tack för svar (y)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Levan:

Om du kopplar så kan du inte använda delningsfiltren i dekodern så du kopplar då egentligen inte in den som sub utan som basstöd, du får alltså ingen avlastning på dina framkanaler utan de behöver matas med både fullregistersignalen (basen) och lfe om inget av det ska försvinna, basen är oftast inte så hemsk att mata ut men lfe kan ibland vara styggt om du inte har så pass seriösa frontar att basmodulen ändå bara är en försämring.

Högnivåingången passar bäst för musikbruk där man inte har lfe utan bara vill ha basstöd och tex REL tycker att man ska använda både hög och lågnivåingånga, hög för musik och låg för film för då kan man även ha en lite överdriven nivå på basen för att det ska braka mer bara vid filmer medans man kan ha en korrekt inställning för musik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Okej, intressant. Tack för lite mer info. Har du någon koll på hur pass "bra" en sådan här platt bas är för film? Läste lite om att dess utformning gör den lite långsammare i sin respons, vilket gör den mer passande för musik. Vet dock inte om vi pratar små-små skillnader eller större sådana - vet du? Gillar formatet annars, har inte sett så många basar i den storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Okej, intressant. Tack för lite mer info. Har du någon koll på hur pass "bra" en sådan här platt bas är för film? Läste lite om att dess utformning gör den lite långsammare i sin respons, vilket gör den mer passande för musik. Vet dock inte om vi pratar små-små skillnader eller större sådana - vet du? Gillar formatet annars, har inte sett så många basar i den storleken.

Jag beställde en idag just för att den får plats under stereobänk även om jag även funderar på att väggmontera den beroende på vad som syns minst i vardagsrummet (och hur det låter.) Har länge haft koll på dessa och det var bara ren tur att jag började titta på Amazon idag och insåg hur mycket billigare de var än i butik här.

Jag resonnerade så att musik för mig är viktigare att det låter bra, den ska komplettera mina Q Acoustics 3020i som jag tycker är väl tunna. Film är väl mer "nice to have" för egen del och vet inte hur mycket jag bryr mig om att den nu skulle vara "långsam" för film. Men den är ju inte byggd för att låta högst, den är ju till för att var smidig. Vet dock de som har kört med två istället vilket ju kan vara en lösning också. Speciellt för detta pris.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Levan:

Skrivet av Henrico:

Jag beställde en idag just för att den får plats under stereobänk även om jag även funderar på att väggmontera den beroende på vad som syns minst i vardagsrummet (och hur det låter.) Har länge haft koll på dessa och det var bara ren tur att jag började titta på Amazon idag och insåg hur mycket billigare de var än i butik här.

Jag resonnerade så att musik för mig är viktigare att det låter bra, den ska komplettera mina Q Acoustics 3020i som jag tycker är väl tunna. Film är väl mer "nice to have" för egen del och vet inte hur mycket jag bryr mig om att den nu skulle vara "långsam" för film. Men den är ju inte byggd för att låta högst, den är ju till för att var smidig. Vet dock de som har kört med två istället vilket ju kan vara en lösning också. Speciellt för detta pris.

Jag tror att dess största begränsning är att den är ganska liten, den har nog faktiskt mindre lådvolym än en av topparna i mitt datorljudsystem men den går lite djupare för det är en ren sub och inte nått som också ska klara att spela upp i mellanregistret. Att den är platt lär inte påverka lika mycket som att den inte är "stor" för lådvolymen brukar spela stor roll och speciellt om lådorna är små. Det är ju däremot nått som kan passa att hänga på väggen vid tvn eller gömma nånstans typ under en soffa, jag tror inte den är dålig för sin typ av produkt (den konkurrerar väl mest med DLS FLAT...nånting https://dls.se/product-category/home-audio/active-subwoofers-... ) men om man tillåter att lådan växer så går det troligen att hitta andra modeller som låter djupare, bättre och starkare för pengarna för storlek och vikt är viktiga parametrar för en basmodul och det påverkar priset ganska lite i förhållande till hur mycket det kan förbättra ljudprestanda. Det kan t.om. göra att det blir billigare att öka storleken för effektbehovet minskar ofta för att uppnå samma ljudtryck som med en väldigt liten låda.
Om man bara ser till ljud så bör nog en basmodul aldrig vara mindre än ca 50 liter och 30 kilo. Om den inte får bli väldigt dyr och även ska monteras fast i huset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En sådan monsterbas får jag vänta med till den dagen jag eventuellt äger ett hus
Jag drog ett köp på denna, ska bli kul att testa och utvärdera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Levan:

En sådan monsterbas får jag vänta med till den dagen jag eventuellt äger ett hus
Jag drog ett köp på denna, ska bli kul att testa och utvärdera.

Basen jag har till datorn är större än så och kostade mindre än den du köper.

Det är långt ifrån nått som kan kallas monsterbas utan det är snarare en normalstor bas och inte en liten bas. Fysikens lagar gäller så små basar har tydliga begränsningar i hur de kan prestera

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick min levererad igår, måste säga att den är ytterst kompetent till både film och musik. Jag är ytterst nöjd. Fick snarare Skruva ned den för att den inte skulle bli för mycket.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)