AMD Radeon RX 6000-serien rullar i testlabbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Tjusigaste referenskortet hittills, riktigt läckert. Synd att gömma en sån snygging i en datorlåda, ska nog spika upp mitt kort på väggen.

Vi gör såhär du sätter upp kylaren på väggen så köper jag själva PCB:n av dig om du skulle lyckas få ett kort men inte jag

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

I know naziing!

Känns som att de med hjälp av VRS kommer kunna tuffa på med 60 fps i RT-miljö. Kan bli rätt roliga kort de här!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Det är ingen som tvingar dig att köpa...
Det mest logiska hade varit om folk hade inväntat tester innan de köper. Ett enkelt sätt att försöka påverka AMD och Nvidia att ändra sina lanseringar, kunden visar sitt missnöje...

Har jag nämnt att jag känner mig tvingad?
Det mest logiska ja, men om det kommer vara referenskort och då möjligen till ett bättre pris vid säljstart så kommer jag nog att försöka få ett. Det kommer aldrig vara så att alla konsumenter kommer att hålla sig från att köpa.
Men om du visar ditt missnöje genom att inte köpa ifall du hade tänkt det, då slipper jag en som sitter och kör F5 imorgon.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Verkligen inte okej, avskyr att denna trend startat. De räknar med att se till att ingen ska kunna fatta ett genomtänkt och informerat beslut. Lägg till detta ASUS hetsande om att man måste måste måste beställa med en gång om man vill ha ett... inte okej alls.

AMD och Nvidia har kommit överens om att de nästa gång ska vara NDA 1 vecka efter säljstart. Så kunderna får gissa vad de får för något..... !!!!!

Suck...De jobbar stenhårt för att öka hetsen kring deras produkter och tror att det i längen ska gynna dem. Gissar att många blir less helt enkelt, en del tappar sitt hårdvarusug och de flesta blir helt enkelt förbannade på företagen i fråga.

Alla uppgifter pekar också på att det kommer vara försvinnande små mängder kort som finns nu när de släpps. Precis som Nvidia.. Det gör mig riktigt besviken. Gammal entusiast som man är.. så börjar man tappa suget lite när företagen beter sig som de gör idag. Blir nog sista gången jag kör en genomuppdatering av datorn (grafikkortet kvar) sen skiter jag i det och koncentrerar mig på mina andra hobbys istället.
Ids inte gå o bli irriterad på dagens skitföretag i hårdvarubranchen och deras giriga beteende..

Enbart en konsoll och en laptop blir alltmer lockande.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Hade ni hellre velat att företagen försenade lanseringen med två månader för att hinna få upp ett lager? Då får ALLA vänta istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Bara jag som älskar designen?

Jag också.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

En skillnad i utseendet på dessa är ju att XT modellen har Radeon i vitt medan icke XT har det i rött. Konstigt att inga unboxing video som jag sett hittills nämner detta? Kan det vara så att XT modellen månne har RGB medan icke XT bara kan lysa rött?

Tyvärr verkar det ju (enligt ryktena) som om tillgängligheten på dessa referenskort kommer vara ännu sämre vid launch än för Nvidias 3000 serie så detta är en paper launch imorgon tyvärr vad det verkar... Som exempel kan nämnas ryktet om att hela UK bara fått in 600 kort, Tyska caseking har inte fått in ett enda kort och en Australisk distributör skall enligt uppgift bara fått in 16 kort av varje. Otroligt låg allokering således. Undrar hur många Sverige kommer få? Några tiotal? En bidragande orsak till detta är att AIB's helst vill allokera så många chip som möjligt till sina egna kort som lanseras först nästa vecka. Så de tillverkar bara ett minimum av dessa, det är i alla fall ryktet.

Man kan säga att den riktiga launchen är först 25 november... Men även då kommer det bli brist om än kanske inte lika illa som för Nvidia.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Denna väntan..

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av The Kristoffer:

https://youtu.be/bv8DlszPJvI?t=530

I know naziing!

Känns som att de med hjälp av VRS kommer kunna tuffa på med 60 fps i RT-miljö. Kan bli rätt roliga kort de här!

Han borde raka sig och skaffa ett riktigt jobb!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Iaf på dom äldre, där sifferhjulen frös fast.

Exakt, eller med stark magnet.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Han borde raka sig och skaffa ett riktigt jobb!

Kände inte till honom förrän ett par dagar sedan, men han har gjort ett par collabs med Dr. Ian Cutress, så han kan inte vara helt bakom flötet.

Älskar det väldigt osubtila: Whyy, whyy would you do this?! Medan de långsamt zoomar ur bild för att visa AMDs kort, samtidigt som han sneglar sönder den nervöst. Jag tror han ville hinta om att AMDs kort kommer att kunna rendera det mesta i samma eller högre fps än motsvarande Nvidia. Däremot så kan AMD ha några DX12-tricks up their sleeve, typ VRS.
Just VRS kan ställa till det rejält, speciellt om det inte går att stänga av i någon setting. Typ som att Bencha Nvidiakort med DLSS forcerat påslaget.

Inom ett dygn vet vi ju hur det kommer ligga till på riktigt, men det roligaste är ju nästan att försöka pricka in de rykten som stämmer, innan de bekräftats.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Denna väntan..

Mindre än 24 timmar nu...

Skrivet av JonkenPonken:

Exakt, eller med stark magnet.

Hoppas magneten inte är åt fel håll, kan bli dyrt

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Mindre än 24 timmar nu...

Hoppas magneten inte är åt fel håll, kan bli dyrt

Ha Ha Ha

Permalänk
Medlem

Var kan man köpa dessa kort? Finns inte upplagt på varken Webhallen eller Inet. Eller lägger de upp korten imorgon strax innan launch?

Permalänk
Medlem

Går ryckte på amd subben att @webhallen fckat upp o råkat släppa korten för tidigt?? Är de sant eller är de tvärlögn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schmelge:

Går ryckte på amd subben att @webhallen fckat upp o råkat släppa korten för tidigt?? Är de sant eller är de tvärlögn?

Kan du länka tack?

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Kan du länka tack?

Modsen verkar ha tagit bort tråden, kan inte hitta den igen, jag skrev i tråden men hittar inte hur jag ska se vilka trådar jag skrivit i?

Permalänk
Medlem

Här är tråden #18733179

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Schmelge:

Modsen verkar ha tagit bort tråden, kan inte hitta den igen, jag skrev i tråden men hittar inte hur jag ska se vilka trådar jag skrivit i?

Tråden på reddit är borttagen.

Vet inte om det var samma kille men en här på Swec lyckades också "beställa".
#18733117

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Kan du länka tack?

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jvu4g5/started_f5ing_on...

Permalänk
Inaktiv

Får se om man får tag i något denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Han borde raka sig och skaffa ett riktigt jobb!

Han gör nog mer än du då han är en linux och server guru

Permalänk
Medlem

Påstådd läcka med RT prestanda hos videocardz, ta med nypa salt etc.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Han borde raka sig och skaffa ett riktigt jobb!

Varför den tråkiga åsikten om honom? Följde hans kanal, samt ett par till, vid lanseringen av Zen 2 och tyckte överlag de var intressanta men slutade följa ganska snart. Flödet med videor, många rätt ointressanta, gjorde det ohållbart att ha kvar denna, och andra prenumerationer.

Normen är skäggväxt och youtuber är ett eftertraktat yrke, så jag tror nog ändå han i det avseendet ligger rätt bra till.

Permalänk
Medlem

Om de redan lyckats släppa kort på webhallen ikväll så kommer det ju finnas färre imorgon, hoppas verkligen man hinner få tag på ett kort asså

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkkkken:

Om de redan lyckats släppa kort på webhallen ikväll så kommer det ju finnas färre imorgon, hoppas verkligen man hinner få tag på ett kort asså

Webhallen har redan uttalat sig

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Vi gör såhär du sätter upp kylaren på väggen så köper jag själva PCB:n av dig om du skulle lyckas få ett kort men inte jag

Deal

Permalänk
Medlem

Även om man är sugen på referenskortet så kan jag inte sluta fundera över:
Ingen ventilation på baksidan av PCB bracket samt att kylflänsarna är därmed riktade åt fel håll vilket gör att luften som passerar, aldrig skickas ut ur chassiet igen. Kommer det inte att uppstå massa varmluft i chassiet i så fall?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Kare:

Även om man är sugen på referenskortet så kan jag inte sluta fundera över:
Ingen ventilation på baksidan av PCB bracket samt att kylflänsarna är därmed riktade åt fel håll vilket gör att luften som passerar, aldrig skickas ut ur chassiet igen. Kommer det inte att uppstå massa varmluft i chassiet i så fall?

Kylflänsarna är riktade på det sättet på typ alla kort idag, bortsett från kanske FE på RTX 30-serien där Nvidia tänkte till lite extra med utblås på baksidan. Värmen kommer ju ut på långsidorna av kortet och sen kommer värme alltid stiga, så har man ett standard tower-chassi så bör det inte vara några problem. Men vi får se hur temperaturer osv. ser ut när recensionerna väl släpps, väntan är olidlig

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Påstådd läcka med RT prestanda hos videocardz, ta med nypa salt etc.

2080S-ish RT prestanda. Slagen av 3070 (och snart 3060Ti).