RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Räkna inte med det, Inet har visat sig ha en mycket svag back bone och klarar inte anstormingar på sina servrar. Dessutom finns mycket indikationer och rykten som gör gällande att det kommer finnas extermt få kort vid lansering. detta kan bli en episkt dålig Paper launch tyvärr...

Det håller jag inte med om, har en 5600x liggandes och aldrig haft några andra problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av parenek4:

Det håller jag inte med om, har en 5600x liggandes och aldrig haft några andra problem.

inet krashade rätt rejält när jag försökte köpa RTX 3080 hos dem i september. Gick helt enkelt inte att utföra köpet då sidan bara laddade i hela oändligheten och vägrade låta mig genomföra köpet.

Frågan är hur mycket demand kommer finnas imorgon för AMD, det är ju iaf några par tusen människor som redan fått sina 3080/3090 som inte kommer sitta och spamma F5 imorgon iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Frågan är hur mycket demand kommer finnas imorgon för AMD, det är ju iaf några par tusen människor som redan fått sina 3080/3090 som inte kommer sitta och spamma F5 imorgon iaf

Sweclockers hade också en massa teorier på att alla de som får sina kort skulle leda till att köerna på ASUS 3080 TUF OC skulle släppa nån gång i Oktober. Det gick ju sådär Tippar på tidernas papperslansering...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk

har ni glömt miners?

Skrivet av vIKz3080:

inet krashade rätt rejält när jag försökte köpa RTX 3080 hos dem i september. Gick helt enkelt inte att utföra köpet då sidan bara laddade i hela oändligheten och vägrade låta mig genomföra köpet.

Frågan är hur mycket demand kommer finnas imorgon för AMD, det är ju iaf några par tusen människor som redan fått sina 3080/3090 som inte kommer sitta och spamma F5 imorgon iaf

eftersom gpu mining fortfarande är något som folk håller på med tyvärr och amd korten är väldigt bra på det så spelar det ingen roll om flera tusen har fått sina 3000 serie kort att spela med eftersom dom här korten kommer till stor del gå till miners och miners slukar många kort per person och det är ju också anledning till att vi aldrig mer kommer kunna köpa ett kraftigt grafikkort till bra pris igen iaf inte så länge man kan gpu mina med det och man får en rimlig ROI tid. jag testar för tillfället mitt 5700 xt och har en ROI på ca 10 månader och dom nya korten kommer ju vara betydligt kraftigare men inte så mycket dyrare så ja det ser inte så ljust ut i framtiden om inte något händer med gpu mining.

Permalänk
Medlem

RDNA 2 är knappt bättre än RDNA1 på mining och sämre än Nvidias 3000 serie

Anledningen är att AMD lagt mycket mindre fokus på compute prestanda denna generationen

https://mobile.twitter.com/kopite7kimi/status/132712532142286...

Permalänk
Skrivet av Valetudo_swe:

RDNA 2 är knappt bättre än RDNA1 på mining och sämre än Nvidias 3000 serie

Anledningen är att AMD lagt mycket mindre fokus på compute prestanda denna generationen

https://mobile.twitter.com/kopite7kimi/status/132712532142286...

enligt denna video https://www.youtube.com/watch?v=tQkoaKkZucE&t=8s så är det vanliga 6800 kortet 50% snabbare på mining än ett 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggenras:

enligt denna video https://www.youtube.com/watch?v=tQkoaKkZucE&t=8s så är det vanliga 6800 kortet 50% snabbare på mining än ett 3090

Det där är en random youtuber som pratar om samma rykte som Wcftech och videocardz länkade för nån månad sen. Snubben jag länkade har haft rätt om varenda spec från Ampere och RDNA2 långt innan något läcktes. Redtechgaming som läckte infinity cache säger samma sak, RDNA2 är inte speciellt bra på mining för att denna generationen har AMD separerat mellan compute och gaming kort

CDNA kommer vara deras compute kort, RDNA är gaming kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggenras:

enligt denna video https://www.youtube.com/watch?v=tQkoaKkZucE&t=8s så är det vanliga 6800 kortet 50% snabbare på mining än ett 3090

Det var ett rykte som inte har backats upp av fakta, så innan det finns bevis för påståendet så ska man ta det med ett lastbilsflak med salt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Skrivet av Reiker:

Det var ett rykte som inte har backats upp av fakta, så innan det finns bevis för påståendet så ska man ta det med ett lastbilsflak med salt.

jo visst är det bara rycken i nuläget men att helt dissa mining faktorn är att vara lite för naiv tycker jag. men imorrn vet vi hur långt korten räckte. jag tror iaf att dom kommer ta slut fort och att det inte spelat så stor roll att en del fått sina 3000 serie kort att spela med.

Permalänk
Medlem

Webhallen la upp sina produktsidor för 6800 och 6800XT vid 3 tiden och jag råkade browsa deras sida just då och beställde ett kort. Oklart om den beställningen kommer att hålla dock 😁

Permalänk
Skrivet av Roras:

Webhallen la upp sina produktsidor för 6800 och 6800XT vid 3 tiden och jag råkade browsa deras sida just då och beställde ett kort. Oklart om den beställningen kommer att hålla dock 😁

tufft! bara att hålla tummarna..grattis!

Permalänk
Skrivet av Roras:

Webhallen la upp sina produktsidor för 6800 och 6800XT vid 3 tiden och jag råkade browsa deras sida just då och beställde ett kort. Oklart om den beställningen kommer att hålla dock 😁

Vad var priserna?

Permalänk
Jubileumsmästare

https://www.digitec.ch/en/page/all-information-about-the-sale...

En Schweizisk sida la upp lite information gällande release. Vi får väl förhoppningsvis lite info gällande släpp även från svenska återförsäljare snart, men man är ju inte speciellt förhoppningsfull över morgondagen :/

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

7999 för 6800XT och 7300 ish tror jag för 6800, men är inte säker på den. Var 7000+ iaf

Permalänk
Medlem

Kommer det reviews idag, eller släpper review-embargot samtidigt som korten släpps?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roras:

7999 för 6800XT och 7300 ish tror jag för 6800, men är inte säker på den. Var 7000+ iaf

Stod det något om hur många de hade?

Permalänk
Medlem

Nej, det fanns typ ingen info på sidan, därför jag kollade tillbaka och sidan var nere när jag kollade igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roras:

Webhallen la upp sina produktsidor för 6800 och 6800XT vid 3 tiden och jag råkade browsa deras sida just då och beställde ett kort. Oklart om den beställningen kommer att hålla dock 😁

Det lär bara vara test inför imorgon, dom lär omöjligt låta dessa ordrar gå igenom då detta skulle resultera i att AMD inte skulle låta dom sälja deras kort igen. Detta hände på ett förtag där jag jobbade där saldo för en viss sko såldes på ett otillåtet datum och fick då fick företaget aldrig beställa från den serien av Adidas igen.

Permalänk

Tack för svaret Roras. Trist om priserna håller sig där - 7999 och 7300 - prescalped liksom.

Om $699 blir 7825 SEK (nvidias prisomvandling) borde $649 bli 7300 ungefär. Och $579 borde bli runt 6500. Det här handlar om referenskort - en avdelning där AMD tidigare fått skämmas. Känns inte bra.

Permalänk
Medlem

Jag pratade med webhallens chatt typ 14:30 och dom sa att dom inte skulle sälja dessa kort? Om det visar sig inte stämma blir jag väldigt besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurgenaut:

Tack för svaret Roras. Trist om priserna håller sig där - 7999 och 7300 - prescalped liksom.

Om $699 blir 7825 SEK (nvidias prisomvandling) borde $649 bli 7300 ungefär. Och $579 borde bli runt 6500. Det här handlar om referenskort - en avdelning där AMD tidigare fått skämmas. Känns inte bra.

$649+moms blir 6995 SEK. Resten blir feta marginaler för återförsäljarna.
https://www.google.com/search?rlz=1C1CHBF_enSE922SE922&sxsrf=...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mastrovious:

Nu kanske jag är ute och cyklar eftersom du verkar säker på din sak. Men referens design och kort är ju två olika saker, eller? AMD/Nvidia släpper ut sin referens design till AIB och de får sedan pilla och skapa egna grejer baserat på det.

I detta fall har amd sagt att de första korten vid lansering ska vara ett intakt kort, bara ”sminkas om” med AIBs varumärke etc men att det är amds referens KORT (PCB, kylare etc etc) som gäller. Det är väl inget som undgått någon eller?

1-2 veckor efter lansering, då får vi se AIBs varianter av amds referens design.

Jag är ödmjuk här men så har jag uppfattat det hela, inkl ”ryktet” med texten du hänvisar till.

Edit: min poäng är att design och kort begreppen används hej vilt. Att det skulle varit amd som sminkat om sapphires kort tror jag inte, de har ju själva gjort detta.

Referensdesign = AMD sitter med sin dator och skapar en PCB och kylardesign digitalt.

Referenskort = Tillverkas enligt den referensdesignen.

I detta fallet så är kortet designat av AMD, och tillverkat fysiskt (som alltid) av Sapphire, som är AMDs tillverkningspartner och alltid står för kort-fabrikerna.

Ryktet sa att kortet både designades och tillverkades av Sapphire, vilket är fel. Det är AMDs egna design.

Därefter skickas referenskorten till olika kortmärken, som får lov att sätta sina egna stickers på dem och stoppa dem i egna lådor. Men all hårdvara och kylning är identisk hos alla märken.

Ett tag efter releasen så kommer vi att få "AIB Partner"-kort, vilket har specialdesignade PCB och kylare och bara använder AMDs core chip. Det är dessa kort som kommer ha unika former, bättre kylare, etc.

Efterfrågan kommer vara enorm redan för referenskorten, och när folk har fått hem referenskorten och testat dem och sett hur bra RDNA2 är, så kommer alla vilja ha de bästa AIB-varianterna, så det bästa man kan göra är nog att köpa referenskorten imorgon den 18e...

Permalänk
Medlem

Om man tänkt försöka haffa ett kort vid release imorgon, lyckas man om man bara lagt ett i varukorgen eller måste man även gått igenom hela beställningsprocessen och lägga ordern för att återförsäljarnas system ska se att man har "reserverat" ett av korten?
Kan va bra att veta i förväg så man kan förbereda sig och vara så snabb som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatanX:

Om man tänkt försöka haffa ett kort vid release imorgon, lyckas man om man bara lagt ett i varukorgen eller måste man även gått igenom hela beställningsprocessen och lägga ordern för att återförsäljarnas system ska se att man har "reserverat" ett av korten?
Kan va bra att veta i förväg så man kan förbereda sig och vara så snabb som möjligt.

Man måste ha genomgått hela ordern. Många på 3080n lansering som tog sig till "bekräfta köp" bara för att få "ej i lager direkt efteråt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roras:

7999 för 6800XT och 7300 ish tror jag för 6800, men är inte säker på den. Var 7000+ iaf

Om det stämmer, så är det väldigt fult av dem. Nvidia höll MSRP för sina founders edition, och detta är mer vad jag skulle förvänta mig av ett tredjepartskort med bättre kylare etc.

Får väll vänta och se hur bra kylaren är (efter man lagt beställning, *suck*), men man får säkert lägga på en hel del för att få instegskorten från Sapphire, Powercolor etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Om det stämmer, så är det väldigt fult av dem. Nvidia höll MSRP för sina founders edition, och detta är mer vad jag skulle förvänta mig av ett tredjepartskort med bättre kylare etc.

Får väll vänta och se hur bra kylaren är (efter man lagt beställning, *suck*), men man får säkert lägga på en hel del för att få instegskorten från Sapphire, Powercolor etc.

Vad jag har på min beställning just nu

Permalänk
Medlem

Skulle köpa ett 3080 TUF av Inet på release, sidan krasha 5x gånger på 2 minuter, helt överbelastad. Det kommer hända imorgon med.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Får hoppas alla fått sina 3080/3090 :). liten risk men jag tror inte att det kommer vara så stor anstormning till AMD korten PGA många sitter nog och är nvidia trogna eftersom nvidias senaste serier varit betydligt bättre än AMD försök.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roras:

https://i.imgur.com/aAyKiTW.png
Vad jag har på min beställning just nu

Yoo vart beställde du grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får hoppas alla fått sina 3080/3090 :). liten risk men jag tror inte att det kommer vara så stor anstormning till AMD korten PGA många sitter nog och är nvidia trogna eftersom nvidias senaste serier varit betydligt bättre än AMD försök.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jvsp8d/line_already_sta...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT