(Hjälp!) Datorn vägrar boot:a efter fresh Windows 10 installering

Permalänk

(Hjälp!) Datorn vägrar boot:a efter fresh Windows 10 installering

Godkväll,

Jag har precis slängt ihop ett nytt rigg isamband med nya ryzen utsläppet men har suttit i ex antal timmar nu och kliar rejält om skalpen varför den vägrar att boota efter installation av Windows 10.

Jag kommer in Windows setup:en och kan installera windows utan några problem och efter installationen så reboot:ar datorn som den ska göra. Men efter det så spelar det ingen roll om man ändrar boot priorities eller startar utan usb-stickan. Vid ändrade boot priorities så kommer en Windows logga upp en splitsekund för att sedan starta via usb-stickan igen. Utan stickan i så kommer endast meddelandet ” reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key”. Prövat att smita in i Cmd och rensa disken med ”clean” kommandot och konverterar disken till både mdr och gpt utan någon skillnad. Det ända jag kan tänka mig är annorlunda jämfört tidigare installationer är att jag gjort en BIOS uppdatering för att kunna köra nya processorn. Sitter nu och laddar ned en ny media creation tool och ska se om det är något med den men det tvivlar jag på.
Vad kan vara felet? Behöver jag flasha om bIOS igen?

Kör en 5900x på ett gigabyte b550 aorus PRO med senaste f11d BIOS:et

Tack i förhand!

Visa signatur

Desktop: Skrot tills saker och ting börjar fungera som det ska 😅

Laptop: Microsoft Surface Pro 3

Permalänk
Medlem

Vilka diskar är inkopplade? Finns där någon SATA disk?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Vilka diskar är inkopplade? Finns där någon SATA disk?

För enkelhetens skull så har jag endast en sata enhet kopplad under hela installationen. Men jag har testat alla enheter jag har och även provat att byta port på moderkortet. Alla enheter är sata, ssd och hdd

Visa signatur

Desktop: Skrot tills saker och ting börjar fungera som det ska 😅

Laptop: Microsoft Surface Pro 3

Permalänk
Medlem

Troligast att biosuppdateringen du gjorde återställde CSM (Compatibility Support Module), prova slå av den och enabla Windows UEFI som secure boot option. Kolla så du kan boota från USB och kör sen installen från win USB stickan igen, rensa disken innifrån installern så du får standard partitionering.
Obs detta rensar din disk vilket du nog vet så koppla bort alla andra diskar förutom systemdisken när du mekkar.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Har du ändrat till AHCI i BIOS innan du installerar Win10? Ska egentligen inte ha nån betydelse men värt att testa.

Korrupt ISO? https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Har installerat Win10 som inte funkat då ISOn var dålig. Kan va värt att tanka ner ny och göra ny bootusb.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av X078:

Troligast att biosuppdateringen du gjorde återställde CSM (Compatibility Support Module), prova slå av den och enabla Windows UEFI som secure boot option. Kolla så du kan boota från USB och kör sen installen från win USB stickan igen, rensa disken innifrån installern så du får standard partitionering.
Obs detta rensar din disk vilket du nog vet så koppla bort alla andra diskar förutom systemdisken när du mekkar.

Installationen gick bra men disken försvann från BIOS när jag skulle boot:a från den 😅. Den dyker fortfarande upp i cmd under diskpart

Visa signatur

Desktop: Skrot tills saker och ting börjar fungera som det ska 😅

Laptop: Microsoft Surface Pro 3

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Har du ändrat till AHCI i BIOS innan du installerar Win10? Ska egentligen inte ha nån betydelse men värt att testa.

Korrupt ISO? https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Har installerat Win10 som inte funkat då ISOn var dålig. Kan va värt att tanka ner ny och göra ny bootusb.

Laddat ned iso:n två gånger och kört den på två olika usb:n, alla gånger med ahci i BIOS
Börjar oroa mig för att de kanske är något hårdvarufel

Visa signatur

Desktop: Skrot tills saker och ting börjar fungera som det ska 😅

Laptop: Microsoft Surface Pro 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av .........:

Installationen gick bra men disken försvann från BIOS när jag skulle boot:a från den 😅. Den dyker fortfarande upp i cmd under diskpart

Om du uppdaterade BIOS efter en win install kan det som sagt vara det som gjort att din disk inte syns dvs du behöver kolla så CSM är disabled och UEFI påslaget, samt att boot device kör UEFI, sen installa om via USB igen. I teorin ska det räcka att stänga av CSM och enabla UEFI om du en gång installat med UEFI (eller vice versa) för att det ska funka.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Skrivet av X078:

Om du uppdaterade BIOS efter en win install kan det som sagt vara det som gjort att din disk inte syns dvs du behöver kolla så CSM är disabled och UEFI påslaget, samt att boot device kör UEFI, sen installa om via USB igen. I teorin ska det räcka att stänga av CSM och enabla UEFI om du en gång installat med UEFI (eller vice versa) för att det ska funka.

BIOS uppdaterade jag innan installationen av windows. Det var först efter jag stängde av Csm och prövade och rensade disken i windows installationen som den försvann från bios. Den dök fortfarande upp i installations verktyget samt i diskpart i cmd

Kan de vara värt att testa att ”storage boot option control” i legacy istället för uefi?

Visa signatur

Desktop: Skrot tills saker och ting börjar fungera som det ska 😅

Laptop: Microsoft Surface Pro 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av .........:

Installationen gick bra men disken försvann från BIOS när jag skulle boot:a från den 😅. Den dyker fortfarande upp i cmd under diskpart

Om disken syns i Diskpart, hur många partitioner finns det? En? Två? Tre?
Gör en ny "diskpart clean".

Skapa INGA partitioner, låt windows installtionsprogram ta hand on den processen, så skall det bli korrekt med GPT (eller MBR om du av någon konstig anledning vill köra det).

Kontrollera ävan att "Boot-ordningen" i UEFI/BIOS är korrekt.

Edit:
Skapar man en partition som tar upp hela disken, och disken skall formateras enligt GPT så finns det ingen plats för varken EFI- eller "recovery?"-partitionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av .........:

BIOS uppdaterade jag innan installationen av windows. Det var först efter jag stängde av Csm och prövade och rensade disken i windows installationen som den försvann från bios. Den dök fortfarande upp i installations verktyget samt i diskpart i cmd

Kan de vara värt att testa att ”storage boot option control” i legacy istället för uefi?

I de allra flesta lägen när man kör Win10 är disable CSM och boot option UEFI det som rekommenderas, funkar inte det så är något skumt. Osäker om detta är samma MoBo som du har men om det är det så kanske här är några tips: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?53091-Rampage-V-Ext...

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Skrivet av Viita:

Om disken syns i Diskpart, hur många partitioner finns det? En? Två? Tre?
Gör en ny "diskpart clean".

Skapa INGA partitioner, låt windows installtionsprogram ta hand on den processen, så skall det bli korrekt med GPT (eller MBR om du av någon konstig anledning vill köra det).

Kontrollera ävan att "Boot-ordningen" i UEFI/BIOS är korrekt.

Edit:
Skapar man en partition som tar upp hela disken, och disken skall formateras enligt GPT så finns det ingen plats för varken EFI- eller "recovery?"-partitionen.

Tre partitioner dyker upp varje gång. System, MSR (reserved) och primary
Tog en clean och convert to gpt och sedan lät windows göra allt själv men fortfarande samma. Varken Efi eller recovery dyker upp

Visa signatur

Desktop: Skrot tills saker och ting börjar fungera som det ska 😅

Laptop: Microsoft Surface Pro 3

Permalänk
Skrivet av .........:

Tre partitioner dyker upp varje gång. System, MSR (reserved) och primary
Tog en clean och convert to gpt och sedan lät windows göra allt själv men fortfarande samma. Varken Efi eller recovery dyker upp

Efter att jag ändrat till csm av och uefi får jag inget val av att köra med när csm är avslaget. Några slumpmässiga bluescreens dyker upp och när man väl får installationen igenom så ryker disken från bios åter igen :/

Visa signatur

Desktop: Skrot tills saker och ting börjar fungera som det ska 😅

Laptop: Microsoft Surface Pro 3

Permalänk
Medlem

Vilken disk är det? Vilken SATA port har du valt? Prova sätt den i SATA port 0 enligt manualen. Har du prova allt får du börja prova såna här dumma saker

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Vilken disk är det? Vilken SATA port har du valt? Prova sätt den i SATA port 0 enligt manualen. Har du prova allt får du börja prova såna här dumma saker

Yes den har jag testat med och även prövat och byta ut satakabeln ifall de skulle vara något strul med just den men icke. Gav upp igår men ska ta och clear:a cmos när jag kommer hem och funkar inte de får de bli reflash. Älskar mjukvara 😅

Visa signatur

Desktop: Skrot tills saker och ting börjar fungera som det ska 😅

Laptop: Microsoft Surface Pro 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av .........:

Yes den har jag testat med och även prövat och byta ut satakabeln ifall de skulle vara något strul med just den men icke. Gav upp igår men ska ta och clear:a cmos när jag kommer hem och funkar inte de får de bli reflash. Älskar mjukvara 😅

Har tittat lite i manualen.

Rekommenderar att använda port 1-4, 7-10 samt M.2-porten om du har en sådan disk.
Om du har något kort installerat i kortplats PCIE_X8_4 så kommer M.2-porten att deaktiveras.

(Port 5 och 6 är närmast moderkortet, Port E3 och E4 är ovanför dessa.)
För enkelhetens skull skulle jag undvika att använda dessa, särskillt till OS-diskar.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Har tittat lite i manualen.

Rekommenderar att använda port 1-4, 7-10 samt M.2-porten om du har en sådan disk.
Om du har något kort installerat i kortplats PCIE_X8_4 så kommer M.2-porten att deaktiveras.

(Port 5 och 6 är närmast moderkortet, Port E3 och E4 är ovanför dessa.)
För enkelhetens skull skulle jag undvika att använda dessa, särskillt till OS-diskar.
https://i.imgur.com/uPRIqdt.png

Drog om sata kontakten till p0 igen och slog av csm samt slog på safeboot efter jag ”downgrade:ade” bios versionen från beta f11d till f10 och samma sak hände. Installationen gick igenom men kan ej välja ssd som bootdrive endast USBn kommer upp men moderkortet ser ssd som ikopplad och dyker av någon anledning upp på både sata slot och m.2 slot? 🤪

Edit:
Det är ingen m.2 disk utan en vanlig sata 2,5” ssd för att klargöra

Förtydligande
Visa signatur

Desktop: Skrot tills saker och ting börjar fungera som det ska 😅

Laptop: Microsoft Surface Pro 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av .........:

Drog om sata kontakten till p0 igen och slog av csm samt slog på safeboot efter jag ”downgrade:ade” bios versionen från beta f11d till f10 och samma sak hände. Installationen gick igenom men kan ej välja ssd som bootdrive endast USBn kommer upp men moderkortet ser ssd som ikopplad och dyker av någon anledning upp på både sata slot och m.2 slot? 🤪

Edit:
Det är ingen m.2 disk utan en vanlig sata 2,5” ssd för att klargöra

Uhm, ber om ursäkt, jag utgick från moderkortet i signaturen...

Efter att ha tittat i manualen för: B550 AORUS PRO

"Fast Boot" bör stå på antingen Enabled eller Disabled. Det är lite valfritt. Kan vara så att du behöver ändra denna inställning. (Undvik Ultra Fast" tills du fått Windows att fungera. Oftast så stänger Ultra Fast av USB-portar och liknande tills UEFI har lämnat över boot-processen till Windows Boot-loader.)

"SATA Support" sätt denna till "All SATA Devices", om du satt Fast Boot till Enabled.
Det finns en inställning som du kanske har vald på denna istället och det kan vara detta som ställer till det för dig:
"Last Boot SATA Devices Only" -> Except for the previous boot drive, all SATA devices are disabled before the OS boot process completes. (Default)

"CSM" behöver inte stå på disabled, det är mer valfritt.

"Storage Boot Option Control" bör stå på UEFI Only, eftersom det är Windows 10 du skall installera. (Detta val syns ej om CSM är satt till disabled.)

Secure Boot bör vara Enabled, om detta alternativ är konfigurerbart.

Jag är lite osäker när det kommer till RAID-inställningar.
SATA-portarna bör köras som AHCI om man inte önskar köra i "RAID-läge", det spelar egentligen ingen roll, men jag tror "RAID-läge" kräver att du konfiguerar en disk som en ensam RAID-enhet, så att RAID-kontrollern vet att du vill köra den på detta sätt.
Tänk på att om du installerar med SATA-portarna konfigurerade som RAID, så är det sanolikt att du måste installera drivrutiner för RAID-kontrollern.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Uhm, ber om ursäkt, jag utgick från moderkortet i signaturen...

Efter att ha tittat i manualen för: B550 AORUS PRO

"Fast Boot" bör stå på antingen Enabled eller Disabled. Det är lite valfritt. Kan vara så att du behöver ändra denna inställning. (Undvik Ultra Fast" tills du fått Windows att fungera. Oftast så stänger Ultra Fast av USB-portar och liknande tills UEFI har lämnat över boot-processen till Windows Boot-loader.)

"SATA Support" sätt denna till "All SATA Devices", om du satt Fast Boot till Enabled.
Det finns en inställning som du kanske har vald på denna istället och det kan vara detta som ställer till det för dig:
"Last Boot SATA Devices Only" -> Except for the previous boot drive, all SATA devices are disabled before the OS boot process completes. (Default)

"CSM" behöver inte stå på disabled, det är mer valfritt.

"Storage Boot Option Control" bör stå på UEFI Only, eftersom det är Windows 10 du skall installera. (Detta val syns ej om CSM är satt till disabled.)

Secure Boot bör vara Enabled, om detta alternativ är konfigurerbart.

Jag är lite osäker när det kommer till RAID-inställningar.
SATA-portarna bör köras som AHCI om man inte önskar köra i "RAID-läge", det spelar egentligen ingen roll, men jag tror "RAID-läge" kräver att du konfiguerar en disk som en ensam RAID-enhet, så att RAID-kontrollern vet att du vill köra den på detta sätt.
Tänk på att om du installerar med SATA-portarna konfigurerade som RAID, så är det sanolikt att du måste installera drivrutiner för RAID-kontrollern.

Ingen fara, det är bara jag som har varit riktigt slö på att uppdatera den tidigare signaturen

Kör ej raid längre och allt är satt till ”ahci” där det går. ”Secure boot” går endast att slå på med ”csm” igång och testade även slå på ”fastboot” och ändra till ”all sata devices”. Med csm på så får jag endast någon frame av en windowslogga innan en blackscreen och sen bootar den från USB-stickan igen och startar windows installationen igen. Med ”csm” avslagen så försvinner ssd:n som en boot option men visas under ”plug in devices info” i P0 under ”sata slot info” och M2B under ”M.2 slot info”. Disken bara upp under ”sata slot info” i P0 med ”csm” påslaget.

Edit:

Visade sig inte vara något mjukvaruproblem utan ett hårdvaruproblem. Hade en del ssd:er kvar från gamla datorn som med brist på bättre ord begick självmord och sedan vägrade att starta. Köpte en ny hdd som jag tänkt att överföra all masslagring jag hade från den gamla datorn till denna nya ifall de överlevde, vilket de tydligen inte gjorde... Det sura är att jag testat med nya hdd:n innan jag började fiddla med bios och starta tråden och de gav samma resultat som ssd-diskarna så uteslöt det kanske lite väl fort.

Stort tack för hjälpen iallafall!
Nu ska jag gå med svansen mellan benen till plånkan och fixa en ny ssd då... 😅

Visa signatur

Desktop: Skrot tills saker och ting börjar fungera som det ska 😅

Laptop: Microsoft Surface Pro 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av .........:

Ingen fara, det är bara jag som har varit riktigt slö på att uppdatera den tidigare signaturen

Kör ej raid längre och allt är satt till ”ahci” där det går. ”Secure boot” går endast att slå på med ”csm” igång och testade även slå på ”fastboot” och ändra till ”all sata devices”. Med csm på så får jag endast någon frame av en windowslogga innan en blackscreen och sen bootar den från USB-stickan igen och startar windows installationen igen. Med ”csm” avslagen så försvinner ssd:n som en boot option men visas under ”plug in devices info” i P0 under ”sata slot info” och M2B under ”M.2 slot info”. Disken bara upp under ”sata slot info” i P0 med ”csm” påslaget.

Edit:

Visade sig inte vara något mjukvaruproblem utan ett hårdvaruproblem. Hade en del ssd:er kvar från gamla datorn som med brist på bättre ord begick självmord och sedan vägrade att starta. Köpte en ny hdd som jag tänkt att överföra all masslagring jag hade från den gamla datorn till denna nya ifall de överlevde, vilket de tydligen inte gjorde... Det sura är att jag testat med nya hdd:n innan jag började fiddla med bios och starta tråden och de gav samma resultat som ssd-diskarna så uteslöt det kanske lite väl fort.

Stort tack för hjälpen iallafall!
Nu ska jag gå med svansen mellan benen till plånkan och fixa en ny ssd då... 😅

Något du kan prova på SSD:erna är: "Fix your dead SSD with the power cycle method"
https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/

Permalänk
Skrivet av Viita:

Något du kan prova på SSD:erna är: "Fix your dead SSD with the power cycle method"
https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/

Tack för tipset! Vet inte om jag om omedvetet gått igenom proceduren när jag drog in och ut diskarna eller om det inte var något fel på de från början. Med nya disken jag köpte lyckades jag ju installera windows men upplevde en del slumpmässiga bluescreens lite här och var. Men efter att jag har uppdaterat chipset drivern så verkar allt funka som det ska. 🤷‍♂️

Efter jag dragit en clean på ssd diskarna så kunde jag formatera och allokera de som vanligt sen. Stort plus är även min gamla hdd med data sparad från nästan 10 år tillbaka hade all data kvar och kunde säkert överföras till den nya. 😄

Återigen stort tack för all hjälp! 😁

Visa signatur

Desktop: Skrot tills saker och ting börjar fungera som det ska 😅

Laptop: Microsoft Surface Pro 3