AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Skrivet av wessmen:

Tycker det är märkligt att det skiljer så mycket prestanda bland recensionerna. Hos Sweclockers ser kortet ut att vara en "hel del" sämre än 3080 medan läser/tittar man på internationella recensioner så är det förbi även 3090 i en del spel.

Spelen är väldigt olika. Jämför tex Project Cars 3 med Control:
RX6800 XT på Techpowerup

Permalänk
Medlem

Ska man ge upp hoppet om att man fått nått på Inet om ordern inte blivit uppdaterad? Och på komplett står det "i lager 27e 1st".. är man i kö för då alltså?

Visa signatur

Gaming/Streaming
Crosshair VI Hero | Ryzen 7 1700 @ 3.9GHz /w EK M6H Monoblock | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 8GB /w Bitspower Water Block | G.Skill Trident Z RGB 16GB @ 3000MHz | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x | EK-XTOP Revo D5 pump, EK Reservoar, EK PE360/SE360 and 6x ML120 Fans |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ortopeden:

Blir lite fundersam att Sweclockers (i mina ögon) kommer fram till en annan slutsats än flera andra recensenter. Beror det på urvalet av spel eller att Sweclockers testar på något annat sätt? Eller har "alla" andra fel och Swecklockers "rätt"?

Jag brukar lita blint på Sweclockers tester, men denna gång, håll med om att det ser konstigt ut; eller?

Man skall aldrig basera sitt beslut på vad en recension säger, det är inte första gången det diffar en hel del.
Finns ju flera seriösa testare man kan jämföra med som brukar vara pålitliga.

Permalänk
Medlem

Tack för ännu en mycket bra recension!
Extra plus i kanten för att ni redan från början tog med "SAM"!

Även kul att se att AMD numera spelar i alla ligor och inte bara mellanklassen.

Permalänk
Inaktiv

Gött att amd släppt så stillas gpu hungern lite bland alla svenska gamers som måste konsumera.

För min del hoppas jag nvidias founders edion kommer ut igen för mitt chassi klarar inte av att ha 300w värme som ska blåsas ut via en lågvarvig 92mm fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Har inte koll riktigt- vilka är AMD-titlar och varför?
Flera andra ställen jag ska kolla igenom reviews fortfarande, men du kan givetvis alltid välja ut data som du vill för att få ett resultat sol passar ditt narrative, vilket är varför det är viktigt med flera källor än en och så många spel osv som möjligt.

Visste inte att man måste ha ett narrative.

Skulle vara ett vetenskapligt då. Har man en avvikande mätning vill man veta varför. Och japp, deras spelsvit är i hög grad titlar där AMD går bra. Väldigt "konsol-igt", intressant på sitt sätt och förklarar varför de skiljer sig från många andra, inkl Swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Ibland brukar man säga att skadeglädjen är den enda sanna glädjen och Sweclockers visar verkligen det vid släpp av nya produkter.
"HAHA på alla ni som stödjer 3080s papperslansering", "HAHA på alla er som köper skitkortet 6800XT med värdelös RT prestanda", "HAHA"... Jisses alltså.

Inte skadeglädje utan bara sann glädje över att folk kommer att välja AMD-korten.
Och ren egoism över att jag själv då lättare kan få tillgång till 3080-korten tidigare så småningom.
För det som kom fram här var bara en bekräftelse på vad man redan befarat, nämligen att det vid Raytracing och DLSS skulle bli väldigt svårt för 6000-serien.
Till skillnad från Fan-boys så tycker jag det är bra då folk väljer "det andra kortet".
Och jag skulle utan att tveka en enda sekund välja 6800XT om det bara hängt med lite bättre vid de moderna funktionerna.
Det säger jag som inte har haft ett AMD-kort sen typ 2005, X1800XT tror jag det var då.
Likadant vid Ryzen, som jag förmodligen nu kommer att köpa som första sen X2, också vid typ 2005.
Bryr mig enbart om siffror/funktioner om drivrutiner är hyggligt stabila (vilket AMD nu verkar ha fixat på sistone för Radeon).

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hatet på avsaknad av RT och DLSS. Vissa (j*vligt många) sitter endast på 1080 och 1440 skärmar. De absolut flesta skulle jag dessutom säga. Dessa bryr sig inte om DLSS. Sen har vi RT... Jag förstår inte riktigt grejen med det. Har sett otaliga videos med/utan RT men tycker mig inte se någon större skillnad ÖHT. Visst, det reflekterar mycket häftigare - men saker har en tendens att reflektera sönder hela spelet så det ser än mindre trovärdigt ut. BFV RT on/off brukar en kollega försöka locka mig med. Men ser ärligt i princip ingen skillnad... Jag tittar väl på andra saker i grafiken. Min åsikt, och finns många som delar.
Exempel: Första sekvensen ser helt orealistisk ut, andra finns ingen skillnad, tredje ser också overklig ut eftersom det ser ut som en spegel i backen. https://www.youtube.com/watch?v=z_MY-OoNCuU&ab_channel=wolfga...

OnTopic: Riktigt bra skrivet test!!! Ni är guld värda och det är bra att få se en annan vinkel på testerna där 6800xt faktiskt inte imponerar lika mycket som på andra ställen. Undrar om det kan vara inställningar? RDR2 har ju tidigare visat sig gynna AMD när man sänkt inställningarna, kontra Nvidias dito (där Nexus faktiskt kör spelet i "high" och inte ultra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Jag förstår inte hatet på avsaknad av RT och DLSS. Vissa (j*vligt många) sitter endast på 1080 och 1440 skärmar. De absolut flesta skulle jag dessutom säga. Dessa bryr sig inte om DLSS. Sen har vi RT... Jag förstår inte riktigt grejen med det. Har sett otaliga videos med/utan RT men tycker mig inte se någon större skillnad ÖHT. Visst, det reflekterar mycket häftigare - men saker har en tendens att reflektera sönder hela spelet så det ser än mindre trovärdigt ut. BFV RT on/off brukar en kollega försöka locka mig med. Men ser ärligt i princip ingen skillnad... Jag tittar väl på andra saker i grafiken. Min åsikt, och finns många som delar.
Exempel: Första sekvensen ser helt orealistisk ut, andra finns ingen skillnad, tredje ser också overklig ut eftersom det ser ut som en spegel i backen. https://www.youtube.com/watch?v=z_MY-OoNCuU&ab_channel=wolfga...

OnTopic: Riktigt bra skrivet test!!! Ni är guld värda och det är bra att få se en annan vinkel på testerna där 6800xt faktiskt inte imponerar lika mycket som på andra ställen. Undrar om det kan vara inställningar? RDR2 har ju tidigare visat sig gynna AMD när man sänkt inställningarna, kontra Nvidias dito (där Nexus faktiskt kör spelet i "high" och inte ultra).

Man har nytta av DLSS även om man har 1080p eller 1440p skärmar.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Jaja, bättre lycka nästa gång AMD...
Med (tummen/pekfinger mått) 90% prestanda, återstår att se om dom kan konkurrera med pris, i verkligheten, inte fjantiga rekommenderade priser som(i vissa fall) är lägre än inköpspris.

(som konsument ogillar jag att sitta med känslan av att bli lurad i affärer, nvidia och AMD, ja, just ni)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Vafan. Lanserades någonting överhuvudtaget?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

RX 6800 XT är mycket bättre än jag trodde! Bra jobbat av AMD.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Så, vad är den samlade bedömningen här? Om man ska lira 1080p, är det värt att lägga in en bokning på partner kort eller ska man vänta på 3080 som aldrig kommer?

Tror ni att Nvidia kan komma med nåt som liknar SAM, har en 5800x CPU och undrar om det är bättre att satsa på 6800xt...

Såvida du inte har en 240Hz-skärm så behöver du inte topkorten. Räcker med 3070 eller vanilla 6800.
Spelar du utan RTX så skulle nog vanliga 6800:an vara klart bäst jfrt med 3070 av vad jag kan utläsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elixx:

Jo jag läste det, tbh det spelar ingen större roll. Jag får ett eller inte, jag kan vänta ett tag till jag har dålig syn och spelar på HD ändå. MItt kort börjar bli till åren och jag står 4 i kö för ett 3080 kort som besteldes när 3080 lanserades och som i ärlighetens namn inte kommer levereras. Ett 6800 xt kort duger bra åt mig om inte, så får jag vänta tills nästa år när saker och ting kanske börjar komma i lager.

Ja kör du 1080p skulle du nog kunna klara dej med RTX3070 också. Finns några tillgängliga på Inet om du inte är väldigt sugen på AMD

Permalänk
Medlem

hot garbage

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Kort summerat - Priset på AMD 6000 series borde ha varit mycket lägre, då hade AMD vunnit alla gamers hjärtan.

Men med ett prisläge som ligger omkring 3080, är det en svår pill att svälja, isär då den backar på så många områden.

- Kass 264 encoding/decoding - altså, urkass för streamers (iflg. Linus tech tips).
- 1st generation Ray tracing, m.a.o. ospelbart med raytracing.
- Okompatibel med dom flesta produktionsmjukvara som behöver video rendering, de-noising, och andra features som Nvidia har.
- A.i som inte ens kommer i närleken av Nvidia.
- Mycket lägre tillgänglighet i nuläget än 3xxx serien.

Fördelar:

- Bra spelprestanda i DX12 och äldre spel, och jämnförbart (och även lite bättre än 3080) i vissa fall.
- Lite lägre strömförbrukning overall.
- Större minne än 3080/70. Detta kan absolut ha betydning i framtida spel, detta vet vi ju från konsollernas utveckling.

Så hade priset varit avsevärdigt lägre (då pratar vi t.eks 5000,- för 6800 xt) hade AMD utan tvekan blivit en försäljnings succes.

Du tar upp samma punkter som betyder extremt mycket för mig t.ex. Jag blir dessutom tokig på att många sidor inte ens berör detta. Tyvärr har Nvidia kört ifrån AMD rätt rejält om man ska använda korten för annat än spel, och då spel utan RT som det ser ut.

Men samtidigt måste ju AMD börja med att ha en vettig arkitektur som dom sedan kan förbättra. Priserna är dock för höga på dessa för att nackdelarna med korten gör dom värda det för mig och vad jag behöver ha ut av en GPU (streaming och Davinci Resolve).

Saknar även denna info ifrån SweClockers. köper man en GPU och sen vill streama så lär man bli rätt besviken över resultatet om man köpt ett Radeon. Iaf om ens kompis sitter på den nya NVENC så man kan se skillnaden.

Nåja. Spelar ju ingen roll nu för det finns inga GPUer iaf. Priserna kommer justeras sig när lagerhyllorna är fulla.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NaturMackan:

Vafan. Lanserades någonting överhuvudtaget?

Nya internetmemes om papperslanseringar, alltid något!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Flight simulator 2020 & star citizen begs to differ. Finns säkert fler titlar där dessa gpu:s är långt ifrån tillräckliga utan RT.

Därav att jag skrev "så gott som".
Det finns några få undantag och ett av dom, Flight simulator 2020, är av typen som LÄTT kan köras vid 30 FPS utan att det betyder något. En långsamt svepande flygsimulator kräver inga höga FPS.
Star Citizen är fortfarande i alfaläge och kommer ganska säkert att få högre FPS med tiden innan det släpps (OM det släpps. Verkar dra ut i evighet).
Så, det kanske finns någon titel som inte har tillräcklig FPS vid 4k utan RT, men än så länge har jag inte sett det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Såvida du inte har en 240Hz-skärm så behöver du inte topkorten. Räcker med 3070 eller vanilla 6800.
Spelar du utan RTX så skulle nog vanliga 6800:an vara klart bäst jfrt med 3070 av vad jag kan utläsa.

Detta stämmer inte, har man en 1440p skärm som man vill köra i 144Hz/144FPS så behöver man de här korten för de flesta spel. Inte ens 3090 är stabil i så här höga framerates enligt testet.

Tycker personligen det är mycket mer värt att ha hög, stabil refreshrate än raytracing.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fel. Bryr mig varken om DLSS eller raytracing och jag är inte ensam om detta. Sen spelar efterfrågan ingen roll när det knappt skickas ett kort om dagen för majoriteten av 3080-korten som finns. Efter att tillverkare ryckte intropriserna var dessutom 6800 XT billigare än samtliga 3080, men för all del vänta du till nästa år på ditt nvidiakort.

Bra!

Då gör ditt uteblivna köp av ett 3080-kort att tilgången så småninom blir lite bättre.
Bra val! (för mig).

Permalänk
Medlem

@Swec Kudos för det hårda arbete ni gjort för dessa tester. Man blir inte annat än imponerad när man läser testet och inser mängden av olika varianter som ni testar igenom. Sen är det trist läsa en del inlägg här på forumet där vissa måste gnälla över att just deras favorit märke inte fick de önskade testutmärkelserna och varför man inte testade si och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Visste inte att man måste ha ett narrative.

Skulle vara ett vetenskapligt då. Har man en avvikande mätning vill man veta varför. Och japp, deras spelsvit är i hög grad titlar där AMD går bra. Väldigt "konsol-igt", intressant på sitt sätt och förklarar varför de skiljer sig från många andra, inkl Swec.

Menade inte att du har ett narrative- men när du säger "AMD-spel" så vill jag mest veta vad du menar då det definitivt har funnits fall där spel funkat ovanligt bra på AMD till exempel Monter Hunter Freedom och Strange brigade, vilka inte är med i dessa tester, om det är så att många av dessa spel (utöver godfall som är känt sen tidigare) haft någon slags special treatment av AMD så vore det intressant att veta. Techspot / Hardware Unboxed verkar ju ha valt ut spel som det är mycket hype över så svårt att se det som ett AMD-urval, det är bara ett annat urval. Som sagt, inget urval kommer ge hela bilden om man inte tittar på olika reviewews.

De spel som techspot har med där AMD presterar bättre är generellt de nyare spelen. De enda spelen som är släppta detta år i Swec's bench är Resident Evil 3 och F1 2020 vad jag kan se.

Noterade för övrigt att Resident Evil 3 inte är med i 1440p benchen medan Wolfenstein Youngblood är med två gånger

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Vafan. Lanserades någonting överhuvudtaget?

tror inet fick in 50 kort idag och 90 till kommer in inom 3veckor. that's it

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Oavsett vad man tycker om prestandan så verkar ju korten sälja som vatten i öknen, så när man samtidigt läser både här och på andra ställen att folk har "bokat, läst recensioner, avbokat" så känns det som att dessa individer är underrepresenterade sett till vad den stora massan verkar tycka om korten. Men de som vill ha tag på kort, trots de "dåliga" recensionerna har ju större chans att få tag på ett kort nu när det verkar råda kognitiv dissonans och masspsykos och "alla" avbokar sina kort trots överlag positiva recensioner.

Personligen tycker jag dock att korten verkar helt OK. Att spårstrålningsprestandan skulle vara "meh" visste ju alla redan så man kan liksom inte låtsas att man blev "besviken" över resultatet och sedan avbokade, utan handlar nog om att hjärtat klappar för Nvidia, man tänkte testa AMD, men fick en godtagbar ursäkt att använda i offentliga sammanhang när man valde att avboka. Det är vad jag tror i alla fall.

Det är inte svårt att sälja slut när tillgången är som vatten i öknen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

tror inet fick in 50 kort idag och 90 till kommer in inom 3veckor. that's it

Public beta, review samples med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Jag förstår inte hatet på avsaknad av RT och DLSS. Vissa (j*vligt många) sitter endast på 1080 och 1440 skärmar. De absolut flesta skulle jag dessutom säga. Dessa bryr sig inte om DLSS. Sen har vi RT... Jag förstår inte riktigt grejen med det. Har sett otaliga videos med/utan RT men tycker mig inte se någon större skillnad ÖHT. Visst, det reflekterar mycket häftigare - men saker har en tendens att reflektera sönder hela spelet så det ser än mindre trovärdigt ut. BFV RT on/off brukar en kollega försöka locka mig med. Men ser ärligt i princip ingen skillnad... Jag tittar väl på andra saker i grafiken. Min åsikt, och finns många som delar.
Exempel: Första sekvensen ser helt orealistisk ut, andra finns ingen skillnad, tredje ser också overklig ut eftersom det ser ut som en spegel i backen. https://www.youtube.com/watch?v=z_MY-OoNCuU&ab_channel=wolfga...

OnTopic: Riktigt bra skrivet test!!! Ni är guld värda och det är bra att få se en annan vinkel på testerna där 6800xt faktiskt inte imponerar lika mycket som på andra ställen. Undrar om det kan vara inställningar? RDR2 har ju tidigare visat sig gynna AMD när man sänkt inställningarna, kontra Nvidias dito (där Nexus faktiskt kör spelet i "high" och inte ultra).

Såvida man inte har en 240Hz-skärm så ser jag ingen som helst anledning alls att köpa något av 3070/3080/6800/6800XT om man ska köra vid 1080p utan raytracing.
Det är totalt bortkastade pengar.
Vid 1440p så är det återigen meningslöst om man inte är en competitive FPS-gamer som kör på en 144Hz-skärm.
Dom klarar ledigt 60 FPS och förmodligen också en del spel med 144.
Hur många tror du sitter med 144HZ-skärmar (och uppåt) av alla spelare?

Permalänk
Medlem

Helt uppenbart bandbreddsbegränsat trots Infinity Cache. Det tappar i 4K, och överklockningen ger mycket mer på 6800 än på 6800XT. Prestandan skalar inte alls bra med frekvensökningen på 6800XT. Men jag vill ändå inte se detta med 384-bitars buss. Tror det är en bra avvägning med energieffektivitet. Deras kort står bra mot 3080 och är av allt att döma mycket billigare att tillverka.
Men känns också uppenbart att kärnan egentligen är starkare än nVidias när RT inte är igång. Så hade varit kul att se en HBM-variant. Tyvärr verkar ju inte HBM bli mainstream.

Men riktigt tråkigt att de gör en Founders Edition av det. För jag hade gärna kört med den där kylaren.
Sedan är ju tillgängligheten tråkig. Men det drabbar som tur är inte mig eftersom jag inte är intresserad av något i denna klassen just nu. Men som entusiast bryr man ju sig ändå.
Men en lika energieffektiv 6700XT snart hade varit skoj. Fast lär väl dröja.

Tyvärr verkar det ju som att det är dyrt att tillverka grafikkort nu för tiden, och de gamla prisvärda mellanklasskorten under 2000:- lär man nog aldrig se igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Public beta, review samples med andra ord.

Hela Sverige fick samma batch som Sweclockers. Kort med en handskriven lapp på lådan där set står "backup units"

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Vad hände med rage mode? Eller är det bara aktiverat för folk som förgäves försökte köpa korten på releasedagen?

Haha. Kika på Gamers Nexus recension om du vill ha svaret på det.
https://www.youtube.com/watch?v=jLVGL7aAYgY&ab_channel=Gamers...

Kort sagt, gimmick

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Detta stämmer inte, har man en 1440p skärm som man vill köra i 144Hz/144FPS så behöver man de här korten för de flesta spel. Inte ens 3090 är stabil i så här höga framerates enligt testet.

Tycker personligen det är mycket mer värt att ha hög, stabil refreshrate än raytracing.

Han skrev 1080p och där stämmer det.
Vid 1440p så kan nog 3080 och 6800XT klara det för en del titlar utan RT på. Speciellt om DLSS stöds, men också utan.
Men det var inte det som var hans fråga!