AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Medlem

Tror ni får införa ett "SweClockers Existensindex", där ni rankar GPUer utifrån hur troligt det är att man inom överskådlig framtid föräras privilegiet att få ge flera tusen kr till AMD/Nvidia.

Mer seriöst: Med tanke på priserna som dessa kort de facto säljs för och kommer säljas för, är det i princip ett stillestånd i pris/prestanda? Ett 6800 är imponerande, jämfört med t.ex. 5700XT. Men tar man priset i beaktande ser man att man också får betala typ 1:1 för varje bit prestanda utöver 5700XT.

Då är snarare Nvidia det budgetvänliga alternativet här, där 3070 faktiskt är lite mindre kr/index än förra generationen. Tar man med DLSS i beräkningen så känns det nästan som att det är nästa mängdkung. Om 2 år eller så när man kan köpa ett:p

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det har testats och kunnat påvisa några fps men sällan något väsentligt. Så ja det kan ge prestandaförbättring men oftast under 1 %.

Det enda test jag har hittat hittills inom detta ämne är utfört med förra generationens Ryzen. Jag förstår att det är tidskrävande att testa om så fort det kommer en ny generation. Men det kanske finns tester tillgängliga även på senaste generationens cpuer och gpuer?

Permalänk
Medlem

För de rekommenderade priser är prestanda helt ''ok'', inte alla behöver de verktyg Nvidia offrar och raytracing är lång ifrån att göra revolution inom spel. Men för 7200 och 8000, Nvidia offrar objektivt mer prisvärda produkter. Dock med tanke på kort-brist AMD kan sälja dessa kort även med sådan prislapp. Fast det verkar som att situationen är inte bättre än med 3080.

Jag har lagt två order, en 6800 och en 6800xt för säkerhetsskull (i fall rykten om mining prestanda skulle bli sanna) för att sedan byta mot 3080. Men mina planer går annanstans då rykten var BS. Ska nog avboka och vänta på 3080. Som det ser ut, Nvidia behöver tyvärr inte oroa sig och rusha ut 3070ti/3080ti.

Permalänk
Medlem

Kul se de är ikapp Nvidia i perf/w. Snart dags köpa 4K skärm för mig så vill gärna tillbaka till Radeon igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Någon som beställt från Inet och fått bekräftelse än?

Jag har beställt och fått vara skickad t om! Dock blev det 6800 då jag inte hann få ett XT

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja hade de sänkt priset för ett 6800xt, till 5000 kr, då hade nog lagerhyllorna gapat tomma vid det här laget.

Lustigkorre!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Jag har beställt och fått vara skickad t om! Dock blev det 6800 då jag inte hann få ett XT

Men va, så du köper ett kort du egentligen inte ville ha?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som är väldigt besviken med 4K resultatet?

Är i dagsläget inte så intresserad av 4K, men visst. Med såpass stort underläge i RT så hade man velat att kortet piskade 3080 med lite marginal i övrig prestanda.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Ändå prisvärt, jag hoppas innerligt att det inte blir sålt till detta priset..

https://i.ibb.co/X3F3b9c/image.png

Finns ju några "anti-scalpers" som går ut och tokbjudar för att sedan dra tillbaka sina bud

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Vilket bra jobb ni gjort med recensionen. Helt fantastiskt att läsa om tekniken som huserar i grafikkorten 👍

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Spännande kort! Ska bli kul att se hur värstingkortet hanterar ray tracing när det släpps

Skrivet av anon322047:

7990:- för ett kort med 16gb ram som presterar över 3090 utan RT ,,, enkelt val ?

Haha va??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OptimumTechs recension som ger ett litet annat omdöme av AMD (sorry om det länkats tidigare)

https://www.youtube.com/watch?v=5bKaJDbKVt0

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Känner mig ändå besviken, bra prestanda inget att klaga på egentligen....men på något sätt känns det inte riktigt bra. Om man ska ta marknadsandelar på en marknad som domineras så starkt av ett varumärke tror jag inte att detta räcker.
Antingen erbjuder man signifikant mer prestanda än konkurrenten, till samma pris. Eller så erbjuder man samma prestanda till lägre pris. AMD har ingen enorm fanbase som köper vad dom än producerar till vilket pris som helst, ska dom slå Nvida krävs det mer...
AMDs processor avdelning verkar vara på rätt spår, synd att GPU avdelningen inte riktigt hittat rätt.
Att dom dessutom följer Nvidia med "fejk" priser är ju bara djupt tragiskt.

Var på bästa "fanboi" maner entusiastisk över att kanske ha ett komplett AMD system för första gången på evigeter, nu blir det antagligen att kolla på något begagnat kort från Nvidia istället. Möjligen ett 3060Ti om priset är rätt, men det hoppas jag inte på egentligen....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

GN kommer väll fram till samma med sin 5950x.

Tyckte GN var 50/50 i 1440p och det var utan RT och DLSS.
Utan SAM så var de ofta under

Minecraft testet var lite roligt XD
Samt att AMD inte funkar alls i Control

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

OptimumTechs recension som ger ett litet annat omdöme av AMD (sorry om det länkats tidigare)

https://www.youtube.com/watch?v=5bKaJDbKVt0

Hmm ser ut som att AMD korten har mer saturation

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk

Jag väntar ivrigt på mellanklasskorten med RDNA2.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Någon som beställt från Inet och fått bekräftelse än?

Näpp. Gissar att mitt rx 6800 inte kommer att skickas. Beställde powercolor varianten.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Men va, så du köper ett kort du egentligen inte ville ha?

Då jag suttit utan kort sedan före 30XX releasen så vill jag ha ett kort, hoppas det fungerar bra för mina behov!

Sålde mitt 2080 TI och blev lite missledd av lanseringspriset för 3080 och sedan fanns inga kort att få tag på till vettiga priser
Surt sa räven, så här i efterhand hade det varit mycket bättre att haft kvar mitt 2080 TI, men vad ska man göra!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Inaktiv

Komplett annulerar fn ordrar som gått igenom men dom inte har tillräckligt med kort för..... Dessa var tydligen dom som fanns av dessa modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag gissar du har ett 3080/90 nu? Kom ihåg att ladda ner "Studio Drivers" för ditt Nvidia kort då dom
är optimerat för Davinci Resolve.

Nej fan! Jag har ett RX580 idag. Väntar med uppgradering tills hysterin lagt sig och ett 3070 Ti med mer minne (får man hoppas).

Men tack för tipset!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det är inte svårt att sälja slut när tillgången är som vatten i öknen.

Är det verkligen "dålig" tillgång på riktigt, alltså att varje butik endast fått in ett fåtal kort var, eller är det normal tillgång men onormalt hög efterfrågan? Jag är inte en av dem som spammat F5 så vet inte hur tillgången sett ut i rena siffror.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Då jag suttit utan kort sedan före 30XX releasen så vill jag ha ett kort, hoppas det fungerar bra för mina behov!

Sålde mitt 2080 TI och blev lite missledd av lanseringspriset för 3080 och sedan fanns inga kort att få tag på till vettiga priser
Surt sa räven, så här i efterhand hade det varit mycket bättre att haft kvar mitt 2080 TI, men vad ska man göra!

På vilket sätt blev du missledd av lanseringspriset?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar Tegni:

Jag har svårt att uppskatta hur viktigt det är med RT. Kan se att de flesta säger att de hellre väntar på 3080 än att köpa 6800 XT, vilket jag antar beror på RT då det enda dåliga resultet.

När jag gogglar kring RT så verkar det inte vara jätteviktigt, så förstår inte varför står och faller med detta eller har jag missuppfattat något?

Vissa tycker att det är jätteviktigt att spela i 150+ fps medans andra tycker det är jätteviktigt att få så "verklighetstroget"

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Nehe blev inget kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

På vilket sätt blev du missledd av lanseringspriset?

Att man trodde man skulle kunna få tag på ett 3080 kort för 7800:- som endast stämde för ett lyckligt fåtal!

Sen när de korten var slut blev det betydligt dyrare!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Jag har beställt och fått vara skickad t om! Dock blev det 6800 då jag inte hann få ett XT

Skrivet av voffen1:

Näpp. Gissar att mitt rx 6800 inte kommer att skickas. Beställde powercolor varianten.

Aok, jag fick igenom ett köp men har inte fått någon bekräftelse. Känns lite weird men förmodligen ingen tur då...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ozzed:

Är det verkligen "dålig" tillgång på riktigt, alltså att varje butik endast fått in ett fåtal kort var, eller är det normal tillgång men onormalt hög efterfrågan? Jag är inte en av dem som spammat F5 så vet inte hur tillgången sett ut i rena siffror.

Tre av de återförsäljare vi pratat med har fått cirka 60, 150 respektive 300-400. Den sista siffran där på 300-400 ska dock tas med en nypa salt då allt inte levererats och allt pekar mot att det inte ske någon andra leverans av referenskorten.

Det är något lägre än motsvarande siffror som vi såg för Ampere. Men i stort sett kan man väl kalla det likvärdigt.

Det är dåligt by any strech of the imagination. Samma sak gällde Ryzen 5000, det var ovanligt hög efterfrågan men AMD levererade också en bråkdel av antalet CPUer de kunde leverera vid tidigare Ryzen-lanseringar. Det samma gäller PS5 osv. Ovanligt hög efterfrågan kombinerat med ovanligt låg tillgång.

Dessutom har ju leveranserna av Ampere fortsatt vara dåliga och alla indikationer vi nu får om RDNA2 är att tredjepartskorten om något kommer levereras i ännu lägre volymer initialt. (En av återförsäljarna vi pratat med kommer att få 5st tredjepartskort i första leveransen...)

Sen ovanpå det så är det ovanligt stor efterfrågan också vilket inte gör livet lättare för något förstås.

AMD och Nvidia kommer ju dock bara fortsätta att säga att det är ovanligt hög efterfrågan. Och det är det, men det är knappast där skon främst klämmer.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag som fortfarande bara spelar på 1920x1080 drömmer om ett monsterkort som kör över allt i 1080p men som inte ens går att starta spel i 1440p (bara för att priset ska vara så lågt som möjligt)...

Sitter fortfarande på 1070 som jag köpte nytt för 3500 kr och fortfarande är ingenting värt att uppdatera till för det priset.

Jag hade gärna köpt ett 6800 som inte går att använda i högre upplösning än 1080p för 3500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Känner mig ändå besviken, bra prestanda inget att klaga på egentligen....men på något sätt känns det inte riktigt bra. Om man ska ta marknadsandelar på en marknad som domineras så starkt av ett varumärke tror jag inte att detta räcker.
Antingen erbjuder man signifikant mer prestanda än konkurrenten, till samma pris. Eller så erbjuder man samma prestanda till lägre pris. AMD har ingen enorm fanbase som köper vad dom än producerar till vilket pris som helst, ska dom slå Nvida krävs det mer...
AMDs processor avdelning verkar vara på rätt spår, synd att GPU avdelningen inte riktigt hittat rätt.
Att dom dessutom följer Nvidia med "fejk" priser är ju bara djupt tragiskt.

Var på bästa "fanboi" maner entusiastisk över att kanske ha ett komplett AMD system för första gången på evigeter, nu blir det antagligen att kolla på något begagnat kort från Nvidia istället. Möjligen ett 3060Ti om priset är rätt, men det hoppas jag inte på egentligen....

Priserna håller jag med om, men kolla andra recensioner också.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Visst var det Vega som AMD släppte en liten mängd kort till msrp och sedan andra sändningen gick upp med nästan 1000kr.
Känns som Historian kan upprepa sig tyvärr

Just nu känns rtx3070 för 6090kr på netonnet som best bang for the buck tyvärr

Ja, vill minnas att det var vegareleasen som var först ut med detta fanskap till recensionsdopade priser.

Kul att se AMD komma starkt på både CPU och GPU. Känns ju dock rätt uselt att man först hävdat att man inte kommer med en extremt begränsad tillgång som Nvidia, för att sedan göra i princip exakt samma typ av release. Man får väl iofs avvakta partnerkorten för att se om det löser sig då, men magkänslan säger att det också kommer vara begränsad tillgång och ligga över lanseringspriset.