AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Medlem

Betyget?

Vilket betyg blev det då? Ni skrev en recension men ni gav ju inget betyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Movit:

Vilket betyg blev det då? Ni skrev en recension men ni gav ju inget betyg.

Det står ganska tydligt varför det inte blev något betyg. Kortet de testade är redan slutsålt och har slutat tillverkas, går alltså inte att köpa alls längre.

Partnerkorten som kommer senare kommer få utmärkelser

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tror att vi i slutändan måste ta ett större omtag. Sedan jag skrev krönikan har problemet snarare bara eskalerat i och med RDNA2 nu och dessutom har vi ju sett att Nvidia knappast kommit ikapp med leveranserna och de har som bekant stängt möjligheterna att köpa FE i sverige.

Om vi inte ser något väldigt konkret och verkligt tecken på att det här kommer att förbättras så får vi ju på specifikt grafikkortslanseringar se över hur vi ska göra med utmärkelser eller om vi ens ska ge några. Men det är en diskussion vi ska föra på redaktionen nu och när vi väl kommer fram till något ska vi informera om det, förklara vårt val och bjuda in till diskussion kring det.

Det värsta tycker jag är det här med referenspriser. Det känns tydligt nu att båda företag fått upp ögonen hur enkelt det är att marknadsföra produkterna hos konsumenterna med ett lägre pris än majoriteten/alla kommer att få betala. Är bara att kommunicera låga refernspriser och sen låta influencers och tubers sprida den felaktiga bilden tills det blir sanning. Sen bedöms produkterna efter referenspriset vid launch för det har satt sig i communityn. Har ni funderat på att helt enkelt inte marknadsföra referenspriser eller använda dem för att göra en bedömning? Men det finns kanske ingen bra lösning att sätta bedömningar då vid launch om prispunkten är ett viktigt inslag i bedömningsgrunden.

Permalänk
Medlem

Hittade en sida som iaf testade vr mark.

Bättre än 3090 och huvudräkning kanske 16 % bättre än 3080.
https://www.legitreviews.com/amd-radeon-rx-6800-xt-and-radeon...

Vet inte vilka upplösningar vr mark testar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Det värsta tycker jag är det här med referenspriser. Det känns tydligt nu att båda företag fått upp ögonen hur enkelt det är att marknadsföra produkterna hos konsumenterna med ett lägre pris än majoriteten/alla kommer att få betala. Är bara att kommunicera låga refernspriser och sen låta influencers och tubers sprida den felaktiga bilden tills det blir sanning. Sen bedöms produkterna efter referenspriset vid launch för det har satt sig i communityn. Har ni funderat på att helt enkelt inte marknadsföra referenspriser eller använda dem för att göra en bedömning? Men det finns kanske ingen bra lösning att sätta bedömningar då vid launch om prispunkten är ett viktigt inslag i bedömningsgrunden.

Kanske borde ta upp frågan i ett större forum, alltså fråga GN/LTT/HWU/... och se om man kan komma fram till en bättre lösning för hela branchen av techies/benchmarkers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Högre FPS, men sämre bild. Om man nu föredrar det. Inte därför jag får för mig att kasta 10k på något. En sämre upplevelse.

Fast DLSS get ju både bättre bild och extremt mycket högre fps. Med full RTX i Control är 3080 180% snabbare. Och likvärdig prestanda som 6800xt utan RTX. Och DLSS är fortfarande bara i fosterstadiet. Med tanke på de enorma fördelar det ger förutsätter jag att många fler AAA spel kommer att börja utnyttja det.

Sen kommer säkert AMD börja använda sig av liknande teknik med, men då de har sämre RT kraft tror jag inte det när samma nivå. Hoppas bara att funktionen blir exklusiv till vissa spel beroende på grafikkort. Konsolerna kan komma att komplicera det hela ytterligare.

Men Nvidia har en klar fördel i Machine Learning så jag tror det kommer dröja innan AMD kommer ikapp här.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Movit:

Vilket betyg blev det då? Ni skrev en recension men ni gav ju inget betyg.

Tänker du på utmärkelse?
Vi ger ju inte betyg per se (typ 5/5 eller liknande) men ger ibland utmärkelser. Vi hade en utmärkelse initialt men då den visade sig vara baserad på felaktiga prisuppgifter tog vi bort den. Själva omdömet att det är bra spelprestanda, en grymt kylare, superb energieffektivitet osv kvarstår dock och finns att läsa på sista sidan i testet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Det ni glömmer eller feltolkar är att många läser första recensionen på ett kort (alltså referens/fe) och där låser in sin bild av modellen

Jag skulle snarare säga att vi är akut medvetna. Och det är även AMD och Nvidia och det är därför de beter sig såhär.

Är inte jättebekväm med idén om att konstant gå tillbaka till gamla recensioner och uppdatera dem. Det finns en poäng i att de är en snapshot av tillfället och inte en evigt föränderlig process.

Däremot har vi tankar kring vad vi ska göra mellan lanseringarna osv. som vi ska jobba på. Vi har fått många önskemål kring vårat prestandaindex som en standalone-grej etc. (Inget löfte i det nu så misstolka inte, menar mer som ett exempel på något)
Men först ska vi ta oss levande ut på andra sidan den här galenskapen av lanseringar, sedan ska vi blicka framåt!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Var pepp på 6800 men för en 4k spelare som jag verkar DLSS och annat för frestande för att köra AMD. Men jag är glad att dom hamnar nära nog för att äta marknadsandelar och det är lite 8gb fjuttminne och finesser vs 16gb minne. Som tur är har min syn blivit för dålig för supertexturer senaste åren så jag slipper se skillnaden om 8 gb inte räcker. Lutar åt ett hyfsat framtidssäkert 3060 Ti för mig. Vem vet jag kanske t.o.m byter ut min 2600k 5 ghz?

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det står ganska tydligt varför det inte blev något betyg. Kortet de testade är redan slutsålt och har slutat tillverkas, går alltså inte att köpa alls längre.

Partnerkorten som kommer senare kommer få utmärkelser

Är det då inte märkligt att 3080FE som inte heller går att köpa längre har sin utmärkelse kvar?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken här. Försökte läsa igenom hur ni specifikt testar spelen men hittar ingen konkret information om det. Kör ni spelens inbyggda benchmarks eller testar ni sekvenser i spelen? Om det är det senare, hur väljer ni ut dessa sekvenser?

Frågan är alltså riktad till Sweclockers, inte alla andra i forumet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ja suck. Varit peppad länge på 6000 serien. Varit med på chocho train.. o nu.. näch, ja spolar AMD denna generation pga deras lögner om tillgänglighet och idiotiska tweets (video nedan förklarar lite).
Behövde ett kring 6800 prestanda.. så blev ett RTX 3070. Avskyr Nvidia som bolag men de gör bra produkter.

Notanapplefan går loss rejält och håller med han. (Han angriper bl a AMDs kassa släpp, idiotiska tweets på twitter)
https://youtu.be/EYqfY3yM4Nk

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Alphahanne:

Är det då inte märkligt att 3080FE som inte heller går att köpa längre har sin utmärkelse kvar?

6800s utmärkelse rök inte för att korten tog slut utan för att utmärkelsen var baserad på ett pris som visade sig vara felaktigt.
3080 FE (och tredjepartskort för den delen) fanns, om än i begränsad upplaga att köpa för det pris vi baserade utmärkelsen på.

Sen kan man förstås ha åsikter om det (och olika vinklar i frågan har sina respektive meriter), men det är väl viktigt att poängtera att det absolut inte är identiska scenarion här.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Nä, inte en chans, har du hört talas om Gamers Nexus?
Det finns ingen som gör mer nogranna tester å samtidigt är skönt trött på skitsnack som dem

Nja, 1% low spelar inte lika stor roll som frame times, kolla Gamers Nexus video.
Förstår ärligt talat inte varför Swec inte anammat det än, FPS är inte alls lika viktigt som frame times för upplevelsen.
Det finns många exempel på när tester å benchmarks visar höga fps men när man spelar så märker man drops, kanske inte drops som påverkar 1% low men drops som gör det hackigt å störande.

Detta var något av det mest korkade jag läst.
De flesta bryr sig inte om RT å DLSS än, speciellt iom att RT snor så mycket prestanda. Å DLSS, många spel har ju inte ens skiten en.
Får man välja mellan 120+ fps utan skiten eller 60+ med skiten så väljer bara en människa med extremt billig skärm det senare alternativet (det är dock bara en spekulation från min sida ).

Beror på spelet, i single-player spel så kastar jag helst på så mycket godis som möjligt.
Kör borderlands 3 i ca 60-80fps, men BF1 är ospelbart under 120+ utan frame limit.
Har nog hellre mer godis i uppkommande cyberpunk2077 än 120+ fps.

Är jävligt imponerad av AMD, efter snart 8-10 år av magplask på GPU-sidan är de tillbaka.

Var osäker om jag skulle hämta ut mitt 3080TUF igår, men kan AMD inte ens hålla bluff-priset för det första hundra refernskorten så lär 3e-part korten inte bli billigare.
Är långt utanför min smärtgräns, men över 8k lägger jag inte på en GPU. Ser inget som tyder på att AMD hamnar i närheten av 8k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

6800s utmärkelse rök inte för att korten tog slut utan för att utmärkelsen var baserad på ett pris som visade sig vara felaktigt. Inte för att kortet sålde slut.
3080 FE (och tredjepartskort för den delen) fanns, om än i begränsad upplaga att köpa för det pris vi baserade utmärkelsen på.

Sen kan man förstås ha åsikter om det (och olika vinklar i frågan har sina respektive meriter), men det är väl viktigt att poängtera att det inte är identiska scenarion här.

Tycker det var en rimlig slutsats, var samma diskussioner om Vega som i verkligheten var tusenlappen dyrare och procentuellt var det ett extremt påslag.
Men då lyckades AMD iallafall sälja några hundra kort till rätt pris på komplett.se, eller fanns det nån batch till introduktionspriset?
Nvidias bluff-pris var deffinitivt på gränsen, men än så länge har de iallafall inte lurat folk som beställde det subventionerade TUF-korten och i många länder gick det att "beställa" FE-kortet.

Finns det några rykten om priset på 3e-part korten?
Kommer det inte att produceras fler refernskort, som det ryktas om?

Finns det nån möjlighet att i framtiden att snygga till graferna i RT, blev extremt rörigt med alla olika resultat.
Och kanske nån graf om frame times.

Tack för en grym recension..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag är lite nyfiken här. Försökte läsa igenom hur ni specifikt testar spelen men hittar ingen konkret information om det. Kör ni spelens inbyggda benchmarks eller testar ni sekvenser i spelen? Om det är det senare, hur väljer ni ut dessa sekvenser?

Frågan är alltså riktad till Sweclockers, inte alla andra i forumet.

Gissar att det är något liknande detta du vill ha?
https://www.sweclockers.com/test/28395-sweclockers-nya-testsv...

Finns också en video som pratar om nya riggen och hur de valde ut spelen för 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag skulle snarare säga att vi är akut medvetna. Och det är även AMD och Nvidia och det är därför de beter sig såhär.

Är inte jättebekväm med idén om att konstant gå tillbaka till gamla recensioner och uppdatera dem. Det finns en poäng i att de är en snapshot av tillfället och inte en evigt föränderlig process.

Däremot har vi tankar kring vad vi ska göra mellan lanseringarna osv. som vi ska jobba på. Vi har fått många önskemål kring vårat prestandaindex som en standalone-grej etc. (Inget löfte i det nu så misstolka inte, menar mer som ett exempel på något)
Men först ska vi ta oss levande ut på andra sidan den här galenskapen av lanseringar, sedan ska vi blicka framåt!

Gillar att du är övertydlig och försiktig!

Mina galna idéer var inte alls menat som något ni måste göra utan mer som något utanför lådan av vad ni brukar göra

Referenskortet har väl inte mycket mer syfte egentligen än att ha en plats för andra kort att jämföra mot i prestandaindex? Temperatur, ljudnivå, pris och tillgänglighet är inte riktigt relevanta om de ändå mer och mer går mot att vara en specialutgåva som nästan bara är för recensenter.

Jag ville bara poängtera att en sammanfattning på just referens-artikeln måste stå sig över tid på en helt annan nivå än andra, och pris är ju väldigt svårt att veta över månader framöver. Kanske mer borde vara ’denna modell värderar vi mellan x och y, och finns den billigare än x är den ett utmärkt köp, och mellan x och y är den ett bra köp (där alla använder motsvarande kvalitet på kylare etc)’

Att alltså på något sätt inte sätta fokus just på priset, eller skriva sammanfattningen efter några dagar/vecka när man vet mer om vart det är på väg.

Jag litar på att ni kommer på något, ingen fara där

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ramlösa:

Tycker det var en rimlig slutsats, var samma diskussioner om Vega som i verkligheten var tusenlappen dyrare och procentuellt var det ett extremt påslag.
Men då lyckades AMD iallafall sälja några hundra kort till rätt pris på komplett.se, eller fanns det nån batch till introduktionspriset?
Nvidias bluff-pris var deffinitivt på gränsen, men än så länge har de iallafall inte lurat folk som beställde det subventionerade TUF-korten och i många länder gick det att "beställa" FE-kortet.

Finns det några rykten om priset på 3e-part korten?
Kommer det inte att produceras fler refernskort, som det ryktas om?

Finns det nån möjlighet att i framtiden att snygga till graferna i RT, blev extremt rörigt med alla olika resultat.
Och kanske nån graf om frame times.

Tack för en grym recension..

Tredjepartskort ser spontant ut att bli allt mellan 500 och 1500 kr dyrare än korten vi såg idag. (kommer såklart säkert finnas några som är ännu dyrare, inte omöjligt att några är i paritet med de dyrare referenskorten också).

Däremot så verkar de första leveranserna farsartat små även i jämförelse med referenskorten.

Angående ytterligare leveranser av referenskort har vi förstått det som att det inte är några sådana på g. Vi har hört lite snack om någon enstaka ÅF som inte hann få in alla kort på lager idag men att det då på sin höjd rör sig om några tiotal kort till på väg in inom en vecka.
Vad vi förstått är det den här initiala skeppningen som producerades. Hädanefter är de utgångna.

Japp RT har blivit rörigt håller jag med om. Vi ska fila lite på graferna utseende rent designmässigt och funktionsmässigt. Men innan vi hinner göra detå kanske vi hinner ta ett varv o tänka om hur vi presenterar datan med de verktyg vi har tillgängliga just nu.

Angående att lägga till frame times så vill jag inte utlova något där. Vi har begränsat med tid och personal. Så ska vi lägga till något måste något annat rationaliseras bort. (tex några testtitlar, antalet referenskort, eller andra delar av testet).
Säger inte kategoriskt nej här. Säger bara att det skulle påverka andra saker om vi gjorde det.

Tack för tacket. Det är 100% Kenneth och Jonas som är hjältarna här, jag är bara den som bemannar tråden ikväll

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tredjepartskort ser spontant ut att bli allt mellan 500 och 1500 kr dyrare än korten vi såg idag. (kommer såklart säkert finnas några som är ännu dyrare, inte omöjligt att några är i paritet med de dyrare referenskorten också).

Däremot så verkar de första leveranserna farsartat små även i jämförelse med referenskorten.

Angående ytterligare leveranser av referenskort har vi förstått det som att det inte är några sådana på g. Vi har hört lite snack om någon enstaka ÅF som inte hann få in alla kort på lager idag men att det då på sin höjd rör sig om några tiotal kort till på väg in inom en vecka.
Vad vi förstått är det den här initiala skeppningen som producerades. Hädanefter är de utgångna.

Japp RT har blivit rörigt håller jag med om. Vi ska fila lite på graferna utseende rent designmässigt och funktionsmässigt. Men innan vi hinner göra detå kanske vi hinner ta ett varv o tänka om hur vi presenterar datan med de verktyg vi har tillgängliga just nu.

Angående att lägga till frame times så vill jag inte utlova något där. Vi har begränsat med tid och personal. Så ska vi lägga till något måste något annat rationaliseras bort. (tex några testtitlar, antalet referenskort, eller andra delar av testet).
Säger inte kategoriskt nej här. Säger bara att det skulle påverka andra saker om vi gjorde det.

Tack för tacket. Det är 100% Kenneth och Jonas som är hjältarna här, jag är bara den som bemannar tråden ikväll

Visste inte att nattjobb ingick på en tech-site fram till 3 på natten

Alltså det uppskattas något grymt att ni dedikerat er på det här sättet, men ingen förväntar sig denna nivå bara så ni vet

Permalänk
Medlem

Trodde bara ps5 camparna var vakna så här dags 😋

Permalänk
Avstängd

RT in action

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Trodde aldrig jag skulle bli en konsolspelare efter alla dessa år men den här skiten får mig att sälja burken och köpa en xbox med ultimatepass och en hatad Apple istället. Efter 30 år av pc säger jag adjö! Inte värt det meka pc längre. PC är en total skitshow.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tredjepartskort ser spontant ut att bli allt mellan 500 och 1500 kr dyrare än korten vi såg idag. (kommer såklart säkert finnas några som är ännu dyrare, inte omöjligt att några är i paritet med de dyrare referenskorten också).

Däremot så verkar de första leveranserna farsartat små även i jämförelse med referenskorten.

Angående ytterligare leveranser av referenskort har vi förstått det som att det inte är några sådana på g. Vi har hört lite snack om någon enstaka ÅF som inte hann få in alla kort på lager idag men att det då på sin höjd rör sig om några tiotal kort till på väg in inom en vecka.
Vad vi förstått är det den här initiala skeppningen som producerades. Hädanefter är de utgångna.

Japp RT har blivit rörigt håller jag med om. Vi ska fila lite på graferna utseende rent designmässigt och funktionsmässigt. Men innan vi hinner göra detå kanske vi hinner ta ett varv o tänka om hur vi presenterar datan med de verktyg vi har tillgängliga just nu.

Angående att lägga till frame times så vill jag inte utlova något där. Vi har begränsat med tid och personal. Så ska vi lägga till något måste något annat rationaliseras bort. (tex några testtitlar, antalet referenskort, eller andra delar av testet).
Säger inte kategoriskt nej här. Säger bara att det skulle påverka andra saker om vi gjorde det.

Tack för tacket. Det är 100% Kenneth och Jonas som är hjältarna här, jag är bara den som bemannar tråden ikväll

Tack för svaret, så ca 9k+ för ett vettigt 3e-part kort.
Kenneth och Jonas gjorde ett grymt jobb. Ni har fortfarande den överlägset bästa sidan för PC-hårdvara, jänkarna är fan värdelösa på hemsidor.
Fortsätt på det spåret, men snälla ge oss desktop-versionen på mobilen som i förra bygget.

Ni kanske ska görs som feber.se, en premium tjänst för att slippa reklam och kanske annat smågodis.
Tror ni har ännu större möjlighet att få snurr på en sådan tjänst än feber, som är mer för slösurfande på en Ifån på toan.

Skulle ärligt talat sparka alla på den avdelningen, lol.
Såg samma demo-grej men en annan trailer, för nån vecka sen. Och jag trodde det var ett demo för Directx 9 från 2004.
Saknar ord för hur horriblet ful den var, eller ordet är chrome spya. Lol.
Edit: Kollade på unreal engine 3 demot från 2006,var tusen ggr snyggare.

Permalänk
Medlem

Har inte hängt med riktigt i "referenspriserna"
Var korten för 7990 bara en engånggrej och 3080 korten snarare kommer kosta runt 9999?
Eller är det bara tills marknaden blivit stabilare i antal på lager?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Grym fight på CPU, grym fight på GPU, RAM och SSD priser nere i all time low. Men ändå är folk i luven på varandra för att man uppfattar att andra hejar på fel lag. Det är ju AMD, Intel och Nvidia som ska bråka med varandra, inte vi entusiaster

Nu handlade inte detta om vems lag som var bäst utan snarare om vilka brister eller fördelar vissa produkter har när de ställs mot varandra.
Synd att så många människor inte kan skilja på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Har inte hängt med riktigt i "referenspriserna"
Var korten för 7990 bara en engånggrej och 3080 korten snarare kommer kosta runt 9999?
Eller är det bara tills marknaden blivit stabilare i antal på lager?

Som det är nu så är referenspriserna en engångsgrej verkar det som. De säljer en begränsad mängd såna tidigt innan det knappt finns lager. Partnertillverkarna får rabatt (i Nvidias fall åtminstone med 50$) några dagar så även de kan sälja nåt kort till referenspriser. Sen är det brist på kort, rabatten är borta och priset drivs upp i sjuka priser. T ex Nidia fick mycket skit för sina väldigt höga priser på 2000 serien. Så nu lanserade de korten "billigt" och pga rabatten tobs bort efter några dagar till parntertillverkarna, och bristen på kort driver priserna till "astronomiska" höjder....
Man kanske inte behöver vara överdrivet konspiratoriskt lagd för att undra om de inte hjälpt till lite iallafall med o prishajka även om det finns rent logistiska skäl också till högre priser.

Så att det är en kombination av covid o fulspel är inte så långsökt.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Har inte hängt med riktigt i "referenspriserna"
Var korten för 7990 bara en engånggrej och 3080 korten snarare kommer kosta runt 9999?
Eller är det bara tills marknaden blivit stabilare i antal på lager?

Det var bara lockpriser. Gick att beställa i en månad men leverantörer förhalar de subventionerade korten från nvidia allt de kan pga små vinstmarginaler.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det var bara lockpriser. Gick att beställa i en månad men leverantörer förhalar de subventionerade korten från nvidia allt de kan pga små vinstmarginaler.

Och tilläggas bör väl också att korten testas över hela världen av recensenter och recensionerna går efter "lockpriset" som blir mer positivt då... som sen inte speglar verkligheten.
Så recensenter får leka nyttiga "idioter".
Nä har börjat få sån ruskig avsmak för hela skiten. Girigheten, lögnerna mm vet inga gränser snart.

Amd har tidigare varit lite räddningen men de börjar likna Nvidia alltmer med små lögner, prishajk osv.. hmm Nvidias CEO och AMDs är ju släktingar... släktskapet börjar kanske gå också i båda bolagen, deras stil osv???? (Jaaa, nu var ja lite elak)

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon85:

Varför pratar du om 5000 serien när hardware unboxed använder 3950...

Dem gjorde tester med 5950 också med SMA. Du kanske ska kolla hela deras review.

och tester borde göras med 3000 och 5000 serien då dem flesta nu köper dem och inte intel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hur tänker du där egentligen, hur är deras tester dåligt genomtänkta? Säger du något sådant tycker jag det är rimligt att du motiverar det också.

Dåligt val av testsystem i flera tester, helt andra resultat än andra recensioner, konstiga val av tester när man hoppar över upplösningar etc, click bait thumbnail/rubrik, han har en relativt stor kanal och har ursäktat sig med att det kommer ta extra lång tid innan han gör recension för att han har jobb och familj, enligt mig handlar det om prioriteringar som med allt i livet... Säker fler saker jag stört mig på med honom, men det jag kom på nu

Skrivet av _Merc_:

Dem gjorde tester med 5950 också med SMA. Du kanske ska kolla hela deras review.

och tester borde göras med 3000 och 5000 serien då dem flesta nu köper dem och inte intel.

Så han har inget neutralt system alltså som kan reflektera den vanliga konsumenten....