AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Tycker jag har märkt detta som ett återkommande problem då priset ibland gör skillnad för utmärkelsen och ibland inte utan något konkret svar. Personlig tycker jag priset ska tas med men kanske som en sidnot av hur prisvärd varan är.

Min känsla där är väl att om prestandan är i en klass för sig (ohotad) så får en produkt toppklass oavsett pris, även om den inte matchar prisnivån som skulle krävas för utmärkt. Lite mystiskt kan jag hålla med om, men prisvärdhet och best-of-the-best kommer nog aldrig gå hand i hand

Edit: kanske borde vara tydlig med att jag alltså inte tycker att det är fel att prioritera på det sättet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

520/75 ~ 7 chiplets per gpu absolut inte 15

Om du kör en die simulator så ser du att du inte kan dela en area med en annan rakt av. Dessutom är det en rätt stor skillnad i yield på kretsar med så olika storlekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Om du kör en die simulator så ser du att du inte kan dela en area med en annan rakt av. Dessutom är det en rätt stor skillnad i yield på kretsar med så olika storlekar.

Nu pratar du om yeild och fungerande kretsar, jag pratar om tillverkningskapacitet.

Dessutom tror jag de flesta kretsarna går att rädda som 6800, men visst är det inte exakt så enkelt som jag skrev det. 15 är dock en klar överdrift åt andra hållet är jag övertygad om.

Våra slutsatser är väl dessutom kompatibla ändå?

Edit: inser att mitt inlägg var otydligt, din kritik är helt befogad! Ingen av oss vet dock säkert hur många som ersätter vad och hur många som faktiskt fungerar, eller priserna som AMD ser...

Permalänk
Medlem

Finns det någon hyfsat bra review i nätet där dessa kort har testats med Ryzen 3? Komplett test alltså med massor av benchmarks och spel?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Finns det någon hyfsat bra review i nätet där dessa kort har testats med Ryzen 3? Komplett test alltså med massor av benchmarks och spel?

Menar du Zen3 eller Ryzen 3 3300X eller Ryzen 3000-serien?

Hardware unboxed har testat med 3000-serien, lika så computer base

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kenneth:

Du får gärna förklara exakt hur vi är Nvidia-bias? Angående Nvidias 970-fuckup så har du fått svar på den tidigare och kan inte hänga upp dig på den hela tiden.

med tanke på att ni väljer att tabort rekomendationerna på amds kort när 3080 o 3090 har samma problem. Det går inte att få dem för msrp.

Jag gillar inte priserna ifrån varken nvidia eller amd. Men båda gör samma sak bara en får sitt betyg sänkt. 3070, 3080 o 3090, 6800, 6800xt har alla samma pris problem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon85:

Om du inte selektivt väljer att komma ihåg vad jag skrivit så kan du gå tillbaka och läsa att jag skrev att kan man bevisa med tester att amd inte gynnar sig själva med 5000 serien så kan man ha det systemet. Annars är det bäst med med ett oberoende system som jämför konkurrenter och sen ett 5000 system som visar fördelarna. Hade 90+% av marknaden bestått av amd 5000 så hade det inte varit ett problem att använda det som testsystem utan några frågor, men nu är det en ny generation som har nya egenskaper som ökar prestationer.

vad snackar du om. Du är ute o cyklar. Om 5000 ger bättre prestanda så är intel en botleneck.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu pratar du om yeild och fungerande kretsar, jag pratar om tillverkningskapacitet.

Dessutom tror jag de flesta kretsarna går att rädda som 6800, men visst är det inte exakt så enkelt som jag skrev det. 15 är dock en klar överdrift åt andra hållet är jag övertygad om.

Våra slutsatser är väl dessutom kompatibla ändå?

Gjorde för skojs skull en körning i https://caly-technologies.com/die-yield-calculator/
Är ju ingen exakt vetenskap då vi inte vet exakt vilken yield dom har, eller exakt hur mycket defekter man kan ha i respektive chip innan det är kass. Räknar man på default värderna får man detta:

72mm2:
* 757 good
* 56 partial
* 56 defective

500mm2:
* 66 good
* 4 partial
* 40 defective

D.v.s. 813/70 helt eller delvis användbara, vilket blir en faktor på knappt 12. Har du hög yield så får du ju bättre tillverknings kapacitet, så det hänger ju också ihop, inte bara hur många wafers man kan köpa.

Edit: Sen skall man ju också ha i åtanke att en CPU inte har något dyrt kretskort, och framförallt inte massa minne som kostar pengar, så det finns ju mycket mindre kring kostnader för en CPU jämfört med ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

GN är bra, men hardwareunboxed har störst sample size på sina tester, vilket gör dem bäst o mest vetenskapliga.

Spelar väl ingen roll hur stor sample size du har om testet är dåligt utfört, och kör man majoriteten av testerna på GPU i ett scenario som är CPU flaskat så är det dåligt utfört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Techspot / Hardware Unboxed verkar ju ha valt ut spel som det är mycket hype över så svårt att se det som ett AMD-urval,

Tror inte det handlar om ett "AMD-urval". Däremot så har de förhållandevis många titlar som härrör från konsol (Microsoft first-party och 2 ursprungliga PS4 spel tom), det ger ju en AMD-inriktning så att säga.

Citat:

De spel som techspot har med där AMD presterar bättre är generellt de nyare spelen.

Definitivt en valid point!
Med RDNA2 i konsolerna kan man ju även tänka sig att andelen "AMD-titlar" kan öka.

Citat:

Som sagt, inget urval kommer ge hela bilden om man inte tittar på olika reviewews.

Man borde göra ett prestandaindex baserat på 5-10 olika prestandaindex, the super prestandaindex.

Eller så gör man det enkelt för sig och konstaterar bara att 6800XT är lika snabb som 3080 (konv. rasterisering)...de skillnader som finns är ändå i praktiken så pass små/jämnar ut sig...

edit: Jäklar vad den tappar i 4K, Techspots test gör det än mer tydligt. De pratar om färrre kärnor men jag tror snarare att det handlar om minnesbandbredds begränsning. Jag var redan från början tveksam till nyttjandet av ett cacheminne, dylika lösningar har sällan/aldrig imponerat i det långa loppet förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Menar du Zen3 eller Ryzen 3 3300X eller Ryzen 3000-serien?

Hardware unboxed har testat med 3000-serien, lika så computer base

Sorry, menade Zen3, 5800x, 5900x etc.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Skulle man kunna säga att sweclockers kör många "nvidia" titlar då också...

Kanske. Eller så är det så att andelen "Nvidia titlar" är högre. The super prestandaindex skulle ge en hint här.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av _Merc_:

med tanke på att ni väljer att tabort rekomendationerna på amds kort när 3080 o 3090 har samma problem. Det går inte att få dem för msrp.

Jag gillar inte priserna ifrån varken nvidia eller amd. Men båda gör samma sak bara en får sitt betyg sänkt. 3070, 3080 o 3090, 6800, 6800xt har alla samma pris problem.

Fast det är inte riktigt samma sak. Nvidia lanserade sina 3080 och 3090 för MSRP via deras egna sida och gick att få tag på, sålde slut direkt och fylldes på ett par gånger. Men eftersom att dom är usla på att sälja sina egna kort la dom bara ner det här i Sverige och verkar vara för lata att hitta någon lösning på det, men det gick och går fortfarande att köpa för MSRP i andra länder.

AMD meddelade ett pris till oss som inte alls stämde överens med vad återförsäljarna kunde sälja korten för, lanserades i otroligt små volymer hela världen över och kommer inte att produceras något mer alls.

Jag hoppas att du ser skillnaderna på situationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Sorry, menade Zen3, 5800x, 5900x etc.

här har de testat AMDs senaste cpu. du får läsa testet lite mer noggrant hittar du inte så finns länken här https://www.sweclockers.com/test/30790-amd-radeon-rx-6800-och...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Sienar:

1440p 71fps med RT On Vs 121 med RT och DLSS. Ser inte att något av dessa är ospelbara. DLSS kommer fortsätta förbättras, det är redan riktigt bra idag. Ser gärna dina "debunk" videos du nämner på DLSS 2.0. De videos jag har sett ger i stort sätt samma grafik i Native some 1080p uppskalat. Native är lite bättre i vissa lägen då det inte har några artefakter men DLSS är bättre då det behåller vissa kontraster under rörelse. Att det skulle göra att allting ser så mycket sämre ut än native har jag svårt att tro.

Jag tror stenhårt på att DLSS eller liknande tekniker kommer bli mer och mer standard med hur mycker ML hamnat i fokus.

Tycker också att det är ganska tydligt när man läser mitt meddelande att jag syftade på med DLSS.

DF Gjorde ett bra jobb själva, men de verkade inte riktigt inse det bara.

Ska se om bildfunktionen lirar på swec idag:

Har försökt ringa in störande moment i rött. Att rakt ut jämföra detta med 4k eller 1440p eller något annat det inte är, blir ju bara att sprida falsk marknadsföring vidare som jag ser det. Lite som att AMD skulle dubblera frames så som Samsung kan göra gällande "natural motion" och sedan kalla det för "AMD FPS Double turbo booster". I det fallet skulle det ju objektivt gå att mäta skitsnacket. När det kommer till bildkvalitet blir det mer subjektivt dock. Svårare att säga att något är hälften så bra som något annat rent konkret. Det går dock inte att komma ifrån att Nvidia offrar bildkvalitet genom att skala upp lågupplösta bilder och tar sig rätten att kalla det "4k DLSS", snarare än "1080/1440 DLSS". Det har genom historien fuskats från båda lag om jag inte minns fel när det kommer till bildkvaliteten för att kunna visa fina fps i benchmarks som dessa. Det har då ofta fixats till i drivrutiner. Men nu är det helt plötsligt en feature? Ställer mig tveksam.

Med tanke på vad som verkar vara extremt kass RT-prestanda från det röda laget så känns det ju som att det idag inte finns något annat val än att köpa ner sig till en 1080p-skärm på 20" och köpa ett 3070/3080. DLSS självfallet ej påslaget likväl. Tror det enklaste nog blir att vänta en generation till då man för hoppningsvis slipper att göra avkall på bildkvalitet för att få RT.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Spelar väl ingen roll hur stor sample size du har om testet är dåligt utfört, och kör man majoriteten av testerna på GPU i ett scenario som är CPU flaskat så är det dåligt utfört.

dem gjorde med både 3000 serien och 5000 serien där dem inte var bottlenecked. Så det är en utmärkt review.

Intel är en flaskhals då dem inte har SMA.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Gjorde för skojs skull en körning i https://caly-technologies.com/die-yield-calculator/
Är ju ingen exakt vetenskap då vi inte vet exakt vilken yield dom har, eller exakt hur mycket defekter man kan ha i respektive chip innan det är kass. Räknar man på default värderna får man detta:

72mm2:
* 757 good
* 56 partial
* 56 defective

500mm2:
* 66 good
* 4 partial
* 40 defective

D.v.s. 813/70 helt eller delvis användbara, vilket blir en faktor på knappt 12. Har du hög yield så får du ju bättre tillverknings kapacitet, så det hänger ju också ihop, inte bara hur många wafers man kan köpa.

Edit: Sen skall man ju också ha i åtanke att en CPU inte har något dyrt kretskort, och framförallt inte massa minne som kostar pengar, så det finns ju mycket mindre kring kostnader för en CPU jämfört med ett grafikkort.

Tror vi är ganska ense om att AMD tjänar mer på CPU än GPU, absolut

Där vi diffar i approach är ju vart begränsningen ligger. Anledningen till att Nvidia inte kör mer på TSMC 7nm är ju dels priset och att de bokade sent, men framförallt för att det är fullbokat helt och hållet. Det är antalet wafers AMD kan köpa och tillverka chip på som är den högst begränsande faktorn. Räknar man med yields så kommer GPUer framstå som ännu sämre strategi än min beräkning visade, eftersom antalet säljbara kretsar blir mer påverkade än för en lite chiplet.

Vi tycker samma sak här, bara med lite olika parametrar, jag tyckte bara din siffra på 15 var lite hög, resten av mina inlägg har inte handlar om att du har fel, tvärt om

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

DF Gjorde ett bra jobb själva, men de verkade inte riktigt inse det bara.

Ska se om bildfunktionen lirar på swec idag:
https://i.imgur.com/ogcpDKY.jpg
https://i.imgur.com/04EwFSf.jpg
https://imgur.com/a/fKb0DHZ
https://i.imgur.com/LgBNcKL.jpg
https://i.imgur.com/NrM7Ir0.jpg
https://i.imgur.com/NrrDUsW.jpg
https://i.imgur.com/fBTapLe.jpg
https://i.imgur.com/l91jcio.jpg

Har försökt ringa in störande moment i rött. Att rakt ut jämföra detta med 4k eller 1440p eller något annat det inte är, blir ju bara att sprida falsk marknadsföring vidare som jag ser det. Lite som att AMD skulle dubblera frames så som Samsung kan göra gällande "natural motion" och sedan kalla det för "AMD FPS Double turbo booster". I det fallet skulle det ju objektivt gå att mäta skitsnacket. När det kommer till bildkvalitet blir det mer subjektivt dock. Svårare att säga att något är hälften så bra som något annat rent konkret. Det går dock inte att komma ifrån att Nvidia offrar bildkvalitet genom att skala upp lågupplösta bilder och tar sig rätten att kalla det "4k DLSS", snarare än "1080/1440 DLSS". Det har genom historien fuskats från båda lag om jag inte minns fel när det kommer till bildkvaliteten för att kunna visa fina fps i benchmarks som dessa. Det har då ofta fixats till i drivrutiner. Men nu är det helt plötsligt en feature? Ställer mig tveksam.

Med tanke på vad som verkar vara extremt kass RT-prestanda från det röda laget så känns det ju som att det idag inte finns något annat val än att köpa ner sig till en 1080p-skärm på 20" och köpa ett 3070/3080. DLSS självfallet ej påslaget likväl. Tror det enklaste nog blir att vänta en generation till då man för hoppningsvis slipper att göra avkall på bildkvalitet för att få RT.

Jag tycker inte Control är det bästa spelet för DLSS. Just pga färgtemat, mycket grått och svart som inte gör sig så bra med DLSS och skapar en del grafiska bekymmer som dom du markerat.
Däremot i Death Stranding och Cold War tycker jag det fungerar bra.
Det är också inte direkt "rättvist" att visa upp DLSS genom stillbilder. Klart det blir sämre då. Men i rörelse när du är mitt inne i ett spel så märker du av det betydligt mindre.
Men native kommer alltid vara bättre än uppskalning.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

vad snackar du om. Du är ute o cyklar. Om 5000 ger bättre prestanda så är intel en botleneck.

Du får lära dig läsa och komma ihåg vad jag skrivit, jag skrev förut att 5000 serien är nästa i dagsläget och ger alla gpu bäst prestanda, MEN, om amd ger sig själva fördelar och prastanda ökningar med ett rent amd system gentemot konkurrenter så är det inte ett opartiskt speglat testsystem. För en väldigt liten del av datoranvändare kommer sitta på en 5000 cpu som reflekterar resultatet att exempelvis amd själva vinner pga 5000 cpu när det inte är så I någon annan setup. Och som jag skrev förut och jag troligtvis behöver förklara för dig igen, så kan man bevisa att 5000 serien inte ger partiska resultat genom massa tester så kan man använda det som testsystem

Permalänk
Medlem

När kommer testen ut med 3dje lådan. AMD skickade med en tredje låda. När kommer vi få se prestandan under vattenkylning? med tanke på att ett luftkylt kort kan ta rekord så undrar man vad ett vattenkylt kort kommer kunna leverera.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Kanske. Eller så är det så att andelen "Nvidia titlar" är högre. The super prestandaindex skulle ge en hint här.

https://www.3dcenter.org/
Inte direkt det du letar efter men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Du får lära dig läsa och komma ihåg vad jag skrivit, jag skrev förut att 5000 serien är nästa i dagsläget och ger alla gpu bäst prestanda, MEN, om amd ger sig själva fördelar och prastanda ökningar med ett rent amd system gentemot konkurrenter så är det inte ett opartiskt speglat testsystem. För en väldigt liten del av datoranvändare kommer sitta på en 5000 cpu som reflekterar resultatet att exempelvis amd själva vinner pga 5000 cpu när det inte är så I någon annan setup. Och som jag skrev förut och jag troligtvis behöver förklara för dig igen, så kan man bevisa att 5000 serien inte ger partiska resultat genom massa tester så kan man använda det som testsystem

Partiskt vet jag inte är om man parar ihop komponenter som fungerar bäst med varandra pga olika integreringar med systemet.
Och det är nog allmän kännedom att AMD har tekniker som fungerar ypperligt med varandra.

Permalänk
Skrivet av ronz:

Jag tycker inte Control är det bästa spelet för DLSS. Just pga färgtemat, mycket grått och svart som inte gör sig så bra med DLSS och skapar en del grafiska bekymmer som dom du markerat.
Däremot i Death Stranding och Cold War tycker jag det fungerar bra.
Det är också inte direkt "rättvist" att visa upp DLSS genom stillbilder. Klart det blir sämre då. Men i rörelse när du är mitt inne i ett spel så märker du av det betydligt mindre.
Men native kommer alltid vara bättre än uppskalning.

Rörelse tycker jag oftast tydligare visar upp artefakter och haloing.
Typ den här scenen:

Medan de använder ord som "Shockingly similar to native" så ser jag bara en massa fel i bilden

Jag ser det lite som att man försöker vinna prestanda genom att sänka mängden information att behandla. "Less is faster". Så försöker man göra "less" så stiligt man kan såklart. Men det kommer ju aldrig gå att ersätta native, inte ens med AI är jag rädd. Att återskapa en bild med information man inte har, kommer aldrig att leverera det slutresultat skaparna tänkt sig i vilket fall.
Jag blir lite rädd när så många, inklusive techsiter som denna, promotar det som nya Jesus som ska ge oss alla bra prestanda. Det kommer inte båda gott för den fortsatta bildkvaliteten i spel om vi fortsätter på det, av Nvidia, rätt inslagna spåret.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd, och stolt över mig själv som snabbt slog till på ett 3080 kort istället för att vänta på detta kort. Samma pris, men sämre prestanda på detta kort jämfört med 3080 korten. Ett 3080 TUF kostar ju t.ex. "bara" 7800kr.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Min känsla där är väl att om prestandan är i en klass för sig (ohotad) så får en produkt toppklass oavsett pris, även om den inte matchar prisnivån som skulle krävas för utmärkt. Lite mystiskt kan jag hålla med om, men prisvärdhet och best-of-the-best kommer nog aldrig gå hand i hand

Edit: kanske borde vara tydlig med att jag alltså inte tycker att det är fel att prioritera på det sättet

Ja det tål att diskuteras förstås

Mitt personliga resonemang är att om man är ensam på toppen så är det rimligt med utmärkelser.

Är man på topp men det finns något alternativ som levererar typ 90-95 % av prestandan till 70% av priset så blir det genast mer tveksamt.
Men även det scenariot kan ju göra skäl för en utmärkelse om andra saker än prestanda också spelar in. Tex extremt bra design, större featuresets, finns det faktorer som vittnar om bättre framtidssäkerhet etc

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Är mycket nöjd, och stolt över mig själv som snabbt slog till på ett 3080 kort istället för att vänta på detta kort. Samma pris, men sämre prestanda på detta kort jämfört med 3080 korten. Ett 3080 TUF kostar ju t.ex. "bara" 7800kr.

ASUS 3080 TUF kostade 7825 kr vid släpp, och många många har inte ens än idag fått sina kort.
MSI 6800 XT kostade 7699 kr vid släpp hos Inet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

på inet sida står det såhär
Om en vecka, 25 november, släpps tredjepartstillverkarnas kort upp för bokning. Vi kan inte uttala oss om exakt tillgång på dem än, men där vet vi att det inte rör sig om begränsade upplagor och vi kommer därför inte begränsa antalet beställningar på de modellerna.

så AIB kommer kanske finns ett gäng kort vem vet dock priset kommer väll stiga med det.

Begränsad upplaga betyder bara att de slutat producera efter första batchen. Troligtvis kommer det finns färre partnerkort direkt vid lansering än det fanns referenskort, däremot kommer du ju kunna lägga beställning och till slut få kortet, även om du inte är bland de första 40 som hängde på låset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Är mycket nöjd, och stolt över mig själv som snabbt slog till på ett 3080 kort istället för att vänta på detta kort. Samma pris, men sämre prestanda på detta kort jämfört med 3080 korten. Ett 3080 TUF kostar ju t.ex. "bara" 7800kr.

Kostade*

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

https://www.3dcenter.org/
Inte direkt det du letar efter men ändå.

Cool. Fattar det som att de har sammanställt benchmarks 17 launch reviews? I så fall var det det jag efterfrågade.

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

AMD meddelade ett pris till oss som inte alls stämde överens med vad återförsäljarna kunde sälja korten för, lanserades i otroligt små volymer hela världen över och kommer inte att produceras något mer alls.

Har ni fått någon officiell källa på det fetstilta? Det är ju i så fall betydligt mer relevant att vara upprörd över än bristande tillgång vid lansering (som kommer ordna upp sig så småningom).

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket