IKEAs nya bordsskivor (halvvarning).

Permalänk
Medlem

IKEAs nya bordsskivor (halvvarning).

Jag köpte ett IKEA Skarsta, ett simpelt höj- och sänkbart bord (ren lättja för att kunna fixa med sladdar lättare), ett sådant har tidigare införskaffats av företaget och fungerat mycket bra. Det levererades och jag var mycket förvånad att skivan till bordet vägde så lite, det var som att bära en "tom" låda nästan. Du vet när du skulle bära en cykel som du trodde var tung men inte vägde något alls, ungefär så.

När jag packat upp detta, monterat och börjat använda det, så märker jag ganska snabbt att det låter konstigt när man använder tangentbordet, det blir liksom en konstig resonans eller vad man skall säga, efter ungefär 5 sekunders undersökning så märker att skivan inte är massiv (inget jag ens tänkt på kan vara en sak), så det kommer typ ner ljud från tangentbordet ner och förstärks i bordet på något konstigt sätt, det låter helt enkelt inte bara från själva tangenterna längre. Dessutom som lax på löken så har det blivit ett märke, en liten inbuktning från typ ett glas på bordet (hur kan det ens hända?), jag gissar att jag kan trycka ner en tånagel rakt ner i denna skivan...

Nu pratade jag med IKEA om det där och tydligen för att förbättra miljön (se billigare produktion) så görs nu mera skivorna till IKEA Skarsta av annat material OCH mindre material, man kan gissa att detta kommer ske för flera bordsskivor om det inte redan är så.

IKEA funkar alltid bra, eller har gjort det, men denna gången tycker jag verkligen det blev fel. Detta är ju ett "kontorsbord" där man bankar på tangenter. Jag kan så klart inte heller byta bordet för risken att bli utsatt för samma brott igen är överhängande.

Detta var ett bra bord, som blev ett dåligt bord och tänker man inte bara blanda trolldeg på det så kan jag INTE rekommendera det.

Tangentbordet i fråga är ett DELL från 2008 tror jag...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

De är relativt tydliga med hur skivan är uppbyggd om man kikar på deras hemsida.
"Spån- och träfiberskiva med bikakemönstrad pappersfyllning (100% återvunnet papper), Akrylfärg, Plastkant"
Precis samma koncept som de klassiska Lack-borden.

Permalänk
Medlem

Illa!

Personligen hade jag sett Skarsta som att köpa ben och motor, för att sen bara skruva loss och kasta skivan och fixa till en egen.
Jag antar att det är de förstnämnda komponenterna som satt priset.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Låter som ett helt vanligt skrivbord från IKEA Att det inte är en solid skiva kan man nog förvänta sig i och med priset.. vilket gör det ännu viktigare när man tänker på att ha dator/bordsfäste för skärmar monterat. Vid kanterna är det ofta förstärkt för att öka hållbarheten, men just i mitten är det i princip ingenting.

Nu vet jag inte hur hårt du "bankar" på ditt tangentbord, men det lär knappast bli förstört av det? Släng på en heltäckande musmatta om du vill dämpa ljudet lite, det fungerar perfekt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

De är relativt tydliga med hur skivan är uppbyggd om man kikar på deras hemsida.
"Spån- och träfiberskiva med bikakemönstrad pappersfyllning (100% återvunnet papper), Akrylfärg, Plastkant"
Precis samma koncept som de klassiska Lack-borden.

Nej men det stämmer nog. Tråden handlade om att det ändrats. Från bra till dåligt.
Det är inte som att jag vet vad den gamla skivan från förra året var gjort av heller hehe.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hipshot:

Jag köpte ett IKEA Skarsta, ett simpelt höj- och sänkbart bord (ren lättja för att kunna fixa med sladdar lättare), ett sådant har tidigare införskaffats av företaget och fungerat mycket bra. Det levererades och jag var mycket förvånad att skivan till bordet vägde så lite, [...]

[...]efter ungefär 5 sekunders undersökning så märker att skivan inte är massiv (inget jag ens tänkt på kan vara en sak), [...]

Nu pratade jag med IKEA om det där och tydligen för att förbättra miljön (se billigare produktion) så görs nu mera skivorna till IKEA Skarsta av annat material OCH mindre material, man kan gissa att detta kommer ske för flera bordsskivor om det inte redan är så.
[...]Jag kan så klart inte heller byta bordet för risken att bli utsatt för samma brott igen är överhängande.

Detta var ett bra bord, som blev ett dåligt bord och tänker man inte bara blanda trolldeg på det så kan jag INTE rekommendera det.

Tangentbordet i fråga är ett DELL från 2008 tror jag...

Brott?

Står klart och tydligt att det är en spånskive-konstruktion av plastfolie och bikake-pappersstomme. Knappast något "brott" om du inte kollar vad det är du köper? Jag håller med om att det är tråkigt när produkter ändras till något sämre utan att detta uppmärkssammas men knappast något unikt från några tillverkare.

(Titta bara på alla kaffeförpackningar som numera är 450g istället för 500g pga prishöjningarna på kaffebönor senaste åren).

Går utmärkt att få tag på massiva eller formpressade träskivor utan pappersfyllning om man tittar på vad man köper för något.
Troligen kan du byta skiva på bordet men räkna med att det blir jobbigare att höja och sänka bordet.

Lycka till med nästa bordsköp.

(Hade du köpt populära "BEKANT" så hade du fått spånskiva och melaninfolie som är betydligt billigare än massivt trä men väldigt tåligt), helt klart ett bättre köp än Skarsta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Alla andra IKEAskivor här på kontoret är massiva, skall jag säga.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Det finns t.om skivor i solitt trä att välja: https://www.ikea.com/se/sv/p/gerton-bordsskiva-bok-50106773/

Dessutom är väl skrivborden de säljer till företag en helt annan serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

De är relativt tydliga med hur skivan är uppbyggd om man kikar på deras hemsida.
"Spån- och träfiberskiva med bikakemönstrad pappersfyllning (100% återvunnet papper), Akrylfärg, Plastkant"
Precis samma koncept som de klassiska Lack-borden.

Jag har Idåsen som också är uppbyggd på det sättet och känner inte igen något av det TS skriver. Känns väldigt massivt tycker jag. Skulle gissa att det gamla Skarsta också var uppbyggt så då den där beskrivningen inte är särskilt specifik. Kan ju vara gjord av 1% papper eller 99% papper.

Bästa är att känna på bordet i butiken. Är man inte nöjd är det bara att lämna tillbaka.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag ville ha mina bord i solitt trä så jag köpte underrede från bekant och sen köksbänk i solitt trä som jag borrade, slipade och oljade själv. Lite pyssel men borde hålla ett bra tag, inte nämnvärt dyrare heller men det ser ut som att Ikea tagit bort köksbänken jag köpte så den bara finns specialsågad dyrt.

Permalänk
Medlem

Bänkskivor kan man ju köpa i bygghandeln.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen Skarsta och slarvigt nog kollade jag inte heller så noga på vad skivan var gjord av men den funkar.

Jag har en heltäckande musmatta under tangentbordet och märker inget av någon form av resonans. Däremot skruvade jag upp en planka på ena långsidan (mot väggen) där jag monterade skärmstativet, mest för att ge lite extra stöd vid svikt.

Det tråkiga är att jag snålade på storleken, valde 120x70 skiva som känns lite väl liten nu, så får bita i sura äpplet och köpa 160x80 skivan i efterhand.

Är det någon här som har kolla på om man kan köpa någon annan prisvärd skiva till vettig peng? Skulle Bekant funka eller är det helt andra hål etc för den?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop