Nvidias intäkter upp 57 procent på årsbasis – spel och datacenter går som tåget

Permalänk
Melding Plague

Nvidias intäkter upp 57 procent på årsbasis – spel och datacenter går som tåget

Nvidia lyfter kraftigt under årets tredje kvartal tack vare en ny generation grafikkort och ytterligare ökad tillväxt inom datacenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jävla miss jag gjorde när jag bettade på att deras aktie skulle dyka med tanke på kass launch och AMDs framtåg i toppskiktet.
Fan vad stålar jag kommer gå miste om

Permalänk
Medlem

3080 och 3090 har samma chip där 3090 är bättre bins. nVidia: Se så köp 3090

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Jävla miss jag gjorde när jag bettade på att deras aktie skulle dyka med tanke på kass launch och AMDs framtåg i toppskiktet.
Fan vad stålar jag kommer gå miste om

Jävla miss av mig att inte behålla min, ganska stora, post som jag köpte på 21 USD en gång i tiden.... Jag var nöjd med att sälja den 180% upp

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Inaktiv

Vad driver deras tillväxt inom datacenter? Strålspårningen? Rätta mig om jag har fel då detta kommer från toppen av mitt huvud, men är inte AMD mer kostnadseffektivt beräkningskraft/krona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Jävla miss av mig att inte behålla min, ganska stora, post som jag köpte på 21 USD en gång i tiden.... Jag var nöjd med att sälja den 180% upp

Haha jag hade inte en speciellt stor post, men jag började ju också precis med detta. Men jag köpte 4 aktier på $300 ungefär och sålde nu på $523 i hopp om att kunna köpa in mig runt $450-490 med mitt större kapital för att kanske knipa 5 aktier.

Jag skulle ha suttit still i båten kan man lugnt säga.

Men ja, småpotatis jämfört med dig, men det är ju så det är. Fanns inte på kartan att förutspå att aktien skulle öka med nästan 11000% när du köpte/sålde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon295122:

Vad driver deras tillväxt inom datacenter? Strålspårningen? Rätta mig om jag har fel då detta kommer från toppen av mitt huvud, men är inte AMD mer kostnadseffektivt beräkningskraft/krona?

Vad jag vet är Nvidia mer kostnadseffektiva på i princip alla fronter. Men det är väl främst AI som driver deras tillväxt inom datacenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon295122:

Vad driver deras tillväxt inom datacenter? Strålspårningen? Rätta mig om jag har fel då detta kommer från toppen av mitt huvud, men är inte AMD mer kostnadseffektivt beräkningskraft/krona?

AI, nvidia levererar mycket till bilindustrin för AD bilar

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Än mer om de kunde leverera grafikkort.

Trivs bra med Nvidia i min portfölj, definitivt något som kommer ligga kvar länge.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon295122:

Vad driver deras tillväxt inom datacenter? Strålspårningen? Rätta mig om jag har fel då detta kommer från toppen av mitt huvud, men är inte AMD mer kostnadseffektivt beräkningskraft/krona?

Det är just nu rätt mycket spel mot ett mål i datacenter. GPGPU vinner allt mer mark och även om det finns alternativt på kiselsidan är Nvidia långt före när det kommer till ramverk och bibliotek som hjälper till att använda GPGPU i praktiken.

Att Intel ger sig in i GPU-branchen nu tror jag enbart är en konsekvens av att man insett att xPU (d.v.s. olika former av processing units utanför CPU) kommer bli allt viktigare, initialt mest viktigt i datacenter men på lite längre sikt kommer det leta sig in överallt.

Ett bra exempel på konsumentsidan är Apple M1. Många av oss här på SweC har debatterat CPU-prestandan, men tittar man på de tester som analyserar hur denna krets presterar i videoredigering är resultaten häpnadsväckande då man där kan använda CPU, GPU och allt mer även NPU. Kraften hos heterogena system är fantastisk, fast det är en stor utmaning att lura ut hur de kan utnyttjas i praktiken. D.v.s. dessa står och faller med hur bra programvara man kan skapa runt dem, kislet är långt mindre viktigt då det är ett betydligt enklare problem.

GPGPU är där vi först ser en trend mot xPU, Nvidia dominera där för tillfället. I min mening helt välförtjänt då man fram till rätt nyligen varit i en helt egen klass sett till ramverk och programvara. Nu börjar det komma lite alternativ som i alla fall på pappret ser ut som de kan spela i samma liga. T.ex. SYCL, OneAPI och Metal Compute. Men det är bara en bra grund, Nvidia har byggt väldigt mycket ovanpå CUDA som de andra måste erbjuda motsvarigheter till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon295122:

Vad driver deras tillväxt inom datacenter? Strålspårningen? Rätta mig om jag har fel då detta kommer från toppen av mitt huvud, men är inte AMD mer kostnadseffektivt beräkningskraft/krona?

Dels så köpte dom Mellanox vilket har gjort ett rätt stort avtryck i tillväxten från fjolåret. Omstättningen hoppade upp med 50% från tidigare kvartal efter förvärvet. Sen verkar DGX och HGX platformarna gå rätt bra nu när det är så mycket fokus på AI/ML.

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren. Snabbgooglade lite, ni har helt klart rätt i att Nvidia är dominanta på AI. Nvidia är ju även klart dominanta på mjukvarusidan för datucenter.
Som jag förstår det har AMD påbörjat en satsning på utvecklingen av just den mjukvaran. Har någon koll på hur AMDs utveckling gentemot Nvidias ser ut på AI fronten?

Permalänk
Medlem

Är väl småaktig,men det känns väl sådär med tanke på hur Nvidia beter sig mot sina kunder på sista tiden. Ja jag vet att AMD inte är mycket bättre......suck

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@Yoshman Letar du fram info innan du svarar i forumet? Du kommer alltid med så intressanta och utförliga svar samt med olika vinklar. Datavetare är en bra titel på dig. Ville bara säga det. Är alltid en intressant läsning.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av =):

Jävla miss av mig att inte behålla min, ganska stora, post som jag köpte på 21 USD en gång i tiden.... Jag var nöjd med att sälja den 180% upp

Det är typiskt nybörjarmisstag. Man går in utan att ha någon som helst koll på företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

3080 och 3090 har samma chip där 3090 är bättre bins.

Till skillnad från vilken annan chiptillverkare...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Är väl småaktig,men det känns väl sådär med tanke på hur Nvidia beter sig mot sina kunder på sista tiden. Ja jag vet att AMD inte är mycket bättre......suck

Vad har dom gjort förutom att dom inte kunnat möta efterfrågan på spel GPUer? Eller är det där skon klämmer? Enligt denna rapport så kränger dom en del verkar det som, vad jag kan se så är omsättningen här större än under pascal releasen och högre än vad den var när den nådde rekordnivåer under miningboomen. Så oavsett om omsättningen här är "bokade" chip eller inte, så måste trycket sakna motstycke för spelgpuer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av enbom:

@Yoshman Letar du fram info innan du svarar i forumet? Du kommer alltid med så intressanta och utförliga svar samt med olika vinklar. Datavetare är en bra titel på dig. Ville bara säga det. Är alltid en intressant läsning.

Japp, alltid en timmes reasearch innan varje svar

Nä, jobbar just nu specifikt med att designa saker för att vara "cloud-native" så är tvungen att läsa på runt detta som del av jobbet. Har också, likt resten av världen känns det som, börjat lyfta in machine-learning i allt mer.

Håller inte på med GPGPU i jobbet (d.v.s. använder det indirekt i ML, men inte direkt i form att knacka "kernels"), men har i stället det som hobby. Pillrat med OpenCL, SYCL, CUDA samt även lite Vulkan Compute så här långt. En av de första sakerna jag lär testa när M1-MacMini:n kommer är Metal Compute. Är lite Amiga demo vibbar över att leka med GPGPU

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Så de har alltså sålt kort i 3000-serien, bara inte till intro-pris, eller hur ska man tolka detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så de har alltså sålt kort i 3000-serien, bara inte till intro-pris, eller hur ska man tolka detta?

Hur menar du? Nvidia säljer ju kretsar + FE-kort (som säljs för "intro-pris"), och jag har iaf inte sett rapporter om att MSRP är omöjlig att hålla baserat på BoM. Så att priset på kretsarna har smyghöjds får man nog ta fram bevis för (om det är det du menar?).

AIB och retailers är ju inte tvugna att hålla MSRP, eller ja förutom de som antagligen blev tvingade av Nvidia att hålla MSRP vid release. Men efter det är det väl rätt fritt fram att försöka tjäna sig en extra hacka i ledet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Hur menar du? Nvidia säljer ju kretsar + FE-kort (som säljs för "intro-pris"), och jag har iaf inte sett rapporter om att MSRP är omöjlig att hålla baserat på BoM. Så att priset på kretsarna har smyghöjds får man nog ta fram bevis för.

AIB och retailers är ju inte tvugna att hålla MSRP, eller ja förutom de som antagligen blev tvingade av Nvidia att hålla MSRP vid release. Men efter det är det väl rätt fritt fram att försöka tjäna sig en extra hacka i ledet?

Jag menar (såklart) alla som köpte till exempel TUF för intro-pris och fortfarande står flera hundra framför dem i kön för att få kortet även efter månader av väntan.

Nvidia har sålt kort till MSRP, sure, men hur många? Och kanske de dyrare korten prioriteras

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menar (såklart) alla som köpte till exempel TUF för intro-pris och fortfarande står flera hundra framför dem i kön för att få kortet även efter månader av väntan.

Nvidia har sålt kort till MSRP, sure, men hur många? Och kanske de dyrare korten prioriteras

Men jag förstår fortfarande inte? Nvidia får ju inte mer pengar för ett Super mega OC XXX kort än för ett TUF vid MSRP (bortsätt då från eventuell bining)? Dom säljer ju bara kretsen till tredjepart.

Och det har hänt en del gånger i historien där MSRP inte går att möta för tredjepart utan förlust eller subventioner, men det har ju kommit fram rätt fort och blivit en del nyheter om det, men vi har inte sett det alls för ampere korten vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Till skillnad från vilken annan chiptillverkare...?

Nä det gör väl alla men skillnaden är i hur hutlös man kan vara.

3090 kostar 17000kr (visst behövs mer RAM chip och kanske fler strömförsörjningskomponenter)
3080 kostar 9000kr (där de kanske t.om. har deaktiverat delar av ett fullt fungerande chip med laser)

Det finns många 3090 att få tag på men inga 3080. Vilka tror du nVidia vill sälja?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN Fejkade priser på 3000 serien vid lansering, Generellt drivit upp priset på gpuer. Extremt få kort till lansering, samt deras vilja att låsa in kunder i deras "egna" versioner av teknik som dom låtsas att dom är helt ensamma om..typ G-sync och phys-x.
Tyvärr verkar ju AMD vara på väg åt samma håll..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är typiskt nybörjarmisstag. Man går in utan att ha någon som helst koll på företaget.

Du menar som du gör nu?
Jag var långt ifrån nybörjare vid det tillfället som jag köpte och sen sålde aktierna. Du menar alltså att det är ett "nybörjarmisstag" att ta hem vinst och allokera om den vid 180% plus i en aktie? Jag hade, och har, i mitt tycke väldigt bra koll på företaget, men det är aldrig fel att ta hem vinst eller ta ner risken i sin portfölj.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det finns många 3090 att få tag på men inga 3080. Vilka tror du nVidia vill sälja?

Det skickas ut BETYDLIGT fler 3080 per vecka än 3090 samt att 3080 sålt i betydligt större antal vilket gör att backloggen är ofantlig och betydligt svårare att ta sig igenom. Du kan ju ta en titt över hos Proshop för vilken ratio dom har. T.ex har man tills idag tagit emot 240~ TUF OC 3080 medans samma 3090 variant bara skeppat 40~ st.

Ett av de få undantagen är Strix OC där 3090 dominerar över 3080 Strix OC.

https://www.proshop.de/RTX-30series-overview

Permalänk

Känns ju skumt att gjort vinst på 3000-serien, de har väl knappt kunnat sälja några kort. ^^

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Det skickas ut BETYDLIGT fler 3080 per vecka än 3090 samt att 3080 sålt i betydligt större antal vilket gör att backloggen är ofantlig och betydligt svårare att ta sig igenom. Du kan ju ta en titt över hos Proshop för vilken ratio dom har. T.ex har man tills idag tagit emot 240~ TUF OC 3080 medans samma 3090 variant bara skeppat 40~ st.

Ett av de få undantagen är Strix OC där 3090 dominerar över 3080 Strix OC.

https://www.proshop.de/RTX-30series-overview

Om man kollar Scan i UK så ser det annorlunda ut: https://www.scan.co.uk/shops/nvidia/rtx-30-series-faqs
Lite mer 3090 än 3080 faktiskt.

Ska jag vara ärlig så känns det som att Proshop har jättedåliga kontakter för att få kort, så vet inte hur mycket man kan basera sig utifrån deras information. Komplett, Webhallen och Inet har ju fått in betydligt fler kort och leveranser om man kollar 3080/3090 i lager tråden där folk skriver när kort finns att köpa och när de fått sina kort.

Skrivet av Callister:

Känns ju skumt att gjort vinst på 3000-serien, de har väl knappt kunnat sälja några kort. ^^

Av 3080 skulle jag nog gissa att de skeppat ~100k kort till kunder nu. Kanske något lägre för 3090.

Permalänk
Medlem

....mmmm...i wonder why?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nä det gör väl alla men skillnaden är i hur hutlös man kan vara.

3090 kostar 17000kr (visst behövs mer RAM chip och kanske fler strömförsörjningskomponenter)
3080 kostar 9000kr (där de kanske t.om. har deaktiverat delar av ett fullt fungerande chip med laser)

Det finns många 3090 att få tag på men inga 3080. Vilka tror du nVidia vill sälja?

Nvidia har redan sålt sin del till partnertillverkarna, det är snarare de senare som vill få kort sålda. Bortsett från FE då, men de är ju en bråkdel av den totala mängden.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)