Veckans fråga: Lyckades du kamma hem ett Radeon RX 6800-kort?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Lyckades du kamma hem ett Radeon RX 6800-kort?

Enligt uppgifter till SweClockers var det några få hundra kort som var tillgängliga vid gårdagens lansering, vi är därför nyfikna om du lyckades få tag på ett.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lyckades betala, men fick inget kort!

Permalänk
Medlem

Första att rösta att jag lyckats och fått en orderbekräftelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Första att rösta att jag lyckats och fått en orderbekräftelse.

Lika snabb här som på Inet.se igår ser jag

Permalänk
Medlem

jag fick en bekräftelse från klarna men inget order på webhallen

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i någon annan tråd så är jag lite i valet och kvalet, har nog råkat få tag på ett 6800 xt för 7990 kr (grattis-mail från komplett, men sen jäkla beställning så vi får se). Dock spelar jag i 4k vilket verkar vara något av kortets akilleshäl. Kommer få tillökning i familjen i början av nästa år så har tagit december ledigt för att spela så behöver ett kort ganska omgående. Alternativet är ju ett av de där 9500 kr 3080 korten som pytsas ut ibland. Men frågan är om de är värt dedär 20% högre kostnad, för 5-10% extra prestanda + RT (- men gimpad mängd minne). Gah blir smått galen. Man borde kanske leta upp någon kompis som fått tag på ett 3080 men lirar i låga upplösningar för ett byte...

Permalänk
Medlem

Själv avaktar jag tills jag köpa ett helt system av det jag vill. 5600/5800x och antingen 3060 ti-3080 eller 6800.

Hinner man se lite hur allt mognar me

Permalänk
Medlem

Fick tag i ett MSI ifrån Inet, Beställdes väl typ 15.00.30 eller nått.

Visste dock inte att de inte hade lager på dem direkt så försökte även beställa ett Powercolor men det var jag för sen med.
Blir dock troligtvis bara ett place holder kort tills jag bygger en ny dator med full custom loop eller köper ett AIB kort med vattenblock.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

försökte köpa blev lessen att jag inte fick någon tänkte ah får vänta till nästa generation

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Ja, en senare leverans av 6800 (Utan TX) för 7200:-. Men funderar på att avboka då det inte är prisvärt.

Permalänk
Medlem

Fick tag i ett Powercolor 6800XT.

Ibland tänker jag om jag ska ha kvar det då prestandan verkar diffa i tester, men sen tänker jag på att jag förmodligen inte skulle få en annan ny GPU inom 6 månader med tanke på hur releaserna varit och allt snack kring att man sumpar 3080 för ti varianten som kommer lida av exakt samma brist och "alla ska köpa det på launch" som skett den senaste tiden.

Permalänk
Skrivet av Krillec:

jag fick en bekräftelse från klarna men inget order på webhallen

Samma här.

Permalänk
Avstängd

Kan inte rösta eftersom min order GICK igenom men tyvärr var det uppenbarligen ingen garanti för att få ett (enligt Inet). Så typ val 4 men osäker om jag borde klicka i den.

Permalänk
Jubileumsmästare

Beställde ett Powercolor 6800XT från inet nån gång innan klockan hann slå 15:01, beställningen gick igenom och kortet är på väg

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Avstod röst eftersom jag inte pallar beställa grejer när det är sån hysteri som det är nu kring all ny hårdvara. Tar det nästa år när det värsta lagt sig och saker inte springer av hyllorna med veckovis, eller månadsvis av väntetider istället.

Ser liksom ingen vits att stressa upp sig över detta som många verkar göra. Sitter still i båten och ta det lite lungt istället, världen går inte under

Plus att jag ska primärt lira wow ett tag framöver ändå, så jag behöver inget nytt kort för det om vi säger så.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Väntar på tredjepartskorten. Kom igen nu Asus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

försökte köpa blev lessen att jag inte fick någon tänkte ah får vänta till nästa generation

Och vid nästa generation blir du lika ledsen och får vänta ännu en generation, osv osv...

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

siktar på ett RX 6900XT men kommer säkert vara lika svårt att få tag i ett sånt..
Har en beställning på ett 3090 TUF som lades på komplett 15.08 på releasedagen, leveransdatum januari 2021. har tänkt att "nog hinner jag få tag på ett kort före de" men nej verkar bli 3090n iallafall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Lika snabb här som på Inet.se igår ser jag

Faktiskt snabbare här än på komplett. Order vid 15:02 på ett asus 6800xt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ja, en senare leverans av 6800 (Utan TX) för 7200:-. Men funderar på att avboka då det inte är prisvärt.

Det är vad mitt 3070 kostade och de 6800 som kommer sen lär ha ännu högre pris än referenskortet. Nvidia korten blev i alla fall mycket dyrare när man köpte dem ett tag efter release. Lär vara samma för AMD.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det är vad mitt 3070 kostade och de 6800 som kommer sen lär ha ännu högre pris än referenskortet. Nvidia korten blev i alla fall mycket dyrare när man köpte dem ett tag efter release. Lär vara samma för AMD.

AMDs 3:epartskort ser ju ut att sticka upp en bit över 8000 på instegskorten (6800XT) så ja de lär inte bli billigare MEEEEEEN
såg att de sänkt priset för 3070 nu, nere på 7300 kr igen, blir tillgången högre kanske det blir lite prispress.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Inaktiv

Det enda kortet som är aktuellt för mig är 3080 FE. 3090 kunde vart det också om det kostade 5000kr mindre.

300w med fläktar som cirkulerar luften inne i chassit känns halvseriöst.

Permalänk
Medlem

Japp! Ett RX 6800 XT och den ska vara skickad och på väg!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det enda kortet som är aktuellt för mig är 3080 FE. 3090 kunde vart det också om det kostade 5000kr mindre.

300w med fläktar som cirkulerar luften inne i chassit känns halvseriöst.

Så det är blower som gäller för dig på GPU alltså? För det vanliga är ju cirkulera-runt-i-chassiet design och det fungerar ju utmärkt så länge du har luftlöde genom chassiet.

Permalänk
Medlem

Beställt och redan hämtat ut ett kort jag beställde på Inet EFTER jag lade en order på webhallen som försvann som lades 15:00:28

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Va inne på Webhallen först igår men hittade inga kort så jag gick in på Inet istället. Såg ett Powercolor 6800XT och lade det i varukorgen samt valde faktura.

VIPS så har man ett kort och det finns att hämtas ut, tack Inet ❤️

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Min 6800xt beställdes 15.00 på webhallen och kommer fram idag. Dock får den samla damm då min 5800x från webhallen verkar dröja!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Får ett MSI RX 6800 för 6 890:- från Inet, fick mail om tilldelning för några timmar sedan.

Dock är det inte i lager så 1-3 veckor.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schiznit:

Så det är blower som gäller för dig på GPU alltså? För det vanliga är ju cirkulera-runt-i-chassiet design och det fungerar ju utmärkt så länge du har luftlöde genom chassiet.

Yes har 2stk blowergrafikkort nu de står och tuggar på nu. Hade ett 1080ti förut då vart jag tvungen att ta av sidopanelen under sommarn för att det inte skulle bli för varmt och det med bara ett kort i.

300w funkar såklart inte med blowerfläkt då låter det som ett jetplan. Just därför jag vill ha NVIDIAS FE kort som åtminstone verkar blåsa ut hälften av värmen. Alternativt någon form av vattenkylning med radiatorn vid utblåset vid denna enorma värmeutveckling.

Permalänk
Inaktiv

Jag bokade, fick ett och avbokade direkt när jag läst recensionen. Blir 3080 istället.