Apples ARM-processor M1 prestandatestas – slår ovanför sin viktklass

Permalänk
Inaktiv

Alltså här är så missvisande är faktisk viken nm i tillverknings teknik sen kallar dom det i en siffra men är inte riktigt sant men vi håller till oss det för är enklare, något är ultraboom säker på i här att intel långt efter, Apple M1 är tillverkad i 5 nm & AMD i 5000 serie 7+ nm & Intel i 14 + för hundra 111 gången, fördelen är att mindre är så får mer transistorer på samma yta men princip då ofta är kretsen / CPUn större men skulle göra den samma modell i mindre nm / tillverkning då skulle vara mindre, men är inte så gör en ny CPU idag då är katt o råtta då är hela tiden få ner förbrukning av watt / ström få upp hastighet Mhz få så effektiv som möjligt i varje klockcyckel är balace gång & kostnad, är därför en stationär dator alltid kommer vara bättre en bärbar eller mobil för finns inte direkt begränsningar i stationär dator är lättare att laga den uppgradera den så är den mycket snabbare så behöver inte hela tiden köpa nytt t ex en mobil, så ska se i miljö så faktisk stationär dator bättre valet så är bara fördelar hela vägen .. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Hur bra är Rosetta? Tappar man inte prestanda vid emulering? Är verkligen nyfiken.

Enligt den här benchmarken så är den snabbaste intel cpu i en macbook Apples M1 via emulering.
https://www.macrumors.com/2020/11/15/m1-chip-emulating-x86-benchmark/

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det AnandTech inte förklarar riktigt bra är att man mäter effekten från väggen och om man gör motsvarande på Intel/AMDs U-modeller är det ingen lysande korrelation mellan TDP och uppmätt effekt.

Notebookcheck har mätt ett par 4800U modeller, de ligger runt 50 W vid väggen med extern skärm (så inbyggda skärmen är avstängd) medan man uppmätt runt 45 W för i7-1165G7.

Så när AnandTech skriver uppskattad "TDP" (står så i originalartikeln, så inte felöversatt av SweC) menar man rimligen uppskattad peak-effekt. För AMD/Intels modeller med TDP på 15-28 W har just en peak-effekt på runt 50 W i de flesta bärbara (både TDP och peak-effekt är konfigurerbar på dessa modeller).

Vänligen visa en CB23 källa för ditt påstående. Jag har sett många resultat som säger att 4800U får detta resultat vid 15W TDP och inte 45-50W som du försöker svartmåla. TDP för Tigerlake är 28W i artikeln.

Kanske är det just därför nya CB vill att CPUerna körs ett tag och hamnar på sin "longterm" effekt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

SÅ en liten arm laptop med dålig kylning kommer prestera lika bra som en stationär med mycket bättre kylnings kapacitet i tunga multiplayer spel? Jag tror på det när jag ser det.

Varför begränsa ARM med dålig kylning? Känns ju orättvist

Om allting är identiskt format/kylning/GPU så kommer ARM sopa banan med x86. Just nu syns det absolut bäst i prestanda/watt. Bättre kommer det inte bli när ARM skalas upp då den faktiska prestandan blir bättre också.

Störst skillnad lär man såklart se i beräkningar där processorn är begränsningen. Men även i extrema fall som i en gaming-laptop kan man argumentera att en svalare processor ger plats för mer värmeutveckling för GPU:n.

Så nej det kommer inte vattnas lika mycket i munnen om man tvingas köpa x86 för gaming när man vet att det är Windows ekosystem som låser fast en snabb omväxling på PC-sidan. Även stora företag som Intel/AMD lär inte påskynda en omställning förrän de känner sig redo och att skiftet passar dem tidsmässigt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Verkligen imponerande. Speciellt att dem är tysta är ju underbart. Blir kanske ett köp för mig i framtiden men ska vänta på en 15-16” modell tror jag.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredrikMH:

Varför begränsa ARM med dålig kylning? Känns ju orättvist

Om allting är identiskt format/kylning/GPU så kommer ARM sopa banan med x86. Just nu syns det absolut bäst i prestanda/watt. Bättre kommer det inte bli när ARM skalas upp då den faktiska prestandan blir bättre också.

Störst skillnad lär man såklart se i beräkningar där processorn är begränsningen. Men även i extrema fall som i en gaming-laptop kan man argumentera att en svalare processor ger plats för mer värmeutveckling för GPU:n.

Så nej det kommer inte vattnas lika mycket i munnen om man tvingas köpa x86 för gaming när man vet att det är Windows ekosystem som låser fast en snabb omväxling på PC-sidan. Även stora företag som Intel/AMD lär inte påskynda en omställning förrän de känner sig redo och att skiftet passar dem tidsmässigt.

Det är inte bara Microsoft, utan även att det inte finns någon motsvarighet till ett ekosystem som liknar de som finns runt AM4 och LGA1200, d.v.s. ATX/mATX-moderkort med sockelbara processorer, samt en plattforms-standard som liknar PC:n som gör att man kan mix and matcha olika komponenter.

Microsoft har en ARM-version av Windows, men de säljer bara till OEM:er, men det spelar ingen roll då det inte finns någon rimlig "standardplattform" för de att supportera retail-versioner med.

Hade en sådan "standardplattform" funnits kan jag absolut överväga en ARM-processor i min nästa dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är inte bara Microsoft, utan även att det inte finns någon motsvarighet till ett ekosystem som liknar de som finns runt AM4 och LGA1200, d.v.s. ATX/mATX-moderkort med sockelbara processorer, samt en plattforms-standard som liknar PC:n som gör att man kan mix and matcha olika komponenter.

Microsoft har en ARM-version av Windows, men de säljer bara till OEM:er, men det spelar ingen roll då det inte finns någon rimlig "standardplattform" för de att supportera retail-versioner med.

Hade en sådan "standardplattform" funnits kan jag absolut överväga en ARM-processor i min nästa dator.

Fast det är väl ändå x86-kod och MS DirectX som bromsar den övergången?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredrikMH:

Fast det är väl ändå x86-kod och MS DirectX som bromsar den övergången?

Windows kan emulera x86-kod på ARM och kommer snart även kunna emulera x86-64.

Permalänk
Medlem

Microsoft visar att deras WoA (Windows 10 on Arm) med en Qualcomm processor (ARM så klart) presterade 20% mer än motsvarande med X86, det handlade väl om en surface eller bärbar då den hade stöd för 5G...

ARM kommer nog ta över bärbara snart, desktop kanske inte lika snart. Folk har inte desktop bara för att slösurfa på eller kolla film/serier längre.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

En sak som jag fundera på är om man verkligen jämför äpplen med äpplen när man jämför enkeltrådad prestanda och säger att "Den är nästan lika hög som en processor med 105W TDP!" Borde man då inte rimligen också ta i beaktande att processorn med 105W TDP också har 4 gånger så många kärnor? Jag menar, det är fortfarande imponerande energieffektivt, men inte lika enorm skillnad. Frågan är också var någonstans på effekt/prestandakurvan respektive cpu ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vänligen visa en CB23 källa för ditt påstående. Jag har sett många resultat som säger att 4800U får detta resultat vid 15W TDP och inte 45-50W som du försöker svartmåla. TDP för Tigerlake är 28W i artikeln.

Kanske är det just därför nya CB vill att CPUerna körs ett tag och hamnar på sin "longterm" effekt.

Som Yoshman är inne på, för det första så får man ju hålla isär mätningar för hela systemet vid väggen och "Package Power" eller vad man nu vill kalla det när vi pratar om vad själva chippet drar. Och då ska man ju inte ta t ex vad Mac Mini drar från väggen och jämföra med Package Power för andra chip, eller ännu mindre mot TDP. Sen så updaterades även artikeln med siffror för Package Power och då 16W (inkl ram då) under Tomb Raider testet.

Här har vi t ex ett test för en 4800U laptop:

https://www.notebookcheck.net/The-Ryzen-7-4800U-is-an-Absolut...

Det första jag noterar under "Energy Management" är detta: "Idling on desktop draws between 4 W and 8 W", då tolkar iaf jag det som att testet är med extern monitor eller att det monitorn drar inte påverkar totalen så värst mycket. Som du ser så drar systmet runt 50W i de flesta tunga laster som testas, även efter flera minuter prime95, dvs det är även rätt troligt att det är vad den även hade dragit under ett CB23 test då det verkar vara strömbudgeten som tillåts för iaf denna modellen.

Här har vi även ett test på en NUC (i5-8259U) https://nucblog.net/2018/11/coffee-lake-i5-nuc-review-nuc8i5b... även här så ser vi systemet drar runt 50W under last.

Så att om vi nu ska jämföra siffrorna på runt 25-30W för hela systemet i detta test, så är det nog inte så osanolikt att de system med strömsnåla modeller från AMD och Intel drar runt 50W. Sen är det kanske kanske dumt att använda dessa siffror oavsett för att räkna på prestanda/w osv, då ram, disk, fläktar, effektivitet för nätagg osv påverkar.

Permalänk
Medlem

1366x768 medium settings ??? .... 😂 Varför?

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sKRUVARN:

Som Yoshman är inne på, för det första så får man ju hålla isär mätningar för hela systemet vid väggen och "Package Power" eller vad man nu vill kalla det när vi pratar om vad själva chippet drar. Och då ska man ju inte ta t ex vad Mac Mini drar från väggen och jämföra med Package Power för andra chip, eller ännu mindre mot TDP. Sen så updaterades även artikeln med siffror för Package Power och då 16W (inkl ram då) under Tomb Raider testet.

Här har vi t ex ett test för en 4800U laptop:

https://www.notebookcheck.net/The-Ryzen-7-4800U-is-an-Absolut...

Det första jag noterar under "Energy Management" är detta: "Idling on desktop draws between 4 W and 8 W", då tolkar iaf jag det som att testet är med extern monitor eller att det monitorn drar inte påverkar totalen så värst mycket. Som du ser så drar systmet runt 50W i de flesta tunga laster som testas, även efter flera minuter prime95, dvs det är även rätt troligt att det är vad den även hade dragit under ett CB23 test då det verkar vara strömbudgeten som tillåts för iaf denna modellen.

Här har vi även ett test på en NUC (i5-8259U) https://nucblog.net/2018/11/coffee-lake-i5-nuc-review-nuc8i5b... även här så ser vi systemet drar runt 50W under last.

Så att om vi nu ska jämföra siffrorna på runt 25-30W för hela systemet i detta test, så är det nog inte så osanolikt att de system med strömsnåla modeller från AMD och Intel drar runt 50W. Sen är det kanske kanske dumt att använda dessa siffror oavsett för att räkna på prestanda/w osv, då ram, disk, fläktar, effektivitet för nätagg osv påverkar.

Från din länk

"Running Prime95 reveals more notable differences between the Ryzen 7 4800U and the competing Core i7-1065G7 or Core i7-10710U as shown by our graphs below. Power consumption would spike to 57.5 W on our Lenovo before falling and stabilizing at 49.6 W compared to 64.4 W and 42.8 W on the Ice Lake-powered XPS 13 2-in-1. "

Var det som jag ville belysa, motsvarande nivå för M1 i MacMini verkar enligt AnandTechs mätningar vara 20-25 W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcsod:

1366x768 medium settings ??? .... 😂 Varför?

För att det är den sortens upplösningar/kvalitetsinställningar som krävs för att kunna spela det spelet i runt 60 fps på Apple M1 och dess inbyggda GPU, och därför en rätt bra baseline för att jämföra med andra hårdvarukonfigurationer.

Om du vill se värden i 1080p / very high så finns det direkt i den länkade artikeln.

https://www.anandtech.com/show/16252/mac-mini-apple-m1-tested...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För att det är den sortens upplösningar/kvalitetsinställningar som krävs för att kunna spela det spelet i runt 60 fps på Apple M1 och dess inbyggda GPU, och därför en rätt bra baseline för att jämföra med andra hårdvarukonfigurationer.

En krets med betydligt större GPU-del i en Apple TV med kapacitet för spel i PS4/XB1 klass vore kanske något?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Halldin:

Det hade behövts mer av det tankesättet i många sammanhang i vår bransch. Själv applicerar jag det i hög grad på alla möjliga typer av produkter: chassin, grafikkort, surfplattor, hörlurar … you name it.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För att det är den sortens upplösningar/kvalitetsinställningar som krävs för att kunna spela det spelet i runt 60 fps på Apple M1 och dess inbyggda GPU, och därför en rätt bra baseline för att jämföra med andra hårdvarukonfigurationer.

Om du vill se värden i 1080p / very high så finns det direkt i den länkade artikeln.

https://images.anandtech.com/graphs/graph16252/119360.png
https://www.anandtech.com/show/16252/mac-mini-apple-m1-tested...

Ok, jag köper det för jämförelsen skull då, men i verkligheten ...!? ... som att åka till Maldiverna med en 1Mp kamera

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcsod:

Ok, jag köper det för jämförelsen skull då, men i verkligheten ...!? ... som att åka till Maldiverna med en 1Mp kamera

I verkligheten så är det 1366x768 medium som gäller om du vill spela Rise of the Tomb Raider på en modern Mac med med Apple M1-processor.

Åker du till Maldiverna är det inte primärt för att testa hur bra din kamera utan för att uppleva själva resmålet, samma sak med spelet, du spelar det för att du vill uppleva själva spelet (d.v.s. gameplay, story, etc), inte främst för att glo på pixlar?

Inte så att Rise of the Tomb Raider i 1366x768 medium vid ~70 fps är ospelbart på något sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

En krets med betydligt större GPU-del i en Apple TV med kapacitet för spel i PS4/XB1 klass vore kanske något?

Vore inte första gången Apple försökte göra en spelkonsoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inte så att Rise of the Tomb Raider i 1366x768 medium vid ~70 fps är ospelbart på något sätt.

Hade inte tackat nej till den prestandan i något motsvarande Nintendo Switch. Njuter av att köra Diablo III i 60 fps på Switch idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Detta kallar jag för test. Kanske svårt för oinvigda att veta vad noder är men det är ungefär som lager i Photoshop.

Heeeeelt bananas. Alltså, det går knappt att få in i huvudet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

Om det nu går att bygga en ARM-processor som är så mycket snabbare än x86 att det fortfarande går med vinst efter emulering typ Rosetta 2, varför gör inte någon annan det? Hallå Steam, var är ni?

Permalänk
Medlem

Slår årets iMac med 6 kärnig i5 i antal spår i Logic
https://music-prod.com/logic-pro-x-benchmarks/

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Är den goda prestandanivån nog för att du ska överväga att gå över till Apples datorer, eller är du redan Mac-frälst och ser M1-introduktionen som lilla julafton?

Nej eftersom grafikprestandan är sämre än på min 4 år gamla laptop med gtx1070.
Inte så rättvis att jämföra den med en 15" laptop med 90w grafikkort, men jag bryr mig om bästa pris/prestanda på vikt omkring 2 kg.
Dock har den bra prestanda om man ser på antalet watt den drar och presterar bra för sin effekt som en mobil gtx1650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Nej eftersom grafikprestandan är sämre än på min 4 år gamla laptop med gtx1070.
Inte så rättvis att jämföra den med en 15" laptop med 90w grafikkort, men jag bryr mig om bästa pris/prestanda på vikt omkring 2 kg.
Dock har den bra prestanda om man ser på antalet watt den drar och presterar bra för sin effekt som en mobil gtx1650.

Tycker du gjorde en bra jämförelse, då det fortfarande rör sig om en laptop (om än något hungrigare).

Var en gång i tiden på väg att köpa en renodlad gaming-laptop, men behöll min iMac då den presterade bättre (desktop CPU + mobile GPU). Det var en gammal Asus ROG där batteriladdaren var stor och tung som en tegelsten Har enbart använt ultrabooks sedan dess och mitt senaste krav är att kunna ladda datorn med en powerbank!

Själv är jag dock mest intresserad av hur GPU:n (samt övriga instruktioner) i M1:an hjälper till vid bild- och videohantering. Känns om att många av de vardagliga formaten har någon form av hårdvaruacceleration, vilket jag tycker att testet i DaVinci Resolve visade på.

Känns som att iGPU:n i min nuvarande i7:a saknar hårdvaruacceleration för det mesta (som jag behöver) och gissar på att ditt gtx1070 får stryk av M1:an på liknande sätt.

Om inte Adobe får ordning på sina programvaror, så tror jag att DaVinci Resolve och Final Cut Pro kommer bli förstavalet för många. Själv är jag omåttligt trött på Lightroom Classic som i åratal underpresterat jfm exempelvis Capture One. Tyvärr är Lightroom i sig ett väldigt kompetent program, men Adobes utvecklare borde sättas i skolbänken igen.

Permalänk
Medlem

Varför handlar typ nästan alla videos om apple om video edit, Photoshop osv. Håller alla apple användare bara på med video edit och bildredigeringen. Sett vissa som testar spel osv, men finns så mycket mer inom datorvärlden än det som visas. Även när man kollar recensioner på andra apple generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Varför handlar typ nästan alla videos om apple om video edit, Photoshop osv. Håller alla apple användare bara på med video edit och bildredigeringen.

För att generalisera, så är det där Apple har sin målgrupp.

Om vi backar bandet sådär 25 år, så såg det ut enligt nedan:

Macintosh = Quark Xpress, Premiere, Photoshop och Cubase
Windows = Office, CAD och MS Röj/Patiens
Amiga/Atari = Spel, Cubase, Scala

--- RANT START ---

Sedan dess, så har fler och fler program även blivit "användbara" på Windows-plattformen, men jag vill fortfarande hävda att allt är lite bättre och lite snyggare under macOS. I Windows 10 är exemeplvis skaling/HiDPI forfarande en katastrof enligt mig.

Vad jag vet så är det exempelvis än idag omöjligt att köpa en Windows-dator som både är korrekt färgkalibrerad samt har korrekta DPI-förhållanden.

På Mac-sidan, så har man kunnat hålla upp ett A4-papper framför skärmen sedan Macintosh SE och få "exakt" samma storlek på skärmen. Dvs WYSIWYG har funnits på Mac från print till papper från nära nog dag ett.

Själv köpte jag bland annat en iMac för att hålla på med foto- och videoredigering för snart 10 år sedan. Detta just för att kunna få en någorlunda kalibrerad skärm "out-of-the-box".

Att sedan väldigt kompetenda program som iMovie (lillebror till Final Cut Pro) och Garageband (lillebror till Logic Pro) bundlas med varje Mac gör inte saken sämre. Programmen som Windows bundlas med vill jag inte ens ta i med tång.

Till sist, så har spel aldrig varit något vidare på Mac, bortsett från kanske Warcraft 1 som körde högre upplösning än DOS-versionen. Själv har jag alltid kört Bootcamp med Windows för spel, då det helt enkelt funkar bättre där. Generellt sett har jag alltid haft 10-20% högre FPS i Windows än under MacOS på samma dator. Det är även väldigt få spel som faktiskt utvecklas för Mac. Istället är många bundlade tillsammans med en Wine-wrapper.

Jag vet att många ratar ned på Apple, då de inte tillåter att man bygger sina egna "hackintosh". Själv tycker jag att Apple har en extrem fördel genom att själv ha 100% koll på både mjukvara och hårdvara, då de kan ge slutanvändarna en upplevelse som Microsoft bara kan drömma om.

--- RANT END ---

Om inte iPhone och iOS funnits, så hade aldrig Macintosh vuxit till vad det är idag. Apple sålde väldigt många maskiner i början just för att "vanligt" folk ville lära sig Xcode och bygga egna appar. Resten är vad vi brukar säga, "historia"

Själv upptäckte jag Mac genom Macromedia Director i slutet på 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

I Windows 10 är exemeplvis skaling/HiDPI forfarande en katastrof enligt mig.

Håller med helt på den punkten, tycker även att det slöar ner mindre kompetenta datorer om jag drar upp skalningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Sedan dess, så har fler och fler program även blivit "användbara" på Windows-plattformen, men jag vill fortfarande hävda att allt är lite bättre och lite snyggare under macOS. I Windows 10 är exemeplvis skaling/HiDPI forfarande en katastrof enligt mig.

Windows 10 skalning på skärmar med hög DPI är helt ok, även om den inte är perfekt. Jag kör på en 27" 3840x2160 och har inga problem med varken skalning på desktop eller i spel. Att kalla den "katastrof" är hyperbol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Windows 10 skalning på skärmar med hög DPI är helt ok, även om den inte är perfekt. Jag kör på en 27" 3840x2160 och har inga problem med varken skalning på desktop eller i spel. Att kalla den "katastrof" är hyperbol.

Har du testat Event Viewer, Regedit, Photoshop och Davinci Resolve? Spel kör i sin egna upplösning, så det är helt ointressant och har fungerat sedan DirectX kom i/med Windows 95.

Ett tips är även att jobba med skärmar i olika upplösning och dra fönster mellan dessa. Har hittills aldrig sett det fungera utan glitches i Windows 10. DPI är i sig ett begrepp som Windows inte verkar förstå.

Kan även nämna att mitt "pekskärmstangentbord" (läs motsvarande OSK.exe) blev litet som ett frimärke på min 55" TV. Inte speciellt användbart för mig som använder datorn som HTPC.