AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns det ingen som kollar upp sånt här? kanske vore något för sweclockers eftersom i grund och botten är det något vi alla tror och inte vet. kan ju lika gärna vara den nya uppdateringen av spelet som ökar prestandan med 10-20 fps och inte den nya drivrutinen som släpptes förra veckan?
Små avdelningar med lite resurser kan göra underverk

Det finns ett par youtube-testare som gör det. går tillbaka och gör om tester efter en tid för att se om något förändrats. Många gånger har det också gjort det, till AMD's fördel precis som antytts. Sedan är det både spel- såväl som driveruppdateringar som bidragit men i huvudsak har det varit driverrutiner som blivit bättre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EvonS:

Varför AMDs drivers ökat prestandan beror nog på att de har så mycket mindre storlek på sin avdelning där de pular drivrutiner. Nvidia har så mycket mer resurser o få till drivers till släpp medans AMD reparerar sig hela vägen till bra drivers. Har varit så hela tiden och gissar att det fortfarande delvis är så eftersom de inte har nära ens samma resurser som Nvidia o fixa tipptopp från start. Sen är de på många sätt på nya marker med sin hårdvara så det tar tid o få det optimerat.
Så jag tror som många andra att vi ser närmsta halvåret prestandaökning på 6800korten.

Frågan är dock hur det kommer se ut för RDNA, en stor anledning varför AMD kunde ens få upp så mycket prestanda var för att många GCN kort underpresterade rätt rejält sett till sin teoretiska prestanda (turing och 6000-serien ser ganska lika ut i det avseendet), på pappret skulle dom korten ha haft den prestandan hela tiden! Sen har nog antagligen förra generationens konsoller även spelat in. Inte för den optimeringen kanske återspeglas jättebra i PC-versionen på GCN hårdvara, men de flesta multiplatformtitlar är nog troligare att vara designade efter GCN styrkor snare än svagheter. Innan detta så tycker iaf jag att det var betydligt vanligare att prestanda mellan AMD och Nvidia kunde svänga betydligt mer, t ex i Nvidias fördel om mycket tessellation användes osv.

Sen har väl denna "fine-wine" prestanda främst visat sig när man kollar på hur dom står sig relativt till nvidia i gamla titlar mot nya, inte när man kollar på samma titel med olika drivutiner (om vi pratar relativt mogna då dvs), dvs frågan är hur mycket bättre drivrutinerna blir generellt mot att spel passar hårdvaran bättre? Sen har dom som sagt gjort stora framsteg på DX11 prestandan från GCN släpptes, men jag hade inte räknat med att man kan plocka samma frukt två gånger.

Skrivet av EvonS:

Vi vet att vega ökade från att vara en bit efter 1080 till att komma ikapp... 5700 har ökat relativt gentemot motsvarande rtx..

https://www.sweclockers.com/test/27832-amd-radeon-rx-5700-och...
https://www.sweclockers.com/test/30790-amd-radeon-rx-6800-och...

Nu är beräkningen lite ändrad när det kommer till DX11 och DX12, men jag skulle nog inte säga att det är allt för stor skillnad i relativ prestanda mot 2070/2080? Dock ser det bättre ut mot 1080Ti, men det gäller även turing.

Permalänk
Medlem

Lite besviken, visst jag misstänkte att RT prestandan skulle vara sämre men inte så där mycket.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Kanske redan nämnt, CDPR har nu bekräftat en gång för alla att det inte finns nån raytracing för AMD kort vid CP 2077 release.

https://www.overclock3d.net/news/software/cyberpunk_2077_won_...

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Lite besviken, visst jag misstänkte att RT prestandan skulle vara sämre men inte så där mycket.

Med tanke på att de allra flesta spelen är anpassade för Nvidias proprietära RT är jag imponerad att det alls fungerar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Med tanke på att de allra flesta spelen är anpassade för Nvidias proprietära RT är jag imponerad att det alls fungerar.

Alla kör vanlig dxr/vulkanrt och sedan marketar nvidia det som rtx. Därför det fungerar nästan felfritt på amd, det har ju dessutom inte funnits några andra kort förutom nvidia tills nu så inte så konstigt.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Den här tråden bevisar bara att man ska öka sina andelar i AMD lite ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag som väntat på ett 3080 kort sedan 20:e september inte fått någon ser många anledningar till ett 6800xt.

Ja för 6800xt ligger på hög hos återförsäljarna så det är bara att klicka hem ett?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig handlat AMD tidigare men är beredd att göra det på onsdag. Men vilket grafikkort ska man sikta in sig på? Jag vet inte ens vilka aktörer som finns.

Jag är inte ute efter absoluta premiummodellen utan snarare något i stil med Asus TUF OC, kommer motsvarande finnas för 6800 XT?

Obs: bryr mig inte om storlek, strömförbrukning eller värmeutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag har aldrig handlat AMD tidigare men är beredd att göra det på onsdag. Men vilket grafikkort ska man sikta in sig på? Jag vet inte ens vilka aktörer som finns.

Jag är inte ute efter absoluta premiummodellen utan snarare något i stil med Asus TUF OC, kommer motsvarande finnas för 6800 XT?

Jag hade tagit Sapphire Nitro modellen. Annars Sapphire pulse om man vill snika några kronor.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Sapphire och Powercolor brukar ligga högt i testerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Sapphires Pulse brukar vara ett bra val. Sedan brukar även Powercolor ha ett steg ner från toppmodellerna som heter Red Dragon. Asus släpper TUF även på Radeon-sidan. Se här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Ja för 6800xt ligger på hög hos återförsäljarna så det är bara att klicka hem ett?

De har ju bara släppt referenskorten än så länge? Nvidia FE kort var det betydligt färre som fick tag på vid release. Gick att räkna antalet som lyckades få en beatällning här på sweclockers på en hand.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Kanske redan nämnt, CDPR har nu bekräftat en gång för alla att det inte finns nån raytracing för AMD kort vid CP 2077 release.

https://www.overclock3d.net/news/software/cyberpunk_2077_won_...

Då blir det inget köp på release! Bara att avvakta då, har ändå inte fått min 5900X

Visa signatur

🎮 → 5700X3D • ROG STRIX B550-E GAMING • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2550x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk
Medlem

Såg en nyhet om en sajt som vägt ihop 17 recensioner av RDNA2 (varav Sweclockers är en av dem). Jag länkar in nyheten här.

Med allt käftande om Sweclockers recension och resultaten här i tråden så verkar det som att SweC:s recension ligger helt i linje med andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Sapphires Pulse brukar vara ett bra val. Sedan brukar även Powercolor ha ett steg ner från toppmodellerna som heter Red Dragon. Asus släpper TUF även på Radeon-sidan. Se här!

Asus TUF var ju inte särskilt lyckat förra gången men förhoppningsvis har de lärt sig av det misstaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Beställer båda, första som levererar köper jag. Allt annat är detaljer just nu...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Powercolor verkar fått till det ordentligt.

Har INTE läst hela artikeln än men förmodligen värd att läsa för de som är intresserade.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Såg en nyhet om en sajt som vägt ihop 17 recensioner av RDNA2 (varav Sweclockers är en av dem). Jag länkar in nyheten här.

Med allt käftande om Sweclockers recension och resultaten här i tråden så verkar det som att SweC:s recension ligger helt i linje med andra.

Tack! precis vad jag behövde. frågan är dock ifall det kommer ändra sig något märkvärdigt på onsdag med eftermarknadsmodellerna. tänker mer på högre klocks.

Ser också att testet säger att 3080 är 7.4% snabbare än 6800xt i 4k. ser inget om 1440p eller UWD 1440p (3k) där jag tycker att 2560x1440p är mer viktigt att jämföra med än 4k för det är inte alls många som springer runt med 4k skärmar idag

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Tack! precis vad jag behövde. frågan är dock ifall det kommer ändra sig något märkvärdigt på onsdag med eftermarknadsmodellerna. tänker mer på högre klocks.

Ser också att testet säger att 3080 är 7.4% snabbare än 6800xt i 4k. ser inget om 1440p eller UWD 1440p (3k) där jag tycker att 2560x1440p är mer viktigt att jämföra med än 4k för det är inte alls många som springer runt med 4k skärmar idag

Nej, det finns ju för fasiken inga kort som orkar driva dem. Och bolagen har ju dödat sli/CF så det ger oss ju ingen chans att ens försöka komma med i matchen. Hopplöst

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Nej, det finns ju för fasiken inga kort som orkar driva dem. Och bolagen har ju dödat sli/CF så det ger oss ju ingen chans att ens försöka komma med i matchen. Hopplöst

Är nog främst spelproducenterna du ska klaga på vad gäller SLI/CF

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Varför AMDs drivers ökat prestandan beror nog på att de har så mycket mindre storlek på sin avdelning där de pular drivrutiner. Nvidia har så mycket mer resurser o få till drivers till släpp medans AMD reparerar sig hela vägen till bra drivers. Har varit så hela tiden och gissar att det fortfarande delvis är så eftersom de inte har nära ens samma resurser som Nvidia o fixa tipptopp från start. Sen är de på många sätt på nya marker med sin hårdvara så det tar tid o få det optimerat.
Så jag tror som många andra att vi ser närmsta halvåret prestandaökning på 6800korten.

AMD gick över till hårdvaru-scheduler med GCN, vilket är mer energikrävande i sig, men också stelare. nVidia som samtidigt gick över till statisk scheduler har haft lättare att tråda upp sina drivrutiner.
AMDs scheduler innebär att mycket mer jobb och pill med att skräddarsy för att få en titel att utnyttja den maximalt. nVidia som kan utnyttja flera processortrådar istället har inte samma pill och ligger närmare sin kapacitet redan från start. AMDs lösning har inneburit att de haft svårare att hålla sina beräkningsenheter sysselsatta.

Varken AMD eller nVidia har tillgång till alla titlar i förhand, men man ser inte samma utveckling med förbättringar för nVidia över lång tid på titlar som inte är "nVidia-titlar". Det är för att oavsett vilket så ligger de rätt bra till från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Vi vet att vega ökade från att vara en bit efter 1080 till att komma ikapp... 5700 har ökat relativt gentemot motsvarande rtx..

Hur mycket prestanda handlar det om, 1 fps eller 25?

Skrivet av Alphahanne:

Det finns ett par youtube-testare som gör det. går tillbaka och gör om tester efter en tid för att se om något förändrats. Många gånger har det också gjort det, till AMD's fördel precis som antytts. Sedan är det både spel- såväl som driveruppdateringar som bidragit men i huvudsak har det varit driverrutiner som blivit bättre.

Hittar du några får du gärna länka, vore kul och informativt och kan leda till att jag än mer vill ha ett 6800 xt än 3080...detaljen att man kan få tag i dem spelar givetvis in lite

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hittar du några får du gärna länka, vore kul och informativt och kan leda till att jag än mer vill ha ett 6800 xt än 3080...detaljen att man kan få tag i dem spelar givetvis in lite

Hardware Unboxed brukar göra så bland annat men det är ju för tidigt att gå tillbaka och göra nya tester på båda korten ännu. Dröjer nog någon månad innan det kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hardware Unboxed brukar göra så bland annat men det är ju för tidigt att gå tillbaka och göra nya tester på båda korten ännu. Dröjer nog någon månad innan det kommer.

får kika runt lite och se vad jag hittar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

som det står sig nu är det hugget som stucket .. beror som mest vilket spel man lirar?
6800 xt är överlag något bättre i 1440p (gällande fps-konsistens) medan 3080 är bättre för 4k.

Största skillnaden mellan 3080 och 6800xt är, enligt mig, att alla partnerkort för 6800 ser ut som bajs.
(så ingen ide att köpa riser kabel direkt)
det enda kort som ser ok ut är 6800 xt nitro+ och AMD:s egna, nitro kommer troligtvis landa på över 9k.
.. och om man nu betalar 9k(?) så kan man lika gärna köpa 3080, som ser bättre ut och har bättre RT och 4k.

detaljerna kan väl dock ändras med nya drivrutiner och bättre mjukvarustöd för SAM..
(ex så förbättrades 5700xt prestanda ganska bra med nya drivrutiner som står här nedanför)

ryzen 5000, speciellt i 1440p = 6800 XT
(och så håller man tummarna för att SAM utvecklas ytterligare för mer än mer fps vinst)

endast 1440p = det kortet som är billigast, snyggast eller det märke som man helst vill ha.

4k = 3080

ps. skit i allt jag skrev och köp 3080! lovar.. har inte någon dolda agenda med att få tag på ett 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mer än man kan tro 5700XT är fortfarande inte något "gamalt" kort. Så ge det något år till så är det troligen förbi 1080TI. även om 5700XT närmar sig 2080FE med stormsteg så tror jag inte 5700XT kommer att nå det kortet även om vi ser på 5-10 års sikt. 2019 var skillnaden 36 punkter nu 2020 är det endast 19 punkter kvar mellan korten.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

6800 xt är överlag något bättre i 1440p (gällande fps-konsistens) medan 3080 är bättre för 4k.

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tja.. du har en snubbe här som har en bra review 2020 på en vega 64. Vi vet Vega 64 var sämre än GTX 1080 när den kom ut. Idag sopar Vega 64 mattan med GTX 1080. Slår 1080 Ti flertalet ggr och slåss tom med 2070 super i vissa titlar 4K.
Så nog är det fine wine. Helt ok kort än idag.
Har en Vega 56 med 64 bios, undervoltad och klockad. Den är rackarns snabb. Spöar garanterat GTX 1080 och tror jag hakar på 1080Ti också med den.

https://overclock-then-game.com/index.php/benchmarks/21-vega-...

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DeadByBirth:

jo. i just 1440p (utan RT) så:
3080 har högre max fps, men sämre frametime.
6800xt är mer stabil.

och AMD produkter har en förmåga att bli bättre med tiden..

idag är det hugget som stucket mellan 6800 xt och 3080,beror mest på vilket spel man kör.. om några månader.. vem vet.
speciellt med 5000serien ryzen (och då även beroende på hur många ram stickor, inte hur många gb eller mhz ram, utan antal stickor)