Permalänk
Medlem

Snacka om ren skrämselpropaganda. Ännu än gång använder media sig av den meningslösa statistiken "smittofall" för att få saker och ting att låta värre än det verkligen är.
Tänk vad läskigt influensan skulle vara då om man utförde provtagning på befolkningen varje säsong, och bedömde epedemins allvar efter antal smittade.

Visst fungerar lockdowns... men ENBART om man ALDRIG lättar upp på restriktionerna, för då blossar det upp igen. Det har vi ju sett ganska så klart i år, med flera länder som sitter lika djupt nere i skiten nu som de gjorde före vårens lockdowns.

extra kommentar
Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Visst fungerar lockdowns... men ENBART om man ALDRIG lättar upp på restriktionerna, för då blossar det upp igen. Det har vi ju sett ganska så klart i år, med flera länder som sitter lika djupt nere i skiten nu som de gjorde före vårens lockdowns.

Lockdown gick i och för sig bra i Kina, det har inte blossat upp igen. 4.739 dödsfall på 1,4 miljarder invånare.

DN: Därför har Kina och Östasien färre smittade i viruset

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Lockdown gick i och för sig bra i Kina, det har inte blossat upp igen. 4.739 dödsfall på 1,4 miljarder invånare.

Ja siffrorna är ju uppseendeväckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jag tror absolut att dom fått ordentligt kontroll på viruset. Att det skulle vara 4.739 dödsfall på 1,4 miljarder invånare är för mig skrattretande. Aldrig i livet att det stämmer.

https://www.aljazeera.com/features/2020/6/17/data-fog-why-som...

Edit: Läs gärna artikeln jag länkar. Den går bl.a. igenom att det konstigt nog är samma länder som rankar otroligt lågt i transparens som också rapporterar låga dödstal.. Hmm, hur kan det hänga ihop?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Ah jo för det går verkligen att lita på Kina...

Visserligen rätt lätt att följa restriktioner när risken är att man blir arkebuserad.

Permalänk
Medlem

Man måste vara bra dum eller naiv för att tro på det. Idén att mindre än 5000 personer skulle dött i covid-19 i Kina när epicentrum var i en stad med fler invånare än hela Sverige är befängd.

Å andra sidan, som ovan skriver; det är rätt lätt att följa restriktioner när risken finns att man blir skjuten på plats annars. Det är även lätt att se till att folk följer social distancing när man låser in folk med våld.

Jag litar på absolut inget från Kina när det gäller Covid-19.
Är inte ens lönt att gå in på hur hela pandemin är deras fel, då den döda hästen har slagits till atomer för länge sedan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar ganska rimligt, det är typ 11 miljoner invånare i Wuhan eller? Det är samma bollpark i alla fall, ett par tusen dödsfall i Wuhan och i Sverige.

Sedan fick Kina som ni säger "ordentlig kontroll på viruset". Det är ju när man tappar kontroll över situationen som antalet dödsfall skjuter i höjden. Kina tappade kontrollen i Wuhan och Sverige tappade kontroll i... ja Sverige.

Thailand har 60 dödsfall på 69 miljoner invånare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jag tycker det verkar ganska rimligt, det är typ 11 miljoner invånare i Wuhan eller? Det är samma bollpark i alla fall, ett par tusen dödsfall i Wuhan och i Sverige.

Wuhan: 11 miljoner invånare utspridda på 8 500 km2.
Sverige: 10 miljoner invånare utspridda på 450 295 km2.

Det är verkligen inte i "samma bollpark" ur smittospridningssynpunkt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem

Hela östasien har låga spridnings- och dödstal, det är inte bara Kina som har det. Vad det sen beror på är en annan sak. Men det verkar att så länge man kan hålla spridningen på låg nivå får man inte heller de där våldsamt höga dödstalen. Liknelsen med eldstormar i skogar är rätt bra. Vid det här laget har Kina vaccinerat en miljon redan och det kan också hjälpa till https://www.scmp.com/news/china/society/article/3110519/china...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Det där NBC inslaget blir jag irriterad på och därav denna vägg av text. Sverige används som bollträ för politiker och medier i andra länder för att driva sina egen agendor och verka oftast vilja förenkla mekanismerna med spridnings- och dödstal när verkligheten i själva verket är komplex och inte linjär. Det är rätt tröttsamt att försöka förklara det för de utlänningar jag diskuterar med. På ett sätt kan man förstå det; vi sticker ut i mycket högre dödstal än våra närmaste grannländer. Å andra sidan är det ännu mycket högre dödstal/capita i många andra länder i världen och dessutom sjunker Sverige i position på den listan.

Den största skillnaden för de Nordiska länderna i dödstal ligger framförallt i de höga dödstal vi hade i våras och inte efter det, i somras såg kurvorna i de nordiska länderna väldigt mycket mer lika ut. Varför det uppstod är väl inte officiellt färdigutrett än (?), men av vad jag själv har sett rapporterats tror jag det beror på en kombination av:
1. Annan spridning här - många hade sportlov när spridningen exploderade i Italien och närområdena och tusentals skidturister kom hem som potentiella spridningsskällor på massor av ställen i Sverige vilket gjorde smittspårning svårt. En annan tidig smittkälla med avsevärt större överdödlighet var invandrartäta områden i t ex Stockholm. Utan att bli invandringspolitisk så har Sverige tagit emot mycket flyktningar och generellt sett så bor de fler tillsammans på mindre ytor och oftare över generationsgränserna, dessutom besöker/får de besök från sina hemländer. Likaså har de generellt sämre ekonomi, åker mer kollektivt, kan inte lika lätt stanna hemma från jobbet, har mer temporära jobb och dessutom svårare att ta till sig information på svenska.
2. Bristande testnings-och skyddsutrustningskapacitet i kombination med landstingens/regionernas stora självbestämmande. Vi hade alldeles för små lager för att hantera utbrottet till skillnad från t ex Finland som fortfarande har beredskapslager på en helt annan nivå än oss. När regionerna själva skulle få in skyddsutrustning i konkurrensen och sen också ordna ökad testning har de i vissa fall inte klarat av det så bra. Det hade varit bättre om det legat på nationell nivå. Äldrevården blev också lidande med knappt någon skyddsutrustning och för svaga insatser till att börja med.
3. Förskjutning i tid för dödsfall. En del som dör i influensa eller covid hade dött ändå inom snar tidsrymd, ur statistiksynpunkt är detta normalt sett inte är ett problem när man jämför olika länder så länge som man rapporterar på samma sätt. Sverige hade dock en rätt hög underdödlighet sent 2019 jämfört med tidigare år, kanske för att influensan inte tog så hårt då (?). I vilket fall så kan detta ha påverkat överdödlighetetstalen under mars-maj. https://www.news-medical.net/news/20201116/Study-compares-dea...

NBC-inslaget är ett exempel på en rent ut sagt korkad ensidighet för att få till en vinkel som går hem i rutan hellre än att försöka visa verklighetens komplexitet, De driver tesen att vi skulle ha velat försöka få flockimmunitet och att det nu har misslyckats. Det har såvitt jag vet, aldrig varit fallet att Sverige har haft som strategi att låta viruset löpa fritt för att dö ut av sig självt när flockimmunitet uppnåtts, men ändå ser man detta påstås om och om igen i utländska medier; t o m Trump mumlade nåt om det på någon av de parodiska presskonferenser han höll förut.

Sen säger de nåt om att vi har störst ökning av intensivvårdspatienterna, vilket jag inte vet om det är sant, men det är i såfall en momental blick, när man egentligen ska titta på detta i relation till uppsving i spridning och absoluta tal. Centrala och södra Europa har haft väldigt höga smittotal och i många fall passerat toppen på andravågen nu, medan andravågen kom senare till Norden.

Jag hörde en bra intervju https://sverigesradio.se/avsnitt/1620675 av Belgiens smittskyddschef på P1 idag (Belgien är det värst drabbade landet/capita om man går på officiella dödssiffror) och han sa att de ha legat på max vad de klarar av inlagda på intensivvårdsplatser (ca 1500 st) ett tag, men det har nu börja gå ner och ligger nu på ca 1300 inlagda. Som jämförelse har Sverige 186 st inlagda nu, på en befolkning som är fullt jämförbar med Belgiens (11 mot 10,4 miljoner). Det är visserligen mycket fler än vi hade för några veckor sedan, men att dra generella slutsatser av det i den stil NBC gör är rent ohederlig argumentation. Smittskyddschefen talade förresten också om munskydd och sa att de kan vara till viss hjälp i vissa situationer, men att hålla avstånd och folks beteende är avsevärt mycket viktigare. Detta är ju helt i linje med vad vi har sett med att spridningen inte verkar hållas tillbaka i länder som använder det mycket.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

5000 döda i Covid i Kina är ju i stort sett omöjligt, det förstår alla. Det dör ca 4000 varje dag där bara av den dåliga luften.
Vi kommer aldrig få veta hur det gick i kina, el rättare sagt, går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Wuhan: 11 miljoner invånare utspridda på 8 500 km2.
Sverige: 10 miljoner invånare utspridda på 450 295 km2.

Det är verkligen inte i "samma bollpark" ur smittospridningssynpunkt.

Tja, jag vet inte vad man kan dra för slutsatser av den ytstatistiken. De flesta trängs ju i städer i Sverige. Stockholm GÖteborg + Malmö stad = 713 km², då är det plötsligt Wuhan som är stort i jämförelse.

Skrivet av anon910:

5000 döda i Covid i Kina är ju i stort sett omöjligt, det förstår alla. Det dör ca 4000 varje dag där bara av den dåliga luften.
Vi kommer aldrig få veta hur det gick i kina, el rättare sagt, går.

Vi är nog många som inte förstår varför det skulle vara omöjligt. Bara för att det är många dödsfall i Amerika och Europa betyder inte automatiskt att det måste vara likadant i Östasien. Ni säger själva att Kina fick kontroll på situationen, det är väl inte konstigt om dödstalen inte fortsatte att ticka uppåt då.

Hittills är det ingen som har kommenterat Thailands låga dödstal, ska man tolka det som att ni tycker att det är rimligt där eller. Japan 1.932 dödsfall på 126 miljoner invånare, Sydkorea 505 dödsfall på 51 miljoner invånare. Och håll i er nu – Taiwan har sju (7) dödsfall på 23 miljoner invånare. Är det omöjligt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Tja, jag vet inte vad man kan dra för slutsatser av den ytstatistiken. De flesta trängs ju i städer i Sverige. Stockholm GÖteborg + Malmö stad = 713 km², då är det plötsligt Wuhan som är stort i jämförelse.

Nej. Wuhan har 9 miljoner människor på 1500 km².

Permalänk

Ligger hemma med sjukan. Började i torsdags och testades i fredags, fick svar i går lördag.

Haft blandade lätta symptom, men mindre ihärdig smärta i kroppen och en allmän vekhet som det jobbigaste. Lite yrsel och känsligt huvud ibland också. Tycker att jag känner mig något bättre sedan torsdag kväll/fredag morgon faktiskt, framför allt att kroppen inte känns så värst jobbig hela tiden, men inte avsevärt bättre så att jag tror att jag vaknar frisk i morgon.

Någon som haft liknande? Hur länge varade det för er eller era närstående? Är en man på 26 år vid normal allmän hälsa.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej. Wuhan har 9 miljoner människor på 1500 km².

Det beror nog på hur man räknar. Men det kan ju kvitta när man brukar mäta dödsfall per 100.000 invånare eller vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Men inte i närheten lika stort som Sverige, eller hur?

Befolkningstäthet spelar extremt stor roll när det kommer till klustersmitta. Därav är ditt tidigare antagande "Wuhan och Sverige har lika många invånare, därav är lika många dödsfall rimligt" totalt orimligt.

Visa signatur

Permalänk

Har haft max 37.2 i temp senaste två dagarna samt små irritation i halsen. Ingen hosta eller andra symtom, ringer 1177 och sjuksköterskan tyckte inte det var nog med symtom för att testa mig. Har i alla fall stannat hemma två dagar ifall ifall. Hur hade ni tänkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det beror nog på hur man räknar. Men det kan ju kvitta när man brukar mäta dödsfall per 100.000 invånare eller vad det är.

Är du seriös nu eller trollar du bara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Har haft max 37.2 i temp senaste två dagarna samt små irritation i halsen. Ingen hosta eller andra symtom, ringer 1177 och sjuksköterskan tyckte inte det var nog med symtom för att testa mig. Har i alla fall stannat hemma två dagar ifall ifall. Hur hade ni tänkt?

Du gjorde rätt som ringde 1177. Jag hade lyssnat på vårdpersonalen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Ni säger själva att Kina fick kontroll på situationen, det är väl inte konstigt om dödstalen inte fortsatte att ticka uppåt då.

Det är inte det jag säger, att siffrorna borde fortsatt ticka uppåt. Det jag säger är att det är HELT orimligt att dödstalen kan stämma TROTS att dom fick kontroll på spridningen. Det finns inte på kartan. Läs gärna länken jag postade ovan, den säger bl.a. att kinesiska forskare uppskattade antalet smittade till över 200.000 när de officiella siffrorna var 50.000.

Skrivet av torbjorn_75:

Hittills är det ingen som har kommenterat Thailands låga dödstal, ska man tolka det som att ni tycker att det är rimligt där eller. Japan 1.932 dödsfall på 126 miljoner invånare, Sydkorea 505 dödsfall på 51 miljoner invånare. Och håll i er nu – Taiwan har sju (7) dödsfall på 23 miljoner invånare. Är det omöjligt?

Dom siffrorna tror jag på. Dom länderna låste ner ordentligt och har bra beredskap och sjukvård. Men att jämföra dessa med Wuhan funkar inte, det är iaf varför jag inte kommenterade det du skrev om dessa länder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att påstå att det finns ett samband mellan befolkningstätet och antalet döda per capita är inte seriöst utan källa. Det finns inget sådant samband.

Här är data för 46 europeiska länder, från https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries och https://www.worldometers.info/world-population/population-by-....

Sambandet (korrelationen) är väldigt nära noll (R2<0,1).

Sjukdomen sprids av andra orsaker med tydligare förklaringsvärden.

EDIT: Hur Puerto Rico kom in där vet jag inte, men det ändrar inget i sak.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

37,2 är väl helt normal tem när man är frisk.. 38 och över så är det feber.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja verkligen. Det bästa är dock om man har lite koll på sin normala kroppstemperatur. 37 behöver inte vara det normala, många har 0,5-1-grader lägre. Faktum är att snitttemperaturen gått ned hos mänskligheten de senaste decennierna, möjligtvis tack vare att vi är allmänt friskare och inte i lika stor utsträckning lider av små inflammationer orsakade av dålig hälsa så som t.ex. dålig tandhälsa.

Känner du dig sjuk och din temperatur är 1 grad över det normala har du troligen feber.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

OECD:s granskning av hanteringen av pandemin i de olika medlemsländerna inom EU - har inte hunnit läsa själv än, men enl media så är rapporten negativ mot det svenska hanterandet. Ex skriver SVT:

"Sverige får bottenbetyg i flera mätningar i en ny rapport från organisationen OECD om hur Europa hanterat coronapandemin. Bland annat är Sverige sämst i klassen på att få ned smittan och att skriva ut patienter från iva."

https://www.svt.se/nyheter/sverige-far-bottenbetyg-i-stor-cor...

Rapporten: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/82129230-en.pdf?expir...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Men inte i närheten lika stort som Sverige, eller hur?

Befolkningstäthet spelar extremt stor roll när det kommer till klustersmitta. Därav är ditt tidigare antagande "Wuhan och Sverige har lika många invånare, därav är lika många dödsfall rimligt" totalt orimligt.

Jag vet inte hur befolkningstätheten påverkar, men Kina fick som sagt kontroll på smittspridningen. Det tror jag är en betydligt viktigare paramutter än befolkningstätheten i Wuhan. Så jag förstår fortfarande inte vad som skulle vara så orimligt.

Skrivet av Jumpcut:

Är du seriös nu eller trollar du bara?

Nej, vad jag kan se har ni båda rätt om befolkning och yta när jag kollar Wiki. Men jag tycker inte att det är särskilt intressant. Även om det bor många i Wuhan eller är liten yta så betyder inte det automatiskt att dödstalet är fel. Så enkelt är det ju inte.

Skrivet av Jumpcut:

Det är inte det jag säger, att siffrorna borde fortsatt ticka uppåt. Det jag säger är att det är HELT orimligt att dödstalen kan stämma TROTS att dom fick kontroll på spridningen. Det finns inte på kartan. Läs gärna länken jag postade ovan, den säger bl.a. att kinesiska forskare uppskattade antalet smittade till över 200.000 när de officiella siffrorna var 50.000.

Ok, men så fungerar det ju i alla länder, det är i princip omöjligt att testa alla? De officiella talen är då alltid antalet bekräftat smittade, sedan finns det ett mer eller mindre stort mörkertal som är svårt att uppskatta.

Skrivet av Jumpcut:

Dom siffrorna tror jag på. Dom länderna låste ner ordentligt och har bra beredskap och sjukvård. Men att jämföra dessa med Wuhan funkar inte, det är iaf varför jag inte kommenterade det du skrev om dessa länder.

Det är helt ok. Men Kina låste väl ner hårdast av alla? Det kavlades ju ut bilder på hur folk släpades ut ur lägenheter skrikandes och entréer som svetsades igen, något sådant har jag inte sett någon annanstans.

Vad tror ni för övrigt att dödstalet ligger på i Kina då, 10.000 eller? Har det någon betydelse? Menar, det jag påstod var att lockdown gick bra i Kina, eftersom det inte har blossat upp igen där. Lite konstigt att det blir så många inlägg och anklagelse om trolleri pga en detalj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

OECD:s granskning av hanteringen av pandemin i de olika medlemsländerna inom EU - har inte hunnit läsa själv än, men enl media så är rapporten negativ mot det svenska hanterandet. Ex skriver SVT:

"Sverige får bottenbetyg i flera mätningar i en ny rapport från organisationen OECD om hur Europa hanterat coronapandemin. Bland annat är Sverige sämst i klassen på att få ned smittan och att skriva ut patienter från iva."

https://www.svt.se/nyheter/sverige-far-bottenbetyg-i-stor-cor...

Rapporten: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/82129230-en.pdf?expir...

/M

En replik https://www.svt.se/nyheter/tegnell-starkt-kritisk-till-oecd-r...

Citat:

OECD är en organisation som vanligtvis sysslar till största delen med ekonomiska frågor, något som märks tydligt när man hanterat all hälsostatistik från de olika länderna, säger Anders Tegnell.

– De har sett det som ekonomiska siffror. De har inte förstått komplexiteten i dessa data, säger han.

Hälsodata svåra att jämföra
Anders Tegnell säger att hälsodata är svårhanterat då den kräver en kontext eftersom all information inte syns i statistiken. Det kan till exempel handla om hur många man testar, när testningen sker eller hur många bäddar ett land har.

Citat:

– Man måste har en systemkännedom för hälsostatistik. Det är extremt svårt att jämföra hälsodata mellan olika länder, säger han.

Det märks enligt Tegnell inte minst i mätningen om smittospridning där OECD hävdar att Sverige haft stora problem att få ned R-talet, det vill säga hur många en sjuk person i genomsnitt smittar. I snitt tog det 34 dagar för de europeiska länderna att få ned R-talet till under 1, men för Sverige tog det 58 dagar.

Mätningen är gjort då Sverige ökade testningen väldigt mycket och ju fler man testar, desto fler fall hittar man – då blir det svårare att få ned R-talet, säger Anders Tegnell.

Det är ju inte första gången någon blandar bort sig i vilka siffror antalet testade påverkar. OECD är tydligen inget undantag. OECD borde kanske låta bli kommentera här, men det är ju svårt för klåfingriga politiker när ekonomier rasar pga hårdhandskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Det brukar rekommenderas att man stannar hemma tills man varit symptomfri i två dagar. Sen beror det lite på omständigheterna, om du t.ex. redan haft påvisad covid-19 tidigare så kan du återgå så fårt du är symptomfri.

Skrivet av sAAb:

Att påstå att det finns ett samband mellan befolkningstätet och antalet döda per capita är inte seriöst utan källa. Det finns inget sådant samband.

Jag tycker det såg ut att finnas en viss korrelation i din graf, särskilt om man bortser från Gibraltar. Men visst, att hänvisa till totala befolkningstätheten i ett land är ju ganska trubbigt eftersom det beror på var folk bor. Om man tränger ihop sig i städer spelar det ingen roll hur många km2 av mörk skog per capita det finns, om nästan ingen bor där. Man kanske skulle titta på befolkningstätheten för medianpersonen per land istället.

Skrivet av Nioreh83:

Vad som är normal kroppstemperatur är väldigt individuellt och kan skilja med uppemot en grad. 37,2 C är inte direkt feber, men kan absolut vara förhöjd kroppstemperatur. Förhöjd kroppstemperatur behöver inte tyda på infektion, men det kan man känna på hur man mår.

Skrivet av simon15:

Faktum är att snitttemperaturen gått ned hos mänskligheten de senaste decennierna, möjligtvis tack vare att vi är allmänt friskare och inte i lika stor utsträckning lider av små inflammationer orsakade av dålig hälsa så som t.ex. dålig tandhälsa.

Jobbigt för Farenheit-skalan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Vad tror ni för övrigt att dödstalet ligger på i Kina då, 10.000 eller? Har det någon betydelse? Menar, det jag påstod var att lockdown gick bra i Kina, eftersom det inte har blossat upp igen där. Lite konstigt att det blir så många inlägg och anklagelse om trolleri pga en detalj.

Om det blev en fortsatt omfattande smittspridning i Kina tror jag det vore extremt svårt för regimen att trolla bort dödsfallen. Befolkningstätheten och en exponentiel tillväxt skulle lätt övervinna nedtystningsförsök. Sen är det ju inte otroligt att det är fler covid-19-relaterade döda än de rapporterar, men det är skillnad på en faktor få fler och en faktor 1000 fler som man skulle kunna förvänta sig om smittan inte blev nedtryckt.

Det gäller för övrigt alla länder. Man kan ignorera och dölja smittspridning till en viss grad, men vid en viss punkt då den blivit för omfattande, då går det inte längre eftersom det blir alltför uppenbart att många blir sjuka och avlider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag tycker det såg ut att finnas en viss korrelation i din graf, särskilt om man bortser från Gibraltar. Men visst, att hänvisa till totala befolkningstätheten i ett land är ju ganska trubbigt eftersom det beror på var folk bor. Om man tränger ihop sig i städer spelar det ingen roll hur många km2 av mörk skog per capita det finns, om nästan ingen bor där. Man kanske skulle titta på befolkningstätheten för medianpersonen per land istället.

Nja, med lite trimming kanske man kan få till en korrelation, vilket ju är legitimt enligt många. Men, det gick undan där, då att Puerto Rico följde med. Jag hade påbörjat USA:s delstater också, men blev avbruten av verkligheten; därför missade jag Puerto Rico när jag sedan reducerade ambitionen.

Urbanisering är ju en delvariant av det du beskriver så jag skapade en egen "Congestion index" 8 april 2020, #18371713, baserat på både urbaniseringsgrad och populationstäthet. Men jag fann inget samband då heller:

Här är även en test av medianålder jag gjorde 1 maj 2020, #18406568, och där fanns det samband:

Naturligtvis har mycket hänt sedan dess, så det kan ha skett nya trender.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Men nu får du väl ge dig. Naturen "känner in till detta"? Naturen har inget eget medvetande. Så dina "teorier" om det hela har inget i den här tråden att göra.

Du kan nog inte hitta något bevis om det så du tror bara. Naturen i sig behöver inte vara medveten på samma sätt som vi men den kan möjligen ha något mer som vi inte förstår, eller den kanske är ännu smartare än så. Vem vet?

Det är iofs ganska passande att vi människor börjar hamna i problem samtidigt när vi skadar jorden. Förhoppningsvis vi kan tänka om och bättra oss på det sättet också.