Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, absolut. När man använder UV för a aktivt desinficera och har kravet att 99.999% av patogenerna ska oskadliggöras på 15 minuter även i skuggade områden, då pratar man om helt andra förutsättningar än de som gäller för en förmodad UV-effekt för virus utomhus. Att solljus är extremt mycket ineffektivare betyder ju inte att effekten är försumbar. Den andra studien du länkade visade i princip att artificiellt UV kan vara effektivt mot influensavirus (under de studerade omständigheterna), typiskt akademisk artikel av begränsat intresse skulle jag säga

Dom pratar ju om "absorbance spectrum of viral RNA", vilket jag tolkar som de frekvenser där specifika RNA sekvenser absorberar energi (dvs de frekvenser där de är mest känsliga). Av ren nyfikenhet sökte jag på "absorbance spectrum of viral RNA sars-cov-2" och fann bl.a. UV-LED disinfection of Coronavirus: Wavelength effect.

Om jag tolkar den rätt så ger den stöd till det du säger; "... whereas longer UV-LED wavelengths (i.e., 286 and 297 nm) required higher doses for 3-log inactivation (13 mJ/cm2 and 32 mJ/cm2, respectively), nevertheless, even these wavelengths resulted in effective inactivation.". Här pratar dom alltså om bl.a. UV-B (280-315 nm).

Edit:
Även denna dök upp i sökresultatet: Simulated Sunlight Rapidly Inactivates SARS-CoV-2 on Surfaces

"Abstract
Previous studies have demonstrated that SARS-CoV-2 is stable on surfaces for extended periods under indoor conditions. In the present study, simulated sunlight rapidly inactivated SARS-CoV-2 suspended in either simulated saliva or culture media and dried on stainless steel coupons. Ninety percent of infectious virus was inactivated every 6.8 minutes in simulated saliva and every 14.3 minutes in culture media when exposed to simulated sunlight representative of the summer solstice at 40°N latitude at sea level on a clear day. Significant inactivation also occurred, albeit at a slower rate, under lower simulated sunlight levels. The present study provides the first evidence that sunlight may rapidly inactivate SARS-CoV-2 on surfaces, suggesting that persistence, and subsequently exposure risk, may vary significantly between indoor and outdoor environments. Additionally, these data indicate that natural sunlight may be effective as a disinfectant for contaminated nonporous materials."

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Uppmaning: se till att vara vänliga mot varandra

Inlägg raderade som bryter mot trivselregler! Att kalla folk för det ena eller det andra är självklart inte okej IRL eller på nätet.

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ok, tack för dina efterforskningar! Ja, solljus har nog som sagt någon viss effekt. Fast den största skillnaden mellan utomhus och inomhus är förmodligen ändå att viruset kan koncentrera sig lättare i luften inomhus, samt att luften inomhus blir torrare när det är kallt ute vilket underlättar transmissionen av viruset. Jag skulle tro att återgången till arbetsplatserna i kombination med ökning av viruskoncentration inomhus är den största orsaken till att vi nu ser en så tydlig säsongseffekt med stark ökning av smittspridning på hösten. Jag måste säga att ändå jag är förvånad över att det är så stor skillnad gentemot smittspridningen i somras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Det som gjorde den danska studien intressant är att den använt en metod som kan finna orsakssamband (RCT). [...] Det finns säkert icke-experimentella studier som har tittat på bärarens risk att sprida smitta, men då är det svårt att veta hur orsakssambanden ser ut.

Nu blir jag nyfiken!

Samt, från https://www.confectionerynews.com/Article/2012/10/11/Chocolat...

Samband kan vara missvisande.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Kul med ett nytt exempel på det, det gamla med glassförsäljning och inbrott börjar kännas lite uttjatad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför tror du det?

Skogsbränder, global uppvärmning och mycket mera. Kanske Corona är en del av detta också?

Jorden har funnits mycket längre än ynkliga oss. Vi har hjärnor men inte i närheten av naturen. Säkert även yttre rymd överallt är lite som naturen här. Vi är bara rymdstoft.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mateush:

Skogsbränder, global uppvärmning och mycket mera. Kanske Corona är en del av detta också?

Jorden har funnits mycket längre än ynkliga oss. Vi har hjärnor men inte i närheten av naturen. Säkert även yttre rymd överallt är lite som naturen här. Vi är bara rymdstoft.

1 miljard döda djur i skogsbränderna i Australien kallar inte jag att klara sig bättre iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

1 miljard döda djur i skogsbränderna i Australien kallar inte jag att klara sig bättre iaf.

En av de största orsak till skogsbränder är vi. Jag tror inte att enbart naturen bara orsakar massdöd utan orsak iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mateush:

En av de största orsak till skogsbränder är vi. Jag tror inte att enbart naturen bara orsakar massdöd utan orsak iaf.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Massutd%C3%B6ende#Massutd%C3%B6...

Hursomhelst så har vi gått lite väl offtopic nu.

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte blir tillåtet att bära munskydd i fotbollsmatcher på elitnivå. Säg att Madrid leder och får inkast. Spelaren blir, som nu, så trött att han måste linka lite och pusta ut innan han slänger iväg bollen. Får de ha munskydd kommer det nog ta minst en minut till att rätta till den så den sitter ordentligt innan kastet kan genomföras.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hoppas det inte blir tillåtet att bära munskydd i fotbollsmatcher på elitnivå. Säg att Madrid leder och får inkast. Spelaren blir, som nu, så trött att han måste linka lite och pusta ut innan han slänger iväg bollen. Får de ha munskydd kommer det nog ta minst en minut till att rätta till den så den sitter ordentligt innan kastet kan genomföras.

Så du menar alltså att det är förbjudet att använda munskydd i fotbollsmatcher på elitnivå nu?

Eller är det att du inte vill att ett tvång ska införas?

Är rätt stor skillnad på att något är tillåtet och ett tvång nämligen.

Permalänk
Medlem

Det är ju enklare att endast föreslå outnyttjade argument och aldrig behöva stå för varje obetänksamt uttalande man gjort. Det gäller säkert fler än jag här. Men jag läste något med reell innebörd nu i morse.

Citat:

"I regeringskansliet finns tunga röster som är övertygade om att corona är det nya normala. Att vaccin inte kommer vara räddningen. Och att all politik de närmaste tio åren kommer vara pandemipolitik".

Att det står "I regeringskansliet finns tunga röster" kan tyda på att det är en tjänsteman som sagt det och inte en politiker. Att det är plural ger jag inte mycket för. Det är säkert författarens sätt att göra sig själv lite märkvärdig.

Men innebörden är hårdvara. Det påverkar alla, ett decennium till.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Vilket skitsnack.

Spanska sjukan, kom och gick.
Asiaten, kom och gick.
Hongkonginfluensan, kom och gick.

Efter alla dessa fruktansvärda pandemier, återgick allting till det normala inom några år, och mänsklighetens framsteg fortsatte med stormsteg utan att stanna upp. Och spanska sjukan var en betydligt värre åkomma än COVID-19. Den pandemin härjade ju i två år, och då existerade inte ens influensavaccin överhuvutaget. Att vi nu inte skulle kunna återgå till det normala efter kanske ett år till eller högst två, om vaccinen håller vad de lovar, verkar högst otroligt.

Kan vi inte det så är det enbart på grund av politiska beslut av korrupta politiker som inte vill släppa den makt de nu försöker tillskansa sig.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexraptor:

Vilket skitsnack.

Asiaten, kom och gick.

Efter alla dessa fruktansvärda pandemier, återgick allting till det normala inom några år, och mänsklighetens framsteg fortsatte med stormsteg utan att stanna upp. Och spanska sjukan var en betydligt värre åkomma än COVID-19. Den pandemin härjade ju i två år, och då existerade inte ens influensavaccin överhuvutaget. Att vi nu inte skulle kunna återgå till det normala efter kanske ett år till eller högst två, om vaccinen håller vad de lovar, verkar högst otroligt.

Kan vi inte det så är det enbart på grund av politiska beslut av korrupta politiker som inte vill släppa den makt de nu försöker tillskansa sig.

Och de kommer hela tiden att komma nya mutationer av viruset när den här vändan är över och de kommer säkert bli betydligt värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Dom pratar ju om "absorbance spectrum of viral RNA", vilket jag tolkar som de frekvenser där specifika RNA sekvenser absorberar energi (dvs de frekvenser där de är mest känsliga). Av ren nyfikenhet sökte jag på "absorbance spectrum of viral RNA sars-cov-2" och fann bl.a. UV-LED disinfection of Coronavirus: Wavelength effect.

Om jag tolkar den rätt så ger den stöd till det du säger; "... whereas longer UV-LED wavelengths (i.e., 286 and 297 nm) required higher doses for 3-log inactivation (13 mJ/cm2 and 32 mJ/cm2, respectively), nevertheless, even these wavelengths resulted in effective inactivation.". Här pratar dom alltså om bl.a. UV-B (280-315 nm).

Skrivet av deltascu:

Ok, tack för dina efterforskningar! Ja, solljus har nog som sagt någon viss effekt. Fast den största skillnaden mellan utomhus och inomhus är förmodligen ändå att viruset kan koncentrera sig lättare i luften inomhus, samt att luften inomhus blir torrare när det är kallt ute vilket underlättar transmissionen av viruset. Jag skulle tro att återgången till arbetsplatserna i kombination med ökning av viruskoncentration inomhus är den största orsaken till att vi nu ser en så tydlig säsongseffekt med stark ökning av smittspridning på hösten. Jag måste säga att ändå jag är förvånad över att det är så stor skillnad gentemot smittspridningen i somras.

Att nukleinsyror absorberar ljus bra vid våglängder runt 280 och 260 nm är välkänt och den absolut vanligaste kvantifieringsmetoden för RNA och DNA inom molekylärbiologi.

Det är som sagt också välkänt att UV-strålning är mutagent och orsakar skador på nukleinsyror, varför soljus är en av de huvudsakliga riskfaktorerna för hudcancer. Däremot precis som deltascu säger så är nog effekten marginell ur smittosynpunkt då risken för smitta utomhus är så låg tack vare ventilation och luftvolym.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Tydligen har krogarna hittat sätt att runda reglerna; dom stänger kl 22:30 och öppnar igen 23:00:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/krogarna-oppnar-a...

Någon har tydligen också fått för sig att utropa ett eget land för att ändra tidszon för att på så sätt kunna hålla öppet:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/efter-alkoholstoppe...

*suck* Dags att stänga ner och bomma igen skiten helt då...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Och de kommer hela tiden att komma nya mutationer av viruset när den här vändan är över och de kommer säkert bli betydligt värre.

Nja
Visserligen kommer det alltid bli nya mutationer, och visserligare kan vissa av dem vara dödligare än det ursprungliga viruset, däremot att det skulle vara värre från ett folkhälsoperspektiv är faktiskt ganska otroligt.

För det första ska man inte underskatta vikten av flockimmunitet, vare sig igeom vaccin eller på naturlig väg. Är man immun mot ett virus så har man också en viss resistans mot framtida mutationer av viruset, annars hade endemiska patogener tagit död på mänskligheten för länge sedan.
Det finns ju redan studier som pekar på en möjlighet att de vanliga förkylninga som har oraskats av endemiska coronavirus, skulle faktiskt kunna ge oss ett viss skydd mot SARS-CoV-2.
https://www.nih.gov/news-events/nih-research-matters/immune-c...

För det andra så brukar också farligare och dödligare virus faktist utgöra ett mindre hot till samhället, då sådana mutationer faktiskt försämrar ett virus smittspridande egenskaper, och därmed är mindre benägna att orsaka pandemier eller ens storskaliga epedemier. Tråden heter ju trots allt SARS-CoV-2, och den är inte det enda viruset i sin släkt som mänskligheten har fått stifta benkantskap med i de senaste decennierna.
Innan samhället helt panikartat tappade fattningen över SARS-CoV-2 så hade vi SARS-CoV-1 och MERS-CoV, två väldigt nära besläktade men betydligt farligare virus med väldigt hög mortalitet.
Det första har helt dött ut av sig själv, och anses idag utrotad bland människor, det andra förekommer endast i små lokala utbrott i mellanöstern och asien och är starkt kopplat till människors interaktion med kameler.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Någon har tydligen också fått för sig att utropa ett eget land för att ändra tidszon för att på så sätt kunna hålla öppet:

Ser inget problem med detta. De ställer bara om deras egna klockor så de kan stänga 0330 enligt deras tid i stället. Svensk tid är fortfarande 2230.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Tydligen har krogarna hittat sätt att runda reglerna; dom stänger kl 22:30 och öppnar igen 23:00:

Jag ser inte problemet. Hur många kunder kommer återvända en halvtimme senare för att gå på en restaurang där man inte serverar alkohol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det där med tidszonen var bara att de ändrade klockan inne på krogarna. De slutar ändå servera alkoholen klockan 22 svensk tid. Jag förstår att krogarna är innerligt trötta på myndigheternas försök att förstöra deras ekonomi och de gör det de kan för att överleva. Att återöppna kiockan 23 men utan alkohol följer alla regler så de har inte gjort några fel. De har alltså inte rundat några regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Jag ser inte problemet. Hur många kunder kommer återvända en halvtimme senare för att gå på en restaurang där man inte serverar alkohol?

Äta mat, umgås och dricka folköl. Man kan ha roligt utan alkohol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Äta mat, umgås och dricka folköl. Man kan ha roligt utan alkohol.

Absolut, visst kan man ha roligt utan alkohol. Men min erfarenhet av kroggäster är ändå att de flesta vill kunna dricka. Syftet med alkoholstoppet kl 22 är att undvika den trängsel som ofta uppstår bland berusade gäster fram på småtimmarna. Om då en mindre andel väljer att återvända till krogen efter en halvtimme ute i kylan, för att sedan fortsätter kvällen utan alkohol, så borde man ändå uppnå den önskade effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Jag suckade mer åt dom som tänkte försöka runda lagen...

Skrivet av ronnylov:

Det där med tidszonen var bara att de ändrade klockan inne på krogarna. De slutar ändå servera alkoholen klockan 22 svensk tid. Jag förstår att krogarna är innerligt trötta på myndigheternas försök att förstöra deras ekonomi och de gör det de kan för att överleva. Att återöppna kiockan 23 men utan alkohol följer alla regler så de har inte gjort några fel. De har alltså inte rundat några regler.

...fast givetvis läste jag artikeln för snabbt och missuppfattade dem. Du har helt rätt här, dom tänker ju följa reglerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Absolut, visst kan man ha roligt utan alkohol. Men min erfarenhet av kroggäster är ändå att de flesta vill kunna dricka. Syftet med alkoholstoppet kl 22 är att undvika den trängsel som ofta uppstår bland berusade gäster fram på småtimmarna. Om då en mindre andel väljer att återvända till krogen efter en halvtimme ute i kylan, för att sedan fortsätter kvällen utan alkohol, så borde man ändå uppnå den önskade effekten.

Verkar som det gett effekt. Läste att polisen hade mindre än vanligt att göra med att hålla efter fyllerister.

https://www.svt.se/nyheter/lugnt-pa-krogen-efter-alkoholstopp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kan försvara mig med att detta är inte offtopic då Coronavirus kan mycket väl ha med detta att göra. Ingen kan bevisa något än, inte jag heller. Men har du ens läst Sjätte massutdöendet i wikin där 70% av tillfrågade biologerna tror att detta är nu en period av massdöd? Det stödjer min tes mer än din, dvs om att denna tid är nu människor utrotar många liv. Om naturen känner inte till detta eller den faktiskt gör det är en sak man kan fundera och själv skapa uppfattning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Kan försvara mig med att detta är inte offtopic då Coronavirus kan mycket väl ha med detta att göra. Ingen kan bevisa något än, inte jag heller. Men har du ens läst Sjätte massutdöendet i wikin där 70% av tillfrågade biologerna tror att detta är nu en period av massdöd? Det stödjer min tes mer än din, dvs om att denna tid är nu människor utrotar många liv. Om naturen känner inte till detta eller den faktiskt gör det är en sak man kan fundera och själv skapa uppfattning om.

Men nu får du väl ge dig. Naturen "känner in till detta"? Naturen har inget eget medvetande. Så dina "teorier" om det hela har inget i den här tråden att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexraptor:

Vilket skitsnack.

Asiaten, kom och gick.

Nja, jag tycker också allt snack om att världen aldrig skulle återgå till det normala är väldigt överdrivet. Självklart kommer man att gå tillbaka till trängsel på krogen och kindpussande så fort man bara vågar. Mer hemarbete kan vi dock få, men knappast att det blir normen.

Att reglerna/rekommendationerna nu skulle vara någon form av power-grab från politikernas sida är bara löjligt dock.

Permalänk
Medlem

NBC USA tycker att Sveriges Covid-19 experiment gick helt fel.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

https://youtu.be/hP-Q0Rlrn1w?t=751

Hur har det gått i USA? Sten i glashus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

https://youtu.be/hP-Q0Rlrn1w?t=751

Det är ju dels ett sätt att vilseleda, för att stävja opinionen inför Bidens maktövertagande. Men, det var också ett sätt för Trumps anhängare att vilseleda, i samma syfte. Ser man på siffrorna per capita är USA fortfarande värre än många andra. De ligger på topp tio globalt, där Sverige också låg länge. Här är två diagram, från https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries, med statistik för både USA och för världen. Klicka på Visa innehåll för att se dem.

Dold text

De borde jämföra siffrorna för att öka styrkan i sina argument. De i USA använder också munskydd mer än många andra länder (https://en.wikipedia.org/wiki/Face_masks_during_the_COVID-19_...). Hur mycket har det hjälpt?

Visa signatur