Cyberpunk 2077 får nya systemkrav – Nvidia "Ampere" krav för högupplöst ray tracing

Permalänk
Medlem

Det där känns svettigt för min burk...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffmaister:

Håller helt med, i början såg det nästan ut som en revolutionerande release likt wow var, men allteftersom verkar det vara ett linjärt spel och ganska likt (the division) i spelstil, jag förstår faktiskt inte hypen heller och det är ju bara single player med, har man inga andra oförutsägbara element med mer än den man spelar så är det i min värld inte svårt att göra ett bra spel, njaaaa

Ja om man bara kollar på gameplay trailers och inte bryr sig om att sätta sig in i hur spelet är uppbyggt, allt som CDPR förklarat genom åren, och läsa vad alla preview-testare säger så får man säkert den uppfattningen. Men att tro spelet är linjärt är helt verklighetsfrånvänt om man gjort ovanstående research. T ex har alla större quests mellan 8-12 olika sätt att lösa dem på alla med olika utgång och resultat. Även minsta lilla till synes obetydliga beslut kan få helt oanade konsekvenser långt senare, något som återkommande rapporterats om i previews.

Här är tre exempel:
https://www.gamespot.com/articles/we-played-16-hours-of-cyber...
https://www.ign.com/articles/cyberpunk-2077-the-final-preview
https://www.pcgamer.com/i-love-being-a-cyber-samurai-and-othe...

"This open-ended design extends to almost every aspect of Cyberpunk 2077, including its missions." - Gamespot

"I really can't wait to go back to Night City. From the moment I stopped playing Cyberpunk 2077 it's been rattling around in my thoughts, and I'm already planning what I'll do first when the game is finally released on December 10. There are also a few things I want to try differently. Some dialogue options and decisions can majorly affect the outcome of certain quests, and I'm intrigued to see how I can change things." - PC Gamer

"Combat didn’t really start impressing me until midway through my second day, once I had unlocked a few more abilities and found a strategy I enjoyed. By the end of my playtime, I had a powerful rifle that could charge up shots and shoot through walls, as well as a legendary katana – I would sneak into a room, use a hack to reveal enemy positions, then get behind a wall and pick them off based on their hologram outlines alone, and if any ran at me I would swap to my sword and cut off their head." - IGN

"Even still, I came away from my 16 hours with Cyberpunk 2077 hungry for more, and with the sense that it had certainly had more to feed that hunger. It’s rad as hell, a gorgeous world that you could get absolutely lost inside of in precisely the manner you choose to do so." - IGN

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

beroende på hur smetig deras motion blur är kan det bli problem för vissa. Jag stänger nästan alltid av motion blur för jag får ont i ögonen av det. (bildligt talat.)

TAA brukar ha den effekten...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Det här är inte sådär jättekonstigt. Nvidias rekomenderade kort har DLSS, vilket drar ner systemkraven betydligt.

Haha, ja det slog mig också. De räknar säkert 4k som "4k" och 1440p som "1440p" osv. Skulle förklara en del. Kommer säkert gå att spela i "8k" med.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Förutom den lilla detaljen att det knappt orkar med 4K med dagens titlar. Så de titlar som i framtiden kräver mer minne kommer 6800xt inte heller klara som det ser ut nu. Inte så att den har hutlöst med marginal. Då får man dra ner på inställningarna och vips krävs mindre minne.
Men nu spekulerar vi fritt båda två och fakta finns inte på bordet.

Personligen tycker jag båda produkterna är lite felbalanserade. 3080 borde haft mer minne och som man ser i testerna vid 4K-upplösning sackar 6800xt ihop lite när man börjar använda lite mer minne. Den borde haft bredare minnesbuss då spel som kräver mer än 10Gb VRAM antagligen kommer flaska pga för smal buss. Tiden får utvisa.

Det 6800 xt saknar, är en större infinity cache. Man kan se att hitraten sjunker som en sten vid 4k under 60% har jag för mig, --> mer polling ut till ram. De beter sig som bestar vid 1080p och 1440p dock. Lite som 3000 fast bakvänt. De är så shaderstinna att det sker inte ett så superstort hopp ned från 4k, då den får problem att mata shaderprocessorerna, som bara står och gapar efter mer mat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

TAA brukar ha den effekten...

ny akronym för mig. känner till MSAA och FXAA sedan tidigare.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

ny akronym för mig. känner till MSAA och FXAA sedan tidigare.

Det är den vanligaste metoden i moderna spel. Temporal AA, använder information från tidigare bildrutor för att "hitta" vad som behöver jämnas ut.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Det är den vanligaste metoden i moderna spel. Temporal AA, använder information från tidigare bildrutor för att "hitta" vad som behöver jämnas ut.

... Och på kuppen blir bilden rätt suddig dessvärre. Används DLSS så försvinner den effekten dock, vilket leder till att bilden ser väldigt skarp ut i jämförelse.. 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem

... Och på kuppen blir bilden rätt suddig dessvärre. Används DLSS så försvinner den effekten dock, vilket leder till att bilden ser väldigt skarp ut i jämförelse.. 😁

Ja, tyvärr finns det bara en metod som helt saknar baksidor och det är SSAA. Men det är ju inte rimligt tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Ja, tyvärr finns det bara en metod som helt saknar baksidor och det är SSAA. Men det är ju inte rimligt tyvärr.

Känns som att det skulle kunna vara det idag.många som säkert skulle kunna ta en performance hit med dagens shaderstinna gpuer med monsterbandbredd. Skulle ju vara ett kul option att ha i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cantila:

Ja om man bara kollar på gameplay trailers och inte bryr sig om att sätta sig in i hur spelet är uppbyggt, allt som CDPR förklarat genom åren, och läsa vad alla preview-testare säger så får man säkert den uppfattningen. Men att tro spelet är linjärt är helt verklighetsfrånvänt om man gjort ovanstående research. T ex har alla större quests mellan 8-12 olika sätt att lösa dem på alla med olika utgång och resultat. Även minsta lilla till synes obetydliga beslut kan få helt oanade konsekvenser långt senare, något som återkommande rapporterats om i previews.

Här är tre exempel:
https://www.gamespot.com/articles/we-played-16-hours-of-cyber...
https://www.ign.com/articles/cyberpunk-2077-the-final-preview
https://www.pcgamer.com/i-love-being-a-cyber-samurai-and-othe...

"This open-ended design extends to almost every aspect of Cyberpunk 2077, including its missions." - Gamespot

"I really can't wait to go back to Night City. From the moment I stopped playing Cyberpunk 2077 it's been rattling around in my thoughts, and I'm already planning what I'll do first when the game is finally released on December 10. There are also a few things I want to try differently. Some dialogue options and decisions can majorly affect the outcome of certain quests, and I'm intrigued to see how I can change things." - PC Gamer

"Combat didn’t really start impressing me until midway through my second day, once I had unlocked a few more abilities and found a strategy I enjoyed. By the end of my playtime, I had a powerful rifle that could charge up shots and shoot through walls, as well as a legendary katana – I would sneak into a room, use a hack to reveal enemy positions, then get behind a wall and pick them off based on their hologram outlines alone, and if any ran at me I would swap to my sword and cut off their head." - IGN

"Even still, I came away from my 16 hours with Cyberpunk 2077 hungry for more, and with the sense that it had certainly had more to feed that hunger. It’s rad as hell, a gorgeous world that you could get absolutely lost inside of in precisely the manner you choose to do so." - IGN

Jag har inte djupdykt i det och säger inte att jag vet, jag tror bara kanske inte det räcker om man ser till hypen, hur lång tid tar det att spela igenom, ca 50h säger dom, Vad ska man göra sen? Deras multiplayer dröjer förmodligen 1-2år,
Jag ska ju erkänna att jag inte är ett fan av singleplayer spel och ev inte ska yttra mig, men var i tro när jag såg det från början att det skulle va som en openworld med kanske ett par hundra spelare då hade det varit (next gen) för mig, vi får se helt enkelt, tilltalar säkert många och köra igenom det på olika vis osv

Permalänk
Medlem

Det 6800 xt saknar, är en större infinity cache. Man kan se att hitraten sjunker som en sten vid 4k under 60% har jag för mig, --> mer polling ut till ram. De beter sig som bestar vid 1080p och 1440p dock. Lite som 3000 fast bakvänt. De är så shaderstinna att det sker inte ett så superstort hopp ned från 4k, då den får problem att mata shaderprocessorerna, som bara står och gapar efter mer mat.

Det ser så ut. Någon som vet om konsolerna har liknande upplägg? Om de har det kan msn tänka sig att framtida spel optimeras kring detta.
För att förtydlliga om någon undrar. Jag hade nog själv valt 6800xt om man kan få dem för intropris om jag inte hade en liggande beställning gör intropris på rtt 3080 och dessutom en Gsync-skärm.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Det ser så ut. Någon som vet om konsolerna har liknande upplägg? Om de har det kan msn tänka sig att framtida spel optimeras kring detta.
För att förtydlliga om någon undrar. Jag hade nog själv valt 6800xt om man kan få dem för intropris om jag inte hade en liggande beställning gör intropris på rtt 3080 och dessutom en Gsync-skärm.

CP2077 verkar inte alls optimerat för vare sig nya konsoler eller 6000-serien nu. Kommer en patch I början på 2021 som ska fixa det, förmodligen tillsammans med dräglig RT för 6000-korten. Men, vem vet. Känns inte som ett safe bet. Cp2077 verkar vara last gen konsolen + Nvidia fram till dess. Jag väntar in lite tester i februari -mars så får vi se. Förmodligen kommer Nvidia vara ett bättre val denna gen. De kan också ha gjort det halvt ospelbart utan uppskalning. Då väntar jag hellre in 4000/7000-korten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Cache kostar i kretsyta. Det kommer en punkt där kostnaden blir för hög helt enkelt och då kanske det är vettigare att gå vägen som stavas HBM eller när det är möjligt GDDR6X med bredare buss som Nvidia har gjort. Men det sker nog i nästa generation. Cachen är nog kvar för att stanna men GDDR6 på en 256bit buss är för smalt, även i denna generation som det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffmaister:

Jag har inte djupdykt i det och säger inte att jag vet, jag tror bara kanske inte det räcker om man ser till hypen, hur lång tid tar det att spela igenom, ca 50h säger dom, Vad ska man göra sen? Deras multiplayer dröjer förmodligen 1-2år,
Jag ska ju erkänna att jag inte är ett fan av singleplayer spel och ev inte ska yttra mig, men var i tro när jag såg det från början att det skulle va som en openworld med kanske ett par hundra spelare då hade det varit (next gen) för mig, vi får se helt enkelt, tilltalar säkert många och köra igenom det på olika vis osv

Det märks faktiskt att du inte satt dig in i det hela. De har inte gått ut med hur många timmar det tar eftersom det beror helt på hur många sidoquests du vill göra så det är omöjligt att sia. Men det finns tre life paths, alla leder till väldigt olika gameplay. Finns nog få spel som har så mycket replayability som CP2077 (lägg sedan till att det kommer komma mod support). Som jag skrev så har alla quests en massa olika sätt att lösa dem på och olika utgångar. CDPR har sagt att det är omöjligt att upptäcka allt i spelet på ens 2-3 playthroughs. Finns en del riktigt stora quest lines som enbart är öppen för en viss life paths, och sedan massor av mindre och många quests branchar off helt olika beroende på vilka val du gör. Utöver det så även inom samma life path kan du får helt olika resultat beroende på valen du gör. Som jag skrev förut så har de lite större questen upp till 12 olika lösningar och resultat.

https://www.youtube.com/watch?v=2k3mtWslQK4&t=109s (2 min in i videon)

Kolla denna korta video, en speltestare för CDPR har spelat 175 timmar på en enda playthrough är fortfarande inte klart. Och han svarade på Twitter att han inte kör "completionist run" men han spelar på Very Hard difficulty och kör en stealth run där han lootar allt. Så dina 50 timmar kan du nog glömma såvida du vida du inte gör en typ av speed run. Bara prologen rapporteras vara 6 timmar lång innan titeln "Cyberpunk 2077" dyker upp.

Varför läser du inte bara artiklarna jag länkade? Så skulle du slippa gissa Alla skribenterna fick spela i 15-16 timmar och de säger alla samma sak, det verkar som de knappt en skrapat på ytan av spelet.

Även efter du spelat klart main story, kan du fortsätta och spela alla sidoquests etc, så du kan precis som i Skyrim eller GTA V spela hur länge du vill.

Jag brukar aldrig ens spela klart ett spel, för det dyker alltid upp nya spel under tiden. Men CP20077 är jag ganska säker på att jag kommer spela igenom det mer än en gång just för att alla quests kommer vara så helt olika beroende på valen och lifepaths du gör. Vilket i så fall skulle vara första gången i min över 30-åriga gamerhistoria... Dessutom har jag 260 timmar spelade på Witcher 3 som jag kom ganska långt i, innan jag tog en 4 år lång paus för att sedan starta om och spela klart (första spelet jag spelar klart vid sidan om Star Wars: TFO sedan urminnes tider). Det blir kanske 160 timmar på en playthrough. Och då körde jag inte completionist run. CP2077 rapporteras vara större. De har haft tre gånger så många utvecklare och en tre gånger så stor budget jmf med Witcher 3.

CDPR rapporteras ha spenderat 2,7 miljarder på spelet där man bl a har 7,5 timmar med helt egen musik (över 150 låtar) av flera världsartister. Man får nog rätt mycket bang for the buck då.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Cache kostar i kretsyta. Det kommer en punkt där kostnaden blir för hög helt enkelt och då kanske det är vettigare att gå vägen som stavas HBM eller när det är möjligt GDDR6X med bredare buss som Nvidia har gjort. Men det sker nog i nästa generation. Cachen är nog kvar för att stanna men GDDR6 på en 256bit buss är för smalt, även i denna generation som det ser ut.

Definitivt. 256 MB cache hade nog gjort att korten hade behövt kosta typ 8000 sek eller mer. Det lär ha varit en väldigt fin avvägning kring hur mycket cache som kunde få plats innan kretsen blev 3080-stor. Navi -22 ryktas ju få en mindre cache, kan bli rätt, kan bli som så att vi ser samma sak för N-22 i 1440p med det vi ser hända i 4k hos N-21. Hur som. RT verkar fortfarande inte helt klockrent. Får se om det är mjukvara som behöver optimeras eller om RDNA3 tar igen på den fronten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffmaister:

Då spelar man det igen, på ett annat vis.
Det finns ju minst tre olika backstorys att uppleva, vilket är minst 150 h.
Om spelet är riktigt bra så kommer det vara värt att utforska en hel del..

Man måste komma ihåg att vi bara har fått se några enklare miljöer i alla previews. Jag tror det kommer vara riktigt häftiga scener i andra kvarter och stadsdelar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Känns skönt att sitta på 1080p och veta att man får Ultra RT med mitt 6800 XT.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

Ja precis, och gameplay är kanske inte så spännade just därför att CDPR inte ville ge några spoilers. Därför får vi mest se ointressanta saker. Det blev ju tydligt när de visade Xbox gameplay där de skippade precis allt så fort det blev lite spännande.

Permalänk
Skrivet av RekiN:

Känns skönt att sitta på 1080p och veta att man får Ultra RT med mitt 6800 XT.

Errr, du har sett spec sheetet va?
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/89522?l=eyJyZXNvdXJj...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På 1080 kan han nog köra på Ultra settings?

Permalänk
Medlem

Ja. 3070 för 1440p RT Ultra. Borde nog gå på 1080p RT Ultra med 6800 XT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Ja. 3070 för 1440p RT Ultra. Borde nog gå på 1080p RT Ultra med 6800 XT.

Tyvärr verkar det som rt kommer vara låst till nvidia kort på release.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O GPU: 4090 FE CPU: 9800X3D Mobo: AORUS PRO B850I RAM: Kingston Fury 6000MHz CL30 2x32GB AIO: EK-AIO 240 PSU: ROG Loki 1000W SSD: MP700 PRO 2TB Tgb: GMMK Pro Mus: Pro X Superlight 2 Skärm: G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sloback:

Tyvärr verkar det som rt kommer vara låst till nvidia kort på release.

Wow, det var riktigt dåligt...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RekiN:

Nvidia collaboration. Inte så förvånad, de kommer ju inte släppa next gen (PS5 XBXOXSEX) patchen förrän 2021 heller. De har inte gett RDNA2 en titt än så länge. Så det kan vara. Kommer sitta lugnt i båten och vänta med köp till jag ser hur det presterar utan DLSS2x.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag undrar om alla kraven avser 60 fps. Att minimum specs på 1080p skulle ge 60+ fps har jag mycket svårt att tro. Känns som ett lite fult försök att få fler att köpa spelet och några blir säkert besvikna över upplevelsen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Har du läst recensionerna? Sen när har 6800-serien sämre RT-prestanda än ett 2060?

Var ju inte direkt vad jag sa heller.
En skulle ju dock vilja ana att de antagligen vill prestera kring ett 3070 i RT-prestanda dock. Och därför kanske lite optimering efter deras hårdvarulösning behövs?

Om det Ubisoft säger gäller över flera titlar så kommer ju en avsevärd omtestning behövas dock, vilket kanske leder till att AMDs kort visar sig vara värdelösa.

För att inte nämna att DLSS antagligen är inräknat med Nvidias kort, speciellt för 2060. Är nog inte en överdrift att påstå att 2060 kommer prestera bättre än 6800 i RT med DLSS påslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Så går det när man är sen till festen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så då kan alla konsollägare glömma raytracing helt då det inte finns någon med Nvidiakort i.

Next-gen patchen kommer nästa år till konsoler dock?
De kommer ju antagligen bara palla en form av raytracing, men det kommer ju? De har ju bara sagt att det inte finns stöd för AMDs hårdvara vid release. Vilket antagligen är AMDs fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffmaister:

Du lär vara en liten minoritet som hoppats på ett nytt "Destiny". Jag hade iaf blivit extremt besviken om jag haft massa mänskliga spelare runt mig som sabbade stämningen i spelet.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED