Cyberpunk 2077 får nya systemkrav – Nvidia "Ampere" krav för högupplöst ray tracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

De jämför alltså 2060 med 5700 XT och 3070 med 6800 XT?

Vet att det är Nvidia sponsrat spel men det vore ju katastrof om de förstör så mkt för AMD korten...

Kolla på AC Valahalla är en AMD titel där 5700xt presterar likvärdigt eller bättre än ett 2080 super. Personligen tror jag ingen förstör för någon, är väl naturligt att ett nära samarbete resulterar i ett bättre resultat.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Då cyberpunk tydligen inte stödjer RT vid launch för RDNA2 (computerbase, community lead) och Godfall tydligen inte stödjer RT för NVIDIA vid launch får det en att undra...

Och här trodde man att MSDXR var någon öppen standard? Hoppas att sånt här trams inte fortsätter i framtiden...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Kolla på AC Valahalla är en AMD titel där 5700xt presterar likvärdigt eller bättre än ett 2080 super. Personligen tror jag ingen förstör för någon, är väl naturligt att ett nära samarbete resulterar i ett bättre resultat.

Ja och man ska nog inte dra några slutsatser baserat på systemkrav.

Ex har de GTX1660 super, GTX1060 6GB och RX 590 i samma ruta under Recomended. De presterar inte direkt lika om man kikar på sweclockers prestandaindex för 1920x1080. https://www.sweclockers.com/test/29253-msi-radeon-rx-5600-xt-...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Tack för infon.
Det här tycker man ju att SWECL kunde tagit med i artikeln och inte gjort en Aftonbladet

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Vad ligger deras nivå på godtagbar fps då? 30?60?100? Känns som den ligger rätt lågt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Vad ligger deras nivå på godtagbar fps då? 30?60?100? Känns som den ligger rätt lågt

Förra systemkravslistan (då inte RT fanns med), specificerade minimumkraven som 30 fps och övriga gällandes 60fps.

Permalänk
Medlem

Jahopp, Då får man väl börja titta på ett 3xxx då, när ti'arna kommer

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Ultra utan RT? Helt klart.
Och det är nog en hel del som har fått sina 3080 vid det här laget.

Vad baserar du det på, det enda jag hör om dessa kort är att folk är köade till nästa år (även de som köpt på ~releasdagen)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cantila:

Nej det där stämmer inte, vilket t o m Nvidia gått ut och bekräftat. Den RT-variant som spelet är baserat på, är den variant som stöds av båda tillverkare. Annars hade ju inte de nya konsolerna kunnat använda RT vilket uppenbarligen är fallet i Xbox Series X gameplay trailern.

https://www.thefpsreview.com/2020/11/20/report-cyberpunk-2077...

Sök på AMD raytracing cyberpunk så svämmar det över med nyheter om att varken konsolen eller AMD-kort kommer stödja det till release utan det är senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Och för oss som både gillar The Witcher och Deus Ex då?

För oss som gillar båda är det ju ännu mer mums! Lite försiktigt positiv till actionbitarna då CDPR inte alltid legat i framkant där. Men jag hoppas på att det har fått till det så att alla spelstilar funkar.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Jahopp, Då får man väl börja titta på ett 3xxx då, när ti'arna kommer

Jag tror att ett 6800xt kommer prestera galant i vanlig rastrering. Det är bara RT där ampere är märkbart starkare (och i en del titlar i 4K). RT är inte moget än oavsett arkitektur och antal spel kan man i princip räkna på handens alla fingrar. Missförstå mig rätt. RT gjorde framförallt control helt fantastiskt men det var en orimlig prestanda hit för de som gillar high refresh. Skulle jag välja så tar jag hellre bra tradionell rastreringsprestanda över RT alla dagar.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

The Witcher 3 var enormt hårt optimerat för Nvidias grejer när det släpptes och jag tror det samma gäller nu med CP2077. Det är en Nvidia-sponsrad titel så det kommer nog ta ett antal månader innan AMD är ikapp med sina optimeringar för spelet.

Om man kollar på kraven för 1440p Ultra så är det RTX 2060 eller 5700XT. 5700XT är ett klart kraftfullare grafikkort. Detsamma gäller 2160p, där 6800XT är bra mycket snabbare än alternativen som listas från Nvidia.

Det här är inte sådär jättekonstigt. Nvidias rekomenderade kort har DLSS, vilket drar ner systemkraven betydligt.

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Dags att uppdatera signaturen! Det där R9 Nano rullar so far stabilt på hos mig 8-)

Tack för att du håller ordning på mig! 😃

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vad baserar du det på, det enda jag hör om dessa kort är att folk är köade till nästa år (även de som köpt på ~releasdagen)

Alla mina polare har fått sina nu, vissa beställde för typ två veckor sen.
Beror helt på vilket kort man köper, de enda korten som har extrema köer är de som lanserades för intropris.
Dessutom så är de flesta leveransdatum preliminära, mitt var satt på 5:e januari, men jag fick mitt kort i början av november. Tog väl 3 veckor eller lite mer.

Du kanske inte borde tro på allt du läser, skapligt ologiskt att det inte har skeppats kort på flera månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Och här trodde man att MSDXR var någon öppen standard? Hoppas att sånt här trams inte fortsätter i framtiden...

Tror det mest handlar om att de måste slipa på optimeringen för AMDs kort då de är mycket svagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Alla mina polare har fått sina nu, vissa beställde för typ två veckor sen.
Beror helt på vilket kort man köper, de enda korten som har extrema köer är de som lanserades för intropris.
Dessutom så är de flesta leveransdatum preliminära, mitt var satt på 5:e januari, men jag fick mitt kort i början av november. Tog väl 3 veckor eller lite mer.

Du kanske inte borde tro på allt du läser, skapligt ologiskt att det inte har skeppats kort på flera månader.

Precis! Det är bara folk som försöker få tag på ett 3080 för under 9000kr som fortfarande köar idag.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Tror det mest handlar om att de måste slipa på optimeringen för AMDs kort då de är mycket svagare.

Har du läst recensionerna? Sen när har 6800-serien sämre RT-prestanda än ett 2060?

Pinsama stavfcel..
Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vad baserar du det på, det enda jag hör om dessa kort är att folk är köade till nästa år (även de som köpt på ~releasdagen)

Det här låter ju som ett klassisk "hörs man inte så finns man inte".

Ponera att 75 procent skulle ha fått sina kort och gått vidare medans resterande 25 är de enda som syns på forumet när dom skriver att dom inte fått sina än. Då blir ju den generella uppfattningen att typ ingen har fått kort än trots att majoriteten har det. (procentandelarna är tagna helt ur luften som ett exempel.)

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det här är inte sådär jättekonstigt. Nvidias rekomenderade kort har DLSS, vilket drar ner systemkraven betydligt.

Tror inte DLSS är med i de icke-RT-relaterade kraven. Det diffar stort även längst ner. Nu har jag inte sett ett nyare test med GTX 780 (märk väl att det inte är Ti-modellen) men det bör vara rätt mycket klenare än RX 470 idag generellt sett.

Men oavsett, det blir kul att se recensioner och prestandatester på spelet när det kommer ut. Mycket spännande att se om mitt 1080Ti ger en bra upplevelse i 1440p!

Permalänk
Hjälpsam

Oj det var en rejäl punkspark på AMD ägare!
Skall se om jag kan annullera förköpet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja 6800 serien duger ”bara” till rastererings grafik helt rätt.
Dock kommer den ifall att hålla där länge till skillnad från 10gig varianten som kommer möta minneshunger döden inom något år.

Själv fick jag 6800xt beställningen annullerad av inet och mitt 3800 som
Jag beställde i september väntas komma i februari.
Så det kommer jag avbeställ till förmån för ti varianten om jag nu inte går bannanas o tar ett 3090.

Förutom den lilla detaljen att det knappt orkar med 4K med dagens titlar. Så de titlar som i framtiden kräver mer minne kommer 6800xt inte heller klara som det ser ut nu. Inte så att den har hutlöst med marginal. Då får man dra ner på inställningarna och vips krävs mindre minne.
Men nu spekulerar vi fritt båda två och fakta finns inte på bordet.

Personligen tycker jag båda produkterna är lite felbalanserade. 3080 borde haft mer minne och som man ser i testerna vid 4K-upplösning sackar 6800xt ihop lite när man börjar använda lite mer minne. Den borde haft bredare minnesbuss då spel som kräver mer än 10Gb VRAM antagligen kommer flaska pga för smal buss. Tiden får utvisa.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk

Intressant att se om ett RTX 2070 ens klarar av att ha RT enabled i någon form alls i 1440p..
Har visat sej vara bara 10-15% snabbare än 2060 i just RT så oklart vad man måste offra för att ha RT på med ett 2070, och om det ens är värt det i slutändan?

Förhoppningen är ju RT on med Low eller så, och att ändå kunna ha Ultra på övriga rasteriseringsinställningar..

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Skrivet av vaedehäfömupp:

Intressant att se om ett RTX 2070 ens klarar av att ha RT enabled i någon form alls i 1440p..
Har visat sej vara bara 10-15% snabbare än 2060 i just RT så oklart vad man måste offra för att ha RT på med ett 2070, och om det ens är värt det i slutändan?

Förhoppningen är ju RT on med Low eller så, och att ändå kunna ha Ultra på övriga rasteriseringsinställningar..

Verkar som att hård DLSS verkar vara ett krav för RT. Kan förklara en del. Med nuvarande gen får man nog tyvärr räkna med globalt ljussatt uppskalad pixelgröt. Hoppas det tar sig i slutet på 2021..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Tror att många som gillade witcher kommer att tycka detta är lite meh men för oss som älskar deus ex och liknande kommer det vara mums. För er som köpt 3000-serien för 4K och RT får hoppas på en bra implementation av DLSS om ni vill ha över 60 fps i ultra. För oss som mest njuter av spelet så räcker gott ett 2080ti och 30 fps.

Om man ser enbart till genre så då kommer ju de som gillar Deus Ex vara mer intresserad av detta än Witcher-spelare.

Skrivet av Marlowe:

fan, detta spelet alltså. Det har varit hypat så länge och jag förstår nästan inte varför.
När jag kollar på gameplay så har jag svårt att se vad som lockar så mycket. Men efter år av hypande så börjar jag känna ett visst sug.
Någon annan som känner samma? Jag har svårt att se vad som verkar bra med det.

Jo. Jag var totalt stoked när spelet utannonserades och första trailern eller vad det var släpptes. Sedan när de börjat visa gameplay blir jag totalt ointresserad egentligen.

Ser man till vad som visats för gameplay i CP2077 så verkar det vara ett AA- eller A-spel från förra generationen tycker jag. De trailers för gameplay som visats bara skriker railroad. Fighter-klassen erbjuder standard-gun-play som vi sett i en miljard spel tidigare. Hacker-klassen erbjuder skriptade gimmicks som tillsynes inte alls får en spelare att känna sig smart utan enbart att man sätter igång animationer CDPR lagt ut längs efter banan, som för övrigt också den verkar vara helt linjär.

Världen i sig samt grafiken verkar ju vara dödscool så jag har gärna fel men jag är ytterst skeptisk.

Jag önskar att jag hade en mängd dussin miljarder så skulle jag visa hur man gör ett grymt bra cyberpunk-genrespel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Om man ser enbart till genre så då kommer ju de som gillar Deus Ex vara mer intresserad av detta än Witcher-spelare.

Jo. Jag var totalt stoked när spelet utannonserades och första trailern eller vad det var släpptes. Sedan när de börjat visa gameplay blir jag totalt ointresserad egentligen.

Ser man till vad som visats för gameplay i CP2077 så verkar det vara ett AA- eller A-spel från förra generationen tycker jag. De trailers för gameplay som visats bara skriker railroad. Fighter-klassen erbjuder standard-gun-play som vi sett i en miljard spel tidigare. Hacker-klassen erbjuder skriptade gimmicks som tillsynes inte alls får en spelare att känna sig smart utan enbart att man sätter igång animationer CDPR lagt ut längs efter banan, som för övrigt också den verkar vara helt linjär.

Världen i sig samt grafiken verkar ju vara dödscool så jag har gärna fel men jag är ytterst skeptisk.

Jag önskar att jag hade en mängd dussin miljarder så skulle jag visa hur man gör ett grymt bra cyberpunk-genrespel.

Där har ett perspektiv utifrån dig själv. En spelmakare måste tänka på att alla ska kunna spela spelet. Inte bara sådana som är så smarta som dig.
Du kanske ska skippa spel och söka dig till andra utmaningar? Spel för mig är avkoppling efter en hård arbetsdag för dig kanske det är något annat.
Gjorde du ett spel utefter dina preferenser tror jag du skulle få en väldigt liten spelarbas.

Jag gillar både deus ex och the witcher. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Så jävla hypead över detta spel! Så länge man väntat, 3 gånger uppskjuten semester (Tack min arbetsledare som förstår mig och accepterade det!)

Älskar denna genre, så kommer försvinna helt från omvärlden när man kan spela detta.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hypermode:

Om man ser enbart till genre så då kommer ju de som gillar Deus Ex vara mer intresserad av detta än Witcher-spelare.

Jo. Jag var totalt stoked när spelet utannonserades och första trailern eller vad det var släpptes. Sedan när de börjat visa gameplay blir jag totalt ointresserad egentligen.

Ser man till vad som visats för gameplay i CP2077 så verkar det vara ett AA- eller A-spel från förra generationen tycker jag. De trailers för gameplay som visats bara skriker railroad. Fighter-klassen erbjuder standard-gun-play som vi sett i en miljard spel tidigare. Hacker-klassen erbjuder skriptade gimmicks som tillsynes inte alls får en spelare att känna sig smart utan enbart att man sätter igång animationer CDPR lagt ut längs efter banan, som för övrigt också den verkar vara helt linjär.

Världen i sig samt grafiken verkar ju vara dödscool så jag har gärna fel men jag är ytterst skeptisk.

Jag önskar att jag hade en mängd dussin miljarder så skulle jag visa hur man gör ett grymt bra cyberpunk-genrespel.

Håller helt med, i början såg det nästan ut som en revolutionerande release likt wow var, men allteftersom verkar det vara ett linjärt spel och ganska likt (the division) i spelstil, jag förstår faktiskt inte hypen heller och det är ju bara single player med, har man inga andra oförutsägbara element med mer än den man spelar så är det i min värld inte svårt att göra ett bra spel, njaaaa

Permalänk
Medlem

Ser fram emot spelet! 1440P och RT Ultra bör flyta på bra om man ska tro kraven.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt fult med kromatisk aberration. När ska spelutvecklare fatta att det är fult, och imiterar en optisk defekt som optiktillverkare försökt minimera/eliminera sen färgfilmen uppfanns? Det ser bara löjligt och suddigt ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Motion blur-filter settings always on.

beroende på hur smetig deras motion blur är kan det bli problem för vissa. Jag stänger nästan alltid av motion blur för jag får ont i ögonen av det. (bildligt talat.)