Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Oj... har du spelat Demons Souls eller Dirt 5 ännu på en riktigt bra TV?
Svårt att se att någon är besviken på det.

Gissar att du kollar på komprimerade Youtube videos och jämför och att du faktiskt inte har en PS5 själv?

Just komprimerade youtubes video är inte bra i detta sammanhanget, har läst om flera som både klagar på xbox series x och ps5 utifrån en youtube video ( i detta fallet dirt 5 ) när det är ganska uppenbart komprimeringen är boven i dramat.

Permalänk
Skrivet av ripperoo:

Jag kan inte låta bli att känna mig ganska besviken på grafiken hos ps5.
Jag har nu kollat på ett flertal filmer när man jämför grafiken mellan ps4 ps4 plus och ps5. Det som chockerar mig är att dem ser ju nästan identiska ut. Framför allt om man jämför ps4plus och ps5. Man säger att ray-tracing är revolutionerande men den funktionen gör ingen direkt skillnad.
Jag tänkte mig och hoppades på att spelen skulle se mer ut som Unreal engine 5 graphics demo. DET hade varit ett "generational leap"

Hur ser ni på det hela? Är ni också besvikna att grafiken är så dålig? Kan den komma att bli bättre med åren?

Mvh

Har du främst kollat Spiderman remastered på PS5 mot Spiderman på PS4 pro då som IGN gjorde? Är väl de videorna som finns som kan jämföra mot och det blir ju lite nackdel för PS5 att "visa upp" sig mot ett PS4 spel.

Vad jag läst är det Demon's Soul som är det skarpaste i grafikväg just nu (enligt recensenter bästa någonsin på alla plattformar) , så det är nog det spelet man ska titta på. Sen tycker jag det är svårt att jämföra på Youtube med deras hårda komprimering. Brukar se betydligt bättre ut på riktigt. Jag vet inte än, får se i december när jag får min.

Bluepoint verkar veta vad de gör, men tror inte det spelet har ray-tracing, så kanske inte heller det bästa exemplet. Sen verkar det vara haptisk feedback och 3D ljud som är de stora sakerna med PS5. Kommer det något PSVR2 om ett par år blir det nog en riktigt upplevelse.

Permalänk
Medlem

Slänger in ett litet tips. Inet har Dirt 5 till ps4 för 199:- och man får uppgradera gratis till PS5 versionen. Slog till direkt!

https://www.inet.se/produkt/6336301/dirt-5-ps4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Slänger in ett litet tips. Inet har Dirt 5 till ps4 för 199:- och man får uppgradera gratis till PS5 versionen. Slog till direkt!

Haha, och jag köpte mitt på release för 549:-. Helvete vad det droppat i pris fort.

Rätt kul spel, om inte annat för att det är sjukt snyggt och att haptic feedbacken i L2/R2 är helt magiskt.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Jävligt snålt av Sony att inte lägga nåt fokus på VRAM kylning

Permalänk
Medlem

Min konsol kraschade precis när jag spelade MM, den frös och sen dog konsolen efter nån minut...

Edit: någon annan som fått upp CE-108262-9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Oj... har du spelat Demons Souls eller Dirt 5 ännu på en riktigt bra TV?
Svårt att se att någon är besviken på det.

Gissar att du kollar på komprimerade Youtube videos och jämför och att du faktiskt inte har en PS5 själv?

Jag har inte fått mitt ps5 ännu och jag tittar på 4k filmer från Youtube på en riktigt bra tv. Det borde ändå representera verkligheten? Eller du menar att jag kan förvänta mig ännu bättre grafik när jag väl sitter och spelar ps5?

Men ta demons souls som exempel (vilket är det spel som jag köper själva konsolen för)
När jag för första gången slog på Gameplaytrailern så var min första tanke "fan detta är nog en fake video av något annat souls spel från ps4"
Visst det är snyggt men absolut inget revolutionerande med grafiken. Hade man satt på samma spel på ps4 tror jag inte man hade sett någon direkt skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Haha, och jag köpte mitt på release för 549:-. Helvete vad det droppat i pris fort.

Rätt kul spel, om inte annat för att det är sjukt snyggt och att haptic feedbacken i L2/R2 är helt magiskt.

Ja jag skulle köpa PS5 versionen och sökte på prisjakt. Såg då att ps4 versionen fanns på inet för det låga priset. Sökte om det var gratis att uppgradera till PS5. Och det var det ju, så perfekt

Härligt! Ska bli spännande att testa

Skrivet av Ts_1999:

Min konsol kraschade precis när jag spelade MM, den frös och sen dog konsolen efter nån minut...

Har läst många som skriver det. Så mitt får ligga inplastat ett tag tills de löst problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripperoo:

Jag har inte fått mitt ps5 ännu och jag tittar på 4k filmer från Youtube på en riktigt bra tv. Det borde ändå representera verkligheten? Eller du menar att jag kan förvänta mig ännu bättre grafik när jag väl sitter och spelar ps5?

Men ta demons souls som exempel (vilket är det spel som jag köper själva konsolen för)
När jag för första gången slog på Gameplaytrailern så var min första tanke "fan detta är nog en fake video av något annat souls spel från ps4"
Visst det är snyggt men absolut inget revolutionerande med grafiken. Hade man satt på samma spel på ps4 tror jag inte man hade sett någon direkt skillnad.

Det blir skillnad. Youtube komprimerar hårt även i 4k.

Demons Souls är verkligen sjukt snyggt, jämför man det med de bästa PS4 titlarna så är det ett väldigt stort hopp framåt.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Elgiganten skulle sälja steelseries arctis 7 för kampanjpriset 890kr, nu står det ?, får man göra så gå ut med ett lockerbjudande sen ta bort det innan det ens har blivit aktuellt?

Ingen som har en screenshot på 890kr priset kvar?

Visa signatur

Okunning och vill lära mig, Hjälp! ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Det blir skillnad. Youtube komprimerar hårt även i 4k.

Demons Souls är verkligen sjukt snyggt, jämför man det med de bästa PS4 titlarna så är det ett väldigt stort hopp framåt.

Okej så det är så allså.. spännande!. Jag får helt enkelt vänta på min konsol och se vad jag tycker. Hur som helst kommer det bli jävligt kul med ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Vatusan sa du det där för...! Hade inte ens Dirt på min inköpslista då jag inte var så intresserad av den och nu spontanköpte jag spelet..! Hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ts_1999:

Sony rekommenderar att man skickar in enheten, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Tråkigt men om det är hårdvarurelaterat så är det ingen vits att låta den vara inplastad och vänta på en patch

enligt denna reddit tråd så verkar det som lösningen är att skicka in boxen man får just det felet.
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jx6fo8/error_ce1082629/

EDIT: tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ts_1999:

Skrivet av Öltorp:

Nej det är mjukvara som ska fixas:

https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jx6fo8/error_ce1082629/

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Det kan hända att det är mjukvara som är felet men i vissa fall måste den iaf skickas in för att lösas

"After doing all the troubleshooting with no way to fix it she just asked if I wanted to send it back for replacement/repair. Box should be arriving Monday with a 10-15 day turnaround time."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

Det kan hända att det är mjukvara som är felet men i vissa fall måste den iaf skickas in för att lösas

"After doing all the troubleshooting with no way to fix it she just asked if I wanted to send it back for replacement/repair. Box should be arriving Monday with a 10-15 day turnaround time."

Jag skulle säga att det är "standardrutiner" så att man kan felsöka och åtgärda problemet med ny mjukvara eftersom problemet inte har varit känt sen tidigare

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Tack för tipset, det blev ett köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fock_it:

Elgiganten skulle sälja steelseries arctis 7 för kampanjpriset 890kr, nu står det ?, får man göra så gå ut med ett lockerbjudande sen ta bort det innan det ens har blivit aktuellt?

Ingen som har en screenshot på 890kr priset kvar?

Det priset aktiveras inte förrän fredag 27/11 enligt deras sida (avdelning Gaming -> Gaming-tillbehör) och gäller då Steelseries Arctis 7 2019 edition, d.v.s. inte Arctis 7P (som är PS5 kompatibel).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Det priset aktiveras inte förrän fredag 27/11 enligt deras sida (avdelning Gaming -> Gaming-tillbehör) och gäller då Steelseries Arctis 7 2019 edition, d.v.s. inte Arctis 7P (som är PS5 kompatibel).

Arctis 7 är också PS5-kompatibel.
https://steelseries.com/blog/playstation-5-ps5-compatible-hea...

Permalänk
Medlem

Ok, var ju bra, särskilt då jag själv köpte 2019 edition under förra årets BF för 790kr hos Elgiganten.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64

Permalänk

Vilken SSD nu då?

Konsolen på G och några spel likaså, för att inte tala om allt i PS+ Collection som jag ämnar spela, hur ska man tänka med extern SSD?

Är man dumsnål om man kör på en 500GB snarare än en 1TB? Ska man ha is i magen till kommande helg och se då vad för SSD som är bästa köpet? Köpa en klar extern eller en naken med separat chassi?

Redan blivit så dyrt med PS5 så vill ju helst inte spendera mycket mer, men är jag bara dum och snål om jag drar mig för att lägga strax över tusenlappen?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Du kan testa amazon.de, då de har BF rea idag på Samsungs Externa SSDer. Exempelvis 1TB för ca 1150:

https://www.amazon.de/deal/450f17b0/ref=gbph_img___450f17b0?s...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vart är bäst för att hålla utkik för bra priser på black week/friday på spel? Psdeals gäller ju bara Playstations egna butik.

Permalänk
Skrivet av matt76:

Du kan testa amazon.de, då de har BF rea idag på Samsungs Externa SSDer. Exempelvis 1TB för ca 1150:

https://www.amazon.de/deal/450f17b0/ref=gbph_img___450f17b0?s...

Grymt tips, tack!

Hade klippt den du nämner, om den röda färgen inte varit för mycket för mitt känsliga, dumma öga... x)

Håller utkik!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

Grymt tips, tack!

Hade klippt den du nämner, om den röda färgen inte varit för mycket för mitt känsliga, dumma öga... x)

Håller utkik!

Den svarta finns hos svenska Amazon för nästan samma pris.
Samsung MU-PA1T0B/EU Portable SSD T5 1 TB USB 3.1 extern SSD svart https://www.amazon.se/dp/B074M774TW/ref=cm_sw_r_cp_api_fabc_J...

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Samsung MU-PA1T0B/EU Portable SSD T5 1 TB USB 3.1 extern SSD svart https://www.amazon.se/dp/B074M774TW/ref=cm_sw_r_cp_api_fabc_J...

Sved verkligen till att hosta upp ytterligare 1200kr för denna PS5:a, efter 3 extra DualSense och 5 köpta spel (räkna själva...) men det känns väldigt rimligt då jag missade hela förra generationen och kommer vilja spela massor med PS4-titlar

Stort tack för tipset, missade att kolla olika färger på svenska Amazon så gick mig helt förbi att det gick att köpa så pass "billigt". Svart var föredragna färgen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Skrivet av Leffe_Sweden:

Sved verkligen till att hosta upp ytterligare 1200kr för denna PS5:a, efter 3 extra DualSense och 5 köpta spel (räkna själva...) men det känns väldigt rimligt då jag missade hela förra generationen och kommer vilja spela massor med PS4-titlar

Stort tack för tipset, missade att kolla olika färger på svenska Amazon så gick mig helt förbi att det gick att köpa så pass "billigt". Svart var föredragna färgen!

Den röda var Samsung T7 vilket är snabbare än T5.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

extern SSD?

Någon får rätta mig om jag har fel men PS5 spel ska väl endast gå att spela från den interna SSD-expansionsplatsen? Och den fungerar väl inte än och Sony ska så småningom meddela vilka SSDer som är kompatibla?

Ovanstående med reservation för att du vet det och hade tänkt placera PS4-spel på en extern SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Den röda var Samsung T7 vilket är snabbare än T5.

Aha, whoops. Aja jag beställde också T5an iaf. Säkert nog snabb för PS4 BC och lite till.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM