Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag behöver råd.
Nu var jag väldigt säker på att börsen skulle falla pga USA val och corona pandemin. Därför sålde jag hela innehavet för ett par veckor sedan.
Nu så får vi istället bra nyheter och en lovande vaccin på gång. Det är börsfest. Många utav mina tidigare aktier har stigit med mer än 10% bara på 2 veckor. Detta är sanslöst bra.

Men vad gör jag nu? Är det verkligen läge att gå in i börsen just nu? Med hela kapitalet?
Alltså. Hade jag inte sålt innehavet hade det varit okej med att fortsätta månadsköpa och därmed ha en jämn köpeskurs. Men nu är jag 100% likvid. Inträdespunkten är väldigt viktig. Hur ska man tänka?

Detta är anledningen till att man alltid ska ha en plan innan man säljer.

Bästa du kan göra är att äta din förlust och gå in med hela kapitalet igen, och sedan låta bli att försöka förutspå marknaden. Annars är risken att marknaden fortsätter uppåt och du aldrig går in igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag behöver råd.
Nu var jag väldigt säker på att börsen skulle falla pga USA val och corona pandemin. Därför sålde jag hela innehavet för ett par veckor sedan.
Nu så får vi istället bra nyheter och en lovande vaccin på gång. Det är börsfest. Många utav mina tidigare aktier har stigit med mer än 10% bara på 2 veckor. Detta är sanslöst bra.

Men vad gör jag nu? Är det verkligen läge att gå in i börsen just nu? Med hela kapitalet?
Alltså. Hade jag inte sålt innehavet hade det varit okej med att fortsätta månadsköpa och därmed ha en jämn köpeskurs. Men nu är jag 100% likvid. Inträdespunkten är väldigt viktig. Hur ska man tänka?

Vad du gör nu är att du lär dig att ingen annan kan timea marknaden således kan inte du heller. Du lär dig även att månadssparande är rätt väg att gå och att du kommer få bättre avkastning desto mindre du fingrar på det.
Hur du gör nu är att du börjar månadsspara med förhöjda summor framtills all likvid är tillbaka på marknaden. Hur mycket? Tja det kan bara du veta, du som sitter på all info.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag behöver råd.
Nu var jag väldigt säker på att börsen skulle falla pga USA val och corona pandemin. Därför sålde jag hela innehavet för ett par veckor sedan.
Nu så får vi istället bra nyheter och en lovande vaccin på gång. Det är börsfest. Många utav mina tidigare aktier har stigit med mer än 10% bara på 2 veckor. Detta är sanslöst bra.

Men vad gör jag nu? Är det verkligen läge att gå in i börsen just nu? Med hela kapitalet?
Alltså. Hade jag inte sålt innehavet hade det varit okej med att fortsätta månadsköpa och därmed ha en jämn köpeskurs. Men nu är jag 100% likvid. Inträdespunkten är väldigt viktig. Hur ska man tänka?

Börsen kommer nog att fortsätta svänga en längre stund, så denna uppgång blir nog inte långvarig.

Om du inte ska ha pangarna inom de närmsta åren så skulle jag gå in igen och sen ha is i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag behöver råd.
Nu var jag väldigt säker på att börsen skulle falla pga USA val och corona pandemin. Därför sålde jag hela innehavet för ett par veckor sedan.
Nu så får vi istället bra nyheter och en lovande vaccin på gång. Det är börsfest. Många utav mina tidigare aktier har stigit med mer än 10% bara på 2 veckor. Detta är sanslöst bra.

Men vad gör jag nu? Är det verkligen läge att gå in i börsen just nu? Med hela kapitalet?
Alltså. Hade jag inte sålt innehavet hade det varit okej med att fortsätta månadsköpa och därmed ha en jämn köpeskurs. Men nu är jag 100% likvid. Inträdespunkten är väldigt viktig. Hur ska man tänka?

Håll i hatten. Försöka timea börsen är något man bara kan göra i efterhand när det är försent

Jag hade köpt tillbaka och ”månadssparat” på börsen

Permalänk
Medlem

Statistik säger att det är bäst att gå in med hela kapitalet direkt.
Jag gillar den här genomgången, som beskriver på ett tydligt sätt.
https://ofdollarsanddata.com/dollar-cost-averaging-vs-lump-su...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag behöver råd.
Nu var jag väldigt säker på att börsen skulle falla pga USA val och corona pandemin. Därför sålde jag hela innehavet för ett par veckor sedan.
Nu så får vi istället bra nyheter och en lovande vaccin på gång. Det är börsfest. Många utav mina tidigare aktier har stigit med mer än 10% bara på 2 veckor. Detta är sanslöst bra.

Men vad gör jag nu? Är det verkligen läge att gå in i börsen just nu? Med hela kapitalet?
Alltså. Hade jag inte sålt innehavet hade det varit okej med att fortsätta månadsköpa och därmed ha en jämn köpeskurs. Men nu är jag 100% likvid. Inträdespunkten är väldigt viktig. Hur ska man tänka?

Nästan som att folk sagt till dig att sitta lugnt i båten hela tiden sen i våras och folk sa det nu också när du började prata om en krasch så jag vet inte varför du skulle lyssna på några förslag du får nu heller. Du skrev för några dagar sen att du sålt av allt USA och ångrar att du missade uppgång och nu har du sålt av allt overall och sitter och missar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hur ska man tänka?

Det viktigaste i detta läget är att köpa billigt och sälja dyrt. Problemet är att det för de flesta av oss är väldigt svårt att veta när just detta inträffar vilket leder till att man sällan bör handla i panik, vare sig när det gäller köp eller sälj.

Hade jag suttit helt likvid i nuläget (för egen del är jag 80% likvid då jag nog kommer att använda en del av pengarna inom 5 år) så hade jag inte gått in med allt just nu. Jag hade delat upp det i några insättningar och spridit ut dessa över en period på kanske 6-12 månader. Detta enbart för att jag tycker att det är jobbigare mentalt att värdet går ner än att jag missar en uppgång. Jag tycker att börsen känns högt värderad nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag behöver råd.
Nu var jag väldigt säker på att börsen skulle falla pga USA val och corona pandemin. Därför sålde jag hela innehavet för ett par veckor sedan.
Nu så får vi istället bra nyheter och en lovande vaccin på gång. Det är börsfest. Många utav mina tidigare aktier har stigit med mer än 10% bara på 2 veckor. Detta är sanslöst bra.

Men vad gör jag nu? Är det verkligen läge att gå in i börsen just nu? Med hela kapitalet?
Alltså. Hade jag inte sålt innehavet hade det varit okej med att fortsätta månadsköpa och därmed ha en jämn köpeskurs. Men nu är jag 100% likvid. Inträdespunkten är väldigt viktig. Hur ska man tänka?

Det är det här som är så svårt - att försöka tajma marknaden.
Jag är långsiktig i alla mina besparingar och köper sporadiskt när jag har pengar över, varje månad. Om du är långsiktig i ditt sparande kan du gå in med allting. Annars köper du in dig för mindre summa varje månad skulle jag säga.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag behöver råd.
Nu var jag väldigt säker på att börsen skulle falla pga USA val och corona pandemin. Därför sålde jag hela innehavet för ett par veckor sedan.
Nu så får vi istället bra nyheter och en lovande vaccin på gång. Det är börsfest. Många utav mina tidigare aktier har stigit med mer än 10% bara på 2 veckor. Detta är sanslöst bra.

Men vad gör jag nu? Är det verkligen läge att gå in i börsen just nu? Med hela kapitalet?
Alltså. Hade jag inte sålt innehavet hade det varit okej med att fortsätta månadsköpa och därmed ha en jämn köpeskurs. Men nu är jag 100% likvid. Inträdespunkten är väldigt viktig. Hur ska man tänka?

Jag hade gått in med 1/3 och sen köpt in mig under 6mån. Då jag tror det kan svänga en del framåt.
Sen handlar det ju om vad du tänkt köpa.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Men vad gör jag nu? Är det verkligen läge att gå in i börsen just nu? Med hela kapitalet?
Alltså. Hade jag inte sålt innehavet hade det varit okej med att fortsätta månadsköpa och därmed ha en jämn köpeskurs. Men nu är jag 100% likvid. Inträdespunkten är väldigt viktig. Hur ska man tänka?

Instämmer med de som säger sprid ut det, sannolikt sämre men mycket bättre för sinnesron.
Fick en större säck pengar ett år sen och med facit skulle jag såklart petat in allt på en gång då, men hade varit väldigt nervöst och än värre i mars.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag behöver råd.
Nu var jag väldigt säker på att börsen skulle falla pga USA val och corona pandemin. Därför sålde jag hela innehavet för ett par veckor sedan.
Nu så får vi istället bra nyheter och en lovande vaccin på gång. Det är börsfest. Många utav mina tidigare aktier har stigit med mer än 10% bara på 2 veckor. Detta är sanslöst bra.

Men vad gör jag nu? Är det verkligen läge att gå in i börsen just nu? Med hela kapitalet?
Alltså. Hade jag inte sålt innehavet hade det varit okej med att fortsätta månadsköpa och därmed ha en jämn köpeskurs. Men nu är jag 100% likvid. Inträdespunkten är väldigt viktig. Hur ska man tänka?

Tror detta är ganska precis anledningen till att så många förespråkar att man inte ska försöka tima saker, även om ens insikt är rätt för att man går ut när man gör, blir det ett helvete att hitta när man kan gå tillbaka in igen då man ofta (eller alltid) hamnar i en liknande situation

Har aldrig gjort det, men skulle tro att jag hade försökt sprida risken för att gå in igen lite rent tidsmässigt genom att investera t.ex. 10% i veckan eller liknande. Brexit+USA-valet+corona innebär ju en hel del risk i nuläget, så marknaden lär bli mer volatil de kommande månaderna. Inte nödvändigtvis ett problem för oss som redan är inne (det kan ju svänga både upp och ned beroende på vad som händer relativt förväntningarna), men kan vara skönt med en kudde när man ska skjuta in eller plocka in stora belopp i nuläget.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Instämmer med de som säger sprid ut det, sannolikt sämre men mycket bättre för sinnesron.
Fick en större säck pengar ett år sen och med facit skulle jag såklart petat in allt på en gång då, men hade varit väldigt nervöst och än värre i mars.

Det där har lite att göra med hur lång sparhorisont man har också. Ska du inte använda pengarna på (säg) 5 år så spelar det verkligen ingen roll att hela ditt kapital dippar lite i början (när du sätter in allt).

Tror många är inne på sitt fond/aktite-konto lite för ofta och ska "bara kolla till det lite". Vilket ofta leder till att man blir orolig och inte kan sova och så börjar man pilla på saker som mått bättre av att bara vara tills den dagen pengarna skall tas ut användas.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Placerar idag all "extra" inkomst i en Kina fond, sen lite småpengar på aktier i företag jag tror på men det är snarare för eget nöje än vinst.

Hur många i den här tråden har lånat pengar för att placera i fonder/aktier? Hur mycket lånade ni, till vilken ränta och hur gick det? Går själv i dessa tankar och är nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Placerar idag all "extra" inkomst i en Kina fond, sen lite småpengar på aktier i företag jag tror på men det är snarare för eget nöje än vinst.

Hur många i den här tråden har lånat pengar för att placera i fonder/aktier? Hur mycket lånade ni, till vilken ränta och hur gick det? Går själv i dessa tankar och är nyfiken.

Jag är lite belånad ca 70k tror jag, räntan är 0,886% enligt hemsidan.
Går nog bra, har ingen koll det var egentligen inget planerat utan tänkte bara inte på hur mycket likvider jag hade. Så handlade för lite mer än vad jag hade likvider.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Placerar idag all "extra" inkomst i en Kina fond, sen lite småpengar på aktier i företag jag tror på men det är snarare för eget nöje än vinst.

Hur många i den här tråden har lånat pengar för att placera i fonder/aktier? Hur mycket lånade ni, till vilken ränta och hur gick det? Går själv i dessa tankar och är nyfiken.

Jag investerar 120% av insatt kapital. Lånar de överskridande 20% via marginallån i ett antal olika valutor. Betalar för närvarande 1.5% i ränta hos Interactive Brokers. Känns som ett relativt "riskfritt" sätt att öka sin avkastning lite grann om man har en lång investeringshorisont.

Räntan och andra villkor på marginallån kan ju dock ändras när som helst så det gäller att ha lite marginaler och förstå vad man ger sig in i.

Annars så är väl den klassiska hävstången att investera i en bostad, amortera så lite som möjligt, och investera skillnaden på börsen istället.

Skulle aldrig låna för att investera i enskilda bolag dock. Känns väldigt riskabelt.

Permalänk
Medlem

Tänker jag rätt?
Jag har precis köpt pfizer på svenska börsen där ISIN är US och därför placerat den i en kapitalförsäkring. Tänkte köpa lite astrazeneca, men den är i Storbritannien, hur är det med källskatten där. Magkänslan säger att den också borde placeras i kapitalförsäkring med tanke på skatten på utdelning?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

crypto går som tåget nu.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Jag har tjänat väldigt bra på kyptovalutor och jag är helt övertygad om att detta bara är början!
Vem som helst kan bli miljonär i framtiden på en mindre investering imo.

Kommer aldrig att slänga in mina pengar i några sketna indexfonder och hoppas på att jag tjänat lite om 40år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tänker jag rätt?
Jag har precis köpt pfizer på svenska börsen där ISIN är US och därför placerat den i en kapitalförsäkring. Tänkte köpa lite astrazeneca, men den är i Storbritannien, hur är det med källskatten där. Magkänslan säger att den också borde placeras i kapitalförsäkring med tanke på skatten på utdelning?

Nu vet jag inte om AstraZeneca är en bra investering, marknaden har ju redan tagit höjd för de framtida potentiella intäkterna från coronavaccinet men vad jag vet är att aktien inte har någon källskatt.
https://hernhag.se/ingen-kallskatt-pa-utdelningar-fran-astra/
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5431/astrazeneca

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

..köp mark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Jag har tjänat väldigt bra på kyptovalutor och jag är helt övertygad om att detta bara är början!
Vem som helst kan bli miljonär i framtiden på en mindre investering imo.

Kommer aldrig att slänga in mina pengar i några sketna indexfonder och hoppas på att jag tjänat lite om 40år.

Eller så står du där om 40 år utblottad i verkliga pengar men med miljoner kryptopengar.
Du kan vinna på triss oxå men de flesta förlorar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RCA56:

Jag har tjänat väldigt bra på kyptovalutor och jag är helt övertygad om att detta bara är början!
Vem som helst kan bli miljonär i framtiden på en mindre investering imo.

Kommer aldrig att slänga in mina pengar i några sketna indexfonder och hoppas på att jag tjänat lite om 40år.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Eller så står du där om 40 år utblottad i verkliga pengar men med miljoner kryptopengar.
Du kan vinna på triss oxå men de flesta förlorar.

Kryptovalutor är riktiga pengar.
Och det är framtidens pengar.

Säg mig en aktie du har som har ökat i värde som Bitcoin.
1 BTC har gått från 3500kr till 150 000kr dom senaste fem åren.

Jag har redan cashat ut flera gånger av mina investeringar fast jag vet att jag förlorar på det i framtiden, men det har jag råd med.

§1 /mod
Permalänk
Medlem

Personer som investerar i crypto är oftast det har jag märkt. Då det inte finns något underliggande som en aktie har så blir det i mina ögon ren spekulation som också visar sig i hur volatil krypto.

Bitcoin är inte ens på sin ATH igen och den var runt jul 2017.
Ethereum är inte ens värt hälften av sin peak som var runt samma period och det enda man fortfarande kan använda bitcoin till är att köpa knark på nätet då alla tjänster där man kan "köpa" med bitcoin hos seriösa företag bara är en tredjepart som köper dina bitcoin och betalar företaget i valfri valuta.

AMD var 2015 värda 2,5 dollar ungefär och ligger runt 85 idag för en ökning på 3545% till dagsdatum, inte lika bra som bitcoin å andra sidan har den inte crashat från 18600 till drygt 3500 för en -81% utveckling eller från 12000 till 5500 några månader senare för att nu igen klättra och troligtvis ha ett spektakulärt fall igen.

Bitcoin är inte ens en bättre investering iår än många aktier än fast det varit ett så volatilt år där krypto bör ha gynnats av att fiatpengar pumpats ut från centralbanker och regeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Nu vet jag inte om AstraZeneca är en bra investering, marknaden har ju redan tagit höjd för de framtida potentiella intäkterna från coronavaccinet men vad jag vet är att aktien inte har någon källskatt.
https://hernhag.se/ingen-kallskatt-pa-utdelningar-fran-astra/
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5431/astrazeneca

Hernhag skriver och syftar på ett avtal från 2015, är det kvar med tanke på brexitröstningen 2016?
Men avanza borde i alla fall vara up to date.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Bitcoin är inte ens på sin ATH igen och den var runt jul 2017.
Ethereum är inte ens värt hälften av sin peak som var runt samma period och det enda man fortfarande kan använda bitcoin till är att köpa knark på nätet då alla tjänster där man kan "köpa" med bitcoin hos seriösa företag bara är en tredjepart som köper dina bitcoin och betalar företaget i valfri valuta.

Vad kan du göra med din aktie? För de allra flesta så är crypto 100% spekulation/investering, precis som med aktier. För mig så är en hundring i bitcoin mycket mindre riskfyllt än att köpa en aktie som AMD/Tesla t.ex om jag ser på en längre period. Men visst har du inte magen för volatiliteten så är det inget för dig, den stör mig inte dock.

Skrivet av Gainsgoblin:

Bitcoin är inte ens en bättre investering iår än många aktier än fast det varit ett så volatilt år där krypto bör ha gynnats av att fiatpengar pumpats ut från centralbanker och regeringar.

Du kommer alltid kunna cherrypicka något och säga att det har bättre utveckling, jag kan plocka upp ett random DeFI-projekt och visa hur många 10000-tals % det gått upp under 2020 för att kontra det där, men det är för mig totalt irrelevant. Det intressanta för mig blir om crypto i stort kommer ha bättre utveckling än S&P 500 de närmaste 10 åren(likaså i år), och det tror jag starkt på personligen.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

AMD var 2015 värda 2,5 dollar ungefär och ligger runt 85 idag för en ökning på 3545% till dagsdatum, inte lika bra som bitcoin å andra sidan har den inte crashat från 18600 till drygt 3500 för en -81% utveckling eller från 12000 till 5500 några månader senare för att nu igen klättra och troligtvis ha ett spektakulärt fall igen.

Hade ett GAV på 2,17 USD på mina AMD-aktier. Tyvärr så sålde jag dom för tidigt. Gick upp för mycket och för snabbt ansåg jag, och trodde de skulle dippa ner igen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av RCA56:

Kryptovalutor är riktiga pengar.
Och det är framtidens pengar.

Säg mig en aktie du har som har ökat i värde som Bitcoin.
1 BTC har gått från 3500kr till 150 000kr dom senaste fem åren.

Jag har redan cashat ut flera gånger av mina investeringar fast jag vet att jag förlorar på det i framtiden, men det har jag råd med.

Jag har aldrig sätt en riktigt framgångsrik investerare låta så bergsäker på någonting. Det är första varningsklockan. Såhär har det låtit från alla som ansåg att bara deras grupp hade "fattat det" i alla tider. Det var likadant innan Dotcom-bubblan tidigt 2000, Subprime/CDO krashen 2007-2008 och Oljeprisraset 2008-2009, Skulle inte förvåna mig om det lät likadant innan Tullipan-kraschen i Holland på 1630-talet.

§1 /mod
Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är precis när de de här tongångarna börjar höras som det historiskt sätt varit läge att dra öronen åt sig

Döm någon för deras agerande, inte för vad dom säger brukar det ju heta. Vågar du gå in och lägga en short på bitcoin med 10x hävstång? BTC var precis uppe och nosade över 19000 $ så ligger runt ATH nivåer nu, så läge att lägga ett bet mot för de som tror att BTC är en bubbla.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Vad kan du göra med din aktie? För de allra flesta så är crypto 100% spekulation/investering, precis som med aktier. För mig så är en hundring i bitcoin mycket mindre riskfyllt än att köpa en aktie som AMD/Tesla t.ex om jag ser på en längre period. Men visst har du inte magen för volatiliteten så är det inget för dig, den stör mig inte dock.

Du kommer alltid kunna cherrypicka något och säga att det har bättre utveckling, jag kan plocka upp ett random DeFI-projekt och visa hur många 10000-tals % det gått upp under 2020 för att kontra det där, men det är för mig totalt irrelevant. Det intressanta för mig blir om crypto i stort kommer ha bättre utveckling än S&P 500 de närmaste 10 åren(likaså i år), och det tror jag starkt på personligen.

Om du sätter @Blomkungens svar i kontextet till vad hen svarade på så ser du att det inte var för att cherrypicka aktier som visar att "man bara behöver välja rätt", utan snarare bara för att visa att motsvarande gigantiska ökningar inte bara sker för bitcoin.

Säger inte emot med spekulation på amd/tesla dock, och det är inga aktier som jag skulle köpa i dagsläget. Även då om jag tror Tesla kommer gå starkt i framtiden är den redan extremt övervärderad, och vinsten från deras framtida expansion en bra tid framåt är redan inhämtad på aktiemarknaden. AMD lär väl också gå bra, men i deras fall fattar jag inte den enorma ökningen. Känns mest som de gått från kraftigt undervärderad till kraftigt övervärderad, byggt på en underliggande starkare position som dock inte lär kunna bli så mycket bättre som marknaden verkar vänta sig.

Tror för övrigt inte på nuvarande krypto heller för den delen, men får tiden utvisa vem som får rätt, lycka till

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz