Permalänk
Medlem

Folket som kan TV och sånt! Jag har lite beskymmer och har försökt googla med får inte ihop det

Jag har kopplat in mitt PS5 med kabeln som följer med till min LG C8 tv. Inte kopplat via soundbaren utan rakt in (har kollat och alla HDMI-portar ska vara identiska utom port 2 som är ARC där jag har ljudsystemet inkopplat)

Kollar jag på bildinställningarna så har jag "endast" 4K YUV422, men går jag ner till 1080 så får jag RBG. Enligt google ska TVn fungera med RGB. Har kört alla inställningar i TVn efter några guider utan att det blir bättre.

Är detta något mjukvarumässigt som kommer med en framtida PS uppdatering? Är det något jag kan fixa eller har gjort fel? Försökt fiffla runt med de flesta inställningar jag kan tänka mig påverkar på playstationet men kanske ligger dolt någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthBadass:

Folket som kan TV och sånt! Jag har lite beskymmer och har försökt googla med får inte ihop det

Jag har kopplat in mitt PS5 med kabeln som följer med till min LG C8 tv. Inte kopplat via soundbaren utan rakt in (har kollat och alla HDMI-portar ska vara identiska utom port 2 som är ARC där jag har ljudsystemet inkopplat)

Kollar jag på bildinställningarna så har jag "endast" 4K YUV422, men går jag ner till 1080 så får jag RBG. Enligt google ska TVn fungera med RGB. Har kört alla inställningar i TVn efter några guider utan att det blir bättre.

Är detta något mjukvarumässigt som kommer med en framtida PS uppdatering? Är det något jag kan fixa eller har gjort fel? Försökt fiffla runt med de flesta inställningar jag kan tänka mig påverkar på playstationet men kanske ligger dolt någonstans?

Kolla HDTV test senaste video, din förklaring/lösning kan finnas där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthBadass:

Folket som kan TV och sånt! Jag har lite beskymmer och har försökt googla med får inte ihop det

Jag har kopplat in mitt PS5 med kabeln som följer med till min LG C8 tv. Inte kopplat via soundbaren utan rakt in (har kollat och alla HDMI-portar ska vara identiska utom port 2 som är ARC där jag har ljudsystemet inkopplat)

Kollar jag på bildinställningarna så har jag "endast" 4K YUV422, men går jag ner till 1080 så får jag RBG. Enligt google ska TVn fungera med RGB. Har kört alla inställningar i TVn efter några guider utan att det blir bättre.

Är detta något mjukvarumässigt som kommer med en framtida PS uppdatering? Är det något jag kan fixa eller har gjort fel? Försökt fiffla runt med de flesta inställningar jag kan tänka mig påverkar på playstationet men kanske ligger dolt någonstans?

YUV420 eller YUV422 används i HDR pga limit i hdmi 2.0 som din tv har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Kolla HDTV test senaste video, din förklaring/lösning kan finnas där!

Tack, kikade igenom videon men CX har visst fler inställningar än min haha

Skrivet av Öltorp:

YUV420 eller YUV422 används i HDR pga limit i hdmi 2.0 som din tv har.

Så RGB stöds inte på C8? hm..! Synd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felle885:

Vart står det att det är beräknad till den 4e december? Är detta enbart digital edition? Ska nog hålla utkik första veckan i december på deras sida

I mitt bekräftelsemail från EG i torsdags 12.16 så står det "Kommer in i lager 2020-12-04".
De som har fått samma information och begärt ut digitalt kvitto har fått leveransdatum till den 7'e, som är måndagen efter.

I dagsläget är nog alla dessa redan förbokade, men känns ändå som att det är störtst chans att några dyker upp på deras sida i samband med denna leveransen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

I mitt bekräftelsemail från EG i torsdags 12.16 så står det "Kommer in i lager 2020-12-04".
De som har fått samma information och begärt ut digitalt kvitto har fått leveransdatum till den 7'e, som är måndagen efter.

I dagsläget är nog alla dessa redan förbokade, men känns ändå som att det är störtst chans att några dyker upp på deras sida i samband med denna leveransen.

Finns det någon poäng med att begära ett digitalt kvitto? Jag menar, de borde ju leverera ändå och inte så att de som fått ett kvitto får förtur, eller?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Finns det någon poäng med att begära ett digitalt kvitto? Jag menar, de borde ju leverera ändå och inte så att de som fått ett kvitto får förtur, eller?

Det är väl mest om man vill få datumet bekräftat.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Efter en massa timmar med maskinen sedan i torsdags har jag nu fått mina tre första krascher, högst mjukvarurelaterade vad det verkar.

Demons Souls - Krashade när jag kom tillbaka till Nexus efter 2h spelande, skickade felrapport och kunde sedan spela 2-3h till utan problem. Verkar visst vara en del som krashar då och då när de åker tillbaka till Nexus. Spelet sparar ju varannat steg man tar så ingen fara där.

Sackboy - Ljudet försvann när jag och tjejen satt och provade olika kostymer. Efter detta så sparade jag och stängde av spelet. Avstängningen av spelet hängde sig då och bara stod och snurrade. Väntade 5 minuter sedan höll jag inne strömknappen i 10 sekunder på framsidan av PS5an, den startade om, reparerade lagringsutrymmet och sedan rullade allt igen. Försökte återskapa ljudbuggen men lyckades inte, kunde också stänga av spelet normalt sedan 10 gånger i rad när jag provade.

Dirt 5 - Krashade efter ett event, ett av de jobbigaste eventen också och självklart sparades inte framstegen. Googlade och även det verkar vara vanligt - till den grad att folk gett upp spelet och väntar på uppdateringar.

Det är faktiskt mycket mindre buggar för mig än vad jag hade när jag hämtade ut mitt PS4 på release 2013. Då krashade den titt som tätt och låste sig, vet att jag fick dra ut strömsladden i tid och otid tills Sony hade släppt några firmwares.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Finns det någon poäng med att begära ett digitalt kvitto? Jag menar, de borde ju leverera ändå och inte så att de som fått ett kvitto får förtur, eller?

Man kan ju tycka det, men jag kommer nog ändå begära ut det så man har något att peka på om det blir dispyt

Permalänk

Tja!

Jag har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa med. Jag får mitt PS5 nu i December och undrar ifall man ska köpa med en 4K@60Hz skärm eller om man borde köra på 1440p@144Hz för att kunna välja ifall man vill köra på nedskalat 4K eller 1080p@120fps. Jag tror att de flesta av er kör på TV men jag har inte möjlighet att införskaffa en sådan i dagsläget, därför kör jag på skärm som även kommer fungera som sekundär skärm till min dator och för filmtittande. Har ni några tips?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI RTX 3060TI 8GB | 16GB 3200MHz

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Provocerande och illa beteendet är inte välkommet oavsett vart det riktas!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Xbox Series X är ju knäpptyst gentemot PS5!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Finns det någon poäng med att begära ett digitalt kvitto? Jag menar, de borde ju leverera ändå och inte så att de som fått ett kvitto får förtur, eller?

Jag begärde kvitto för jag fick ingen orderbekräftelse på mailen. Men köpet var registrerat och förväntas få en PS5a den 7e.
Köpte min 14:00~ på releasen.

Med kvittot får man också funktion att följa ordern

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Xbox Series X är ju knäpptyst gentemot PS5!

Det är rätt imponerande då min PS5 är knäpptyst. Hur kan något vara mer knäpptyst än knäpptyst? Eller du bara trollar lite?

Permalänk
Skrivet av Dex:

Det är rätt imponerande då min PS5 är knäpptyst. Hur kan något vara mer knäpptyst än knäpptyst? Eller du bara trollar lite?

Har du kanske digital edition? Jag har hört uppgifter om att diskversionen ska låta relativt högt vid installation via skiva och då och då när man spelar via skiva.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI RTX 3060TI 8GB | 16GB 3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EstoTalangen:

Har du kanske digital edition? Jag har hört uppgifter om att diskversionen ska låta relativt högt vid installation via skiva och då och då när man spelar via skiva.

Kör discversionen och när du sätter i skivan så låter läsaren lite grann ett tag, men har inte hört den alls när jag spelar. Testat RDR2 och Spiderman och hörde inget ljud från konsolen. Kanske om man hade satt örat mot den hade man hört något, men vet inte varför man skulle göra det

Permalänk
Medlem

Hej,

Till dig/er kunniga i området. Fick hem min Ps5
Igår och även min nya tv LG GX.

Vad för inställningar bör man se till att ändra?
Bör man ändra något på tv:n?
Något på ps5?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av EstoTalangen:

Tja!

Jag har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa med. Jag får mitt PS5 nu i December och undrar ifall man ska köpa med en 4K@60Hz skärm eller om man borde köra på 1440p@144Hz för att kunna välja ifall man vill köra på nedskalat 4K eller 1080p@120fps. Jag tror att de flesta av er kör på TV men jag har inte möjlighet att införskaffa en sådan i dagsläget, därför kör jag på skärm som även kommer fungera som sekundär skärm till min dator och för filmtittande. Har ni några tips?

Värt att veta är att just nu har PS5 inte 1440p, den går från 1080p till 4K. Kommer antagligen med ny mjukvara senare men just nu inget bekräftat.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

Hej,

Till dig/er kunniga i området. Fick hem min Ps5
Igår och även min nya tv LG GX.

Vad för inställningar bör man se till att ändra?
Bör man ändra något på tv:n?
Något på ps5?

Tack på förhand

Kika här

Permalänk
Medlem
Skrivet av EstoTalangen:

Har du kanske digital edition? Jag har hört uppgifter om att diskversionen ska låta relativt högt vid installation via skiva och då och då när man spelar via skiva.

Jag har exempel på detta.

Min PS5 låter som en högljudd rakapparat i 20-30 sek ibland då skivan snurrar samt ett högfrekvent brummande ljud som igår t.om lät i rest mode... Tror jag fått ett måndagsex så det skriker om det.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brolle94:

Ah sweet, tack

Ikväll blir det att inviga tv och ps5

Vilket spel är mest optimerat för ps5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Kör discversionen och när du sätter i skivan så låter läsaren lite grann ett tag, men har inte hört den alls när jag spelar. Testat RDR2 och Spiderman och hörde inget ljud från konsolen. Kanske om man hade satt örat mot den hade man hört något, men vet inte varför man skulle göra det

Alltså att disc versionen låter "lite grann" under installation är ändå en underdrift, i varje fall enligt min uppfattning.
Förvisso skippade jag i princip förra generationen av konsoller och kommer från Switch/high end PC som referens.

Men jag tycker att det låter skjut mycket, helt enkelt som förr i tiden då man installerade något på datorn ifrån skiva - som en liten jetmotor som snurrar skivan så i in i bomben. Skulle nog lätt säga 43-45dB utan att överdriva. Som andra säger så spinner även skivan upp lite då och då, det rör sig dock endast om några sekunder bortsett från initiala starten av ett spel där det nog varar omkring 15-20sekunder.

Även fastän det är ett irritationsmoment tycker jag att andrahandsmarknaden med retail versioner ändå kan vara värt det för vissa spel. Jag kommer dock för egen del att överväga digitala versioner i vissa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Alltså att disc versionen låter "lite grann" under installation är ändå en underdrift, i varje fall enligt min uppfattning.
Förvisso skippade jag i princip förra generationen av konsoller och kommer från Switch/high end PC som referens.

Men jag tycker att det låter skjut mycket, helt enkelt som förr i tiden då man installerade något på datorn ifrån skiva - som en liten jetmotor som snurrar skivan så i in i bomben. Skulle nog lätt säga 43-45dB utan att överdriva. Som andra säger så spinner även skivan upp lite då och då, det rör sig dock endast om några sekunder bortsett från initiala starten av ett spel där det nog varar omkring 15-20sekunder.

Även fastän det är ett irritationsmoment tycker jag att andrahandsmarknaden med retail versioner ändå kan vara värt det för vissa spel. Jag kommer dock för egen del att överväga digitala versioner i vissa fall.

Skulle du säga att den låter som en ps4:s skivläsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Skulle du säga att den låter som en ps4:s skivläsare?

Så här låter den när skiva startas samt under installation.

När skiva startas -youtube

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Skrivet av Dex:

Det är rätt imponerande då min PS5 är knäpptyst. Hur kan något vara mer knäpptyst än knäpptyst? Eller du bara trollar lite?

Härligt! Sitter jag i soffan så hör jag mitt ps5 medan xbxoet är tyst, går man närmare så är det stor skillnad.

Men det är mycket som kan spela in, tex hörsel vilka ljud man är känslig för osv. Jag är helt klart nöjd med mitt playstation, trots att det låter mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filmjolkk:

Köpte min 1TB T7 Touch på Proshop för 1 399kr. Priset kvarstår
https://www.proshop.se/SSD/Samsung-Portable-SSD-T7-Touch-Blac...

Fråga. Är det enbart PS4 spel som kan installeras till en extern disk? - T.ex. är Warzone ett PS4 spel eller anses det vara ett PS5 spel vid installation?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Warzone är ett PS4-spel och kan installeras på interna eller extern disk.

Permalänk
Medlem

Min ps5 låter så det hörs från soffan.

Man hoppas ju att det är den där lappen bara som ligger emot fläkten men jag har inte orkat kolla än. (lagt mina få fria timmar på att spela istället!)

Annars antar jag att det är lagrena i fläkten som låter eller nått..

Och ja, skivläsaren låter riktigt ordentligt. Det gör inget för mig om det bara är vid installation och start av spel men om det ska hålla på ibland medan man spelar är det ju jobbigt.

Någon som vet hur skivläsaren låter när man ser film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Så här låter den när skiva startas samt under installation.

När skiva startas -youtube

det smärtar mig att se hur han håller skivan aj aj aj!

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Skulle du säga att den låter som en ps4:s skivläsare?

Skrivet av Cellen:

Så här låter den när skiva startas samt under installation.

När skiva startas -youtube

Tyvärr har jag inte hört en sådan sedan 2018, så kommer inte riktigt ihåg hur den lät.
Men denna video speglar det rätt, så länge man drar volymen tillräckligt högt

Hur som helst, det låter väldigt mycket, typ som att mixa till grädde på mellanläget på mixern