Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tar gärna en update hur Atmos fungerar för er. Dröjer två veckor innan jag får en PS5 för att testa.

Förstår att det bara är i film, men är det som är intressant för mig

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är lite mycket off topic men cdon kör 10 UHD Blu-ray för 1000kr vilket kanske är intressant för nya ägare av en sådan spelare.

https://cdon.se/black-friday/film-4k

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Vet inte om det är lite mycket off topic men cdon kör 10 UHD Blu-ray för 1000kr vilket kanske är intressant för nya ägare av en sådan spelare.

https://cdon.se/black-friday/film-4k

Grymt tips, du får en tumme upp från mig i alla fall

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Ni som har PS5 och spelar på en OLED TV, är ni inte oroliga för burn-in?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Skrivet av Treant:

Någon speciell anledning till varför man skulle vara det med just PS5 menar du?

Har haft min ett år, även använt den som skärm för datorn, no problems

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Tvättar ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Aha, men går väl köra det bakåtkompatibelt bara annars? Är ingen skillnad mellan ps4 och ps5 versionen vad jag kan se.

Det ska nog gå alldeles utmärkt, men om id känner att dom vill optimera för den nya teknologin (och vad mer dom vill hitta på) kan jag lika gärna lira lite Bugsnax under tiden.

Permalänk

Vad tror ni om rimligheten för ett liknande släpp på Black Friday/Cyber Monday som vissa återförsäljare hade i fredags på PS5an? Fick det mindre trevlig ''För tillfället är din leverans obekräftad eftersom den uppskattade volymen för november – mars är fullbokad.'' -mejlet och hade tänkt ge det ett ärligt försök att få en konsol till julen, utan att ge scalpers ett öre. Högst otroligt, jag vet, men hoppet är det sista som överger en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundetsparla:

Vad tror ni om rimligheten för ett liknande släpp på Black Friday/Cyber Monday som vissa återförsäljare hade i fredags på PS5an? Fick det mindre trevlig ''För tillfället är din leverans obekräftad eftersom den uppskattade volymen för november – mars är fullbokad.'' -mejlet och hade tänkt ge det ett ärligt försök att få en konsol till julen, utan att ge scalpers ett öre. Högst otroligt, jag vet, men hoppet är det sista som överger en.

Ganska liten chans skulle jag säga. De enda som inte erbjöd förhandsbokning för konsoler efter release datumet var Elgiganten, netonnet och Amazon vad jag vet. Nu har alla dessa 3 bokat upp sig året ut nästan, precis som alla andra, tidigast jag sett var typ Ginza q1. Fast det hela beror väl på hur många som kommer in till t.ex Amazon som antagligen kan få in en del pga deras storlek.

Permalänk
Skrivet av Entash:

Ganska liten chans skulle jag säga. De enda som inte erbjöd förhandsbokning för konsoler efter release datumet var Elgiganten, netonnet och Amazon vad jag vet. Nu har alla dessa 3 bokat upp sig året ut nästan, precis som alla andra, tidigast jag sett var typ Ginza q1. Fast det hela beror väl på hur många som kommer in till t.ex Amazon som antagligen kan få in en del pga deras storlek.

Okej, tack för ett utförligt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Tröttsam fråga kanske men var kan man kolla ifall en specifik ÅF går ut med ny leverans av PS5? Såg nu att Amazon sålde i fredags. Fanns det nån förvarning inför detta? Finns det nånstans där den här infon uppdateras kontinuerligt?

Aa, undrar det med. Elgiganten gick ju ut med information någon dag innan 19 november att de skulle få in fler klockan 9, men det tog ju slut på mindre än två minuter.. Jag lyckades inte, men tydligen så hade de mer vid 12 tiden, och eventuellt vid 1 men det hade jag ju ingen aning om haha. Amazon hade ju öppnat försäljning tydligen vid fredags, men vet inte om det fanns någon information angående det innan försäljningen. Hade ju liksom varit fint om återförsäljare kunde ge lite info om det i förväg när de vet, så man inte behöver trycka "refresh" 24/7 och hoppas.

Permalänk
Medlem

Någon som har beställt från dustinhome? De har inte gått ut med så mycket information, och tydligen så försvann Playstation 5 (både digitalt och standard) från deras sida för några dagar sedan.. Lite sketchy, beställde en från deras sida dagen PS5 hade släppts i Sverige mest för att jag var desperat för jag inte lyckades beställa från elgiganten, webhallen, cdon och netonnet.

Permalänk
Medlem

Nu har Bring varit här och lämnat en PS5.
Hoppas det är en PS5 iallafall. Annars blir det sura miner hos brorsan som är på väg över för att hämta den.

Fick min från MM på release men tänkte jag kunde försöka hjälpa brorsan att få tag på en från Elgiganten.
Fick till en beställning vid 09:01 och den är här nu.
Slipper han vänta tills nästa år 😊

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

Vilken jävla bror du är. Mycket nöje!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felle885:

Någon som har beställt från dustinhome? De har inte gått ut med så mycket information, och tydligen så försvann Playstation 5 (både digitalt och standard) från deras sida för några dagar sedan.. Lite sketchy, beställde en från deras sida dagen PS5 hade släppts i Sverige mest för att jag var desperat för jag inte lyckades beställa från elgiganten, webhallen, cdon och netonnet.

Såg en person som sålde sin PS5 på blocket som hade bifogat kvitto från Dustinhome så några verkar ha gått ut iallafall!

Permalänk
Medlem

Någon mer som haft problem att ta ut skivan? Hade spelat lite Demon's Souls och tänkte installera Spider Man men kunde inte få ut skivan. När jag tryckte på eject knappen på maskinen så pep den bara och fanns inget sätt att ejecta via UI:t till en början.

Startade om det och det pep fortfarande när jag tryckte på knappen i fronten men som tur var fanns Eject knappen synlig i UI:t denna gång :s.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det komma in en massa PS5-noobs i tråden. Vi veteraner som haft våra PS5 sen i fredags kanske skall starta en egen tråd för oss mer rutinerade

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Kör ni PS5 som eran main "mediabox" vid TVn? Finns det några nackdelar? Den verkar ju ha de mest populära apparna iaf. Kanske värt att köpa till fjärrkontrollen om man kollar dagligen.

Permalänk
Medlem

Kunde hämta ut min på ombudet vid 17-tiden och har sedan dess kört astrobot.
Herregud vilket bra "demo"-spel, väldigt bra att samtidigt ladda ner PS+ collection spelen i bakgrunden medans jag spelade det dessutom.

Vad gäller coil whine kan jag höra lite när jag lyssnar nära konsollen men annars tycker jag nog den är tyst, i varje fall inget jag stör mig på och då är jag väldigt kräsen med sånt generellt..

DualSense tycker jag var en trevlig kontrol, men jag som har lite bekymmer med smärtor i mina händer blir trött väldigt snabbt av kontrollen. Den väger väldigt mycket så det blir att spela med kontrollen vilandes på något, har samma problem med Switch Pro kontroller men inte tidigare dualshock kontroller.

Överlag är jag super nöjd med konsollen och det var länge sedan jag kände mig som ett barn på julafton medans jag unboxade, kopplade in och spelade i så många timmar. Galet, är det resultatet av FOMO eller ett bevis på att Sony lyckades :D?

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Räknas PS5 uppgraderingen av tex. Borderlands 3 som ett PS5-spel? Jag undrar därför att annars kommer jag vänta tills jag får min externa SSD levererad och installera alla PS5-uppgraderade PS4-spel på den?

Skrivet av Izak80:

Ok, tänkte att Borderlands 3 med PS5 uppgradering fortfarande räknades som ett PS4-spel.

Skrivet av Izak80:

Men man kan inte ha båda versionerna på en extern hdd misstänker jag då?

Skrivet av Izak80:

Aha, vad synd, tänkte att ett spel som Borderlands 4 (trots uppgradering) räknades som ett PS4-spel som således kunde installerad på en extern hdd. Misstänker att det är samma visa med Destiny 2 och dess PS5-uppgradering, dvs. att det måste installeras på den interna hddn?

Skrivet av Izak80:

Nu börjar det komma in en massa PS5-noobs i tråden. Vi veteraner som haft våra PS5 sen i fredags kanske skall starta en egen tråd för oss mer rutinerade

Lugn nu, "veteranen", fick mitt för någon timme sedan och var ändå den som satt på svaren

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felle885:

Aa, undrar det med. Elgiganten gick ju ut med information någon dag innan 19 november att de skulle få in fler klockan 9, men det tog ju slut på mindre än två minuter.. Jag lyckades inte, men tydligen så hade de mer vid 12 tiden, och eventuellt vid 1 men det hade jag ju ingen aning om haha. Amazon hade ju öppnat försäljning tydligen vid fredags, men vet inte om det fanns någon information angående det innan försäljningen. Hade ju liksom varit fint om återförsäljare kunde ge lite info om det i förväg när de vet, så man inte behöver trycka "refresh" 24/7 och hoppas.

Jag beställde kring 14:00 på Elgiganten och ska få en PS5a den 7e december. Såg folk som skrev att man kunde beställa, så gick in och tryckte på f5 några gånger sen kunde jag också köpa en

På ett sätt tycker jag det är bra att det spreds ut lite. Då har alla chans bara inte dem som kunde sitta och trycka f5 mellan 08:55 och 09:05.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag beställde kring 14:00 på Elgiganten och ska få en PS5a den 7e december. Såg folk som skrev att man kunde beställa, så gick in och tryckte på f5 några gånger sen kunde jag också köpa en

På ett sätt tycker jag det är bra att det spreds ut lite. Då har alla chans bara inte dem som kunde sitta och trycka f5 mellan 08:55 och 09:05.

Aa, förresten grattis! Jag vaknade ganska tidigt för att vara redo vid 9 tiden. Hade inget jobb den dagen så tyckte det var ett perfekt ögonblick för mig att försöka, men aa hamnade i en kö exakt 09:00 och sen stog det att jag kunde välja max antal en, vilket jag gjorde från början men sen refreshade jag igen så var allt slut. Synd var att jag gick o la mig vid 11 tiden för jag trodde det var över haha sen fick jag reda på att de hade mer i lager men då var allt slutsålt på riktigt. Lär väl ha utkik typ hela dagen nästa gång

Permalänk
Medlem

Skulle inte bli förvånad om några konsoler kommer finnas tillgängliga i samband med att EG får sin nästa leverans som är beräknad till den 4e december. De kanske får några extra eller inventerar lite bland beställningar som avbokats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

Lugn nu, "veteranen", fick mitt för någon timme sedan och var ändå den som satt på svaren

Jag har suttit på min PS5 några dagar och du på svaren, vi kan bli ett bra team På tal om något helt annat, lite trist att Sony inte har kvar mötesplats/community funktionen på PS5. Hörde något om att det berodde på all skit (porr, spam osv) som flödade där. Jag har genom åren iallafall haft stor glädje av de olika spelspecifika mötesplatserna som man kunde söka upp och fråga om råd i. En stor del av min positiva Dark Souls 3 och Bloodborne upplevelse bestod i att hjälpa andra som jag träffade på dessa mötesplatser att t.ex. klara av svåra bossar. Man fick ju dock en hel del skumma meddelanden efter att man skrivit något på en del av dem.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Är så himla nöjd med PS5! Spelat Astro bot hela kvällen, mycket roligt faktiskt! Och Dualsense är ju underbar!

Ang coilwhine så hör jag något om jag sätter örat vid konsolen, men det är oavsett om jag har spel på eller inte. Går jag nån meter bort hör jag ingenting. Den är knäpptyst i övrigt när man spelar. Men har bara kört Astro bot också.

Imorn blir det att testa Dirt 5 när det kommer hem. MM väntar jag med tills dom släppt uppdateringen som fixar problemen. Känner sig lite som ett barn på Julafton

Permalänk
Medlem

Såg att DOOM Eternal Deluxe Edition finns på PSN för en tredjedel av nypriset, tänkte först köpa bas-spelet på Elgiganten för 159 spänn, men bara Year One Pass med båda story DLCs går på nästan lika mycket som Deluxe Edition så känns det som ett lätt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Så länge man har en nyare modell, låter funktionerna som förhindrar burn-in vara på samt låter TV:n stå som standby så den kan köra sitt refresh program när man inte använder den så är risken i princip obefintlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Skulle inte bli förvånad om några konsoler kommer finnas tillgängliga i samband med att EG får sin nästa leverans som är beräknad till den 4e december. De kanske får några extra eller inventerar lite bland beställningar som avbokats.

Vart står det att det är beräknad till den 4e december? Är detta enbart digital edition? Ska nog hålla utkik första veckan i december på deras sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Har 2st oled varav den ena har jag haft i över 3 år. Inga tecken till burn in någonstans. Lite banding bara!
Spela på utan att vara rädd!

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Skrivet av Nico:

Jag gjorde samma misstag. Beställde en T5 1TB från WH. För sent att avboka men men.Bestöllde en röd T7 1TB från Amazon för 1211kr.. De verkar ha höjt den till 1809kr nu 😁

Köpte min 1TB T7 Touch på Proshop för 1 399kr. Priset kvarstår
https://www.proshop.se/SSD/Samsung-Portable-SSD-T7-Touch-Blac...