AMD Ryzen 5000 får högre prestanda och adaptiv undervoltning

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 5000 får högre prestanda och adaptiv undervoltning

Nya Precision Boost Overdrive 2 ger Ryzen 5000 dynamisk undervoltning, men även högre prestanda än tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det kanske kan vara ett alternativ till eco-mode om man ska köra med en 5800x i en Ghost S1. Jag har ingen tidigare erfarenhet av undervoltning på just CPU:er så jag vet inte hur mycket det faktiskt påverkar temperaturen i slutändan.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Man måste ju bara älska att AMD fortsätter ge äldre moderkort 4xx nya funktioner istället för att tvinga dom till att byta moderkort.

Ingen vill ha tillbaka tramset Intel höll på med för att tvinga dig att köpa nytt gång på gång.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Tycker det känns lite flummigt med en triangel mellan CPU-temp, SoC Power, och VRM current. Relationen mellan CPU-temp och SoC power beror ju på kylningen. Och relationen mellan VRM current och SoC power beror ju enbart på spänningen. Inget av detta säger ju något om hur processorn beter sig? Vore ju vettigare att relatera effekten med prestanda, eller något åt det hållet.

Permalänk
Medlem

Detta är jävligt coolt. Men alltså, som mest (minst?) -150 mV. Är det någon här som undervoltat mer än så?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Det kanske kan vara ett alternativ till eco-mode om man ska köra med en 5800x i en Ghost S1. Jag har ingen tidigare erfarenhet av undervoltning på just CPU:er så jag vet inte hur mycket det faktiskt påverkar temperaturen i slutändan.

På en laptop som jag undervoltat med en 8750H (Asus ROG Zephyrus M GM501GS-EI023T) så har det hjälpt fantastiskt mycket. Fläkten behöver inte fetköra hela tiden och den throttlar sällan. Och då letade jag upp en som skulle ha kompetent kylning tillsammans med de specs jag behövde.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag har länge tyckt att det varit konstigt att inte tillverkarna själva kan separera ut fler SKUs med lägre spänningar och högre frekvenser och att de lämnar så mycket prestanda/effektivitet på bordet på nästan alla processorer de säljer.

En annan sak är frågan varför de inte tillåter överklockning med olika spänning vid olika hastigheter och att sätta upp frekvenser vid antal kärnor etc. Känns så extremt med antingen standard plus ökad effektbudget eller allcore-oc med fixerad frekvens...

Det kanske kommer nästa generation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Man måste ju bara älska att AMD fortsätter ge äldre moderkort 4xx nya funktioner istället för att tvinga dom till att byta moderkort.

Ingen vill ha tillbaka tramset Intel höll på med för att tvinga dig att köpa nytt gång på gång.

Fast ska vi se hela historien så gick ju AMD först ut och sade att de inte tänkte ge något stöd alls till 4-seriens moderkort, och det var inte förrens efter massiva påtryckningar som de ändrade sig.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Men är detta inte ungefär vad han 1USMUS med programmet ctr har gjort för ryzen 3000? Och äldre modeller

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Fast ska vi se hela historien så gick ju AMD först ut och sade att de inte tänkte ge något stöd alls till 4-seriens moderkort, och det var inte förrens efter massiva påtryckningar som de ändrade sig.

Vad jag förstod så finns det inte plats på bios för stöd för samtliga, uppenbarligen så löste dom det med även om det kräveds lite sura röster och på tryckningar för att få det gjort. Win för användarna.

Sitter idag med en 5600x hemma men inget bios till min x470 att stödja det ännu, Asus är fett sega.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Men är detta inte ungefär vad han 1USMUS med programmet ctr har gjort för ryzen 3000? Och äldre modeller

Typ, men att få det på BIOS-nivå är helt klart att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Asus är fett sega.

Jepp, är sjukt irriterad på dem. C7H har jag. Jag kommer nog välja en annan tillverkare nästa gång.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Men är detta inte ungefär vad han 1USMUS med programmet ctr har gjort för ryzen 3000? Och äldre modeller

Nej, 1USMUS testar prestandan på varje core separat och kan sedan köra alla cores samtidigt med varje core satt till sin maximala frekvens och bästa volt.

Vad jag förstår har AMD testat och satt varje cores prestanda så att den bästa körs till max i singlecore,
fast det blir lite mer konservativt och risken är att man vid all-core begränsas av den sämsta. (har ej full koll på det sista)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Fast ska vi se hela historien så gick ju AMD först ut och sade att de inte tänkte ge något stöd alls till 4-seriens moderkort, och det var inte förrens efter massiva påtryckningar som de ändrade sig.

AMD lyssnar på sina köpare men gör intel det ? tror inte det 4 kärnor i flera år, byte av moderkort efter 2 generationer. För mig får AMD en stor stjärna i kanten

Permalänk
Medlem

Rackarns trevlig grejs Tumme upp till AMD.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vad jag förstod så finns det inte plats på bios för stöd för samtliga, uppenbarligen så löste dom det med även om det kräveds lite sura röster och på tryckningar för att få det gjort. Win för användarna.

Sitter idag med en 5600x hemma men inget bios till min x470 att stödja det ännu, Asus är fett sega.

tidigast januari kunde dem lova för 400serien......

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem

Bara jag som kliar mig i huvudet av denna mening?

"Lägre temperatur underlättar överklockning, men sänkt effektnivå kan också hämma det maximala prestandataket processorn kan nå".

Låter lite konstigt att undervolta för att få ner temperaturen så man kan överklocka mer. Är väl inte som att systemet drar mindre effekt vid tex 4 Ghz bara för att man undervoltar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Bara jag som kliar mig i huvudet av denna mening?

"Lägre temperatur underlättar överklockning, men sänkt effektnivå kan också hämma det maximala prestandataket processorn kan nå".

Låter lite konstigt att undervolta för att få ner temperaturen så man kan överklocka mer.

eftersom cpuer och gpuer trottlar ner ju varmare dem blir för att hålla en stabil klockhastighet fastän den går ner. så får du ner tempen kan du möjligtvis få högre klock än du fick innan stabilt.

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heika_:

eftersom cpuer och gpuer trottlar ner ju varmare dem blir för att hålla en stabil klockhastighet fastän den går ner. så får du ner tempen kan du möjligtvis få högre klock än du fick innan stabilt.

Undervolta/underklocka och överklocka är två totalt olika saker (i min värld i varje fall). Mål/effekt/resultat är ju helt olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Låter lite konstigt att undervolta för att få ner temperaturen så man kan överklocka mer. Är väl inte som att systemet drar mindre effekt vid tex 4 Ghz bara för att man undervoltar.

Fel. Det är volten/"strömmen" som bestämmer temperaturen mest.
Bästa typen av överklockning man kan göra är att sänka volten och samtidigt öka klocken.

4GHz vid 1.0v = svalt och låg effektförbrukning
4GHz vid 1.4v = hög temp och hög effektförbrukning

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Var noga med att kolla så att ni också får bättre prestanda. Med 3000-serien så kunde folk undervolta och kräma ur ett par extra MHz men i slutändan gav det sämre prestanda. Gör ni det för t.ex spel så se till att ni kan mäta en förbättring så det inte presterar sämre helt enkelt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Undervolta/underklocka och överklocka är två totalt olika saker (i min värld i varje fall). Mål/effekt/resultat är ju helt olika.

undervolta och underklocka är nödvändigtvis inte samma sak har en egen anekdot när de gäller rtx 3080, överklocka och hålla ca 2000mhz vid 75-80c sedan undervolta o satt max klock 1950mhz vid 63c under maxload. inte stor skillnad på klocksen men mycket kallare. gjort liknande med min 3700x, lite kallare en aning lägre boost. men om dem har mjukvaru teknik som kan överklocka samtidigt som undervolta är ju fett, handlar ju bara om volten är stabil nog för de höjda klocken.

är absolut ingen expert men de e bara vad ja har förstått och kan helt klart ha fel med .)

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Fel. Det är volten/"strömmen" som bestämmer temperaturen mest.
Bästa typen av överklockning man kan göra är att sänka volten och samtidigt öka klocken.

4GHz vid 1.0v = svalt och låg effektförbrukning
4GHz vid 1.4v = hög temp och hög effektförbrukning

Ok, antog att en viss klock drog en given effekt oavsett om den har mer att ta av.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maaxan:

Ok, antog att en viss klock drog en given effekt oavsett om den har mer att ta av.

Tumregeln är att effekt skalar linjärt med frekvens och i kvadrat med spänning. Så att minska spänning från säg 1.35 till 1.25 V all-core (vilket inte låter helt orealistiskt i mina öron) minskar effekten till 1.25^2/1.35^2 = 85.7% av vad den var tidigare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Man måste ju bara älska att AMD fortsätter ge äldre moderkort 4xx nya funktioner istället för att tvinga dom till att byta moderkort.

Ingen vill ha tillbaka tramset Intel höll på med för att tvinga dig att köpa nytt gång på gång.

Nu har det ju ändå varit I/On som släpat hopplöst efter i prestanda, så det skulle varit vettigare att uppgradera plattformen snarare än CPUn i många fall. Sen finns det ju andra fördelar med att ha nya komponenter, så ett nytt moderkort efter ett par år är inte fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

På en laptop som jag undervoltat med en 8750H (Asus ROG Zephyrus M GM501GS-EI023T) så har det hjälpt fantastiskt mycket. Fläkten behöver inte fetköra hela tiden och den throttlar sällan. Och då letade jag upp en som skulle ha kompetent kylning tillsammans med de specs jag behövde.

Då ska jag ge mig på det när jag väl får processorn. Låter ju onekligen lovande!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Men är detta inte ungefär vad han 1USMUS med programmet ctr har gjort för ryzen 3000? Och äldre modeller

Fast vem vet vad man får med på köpet med 1usmus mjukvara? #backdoor.bleed

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Tycker det känns lite flummigt med en triangel mellan CPU-temp, SoC Power, och VRM current. Relationen mellan CPU-temp och SoC power beror ju på kylningen. Och relationen mellan VRM current och SoC power beror ju enbart på spänningen. Inget av detta säger ju något om hur processorn beter sig? Vore ju vettigare att relatera effekten med prestanda, eller något åt det hållet.

Du förklarar själv varför triangeln är bra i din text här.
"Relationen mellan CPU-temp och SoC power beror ju på kylningen."
När CPUn är för varm finns det ingen poäng i att mata effekt och frekvens. Så den begränsas, precis på samma sätt som en överklockare hade gjort själv. Varför klocka mer än vad vi har kylningskapacitet för?

Relationen mellan VRM-current och SoC-power beror inte enbart på spänningen, eftersom effekten i socketen är beroende av powergating, frekvens, spänning och temperatur (läckage). Exempelvis, 12 kärnor på full last kan dra mer än en ensam kärna på full last, trots att den har högre spänning och frekvens.

Även VRM har olika effektivitet beroende på dess temperatur. Så om du begränsar den till en viss mängd ström (som i triangeln), kommer mängden effekt den kan leverera variera något med dess temperatur.

Triangeln ger alltså förhållandet:
Är CPUn sval? Skala upp frekvenserna öka spänningen. Ökad effekt genom socket och mer ström genom VRM.
Antingen skalar CPUn tills dess att VRM inte får leverera mer eller tills dess att CPUn slår i en maxeffekt.

För mig känns detta som fullt rimligt skalningsbeteende, hur hade du velat se det istället?
Tror de flesta av oss överklockare sett bilder på brända sockets eller varit med om VRM som antingen inte orkar eller som överhettas. Någon av dem kommer alltid slå i taket före den andra.

Om vi vänder på det;
Om VRM är överbelastad får vi inte ge mer effekt till socketen, oavsett hur sval CPUn är.
Om CPU-socketen är överbelastad spelar det ingen roll hur mycket mer VRM kan ge eller vilken temp CPUn har.
Om CPUn är överhettad måste vi skala tillbaka på SoC/VRM.

Vad i detta beteende finner du flummigt?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Undervolta/underklocka och överklocka är två totalt olika saker (i min värld i varje fall). Mål/effekt/resultat är ju helt olika.

Ofta idag (GPUer iaf) har begränsade effekttak, då måste man undervolta för att överklocka. Detsamma gäller om du har en begränsad kylare som kommer strypa turbonivåerna om temperaturen blir för hög.

Som alltid när man klockar så handlar det ju om att få max frekvens/prestanda vid låg volt/effekt för att på så sätt få ut maximal prestanda med den givna kylaren/situationen.

Skillanden här är alltså att chippen binnas mycket hårdare och att spänningen brukar vara för hög från fabrik. Dessutom är begränsningarna idag lite annorlunda mot förr, så man får göra lite annorlunda för att få ut maximal prestanda i en given situation (vilket väl är målet?).

På RX 6800-serien verkar ju dessutom inte ens frekvenser ge bäst resultat, utan det du sätter är typ maximalt turbo-tak och sätter du det för högt så kör GPUn för hög spänning och tappar prestanda på grund av effektbegränsningar...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fast vem vet vad man får med på köpet med 1usmus mjukvara? #backdoor.bleed

Finns det någon anledning att du inte litar på just honom, eller är du lika orolig inför alla program som inte släpps av gigantiska företag?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200