Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Ryzen 5000 får högre prestanda och adaptiv undervoltning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tumregeln är att effekt skalar linjärt med frekvens och i kvadrat med spänning. Så att minska spänning från säg 1.35 till 1.25 V all-core (vilket inte låter helt orealistiskt i mina öron) minskar effekten till 1.25^2/1.35^2 = 85.7% av vad den var tidigare.

Då hänger jag med, (typ) 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vad jag förstod så finns det inte plats på bios för stöd för samtliga, uppenbarligen så löste dom det med även om det kräveds lite sura röster och på tryckningar för att få det gjort. Win för användarna.

Sitter idag med en 5600x hemma men inget bios till min x470 att stödja det ännu, Asus är fett sega.

Ja, jag tror de löste det genom att plocka bort stöd för en massa processorer.
Ser detta inte som ett problem, då någon som tänkt uppgradera till en 5600x bryr sig ju knappast om datorn inte stödjer Ryzen 1300 längre

Håller med om att Asus är sega, men klart värt väntan att få stödet. Är jättenöjd med min 5600x som numera fått ta över äran att bli min main gamingrig här hemma

Ska bli spännande att testa PBO2 också. Har faktiskt inte testat PBO alls med min 5600x, men med min 3600 så blev det typ sämre prestanda, men så är min 3600 köpt på lanseringensdagen, och de 3600 man kan köpa nu verkar klocka sjukt mycket högre.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Finns det någon anledning att du inte litar på just honom, eller är du lika orolig inför alla program som inte släpps av gigantiska företag?

Kanske den officiella videon på YT där han sitter med anonymus mask. Men det kanske bara vara för att vara cool.

Nä egentligen har jag ingen aning. Men sådana här små mjukvaror som behöver admin rättigheter är ju perfekta att skicka med nya små roliga program som inte finns med i antivirus ännu.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ofta idag (GPUer iaf) har begränsade effekttak, då måste man undervolta för att överklocka. Detsamma gäller om du har en begränsad kylare som kommer strypa turbonivåerna om temperaturen blir för hög.

Som alltid när man klockar så handlar det ju om att få max frekvens/prestanda vid låg volt/effekt för att på så sätt få ut maximal prestanda med den givna kylaren/situationen.

Skillanden här är alltså att chippen binnas mycket hårdare och att spänningen brukar vara för hög från fabrik. Dessutom är begränsningarna idag lite annorlunda mot förr, så man får göra lite annorlunda för att få ut maximal prestanda i en given situation (vilket väl är målet?).

På RX 6800-serien verkar ju dessutom inte ens frekvenser ge bäst resultat, utan det du sätter är typ maximalt turbo-tak och sätter du det för högt så kör GPUn för hög spänning och tappar prestanda på grund av effektbegränsningar...

Fattar konceptet med att undervolta, har ju testat. Vad jag inte fattar är varför jag argumenterar mot mig själv.🤦🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Fattar konceptet med att undervolta, har ju testat. Vad jag inte fattar är varför jag argumenterar mot mig själv.🤦🤷

Jag menade mer att det numera är ofta sammankopplat, inte ena eller andra. För att få bästa prestanda är det vanligt att undervolta, så var det inte riktigt förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Du förklarar själv varför triangeln är bra i din text här.
"Relationen mellan CPU-temp och SoC power beror ju på kylningen."
När CPUn är för varm finns det ingen poäng i att mata effekt och frekvens. Så den begränsas, precis på samma sätt som en överklockare hade gjort själv. Varför klocka mer än vad vi har kylningskapacitet för?

Håller helt med, men min poäng är att diagramet är meningslöst, för det säger ingenting om hur CPUn reagerar på temperaturen.

Skrivet av sniglom:

Relationen mellan VRM-current och SoC-power beror inte enbart på spänningen, eftersom effekten i socketen är beroende av powergating, frekvens, spänning och temperatur (läckage). Exempelvis, 12 kärnor på full last kan dra mer än en ensam kärna på full last, trots att den har högre spänning och frekvens.

Joo, det gör det, för extra kärnor, frekvens, läckage, powergating påverkar VRM-current. Vilket då indirekt påverkar SoC-power.

Skrivet av sniglom:

Även VRM har olika effektivitet beroende på dess temperatur. Så om du begränsar den till en viss mängd ström (som i triangeln), kommer mängden effekt den kan leverera variera något med dess temperatur.

Triangeln ger alltså förhållandet:
Är CPUn sval? Skala upp frekvenserna öka spänningen. Ökad effekt genom socket och mer ström genom VRM.
Antingen skalar CPUn tills dess att VRM inte får leverera mer eller tills dess att CPUn slår i en maxeffekt.

För mig känns detta som fullt rimligt skalningsbeteende, hur hade du velat se det istället?
Tror de flesta av oss överklockare sett bilder på brända sockets eller varit med om VRM som antingen inte orkar eller som överhettas. Någon av dem kommer alltid slå i taket före den andra.

Om vi vänder på det;
Om VRM är överbelastad får vi inte ge mer effekt till socketen, oavsett hur sval CPUn är.
Om CPU-socketen är överbelastad spelar det ingen roll hur mycket mer VRM kan ge eller vilken temp CPUn har.
Om CPUn är överhettad måste vi skala tillbaka på SoC/VRM.

Vad i detta beteende finner du flummigt?

Beteendet försökte jag inte ifrågasetta, enbart användningen av diagrammet i detta kontext.
Diagramet säger inenting om hur algoritmen reagerar på dessa parametrar, därav känndes det flummigt. Swecs artikel kanske inte gav hela bakgrunden till det, så det skulle också kunna vara en orsak det känndes malplacerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Då ska jag ge mig på det när jag väl får processorn. Låter ju onekligen lovande!

Kolla upp programmet ThrottleStop och lite guider så kan du nog trimma det lite extra bra också. På min HP Spectre x360 har jag -64.5mV, men på min spellaptop kom jag lägre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Detta är jävligt coolt. Men alltså, som mest (minst?) -150 mV. Är det någon här som undervoltat mer än så?

Det kanske var en retorisk fråga men jag har faktiskt kommit ner i -170mV på min i5 8400. Med det sagt är det ju såklart inte säkert att Ryzen CPUerna skalar på samma sätt. Känns onödigt med en begränsning över huvud taget om det inte, som någon påpekade, påverkar prestandan negativt.

Det har iallafall gjort underverk med prestandan i mitt Ghost chassi. Innan undervolt throttlade processorn pga TDP, nu kan den köra max boost frekvens hur länge som helst och mycket svalare än tidigare. Kudos till AMD att de förenklar denna process när Intel gör precis tvärt om (låst voltage reglage i senare versioner av XTU).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vad jag förstod så finns det inte plats på bios för stöd för samtliga, uppenbarligen så löste dom det med även om det kräveds lite sura röster och på tryckningar för att få det gjort. Win för användarna.

Sitter idag med en 5600x hemma men inget bios till min x470 att stödja det ännu, Asus är fett sega.

Beta Bios 4001 finns redan för Crosshair VII Hero, så sega är de inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av KryoZen:

Beta Bios 4001 finns redan för Crosshair VII Hero, så sega är de inte

Dom rullar ut till dom dyraste först, jag har x470-I och idag kom betan äntligen.
Minns att 3xxx seriens bios tog nästan tre månader längre än Asus dyraste.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

Det kanske var en retorisk fråga men jag har faktiskt kommit ner i -170mV på min i5 8400. Med det sagt är det ju såklart inte säkert att Ryzen CPUerna skalar på samma sätt. Känns onödigt med en begränsning över huvud taget om det inte, som någon påpekade, påverkar prestandan negativt.

Det har iallafall gjort underverk med prestandan i mitt Ghost chassi. Innan undervolt throttlade processorn pga TDP, nu kan den köra max boost frekvens hur länge som helst och mycket svalare än tidigare. Kudos till AMD att de förenklar denna process när Intel gör precis tvärt om (låst voltage reglage i senare versioner av XTU).

Absolut inte retorisk, var nyfiken på hur mycket man kan pressa ner olika processorer då det behövs i vissa fall där värmeutvecklingen är ett reelt problem. -170mV är riktigt bra (tror jag)!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?