RTX 3080 och strömmatning från PSU

Permalänk
Medlem

RTX 3080 och strömmatning från PSU

Hej!

Ni som har ett RTX 3080 som enbart har två slots för strömmatning, kör ni med två separata PCIe-kablar från PSU till grafikkortet eller kör ni med enbart en kabel från PSU som är förgrenad till två kontakter?

Jag kör med en som är förgrenad och det verkar fungera bra men tänkte kolla hur ni andra gör.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Om du kikar instruktionerna så har jag för mig du ska ha två separata PCIE-kablar och inte en och samma förgrenad men jag kan ha fel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Intressant fråga,
Jag har ett 3070 och har förgrening till de båda strömkontakterna, men tänkte på samma. Blir det bättre att dra separata ström från PSU?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Det ska vara två separata kablar. Det ska stå i instruktionerna. Man kan få en uppsjö av bisarra problem om man kör en förgrenad kabel.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem

Orkar nätagget att driva det över en kabel så går det utmärkt, orkar det inte det så funkar det inte. Är ju inte svårare än så

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Jag kör två separata kablar men om det funkar med en förgrenad kabel kan man absolut köra på det. Du lär märka om det blir problem...

Du får inte större strömbudget till kortet eller ökad prestanda genom att köra separata kablar, och funkar det för dig är det inga problem.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Två separata.

Permalänk
Medlem

Jag kör split (delvis lathet, ville bara ha in det), funkar bra på 115%. Har väl haft tur

Permalänk
Medlem

seperata kablar, läst om en del skumma problem på reddit som visade sig vara kopplat till att man använt sig av förgrenad kabel så undvikit det.

Permalänk
Medlem

Det är bara 3080 som det behövs separata? Kör 3070 med förgrenad kabel. Mer kablar blir ju sämre för kabeldragningen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Hälften säger att det behövs separata och andra hälften säger att det går bra med förgrening. Intressant. Är det någon som kan backa upp sitt påstående med källa hade det varit kanon

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Finns ju inget rätt eller fel svar det beror ju på hur mkt nätagget kan leverera per lina

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dalledalle:

Hälften säger att det behövs separata och andra hälften säger att det går bra med förgrening. Intressant. Är det någon som kan backa upp sitt påstående med källa hade det varit kanon

Jag för förgrenad. Inga problem ännu.

Jag har tagit mig tiden att läsa manualer från EVGA, Corsair och Cooler Master. INGEN specificerar hur det ska kopplas. Kollade i manualen till mitt Zotac 3080 - inget där heller.

EVGA: https://www.evga.com/support/manuals/files/120-PG-0650.pdf
Corsair: https://www.corsair.com/corsairmedia/sys_master/productconten...
Cooler Master: https://coolermaster.egnyte.com/dl/pm2wcntS8q/?

Eftersom det inte specificeras som ett krav, så tycker jag man kan dra en slutsats att det inte skadar, det ska inte påverka och ja det fungerar. Men man man bör givetvis kolla sitt specifika PSU och GPUs manual för att vara på säkra sidan. Men just nu är den röda tråden rätt tydlig.

EDIT: Kollade manualen för Asus 3080 tuf också nu, den specificerar till och med hur mycket w man behöver med vilken processor. Men ingenting om att man ska använda förgrenad eller inte, så därför tycker jag det stärker men slutsats lite till.

Permalänk
Medlem

Intressanta svar! Hittade denna tråden i Corsairs forum som jag tycker var intressant:

https://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=200109

Kör man med förgrenad kabel kan man uppnå max 375W strömmatning (PCI-Express på 75W medräknad) vilket ju räcker gott och väl men tydligen kan man få mer stabil spänning ifall man kör med två separata kablar. Detta i sin tur verkar kunna minska exempelvis spoltjut. Tycker denna tråden hos reddit var intressant:

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/6y62cm/should_it_mak...

Så jag kör nu separata kablar istället ifall att.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Ja två separata kablar är att föredra för en renare strömförsörjning.

Jag har inget 3080 än men jag tänker använda två separata kablar när jag får hem det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ekhyddan:

Ja två separata kablar är att föredra för en renare strömförsörjning.

https://abload.de/img/4veuohl1sfxjbfjt1017nvtje8.jpg

Jag har inget 3080 än men jag tänker använda två separata kablar när jag får hem det.

Det där är bara en bild tagen från ingenstans. Den bevisar ingenting, och har ingen substans och verkar inte stämma över huvud taget.

Kom ihåg att bara för att en bild finns på internet så gör det den inte sann.

Renare strömförsörjning, intressant uttryck. Vad menar du med det?

Permalänk
Medlem

Jag har hittat en del som säger att det ska vara två separata men verkar också bero på vilket nätaggregat man har. Om man har agg med två 12v linor eller en. Har man bara en vilket många har verkar det inte göra någon skillnad enligt vissa.

Det enda aom bevis dock jag hittade var en video av Jaytwocents från 3 år sedan där han visade att han gick från runt 6050 poäng i benchmark till runt 6100 poäng utan någon annan ändring än att byta till 2 separata kablar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det där är bara en bild tagen från ingenstans. Den bevisar ingenting, och har ingen substans och verkar inte stämma över huvud taget.

Kom ihåg att bara för att en bild finns på internet så gör det den inte sann.

Renare strömförsörjning, intressant uttryck. Vad menar du med det?

Om jag inte minns fel har Asus representant på forumet bekräftat konfigurationen med 3pins varianterna.
Vad jag menar med renare är en mer effektiv strömförsörjning så att mindre watt försvinner i PSUn.
Jag var lite bekymrad av att kopplingen eventuellt kan smälta när nästan 300w ska gå genom en 8-pin i PSUn, men om det hade varit fallet så hade det nog ha uppmärksammats vid det här laget.
Det som dagas skriver om ovan visar på att det påverkar prestandan vilket borde vara ännu mer relevant nu med strömslukande 3080/3090-kort.

Nvidias guide för 3080/3090 FE

"Two dedikated PCIe 8-pin power cables coming from the power supply."

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ekhyddan:

Om jag inte minns fel har Asus representant på forumet bekräftat konfigurationen med 3pins varianterna.
Vad jag menar med renare är en mer effektiv strömförsörjning så att mindre watt försvinner i PSUn.
Jag var lite bekymrad av att kopplingen eventuellt kan smälta när nästan 300w ska gå genom en 8-pin i PSUn, men om det hade varit fallet så hade det nog ha uppmärksammats vid det här laget.
Det som dagas skriver om ovan visar på att det påverkar prestandan vilket borde vara ännu mer relevant nu med strömslukande 3080/3090-kort.

Nvidias guide för 3080/3090 FE

https://www.pcinvasion.com/wp-content/uploads/2020/09/74937_961_no-you-dont-need-new-psu-for-the-geforce-rtx-3090-3080_full.jpg
"Two dedikated PCIe 8-pin power cables coming from the power supply."

Bilden är hämtad från: https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

Då vet vi att FE vill ha 2st 8pin, de andra tillverkarna verkar inte specificera. Intressant ändå att det är så olika svar överallt.

Permalänk
Medlem

Detta beror ju helt på hur många A som nätagget kan leverera på en pci utgång. Så det är helt beroende på viket psu man har.
Det står i manualen till din PSU. Så långe det är mer än 375/12 ~= 32A så bör det inte orsaka problem med en kabel.

Späningsfallet i kabeln kan dock bli mindre med två kablar. Men detta är ytterst marginellt.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Detta beror ju helt på hur många A som nätagget kan leverera på en pci utgång. Så det är helt beroende på viket psu man har.
Det står i manualen till din PSU. Så långe det är mer än 375/12 ~= 32A så bör det inte orsaka problem med en kabel.

Späningsfallet i kabeln kan dock bli mindre med två kablar. Men detta är ytterst marginellt.

Corsair specar inget specifikt på pci utgångarna, faktiskt en väldigt värdelös manual på alla sätt för att vara så stor tillverkare... men slutsatsen man kan dra är väl att de finns ingen nackdel att dra dubbla kablar... förutom att jag inte kmr kunna leva med att ha två ”pig-tails” hängandes vid GPUn vilket betyder att att jag måste köpa nya kablar som kostar multum

Visa signatur

Ryzen 5950x | Gigabyte B550 Aorus Elit | Gigabyte GeForce RTX 3090 | 32GB Corsiair 3600MHz CL18 Vengeance | Corsair RM750X | Samsung 970 EVO Plus 1TB