3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tidiga rapporter visade att det kunde vara problem med POSCAPS men även kort med full uppsättning MLCC hade problem. Nvidia släppte en ny drivrutin som hjälpte, detta påverkade de flesta positivt med högre och stabilare boost, vissa påstod sig fick lite mindre prestanda.

Men problemet är borta nu och inget man behöver bry sig om i alla fall.

Skönt att höra! Behöver man inte hänga upp sig på modell så värst då tillgången av kort är så bra xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Landar blandade modeller nästa vecka.

Blä hoppades det skulle kunna komma imorgon. Blir det att vänta en vecka till. Konstigt när webhallen väntat leveranser sedan den 13e

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp... 50+ i lager? Det kan väl ändå inte stämma? Jag la en beställning så får jag se vad som händer

edit; inser att det är ett 3070 och inte 3080/3090 som trådrubriken säger, men vi har väl knappast separata trådar för 3070 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp... 50+ i lager? Det kan väl ändå inte stämma? Jag la en beställning så får jag se vad som händer

edit; inser att det är ett 3070 och inte 3080/3090 som trådrubriken säger, men vi har väl knappast separata trådar för 3070 ?

Elgiganten är scamföretag. Lite inte på deras lageruppgifter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Jag lade en beställning där 26e då stod det att det skulle komma in i lager samma dag. Sedan ändrade dom till inkommer i lager 30e.
Jag har inte fått någon uppdatering, men deras sida och kundjänst har varit under all kritik senaste veckan. Det är möjligt att de fått in en leverans som varit försenad.

Men jag avbeställer nog om jag kan och kör på ett 3080, tror trycket på 3080 kommer minska efterhand folk får hem sina kort.

Permalänk
Medlem

One TUF boi

Banana för scale. Väntan var lång men nu att man ser Gainwards för 10000+ kr är man glad man fick denna för 7990kr trots väntan 🥰

Denna tråd var dock så mysig kommer nog hänga kvar ett tag hahahah

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Bult:

Orkar inte hålla på med allt trassel, avbeställt nu. Gör väl någon annan väldigt lycklig iallafall.
Just Zotac kortet var inte heller det jag var ute efter direkt, så aja, lite synd, men någon annan blir glad som sagt, win/win i mina böcker.

Tråkigt, hoppas du får tag på ett 3080 som du vill ha

Skrivet av Quakecry:

Når vil leveranser av bestillinger normalisere seg tror du?

Vissa modeller får vi positivt lagersaldo på nu. Men Across the board på alla modeller så skulle jag tro i januari/februari 2021

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterRotkiv:

Hoppas att det lossnar för Asus snart också.. Ju mer jag läser både här och annanstans kommer jag underfund med att det varit klokt att boka ett kort långt tidigare än igår kväll Det har gått vad? två månader +/- sedan lansering och folk som beställde vid release väntar fortfarande..

Skrivet av Hevin:

Ser ut att röra på sig för Asus också, men det är också garanterat fler som har beställt Asus kort än något annat märke. Skulle tro att det är ganska mycket fler också.

Hoppas ni som väntat i 2 månader får era snart.

Jag kollade för ett par dagar sedan på webhallens kölista och asus kort hade en extremt lång kölista, alla kort (3st olika har jag för mig) hade alla en kö på 300+.
Andra mer okända kort tex palit hade under 10 bokningar.
Så vill man ha asus får man gott vänta ett tag till.
Enligt någon här i denna tråd så började länder som tex englands stora butiker bli av med sin kö på många kort och det innebär nog att det kan "rassla till" i norden snart också får vi hoppas.
Själv hoppas jag kunna "knipa" ett innan jul.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Beställd 14.57 på komplett på releasedagen, ASUS tuf 3080. Sitter här ännu och väntar även fast man var på minuten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hoppas ni som väntat i 2 månader får era snart.

Jag kollade för ett par dagar sedan på webhallens kölista och asus kort hade en extremt lång kölista, alla kort (3st olika har jag för mig) hade alla en kö på 300+.
Andra mer okända kort tex palit hade under 10 bokningar.
Så vill man ha asus får man gott vänta ett tag till.
Enligt någon här i denna tråd så började länder som tex englands stora butiker bli av med sin kö på många kort och det innebär nog att det kan "rassla till" i norden snart också får vi hoppas.
Själv hoppas jag kunna "knipa" ett innan jul.

Ja ganska många som nöjer sig med att köpa ett 3070 istället och avbokar. Priserna har ju skjutit i höjden så pass att toppmodellerna av 3080 börjar närma sig de billigaste 3090.

Jag hade själv tänkt mig ett för 9000kr, och vid lansering fick man väldigt mycket för den summan. Nu vet jag inte om det finns nått prisvärt kort. Priserna tickar ju upp hundring efter hundring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Ja ganska många som nöjer sig med att köpa ett 3070 istället och avbokar. Priserna har ju skjutit i höjden så pass att toppmodellerna av 3080 börjar närma sig de billigaste 3090.

Jag hade själv tänkt mig ett för 9000kr, och vid lansering fick man väldigt mycket för den summan. Nu vet jag inte om det finns nått prisvärt kort. Priserna tickar ju upp hundring efter hundring.

Ja min budget ligger också runt 9000kr. gäller no att ha is i magen tills det kommer in ett runt det priset. fortsätter det som nu så borde många av de ovanliga korten ha ett litet lager om ett par veckor. nackdelen är då att kanske asus kunderna överger sin kö och tar ett sådant istället.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Fick SMS från Inet 17:30ish idag. EVGA 3080. (la ordern den 12:e) Packad och skickad. Men Instabox sa först - Imorgon runt kl20. Sen måndag runt kl20. Nu söndag runt kl20. *sprrrrk* wuut?

Fått koderna dock.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja min budget ligger också runt 9000kr. gäller no att ha is i magen tills det kommer in ett runt det priset. fortsätter det som nu så borde många av de ovanliga korten ha ett litet lager om ett par veckor. nackdelen är då att kanske asus kunderna överger sin kö och tar ett sådant istället.

Ja det största problemet är väl att vi har väl typ 3 modeller av 3080 som majoriteten har beställt. Hur många sitter i kö på Palit, Inno3D eller PNY kort. Kommer ju in stora batchar med 3070 som försvinner på en timme. Kan vara så att många nöjer sig med 3070 om den finns tillgänglig.

Jag tror man kan börja klicka hem lite udda modeler av 3080 enklare, om kanske 1-2 veckor. Det är ändå black friday rea så butikerna har nog svårt att uppdatera korrekt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Fick SMS från Inet 17:30ish idag. EVGA 3080. (la ordern den 12:e) Packad och skickad. Men Instabox sa först - Imorgon runt kl20. Sen måndag runt kl20. Nu söndag runt kl20. *sprrrrk* wuut?

Fått koderna dock.

Det är ganska högt tryck på posten och leveransbolag den här helgen, inte så mycket att göra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av myschli:

Nee behåller nog mitt Asus TUF OC 3080 för 900kr mer när de väl kommer, sanslöst vilka priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

One TUF boi

https://i.postimg.cc/qMnRqXZL/A01497-FD-A901-475-D-BE1-B-48612-A91-BFD1.jpg

Banana för scale. Väntan var lång men nu att man ser Gainwards för 10000+ kr är man glad man fick denna för 7990kr trots väntan 🥰

Denna tråd var dock så mysig kommer nog hänga kvar ett tag hahahah

Hade också hellre velat ha TUF, men det är nog astronomisk väntan på den numera. Så det får bli Ventus OC som är långt mindre populär, och "bara" 600Kr dyrare så inte så hårt scalpad. No RGB ftw!

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

För er som bor i Kalmar, Göteborg, Västerås ser det ut att finnas 3090 DEMO kort hos NoN. Kan vara bra att ringa att kolla innan man åker dit?

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...
16090:-

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen... 15290:-

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Jag lade en beställning där 26e då stod det att det skulle komma in i lager samma dag. Sedan ändrade dom till inkommer i lager 30e.
Jag har inte fått någon uppdatering, men deras sida och kundjänst har varit under all kritik senaste veckan. Det är möjligt att de fått in en leverans som varit försenad.

Men jag avbeställer nog om jag kan och kör på ett 3080, tror trycket på 3080 kommer minska efterhand folk får hem sina kort.

Ja nu kan man inte ens se kortet på hemsidan förutom i ens beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

För er som bor i Kalmar, Göteborg, Västerås ser det ut att finnas 3090 DEMO kort hos NoN. Kan vara bra att ringa att kolla innan man åker dit?

16090:-

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen... 15290:-

Ja du Elgiganten kör ju rea på ett 3090 dom har inne. Det enda 30XX serien kortet på rea i riket Dom har för övrigt ett tiotal i lager om nån känner sig manad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Ja nu kan man inte ens se kortet på hemsidan förutom i ens beställning.

Jag försökte faktiskt avbeställa kortet igår, men det gick inte att få tag på någon på kundtjänst de gånger jag försökte. Så får fundera på om jag vill ha ett 3080 över helgen. Dum som jag var betalade jag direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Jag försökte faktiskt avbeställa kortet igår, men det gick inte att få tag på någon på kundtjänst de gånger jag försökte. Så får fundera på om jag vill ha ett 3080 över helgen. Dum som jag var betalade jag direkt.

Ja, jag betalade iaf med kreditkortet så jag kan alltid avvakta lite

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Skrivet av Bult:

Är ditt skickat än?

Dom skickade det idag!

Ditt med ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Ja, jag betalade iaf med kreditkortet så jag kan alltid avvakta lite

Jag har ju tid att sitta och ringa idag, så får se hur det går. Lite mystiskt att artikeln försvann, igår hade de 20 i lager.

Permalänk
Medlem

Gah! varför luras du med en företagslänk - ex. moms! Var nära att panikköpa 3090

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Gah! varför luras du med en företagslänk - ex. moms! Var nära att panikköpa 3090

Du kan ju panikköpa det här.

Permalänk
Medlem

Snart är 3080 priserna uppe så 3090 börjar bli prisvärt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Snart är 3080 priserna uppe så 3090 börjar bli prisvärt

Om nån hade för 3 månader sagt att ett pris på 15tk för en GPU är prisvärt så hade jag hånskrattat honom på fejset. Ändå är vi där nu...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Om nån hade för 3 månader sagt att ett pris på 15tk för en GPU är prisvärt så hade jag hånskrattat honom på fejset. Ändå är vi där nu...

Ja du konkurenten AMDs 6800XT är ju upp över 10k nu. Hela marknaden har blivit en scam.