Apple satsar vidare på Touch Bar i Macbook Pro

Permalänk
Melding Plague

Apple satsar vidare på Touch Bar i Macbook Pro

Ett framgrävt patent visar att Apple håller sig kvar vid Touch Bar-konceptet för bärbara datorer, och utökar det med djupare tryckkänslighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Jag har sett både ris och ros för Touch Baren, men aldrig använt den själv. Det verkar ju på pappret vara en rimlig funktion, men vad säger ni som faktiskt använt den i vardagen? Är det användbart eller bara en gimmick? Är det nåt PC-sidan borde försöka efterapa?

Ett potentiellt problem jag ser är avsaknaden av taktil återkoppling, så man alltid måste titta på den för att veta vad man gör. Vi som tillämpar touch typing sneglar ju sällan ner mot tangentbordet, så det blir ett annat sätt att använda motsvarigheten till F-tangenterna antar jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det enda plusset i min bok är när man vill göra saker steglöst, som att ändra volym, ljusstyrka, scrolla i en video...

Men det är verkligen bara en gimmick och jag saknar verkligen f-knapparna flera gånger dagligen.

Håller man nere ’fn’ får man fram en virtuell f-rad på den skärmen, men inte alls samma sak och kräver en hel hand minst...

(Pratar som utvecklare här alltså)

Det finns säkert bra användningsområden, men en tryckkänslig primär skärm hade gjort mer skillnad oftare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har sett både ris och ros för Touch Baren, men aldrig använt den själv. Det verkar ju på pappret vara en rimlig funktion, men vad säger ni som faktiskt använt den i vardagen? Är det användbart eller bara en gimmick? Är det nåt PC-sidan borde försöka efterapa?

Ett potentiellt problem jag ser är avsaknaden av taktil återkoppling, så man alltid måste titta på den för att veta vad man gör. Vi som tillämpar touch typing sneglar ju sällan ner mot tangentbordet, så det blir ett annat sätt att använda motsvarigheten till F-tangenterna antar jag.

Har haft en MBP 15' nu i 3 år och även om jag till en början tyckte att det verkade mycket som en gimmick så har jag de gånger jag går till en dator utan Touch Bar insett att jag saknar den.

Givetvis är den inte för alla men jag ser den som ett mycket bra komplement och appar som utnyttjar dess funktionalitet är mycket smidiga. Videoredigering och liknande har många smarta funktioner där jag inte behöver klicka via menyer utan kan använda TB:en istället. Inte en nödvändig funktion men helt klart en väldigt uppskattad sådan. Någon taktil återkoppling skulle dock vara uppskattat.

Summa summarum:
Behövs den?: Nja kanske inte.
Vill jag ha den?: Absolut! Skulle inte vilja vara utan den.
Är den för alla?: Verkligen inte, tror nog att klassiska FN-tangenter gör jobbet för 90% av alla användare...

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Någon som provat Touch-bar i samspel med photoshop, illustrator och after effects?
Är de scenarion där jag skulle ha mest nytta av det, men man får sällan se hur de implementerat det i praktiken...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Bra! För den största nackdelen med Touch Bar tycker jag är att det räcker med att snudda vid den för att en knapptryckning ska registreras = lätt för misstag.

Utnyttjar den ganska sällan (handlar nog mest om vana), men tycker annars att tanken är god med en list som anpassas till aktivt program (riktigt bra i Logic!), men den ger olika mycket nytta beroende på hur väl den är implementerad i programmet.

@medbor
Har du kikat i System Preferences -> Keyboard
?

Där kan du ändra ”Touch Bar shows” så att den visar F-knappar som standard istället. Går sen att växla mellan lägena med fn-tangenten.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Shudnawz:

Jag har sett både ris och ros för Touch Baren, men aldrig använt den själv. Det verkar ju på pappret vara en rimlig funktion, men vad säger ni som faktiskt använt den i vardagen? Är det användbart eller bara en gimmick? Är det nåt PC-sidan borde försöka efterapa?

Ett potentiellt problem jag ser är avsaknaden av taktil återkoppling, så man alltid måste titta på den för att veta vad man gör. Vi som tillämpar touch typing sneglar ju sällan ner mot tangentbordet, så det blir ett annat sätt att använda motsvarigheten till F-tangenterna antar jag.

Med den första generationens Macbook Pro med Touch Bar hade jag stora problem med den, men det var för att Esc-tangenten också var en del av Touch Bar. Moderna varianter har en fysisk Esc-tangent och då har jag inte haft några problem med den. Men, jag ser inte heller att den direkt tillför något. Visst, att dra reglage upp och ned med fingret kanske är något smidigare än att trycka in två tangenter, men ingen revolution heller. Tanken är god med att kunna sköta gränssnittsinteraktion på funktionsraden, men i praktiken är det sällan att tillräckligt får plats där för att det ska vara genuint användbart. I de flesta fall behöver jag vända mig till applikationens gränssnitt för den fullständiga funktionaliteten, och det leder till att jag bara vänder mig till applikationen i de flesta fall istället.

Förhoppningsvis leder en ökad popularitet för Mac-datorer med M1-processorerna till att fler utvecklare satsar på att använda Touch Bar vettigt, då kanske den tillför något genuint användbart utöver dess fysiska diton i framtiden.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

I teorin är den användbar, men i praktiken... nja, dels så kör jag nästan uteslutande med externt tangentbord och mus. Dels så är det visserligen teoretiskt smart med kontextbaserade actions, men samtidigt är ju tangentbordets styrka att du inte behöver titta på det. Touch baren tar fokus från det du gör då den är omöjlig att använda utan ögon. Jag använder den för ljud- och ljusstyrka, samt för att aktivera nattläge. Det viktigaste, escapeknappen, är i alla fall fysisk.

All in all, not a fan. Hade varit bättre om den satt i skärmens underkant, eller om det hade varit individuella knappar med skärm.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag har sett både ris och ros för Touch Baren, men aldrig använt den själv. Det verkar ju på pappret vara en rimlig funktion, men vad säger ni som faktiskt använt den i vardagen? Är det användbart eller bara en gimmick? Är det nåt PC-sidan borde försöka efterapa?

Ett potentiellt problem jag ser är avsaknaden av taktil återkoppling, så man alltid måste titta på den för att veta vad man gör. Vi som tillämpar touch typing sneglar ju sällan ner mot tangentbordet, så det blir ett annat sätt att använda motsvarigheten till F-tangenterna antar jag.

Att inkludera Esc i touchbaren var korkat (även om jag i efterhand har förstått varför de gjorde så), men själva idén är bra. Jag tror att felet är hur Apple har försökt begränsa vad man kan göra med den i mjukvaran, samt att det inte finns på deras separata tangentbord så att program inte bygger in stöd för den i allt. Separata program som BetterTouchTool är storfavoriter bland dem som gillar touchbaren mest, och de visar verkligen hur man borde implementerat den i OSet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Ett framgrävt patent visar att Apple håller sig kvar vid Touch Bar-konceptet för bärbara datorer, och utökar det med djupare tryckkänslighet.

Läs hela artikeln här

Touch hör hemma på telefoner inte som navigeringsknappar på en dator.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Ja det blir inte att man använder det när man kör externt t-bord iaf upplever jag. Annars funkar det väl bra på möten och så när man leker med det.

Permalänk
Medlem

Jag tillhör kategorin som hade betalat för att bli av med den i deras Pro-produkter. Hjälper verkligen inte i mjukvaruutveckling och tar nästan bort hela poängen i att kunna skriva utan att kolla. Det är här jag har problem med själva idéen. Vanliga tangenter är taktila (nåja, det är ju nästan halvsanning sedan 2016 på MacBooks) och den vanliga grunddesignen gör att man enkelt kan åstadkomma allt man vill i en "Pro-miljö" genom att alltid fokusera på skärmen. Men genom att ta bort funktionstangenter, ESC osv. lägger man till idéen att man måste kolla på tangentbordet för att sedan kolla upp. Tycker nästan touchbar är mer lämpat för Air (eller helst inte där heller) och ska bort i Pro-kategorin men förstår att den såklart är en del i priset.

Sedan uppskattar jag verkligen tangentbord men en clean layout utan gimmicks (gäller även tangentbord för PC, håll borta allt trams!), så det är nog också ett problem för mig. Tycker inte den är snygg, tvärtom.

Permalänk
Medlem

Själv är avsaknaden av touch bar anledningen till att jag väljer MacBook Air framför Pro.

Ser stora fördelar med touch bar i ett fåtal program (Final Cut Pro, DaVinci Resolve etc.), men vill jag inte att den ska hindra mig i andra fall. Har aldrig ägt en Mac med touch bar, utan är van vid traditionellt tangentbord. Är även tveksam på hur bra touch bar:en fungerar i "sängläge" och i de fall jag inte ser själva tangentbordet.

Dock ett stort plus att det nu (äntligan!) finns en fysisk ESC-knapp, vilket jag mest ser som ett bevis på att även Apple kan få hjärnsläpp ibland.

Tills Apple släpper ett externt tangentbord med touch bar, så förblir det tyvärr en gimmick för mig. I annat fall måste jag anpassa mina arbetssätt mot vilken dator jag jobbar med, där jag idag ofta byter mellan stationär iMac och laptop med Windows.

Permalänk

Hatar touch. Tog en kraftigt försämrad Air senaste datorbytet (inte M1, tyvärr) bara för att slippa det.

Förlorar inte så mycket produktivitet egentligen, även om det tar dubbelt så lång tid att köra tester lokalt.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Canon införde touchbar på sin EOS R kamera. Marknadsavdelningen tyckte säkert det var ascoolt och framtidigt. Användarna hatade den och den försvann vips på senare modeller.

Jag tror på en grundläggande fysisk kontakt när man vill kontrollera något. Av samma anledning hatar jag spisar där man skall stå med flottiga fingrar och pressa fram rätt temperatur eller tid. Ge mig ett hederligt vred. Går mycket snabbare och är tidlöst. ALLT måste inte digitaliseras eller avge ett ljud så fort man ändrar något.

//Farbror 2.0

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det enda plusset i min bok är när man vill göra saker steglöst, som att ändra volym, ljusstyrka, scrolla i en video...

Men det är verkligen bara en gimmick och jag saknar verkligen f-knapparna flera gånger dagligen.

Håller man nere ’fn’ får man fram en virtuell f-rad på den skärmen, men inte alls samma sak och kräver en hel hand minst...

(Pratar som utvecklare här alltså)

Det finns säkert bra användningsområden, men en tryckkänslig primär skärm hade gjort mer skillnad oftare

Går det att sätta macros eller dylikt på touch baren?
Min macbook saknar den, men jag kan se en vinst i att byta ut de funktionaliter man brukar ta från funktionsraden till egna knappar, t.ex. Refaktorisering.

Sen verkar vissa IDEer nyttja touch bar, intellij verkar ha rätt bra stöd.
https://www.jetbrains.com/help/idea/touch-bar-support.html

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Nu med min M1 MBPro så är jag inne på tredje datorn med Touch bar och jag älskar det. Fungerar riktigt bra!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

På en Macbook gillar jag touchbaren iochmed att jag inte behöver en mus. Windows funkar bättre med mus och tangentbord..
Även om jag mest touchbaren den för att byta färg på text i mail och excel vilket jag gör varje dag, så vill jag ha den bara för det.

Jag avskyr touchskärmar på laptopar så det här ett bra mellanting.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte behovet att ha funktionsknappar? För mig passar touch bar perfekt. Men behövs den? Nja, det är mer av en gimmick.

En grej som var sjukt jobbigt på första touch bars var att även escapeknappen var på touch bar... den använder jag extremt ofta och att inte få feedback eller kunna vila fingret där var sjukt jobbigt. Detta är dock löst på nyare touch bars

Permalänk
Medlem

Från att aldrig ha använt en Mac förut så har jag köpt en MacBook 13" M1 nu för iOS-utveckling.
Jag gillar Touch Bar:en och saknar absolut inte Fn-knapparna. Att justera ljud/skärmljus etc är smidigt.
Specialanpassade "knappar" för appen man för tillfället har igång har jag inte haft någon användning för än, men det gör mig inte så mycket heller...

Permalänk
Medlem

Tycker den är alldeles för känslig, hänt flera gånger att jag råkat ändra volym eller ljusstyrka av misstag.
Däremot tvingade det mig att binda ESC till Caps Lock, det gör jag numera på alla datorer. Speciellt trevligt om man använder vim mycket.

Permalänk
Medlem

Blehh... Kan de inte bara ha det som extra tillval istället? Just nu så är det bara Air som slipper eländet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Jag tillhör kategorin som hade betalat för att bli av med den i deras Pro-produkter. Hjälper verkligen inte i mjukvaruutveckling och tar nästan bort hela poängen i att kunna skriva utan att kolla.

Hade helt ärligt varit villig att betala ett par tusen bara för att bli av med den. Inte nog med att touchbaren inte tillför någonting positivt alls gällande produktivitet för utvecklare, den försämrar produktiviteten.

Hade lite hopp om att de skulle skrota den med tanke på att de inte gett den någon kärlek sen introduktionen, men Apple fortsätter tyvärr att skita på utvecklare..

Riktigt tråkigt när deras datorer är oslagbara i byggkvalité, responsivitet och stabilitet. (På grund av att de bara behöver skapa mjukvara för sin egen hårdvara och kan fintrimma processer bättre än Windows+andra tillverkare)

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att påpeka att det går att ändra hur Touch Bar ska bete sig i grundutförande. Är fullt möjligt att få den att visa samma ”tangenter” som en Mac utan Touch Bar som förval. Visst, det är fortfarande touch-tangenter, men ändå.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Shudnawz:

Jag har sett både ris och ros för Touch Baren, men aldrig använt den själv. Det verkar ju på pappret vara en rimlig funktion, men vad säger ni som faktiskt använt den i vardagen? Är det användbart eller bara en gimmick? Är det nåt PC-sidan borde försöka efterapa?

Har använt en 16" MBP till och från sedan ett tag tillbaks. Känner inte att det egentligen fyller någon direkt funktion. Magic keyboard har riktigt bekväma tangenter så jag känner mer att jag saknar dem så fort jag behöver pilla med en touch bar. Behöver jag så mycket precision i, jag vet inte, bakbelysningen så är det bättre att öppna inställningarna och ändra där. Annars funkar det med plus och minus på F-tangenterna i min bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aprox:

Hade helt ärligt varit villig att betala ett par tusen bara för att bli av med den. Inte nog med att touchbaren inte tillför någonting positivt alls gällande produktivitet för utvecklare, den försämrar produktiviteten.

Hade lite hopp om att de skulle skrota den med tanke på att de inte gett den någon kärlek sen introduktionen, men Apple fortsätter tyvärr att skita på utvecklare..

Riktigt tråkigt när deras datorer är oslagbara i byggkvalité, responsivitet och stabilitet. (På grund av att de bara behöver skapa mjukvara för sin egen hårdvara och kan fintrimma processer bättre än Windows+andra tillverkare)

Uh? Jag älskar touchbaren! Har lagt in massa snabbknappar för att köra enhetstester, debugga, fixa till koden och sortera osv, git-kommandon, u name it!

Har du ens testat försöka använda den?

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Jag tillhör kategorin som hade betalat för att bli av med den i deras Pro-produkter. Hjälper verkligen inte i mjukvaruutveckling och tar nästan bort hela poängen i att kunna skriva utan att kolla.

Skrivet av walkir:

Själv är avsaknaden av touch bar anledningen till att jag väljer MacBook Air framför Pro.

Skrivet av notepad.exe:

Hatar touch. Tog en kraftigt försämrad Air senaste datorbytet (inte M1, tyvärr) bara för att slippa det.

OK, jag hugger på den här. Till er alla tre - nu när Esc är en fysisk knapp igen, vad är problemet? Försöker ni verkligen slå F-knapparna utan att titta? För Esc absolut - även om Touchbaren gjorde den typ fem gånger så bred som den var innan, så man fanken får ha stora darren för att missa - men F-knapparna? För som gammal Excel-krigare som bankar F2 en gång i minuten även om jag inte programmerar längre så OK, man behöver de där knapparna, men inte sjutton slår jag dem utan att titta?

Sägas skall att jag skriver löpande text utan att titta så jag inser att det taktila svaret har ett värde, men F-knapparna?

Skrivet av MaxieTheHatter:

Går det att sätta macros eller dylikt på touch baren?
Min macbook saknar den, men jag kan se en vinst i att byta ut de funktionaliter man brukar ta från funktionsraden till egna knappar, t.ex. Refaktorisering.

Sen verkar vissa IDEer nyttja touch bar, intellij verkar ha rätt bra stöd.
https://www.jetbrains.com/help/idea/touch-bar-support.html

Med rätt programvara kan du göra touchbaren till precis vad du vill, det är det som är fördelen med den. BetterTouchTool är startpunkten om du vill prova.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Uh? Jag älskar touchbaren! Har lagt in massa snabbknappar för att köra enhetstester, debugga, fixa till koden och sortera osv, git-kommandon, u name it!

Har du ens testat försöka använda den?

Ja, jag är så klart medveten om att man kan forma touchbaren precis som man vill med diverse verktyg. Men det förändrar inte faktum att jag behöver flytta blicken från skärmen, något jag i princip aldrig skulle behöva med ett vanligt tangentbord, alltså försämras min produktivitet på grund av touchbar.

Alla de scenarion du nämner kan man lika gärna ställa in att köras på vanliga funktionsknappar, vilket betyder att touchbaren inte tillför någonting alls egentligen.
Den gör samma sak som tangentbord alltid gjort, fast sämre.

Nu utgår jag från mig själv och att jag i princip bara använder min MacBook Pro till utveckling, jag gör ingen foto/video/ljud-redigering och touchbar kanske är skitnice för den kundgruppen!

Sån tur är så har jag ju datorn dockad för det mesta under arbetstid och kan använda ett Magic Keyboard istället

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

Inte dåligt, apple är väldig dålig på att innovera nuförtiden, men touch baren är verkligen genialist, och nya arm datorerna oxå, apple kanske äntligen har börjat bli relevant igen, telefonerna är dock inte så bra dom försöker mest komma ikapp android.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Försöker ni verkligen slå F-knapparna utan att titta?

Ja.

Det kanske är så pass enkelt ändå – vi som inte navigerar tangenterna visuellt vill inte ha Touch då vi blir tvungna att kolla på tangentbordet.
Vi verkar dock vara i minoritet.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(