Hjälp, 5900X error 36 asus x570 cpu post-memory initialization

Permalänk

Hjälp, 5900X error 36 asus x570 cpu post-memory initialization

Hej! Behöver akut hjälp datorn bootar ej!
Visar error 36 "cpu post-memory initialization"

Amd 5900x
Asus strix x570 -e gaming

Skärmen är svart. Allt startar, fläktarna och diskarna.
Stannar på error 36.

Har testat med ett minne bara och bytt plats på dom.

Uppgraderade bios till nyaste med bios flashback..
Tog flera minuter sedan slocknade den blinkande lampan bak men datorn startar ej om vad jag såg eller så gick det på 1 blinkning. Alla rgb på moderkortet lös som om den va på hela tiden. Slog av strömmen efter några minuter till, kan det va så att den ej var klar?

Vad göra nu??

Permalänk

Vita fel-dioden vid ram på moderkortet lyser på "vga".
Det blir ingen skillnad om jag tar ur grafikkortet.

Permalänk

Jag har tagit ut processorn, den satt som den ska och inga pinnar är skadade. Funkar inte fortfarande. Vad kan det vara för fel?
Kör nyaste betan av bioset, kan det vara den som är buggad?

Den hoppar genom massa koder, den går till 36 sedan blinkar massa siffror förbi i en sekund så ser man 39 så blinkar massa förbi igen och så hanmnar den på 36. Och där står den stilla, har låtit den stå jättelänge det händer inget.

Permalänk

Flasha senaste stabila bios, gör ingen skillnad på problemet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Vilket moderkort samt vilka minnen? Är minnena med på QVL-listan för moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Resettade med en jumper jag har, blir samma fel. Error code 36
Provade flera gånger och flasha om bios med och prova resetta efter.

Skrivet av anon265474:

Vilket moderkort samt vilka minnen? Är minnena med på QVL-listan för moderkortet?

Minnena jag har är:
Corsair Vengeance lpx 2x32gb 3200mhz
CMK64GX4M2E3200C16
Dom är inte med på QVL, men står att dom är " opimized for ryzen"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Svårt att avgöra felet men det har att göra med minnet eller controllern i cpun. defekt cpu eller defekt minne eller att något på moderkortet är trasigt.
Det är vad jag tror, har du möjlighet att testa cpun i ett annat moderkort? eller testa minnena i ett annat moderkort? eller testa andra minnen och cpu i ditt moderkort?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Håller på att flasha om bios igen efter en cmos resett
Hoppas något magiskt händer
Om det inte funkar så ska jag resetta 3 gånger på rad, flasha om och resetta och se om det gör nått

Skrivet av Aka_The_Barf:

Svårt att avgöra felet men det har att göra med minnet eller controllern i cpun. defekt cpu eller defekt minne eller att något på moderkortet är trasigt.
Det är vad jag tror, har du möjlighet att testa cpun i ett annat moderkort? eller testa minnena i ett annat moderkort? eller testa andra minnen och cpu i ditt moderkort?

Har tyvärr ingen annan hårdvara att testa har bara denna setup med AM4 och DDR4

Permalänk

Uppdatering, om jag trycker på reset för att starta om datorn så startar den om direkt, jag har provat att starta om, om och om igen under varenda liten flimmrande siffra på kod-displayen.
Datorn startar alltid om, förutom om den hamnar på den sista Kod 36 som den fryser på.

Om jag startar om med resetknappen när den står på kod 36 så hamnar datorn i en loop.
Kod display visar 00 och en gul felkods diod lyser "Dram"(den lyser inte fel annars) och så startar datorn om sig själv vare sekund och den loopar så tills att jag håller in onoff knappen eller beyter strömen.

Kan det vara ett tecken på vad som är fel?

Lite mer info
Just den koden 36 tycks vara "System Management Mode (SMM)initialization"

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att veta vad som är fel. läste du igenom tråden som anon265474 postade?
Där fick han till det efter att han gjorde som killen sa om jag fattade det rätt, alltså plockade ut allt och lät den stå ett tag så den skulle "glömma" och sedan enbart satte i det nödvändigaste, ram och cpu, men du behöver ett bildkort också och enbart tangentbord och mus.
får du en annan kod om du kör utan ram?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Väldigt svårt att veta vad som är fel. läste du igenom tråden som anon265474 postade?
Där fick han till det efter att han gjorde som killen sa om jag fattade det rätt, alltså plockade ut allt och lät den stå ett tag så den skulle "glömma" och sedan enbart satte i det nödvändigaste, ram och cpu, men du behöver ett bildkort också och enbart tangentbord och mus.
får du en annan kod om du kör utan ram?

Om jag tar ur minnet och startar så får jag felkod 21 och gula fel dioden för dram lyser.

Kör allt urkopplat, det enda som är inkopplat är 1 cpu fläkt, cpu, 1 sticka i sloten A2.
1usb när jag flashar, batteri har jag testat ta ut och ha ur och i lite olika för att resetta. Ska låta allt stå ett bra tag nu med allt ur.
Kollar bara felkoden hela tiden, kommer jag vidare så sätter jag i gpu, tangentbord osv igen.

Måste jag ha gpu i? Ska jag sätta i den igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jordgubbe:

Om jag tar ur minnet och startar så får jag felkod 21 och gula fel dioden för dram lyser.

Kör allt urkopplat, det enda som är inkopplat är 1 cpu fläkt, cpu, 1 sticka i sloten A2.
1usb när jag flashar, batteri har jag testat ta ut och ha ur och i lite olika för att resetta. Ska låta allt stå ett bra tag nu med allt ur.
Kollar bara felkoden hela tiden, kommer jag vidare så sätter jag i gpu, tangentbord osv igen.

Måste jag ha gpu i? Ska jag sätta i den igen?

Försök hitta i manual eller liknande hur just ditt moderkort ska flashas. När jag flashade mitt fick jag inte ha något i alls förutom ström.

Permalänk
Medlem

eftersom 5900x inte har någon integrerad grafik måste du ha ett grafikkort för att ens kunna starta, annars kommer den ge felkod "vga"eftersom den inte har något sätt att skicka ut en bild. om du får "vga" oavsett om du har grafikkortet i eller inte tyder det ju på att den inte hittar grafikkortet.

för att datorn ska kunna starta till bios måste du ha
-CPU
-Ram
-GPU (eftersom du inte har någon integrerad grafik)

annars kommer den ge en felkod oavsett.
testa att sätta in ovanstående igen (dubbelkolla alla strömkablar så de sitter i ordentligt ), samt kolla att du har satt i alla distanser mellan moderkortet och chassit. får du samma felkod igen, och vad händer om du låter den stå i 5 minuter där den fastnar?
har nämligen en 5900x med i hushållet och första booten tog ca 5 min.

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Skrivet av Hiraeth:

Försök hitta i manual eller liknande hur just ditt moderkort ska flashas. När jag flashade mitt fick jag inte ha något i alls förutom ström.

Första flashen jag gjorde till nyaste beta bios var utsn cpu och ram med endast 24 pin ström ikopplad om jag minns korrekt.
Dioden blinkar som den ska i ett par minuter sedan slocknar den. Ska prova igen att ta ur allt och ska läsa om instruktionerna.

Skrivet av zetrri:

eftersom 5900x inte har någon integrerad grafik måste du ha ett grafikkort för att ens kunna starta, annars kommer den ge felkod "vga"eftersom den inte har något sätt att skicka ut en bild. om du får "vga" oavsett om du har grafikkortet i eller inte tyder det ju på att den inte hittar grafikkortet.

för att datorn ska kunna starta till bios måste du ha
-CPU
-Ram
-GPU (eftersom du inte har någon integrerad grafik)

annars kommer den ge en felkod oavsett.
testa att sätta in ovanstående igen (dubbelkolla alla strömkablar så de sitter i ordentligt ), samt kolla att du har satt i alla distanser mellan moderkortet och chassit. får du samma felkod igen, och vad händer om du låter den stå i 5 minuter där den fastnar?
har nämligen en 5900x med i hushållet och första booten tog ca 5 min.

Den ger kod 36 och så lyser dioden för "vga" så kanske är att den ej hittar grafikkortet som du säger!?!
Har ett 1080ti inkopplat, funkar i en annan dator iaf.
Den sitter i första pcie sloten, har ström och allt till den, den lyser upp och fläktarna går.
Ska prova flytta ner den till lägre sloten och se om det funkar!

Uppdatering, flyttade till andra sloten. Samma fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jordgubbe:

Första flashen jag gjorde till nyaste beta bios var utsn cpu och ram med endast 24 pin ström ikopplad om jag minns korrekt.
Dioden blinkar som den ska i ett par minuter sedan slocknar den. Ska prova igen att ta ur allt och ska läsa om instruktionerna.

Den ger kod 36 och så lyser dioden för "vga" så kanske är att den ej hittar grafikkortet som du säger!?!
Har ett 1080ti inkopplat, funkar i en annan dator iaf.
Den sitter i första pcie sloten, har ström och allt till den, den lyser upp och fläktarna går.
Ska prova flytta ner den till lägre sloten och se om det funkar!

Uppdatering, flyttade till andra sloten. Samma fel.

okej och samma händer om du låter den stå och tugga för sig själv en stund efter att felkoderna kommit upp?

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jordgubbe:

Första flashen jag gjorde till nyaste beta bios var utsn cpu och ram med endast 24 pin ström ikopplad om jag minns korrekt.
Dioden blinkar som den ska i ett par minuter sedan slocknar den. Ska prova igen att ta ur allt och ska läsa om instruktionerna.

Den ger kod 36 och så lyser dioden för "vga" så kanske är att den ej hittar grafikkortet som du säger!?!
Har ett 1080ti inkopplat, funkar i en annan dator iaf.
Den sitter i första pcie sloten, har ström och allt till den, den lyser upp och fläktarna går.
Ska prova flytta ner den till lägre sloten och se om det funkar!

Uppdatering, flyttade till andra sloten. Samma fel.

Pröva en stabil bios och inte en beta version om det kanske fungerar bättre?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av zetrri:

okej och samma händer om du låter den stå och tugga för sig själv en stund efter att felkoderna kommit upp?

Den har fått stå över natten och tuggat med gpu i men inget hände.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Pröva en stabil bios och inte en beta version om det kanske fungerar bättre?

Ska prova varje biosversion idag sedan den som först fick stöd för ryzen 5000.

Permalänk

Har nu provat alls bios som stödjer ryzen 5000 serien.
Inget av dom gör någon skillnad.

Allt startar, lyser,spinner... men när den hamnar på error 36 med vit VGA diod så hör man alla fläktar sakta ner direkt böööhw så går allt på lågfart och gpu tex stannar fläktarna helt.
Allt lyser som innan på gpu.

Gpu funkar i min gamla dator.

Jag har undersökt slotsen flera gånger, inget skit i dom. Har även blåst ur RAM och PCIe portarna med en kompressor för att vara helt säker.

Kan man blåsa ur cpu sockeln med? Har ej gjort det, tror inte jag vågar det...

Jag har kollat i gamla datorn, gpu har senaste firmware om det skulle spela någon roll.
Det börjar ta slut på saker att göra, har ni några fler tips?

Nätagg är testat med samma kablar i min gamla dator, funkar där. Det är 1200w för övrigt ett corsair axi.

*Edit*
Hittade detta på nätet.
Kod 36: CPU post-memory initialization. System Management Mode (SMM) initialization.
Kod 39: Post-memory North Bridge initialization (North Bridge module specific)

Jag ser ju koden gå från 36, till 39 sedan tillbaks till 36 och där fryser den. Så cpu problem?

Ska jag skicka tillbaks cpu eller moderkort, eller båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jordgubbe:

Har nu provat alls bios som stödjer ryzen 5000 serien.
Inget av dom gör någon skillnad.

Allt startar, lyser,spinner... men när den hamnar på error 36 med vit VGA diod så hör man alla fläktar sakta ner direkt böööhw så går allt på lågfart och gpu tex stannar fläktarna helt.
Allt lyser som innan på gpu.

Gpu funkar i min gamla dator.

Jag har undersökt slotsen flera gånger, inget skit i dom. Har även blåst ur RAM och PCIe portarna med en kompressor för att vara helt säker.

Kan man blåsa ur cpu sockeln med? Har ej gjort det, tror inte jag vågar det...

Jag har kollat i gamla datorn, gpu har senaste firmware om det skulle spela någon roll.
Det börjar ta slut på saker att göra, har ni några fler tips?

Nätagg är testat med samma kablar i min gamla dator, funkar där. Det är 1200w för övrigt ett corsair axi.

*Edit*
Hittade detta på nätet.
Kod 36: CPU post-memory initialization. System Management Mode (SMM) initialization.
Kod 39: Post-memory North Bridge initialization (North Bridge module specific)

Jag ser ju koden gå från 36, till 39 sedan tillbaks till 36 och där fryser den. Så cpu problem?

Ska jag skicka tillbaks cpu eller moderkort, eller båda?

Hej,
Är moderkortet helt nytt?
Har du testat med bios flashback utan att ha något mer installera än nätdelen, dvs ta bort cpu, minne och gpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hej,
Är moderkortet helt nytt?
Har du testat med bios flashback utan att ha något mer installera än nätdelen, dvs ta bort cpu, minne och gpu?

#18770678

Permalänk
Skrivet av thomson:

Hej,
Är moderkortet helt nytt?
Har du testat med bios flashback utan att ha något mer installera än nätdelen, dvs ta bort cpu, minne och gpu?

Japp helt nytt!
Jag ska prova ta ut cpu och ram igen och flasha lite senare idag.

Uppdatering vad jag gjort sedan senast jag skrev, jag har testat 3 olika skärmar. Alla hdmi portar på skärmarna samt på grafikkortet och även med tre olika hdmi kablar. Jag har också provat DVI utgången till DVI på en skärm från 1080ti
Jag har satt i ett gammal 560 grafikkort och provat också med DVI.
Inget av det gjorde skillnad.
Jag har inte prövat displayport för jag har ingen sådan kabel.

Jag har flashat om bios ungefär 7 gånger till i brist på annat att testa under olika omständigheter som att cleara cmos innan eller efter eller båda. Låtit den stå länge efter flashning ifall den tuggar nått, jag har tom bett till gud jesus och den helige anden.

Inget har förändrats.

Permalänk
Medlem

Jag har inte uppgraderat till nyare system än, men hur vet man att bios flashback fungerar och att den inte ligger kvar på gamla?

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag har inte uppgraderat till nyare system än, men hur vet man att bios flashback fungerar och att den inte ligger kvar på gamla?

Man får anta att det funkar om den inte visar något fel vid flashning.
För mig så blinkar lampan långsamt typ 7 gånger sedan snabbare i ett par minuter sedan slocknar den.

Det står att om den slutar blinka och bara lyser så har något gått fel.

Om man clerar cmos, tar man bara bort inställningar man själv och dator gjort eller flashar den om något gammalt bios?

Permalänk
Medlem

Hej,
Hittade detta angående mer ram än 32gb
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?121021-ASUS-ROG-Str...

Tänkte du har inte möjlighet att testa med ett annat minneskit, som ex 2x16gb för att utesluta ev minnes kompatibilitet?

Permalänk

Ett genombrott!?

Jag resettade Cmos med jumpern och tog även ut batteriet och kortslöt polerna i exakt 75 sekunder, satte tillbaks batteriet och slog på strömmen, flashade bios direkt och gick och la mig på soffan, somnade i en timme och 30 minuter.

Datorn har alltså fått stå nyflashad på standby så länge.
Det första jag gjorde när jag vaknade var att slå på datorn, nu spinner allt upp men koderna bläddrar lite annorlund.
Och lotteriet landa på.. A5 en NY FELKOD! Yes!

Inget på skärmen men. Q-kod.
"A5" SCSI reset i manualen.. gul lampa lyser(ram), verkar som den fastnade där, trött och hjärndöd som jag var så slog jag av för att testa igen istället för att låta den tugga i en 10 minuter..

Nu är det kod 36 igen som vanligt.

Permalänk

Jsg har försökt i några timmar att återskapa den där felkoden A5 men lyckas inte.
Det var ändå SCSI felkod, som jag inte ens har i systemet så det tyder nog bara på att något är riktigt fel.

Vad ska jag skicka tillbaks för utbyte?
CPU eller moderkortet? Eller båda?
Vad tror ni det är störst chans att det är fel på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jordgubbe:

Jsg har försökt i några timmar att återskapa den där felkoden A5 men lyckas inte.
Det var ändå SCSI felkod, som jag inte ens har i systemet så det tyder nog bara på att något är riktigt fel.

Vad ska jag skicka tillbaks för utbyte?
CPU eller moderkortet? Eller båda?
Vad tror ni det är störst chans att det är fel på?

Jag hade nog testat med ett annat minneskit för att utesluta eventuell inkompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jordgubbe:

Jsg har försökt i några timmar att återskapa den där felkoden A5 men lyckas inte.
Det var ändå SCSI felkod, som jag inte ens har i systemet så det tyder nog bara på att något är riktigt fel.

Vad ska jag skicka tillbaks för utbyte?
CPU eller moderkortet? Eller båda?
Vad tror ni det är störst chans att det är fel på?

Du borde testa med mindre minnen då folk om man googlar verkar ha problem med 32gb minnen på det moderkortet.
Så testa en 16gb sticka eller en 8gb och se om det funkar bättre.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro