Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Hjälp, 5900X error 36 asus x570 cpu post-memory initialization

Permalänk
Medlem

Som flera andra sagt så är det stora minnes kit och det kan vara problem där, så försök testa med ett annat minnes kitt, eller enbart en sticka 8gb tex. märke eller modell spelar ingen roll så länge det är dd4. du kanske kan låna av någon?
mer och mer lutar det åt antingen minne eller cpu problem, jag satsar mina pengar på minnet eftersom det verkar som flera har problem med stora minnes mängder(över 32gb)
Är det minnet och du behöver så mycket minne kanske du ska leta efter minnen som bekräftat fungerar med ditt moderkort.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Jag börjar bli mer och mer säker på att det är minnen som spökar så ska köpa ett annat par.
Om dom är med på QVL så är dom garanterade att funka? För kan bara köp ett par nya det blir för dyrt att testa fler.

Hittade ett 2x32gb set som är med på QVL som jag i så fall köper istället, så får jag sälja dessa jag har billigt till nån som kan använda dom eller om det går skicka tillbaks dom men tror det är för sent nu.

Permalänk
Medlem

Vart bor du? Varför inte bara låna av någon här?

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

Uppdatering!

Skickade tillbaks moderkortet. Inget fel på det enligt supporten, dom sa att dom bootade upp windows på den med en 5600x processor.

Jag köpte nya RAM-minnen som är testade fullt ut på moderkortets QVL lista.

Det är fortfarande Exakt samma fel!!!
Q-kod 36
Vit VGA lampa lyser

Om jag plockar ut grafikkortet och kör utan så visas exakt samma fel, så kanske har med GPU att göra?
Jag har ju dock provat två stycken som jag vet fungerar, mitt asus 1080Ti använder jag dessutom i min gamla dator utan problem.

Kan det vara PSU som inte är kompatibel med nya x570?
Har en corsair AX1200i
Till moderkortet är 8pin ansluten, den andra 4 pin finns ej till denna modell av nätagregat så kan inte koppla in den.
Den 4 pin ska bara behövas vid extrem överklockning och det står att man inte måste använda den i manualen.

Har läst om en annan som har samma fel som mig och han har också just detta nätagg, han har provat 4 GPUer, flera Ram osv utan att det funkar.

Vad ska man göra!?

Permalänk

Felet är funnet!
Det var min Corsair AX1200i psu
Moderkortet postar med annan PSU i alla fall.