Asus Geforce RTX 3090 ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ligger på plats 47 i hall of fame i port royal med mitt strix 3090 och då har jag ändå inte pressat allt till max ännu eller gjort någon mod på kortet förrutom vattenblock.
Använder EVGAs 500W bios och får 48 grader max i min custom loop med 26-27 grader inomhus mätt mitt i rummet. Vädrar man ut i vinter till 15 el 18 grader så lär man nå topp 30..i världen. Dåligt kort ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ja. Även räknat så blir det som sagt över 5% ökning av prestanda. Så visst ger OC något även denna generation. Även om det alltid kan vara mycket bättre

(Men man kan som sagt tycka att det ringer lite varningsklockor om hur de testat när ett grafikkort med sämre pcb, lägre tak för effektförbrukning och lägre klockfrekvenser får högre poäng i ett benchmark) Men det finns ju förstås alltid kisel-lotteriet.. även om det låter osannolikt i detta fall.

När du redan plockat ur maximal prestanda ur ett chip brukar det sällan hjälpa med varken bättre pcb eller mer effekt, troligen kommer kiselkvalité spela större roll än vilket kort du väljer. Skulle du vinna kisellotteriet med ett en på miljonen ex så kan bättre pcb & mer effekt kanske ge ytterligare några MHz men det tråkiga för AIB's är att FE korten har inte varken dålig PCB (stark VRM men trång layout) eller direkt låg max effekt egentligen (400w). Det är många av tillverkarna som är förbannade på nVidia att de gjort FE korten så bra som dom är när det gäller 3090 exempelvis och till de pris de gjorde det. Det är helt enkelt inte lätt att konkurrera med de kortet med andra 3090

Kan du krana ut lite mer med extrema setups med Strix, ja troligen, kommer det vara i närheten av motiverat för pris eller effekt, nej, inte ens nära. Men för en del kommer det vara skit samma då det är roligt, för andra så kommer det bli mycket svårt att motivera.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Nu vet jag inte riktigt hur du räknar..
Ett stock strix 3090 presterar 10323 grafikpoäng i Time Spy Extreme. Ett överklockat presterar 11227. Det är en skillnad på 8,7%. Sen kan man tycka vad man vill om det. Men det är mer än 5%.

Jag spelar inte TimeSpy, kolla du istället speltesterna Swec presenterar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk

Varför tar ni inte med rtx 3070 i jämförelserna vad gäller spel?

Visa signatur

* AMD Ryzen 5600X * ASUS RTX 3070 Dual OC * Gigabyte B550 Aorus Pro AX * Corsair RM650x V2 * Corsair 32GB 3200Mhz Vengeance LPX * Corsair MP510 960GB M.2 * Seagate 2TB * Fractal Design Meshify C * Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition. Byggd december 2020
Skärm MSI MAG342CQRV 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Alltid dumt & plocka resultat ur ett test & jämföra med siffror från helt annan hårdvaru setup i helt annan miljö med helt annan mjukvara

Ja, i detta fallet så är det en hyffsat dålig låda sett till luftflöde med en klart sämre cpu & minne
Som du ser i sign

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Ja, i detta fallet så är det en hyffsat dålig låda sett till luftflöde med en klart sämre cpu & minne
Som du ser i sign

Min poäng är att det är ok att jämföra testresultat inom samma test, men att jämföra med annan hårdvara i annan miljö rent fysiskt och virtuellt blir en aning snett och säger då inte jättemycket om något egentligen, om du skickar in ditt kort så Swec får testa det i samma miljö så skulle man få direkt jämförbara siffror men det kanske inte är så praktiskt

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSuperSweden:

Varför tar ni inte med rtx 3070 i jämförelserna vad gäller spel?

Duh för att det ska vara fler Nvidiakort över än under 6800 xt så klart.

Permalänk
Medlem

@Kenneth varför är inte Radeon 6XXX serien med på varken temp eller ljud sammanställningen?

Permalänk

Fortsätter denna galna trend med strömtörstiga kort börjar det snart få ett Vega 64 att bli ett väldigt strömsnålt kort.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av TheSuperSweden:

Varför tar ni inte med rtx 3070 i jämförelserna vad gäller spel?

För att det här handlar mer om hur Asus RTX 3090 Strix ställer sig mot andra 3090-modeller. Kika på recensionen av Geforce RTX 3070 om du vill se hela bilden.

Skrivet av slusk:

@Kenneth varför är inte Radeon 6XXX serien med på varken temp eller ljud sammanställningen?

Nu är Radeon RX 6000-serien inne! Hade påbörjat Asus-artikeln innan RX 6000-serien dök upp, så glömde helt enkelt att uppdatera vissa diagram

Permalänk
Medlem

Sammanfattning:

Över 20k

RIP

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Genomtänkt. Asus släpper ett kort som i vissa fall är sämre än sitt billigare kort (Tuffe-TUF). Även om nu Strix har marginellt bättre prestanda. Men det visar ju sig att det inte hjälper mycket att ha högre strömbudget för dessa kort. Nvidia verkar redan hittat sweet spot för korten, ja såvida man inte extremöverklockar och kör Helium eller LN2.

Högre temp än TUF i både Quiet och Perf mode

Högre ljudnivå än TUF i både Quiet och Perf mode

Det enda som är något bättre i mitt tycke är själva utseendet. Men det hjälper inte med den prislappen med sämre ljudnivå och temp.

Tuffe-TUF vinner alla dagar i veckan.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Nvidia verkar ha krämat ur allt de kan ur 3090 redan på sina referenskort för wow...detta kort är verkligen rent slöseri på pengar tycker jag. Förstår varför det inte fick någon utmärkelse.

Visst, det ser ju coolt ut och har nice RGB. Men satan i gatan vad man får betala för detta eftersom det är ju det enda det levererar över referens eller TUF.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har i och för sig en betydligt större låda och rumstemperaturen är 23 grader men 26 grader idle får väl ändå anses vara helt ok, ligger sedan runt 43-68 grader när jag spelar något spel beroende på gpu belastning.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Alltså det här är ju ett skämt. Stackars jävlar som har köpt det här för 20K och sen levererar det ett par bilder mer per sekund. Jag vet inte om jag ska bli lack på Nvidia som totalt fistar sina partners eller på Asus som är nöjda med sin försäljning på den här "påkostade modellen" (som i praktiken inte ger ett skit(ok... men förbannat lite då...) mer än Nvidias kort.

Vilka rövhattar!

Varför är det synd om dem menar du? Jag förstår inte.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Efter att första hypen över 3000 serien lagt sig så har hypen över gått till att jag inte är speciellt imponerad över prestandan och jag lika bra kan vänta en generation till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Alltså det här är ju ett skämt. Stackars jävlar som har köpt det här för 20K och sen levererar det ett par bilder mer per sekund. Jag vet inte om jag ska bli lack på Nvidia som totalt fistar sina partners eller på Asus som är nöjda med sin försäljning på den här "påkostade modellen" (som i praktiken inte ger ett skit(ok... men förbannat lite då...) mer än Nvidias kort.

Vilka rövhattar!

Vadå stackars jävlar?
Personer som köper detta kort (inte jag) vet väl förhoppningsvis vad dom gör.

Person A. Bryr sig inte om vad saker kostar. Dom ska ha det bästa oavsett pris.
Person B. Behöver sin GPU till mer än spel och vet att spelprestanda/kr inte är topp.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Köpte inte det här kortet för att jag på något sätt trodde det skulle vara revolutionärt snabbare än någon annan modell. Det handlar istället om att Strix OC korten har de bästa komponenterna som går att uppbringa det är det som man betalar extra för inte hastigheten. Sen så kostar det endast ett par tusenlappar mer än resten av fältet så i det stora hela så känns det snarare som en bra affär än en dålig.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Varför säljs bilar med 200, 300, 500 Hk ? Varför kostar en diskmaskin 5000 kr och en annan 35000 kr ? Varför finns det biff från japan för 3000 kr kilot när det finns "vanlig biff" för 300 kr kilot, man ska ju bara processa det i kroppen snabbt för att få lite energi ?

Resonemanget att man blir idiotförklarad om man köper en produkt som för en själv har ett personligt värde oavsett vad priset egentligen är, är ju något som var och en får värdera och bedömma. För en person betyder heller inte 10000, 15000 eller 20000 kr speciellt mycket för ett grafikkort utan det spontanköper man om man känner för det bara och trycker in i burken och om 12 månader kanske man köper ett nytt, medan en annan får spara 500 kr i månaden i 12 månader och tycker 6000 kr är superdyrt för ett grafikkort och de köper för att ha det i 5 år. Det finns inga rätt och fel här utan det är var och en som får bedömma och besluta baserat på sina egna premisser, krav och möjligheter.

Nog om detta men jag är lite trött på att alla skall ha lagom prestanda till lagom pris till lagom... och allt annat är idioti i deras ögon och det ska predikas om detta hela tiden.

Edit: på ett överklockningsforum dessutom

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Nog om detta men jag är lite trött på att alla skall ha lagom prestanda till lagom pris till lagom... och allt annat är idioti i deras ögon och det ska predikas om detta hela tiden.

Edit: på ett överklockningsforum dessutom

Man får ju inte glömma bort att det är landet lagom vi bor i där jantelagen råder.

Jag håller helt med dig, det är komiskt. Särskilt på ett forum som på många sätt riktar sig till entusiaster, som du säger.

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Har detta kortet med EK's Vector Strix block! När jag har kortet så det drar 470w i furmark så blir det max 45grader i min custom loop. Men också det största vattenblocket jag någonsin beskådat.

Inget kort jag skulle rekommendera till någon pga summan, så grymt är det inte. Hade väntat på ett 3080Ti.

Bilder?

Permalänk
Medlem

"2 years ago when I bought my AX1200i PSU. Everyone called me a madman..."

Seriöst... 470w?! Räcker ens en 1200w PSU för att köra två i SLI? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

På vad, blocket eller temps?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

På vad, blocket eller temps?

På din rig.

Permalänk
Medlem

Vilket strix EK hade du ? Svarta eller plexi ? Jag tog det svarta.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Sämsta ROG kortet nånsin?

Skrivet av Grim2you:

Alltså det här är ju ett skämt. Stackars jävlar som har köpt det här för 20K och sen levererar det ett par bilder mer per sekund. Jag vet inte om jag ska bli lack på Nvidia som totalt fistar sina partners eller på Asus som är nöjda med sin försäljning på den här "påkostade modellen" (som i praktiken inte ger ett skit(ok... men förbannat lite då...) mer än Nvidias kort.

Vilka rövhattar!

Det e bra ändå på ett annat vis. Nu kommer (förhoppningsvis) folk ha mindre förtroende för ASUS ROG o iaf överväga andra alternativ innan de hetsköper.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Viking
Skrivet av employed:

Seriöst... 470w?! Räcker ens en 1200w PSU för att köra två i SLI? xD

Nej, knappt. Det kraschar i alla fall direkt med 1000W. Så kan tänka mig att 1200W skulle vara gränsfall.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Dåligt test, framgår inte med hur många 100% extra som krämas ur av rgb:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FörstaÄrSåJävlaGod:

Man får ju inte glömma bort att det är landet lagom vi bor i där jantelagen råder.

Jag håller helt med dig, det är komiskt. Särskilt på ett forum som på många sätt riktar sig till entusiaster, som du säger.

Men att klaga på att det är för dyrt är ju det lilla nöjet man har när man inte har råd att köpa det.

Men skämt och sido är datorer eller teknik mer jämnlikt än bilar. Nästan vem som helst kan köpa nyaste iphone pro eller fetaste grafikkortet, vissa kanske behöver ta från sparkontot eller avbetala men det är tekniskt sett möjligt för de flesta.

En superbil för 10miljoner är dock omöjligt för de allra flesta ens om du sålde allt de hade och avbetalade till år 2100.

Men klart man alltid vill ha bättre priser. När jag betalade 4k för 1070 var det dyrastw grafikkortet jag köpt på de 15 år jag spelat dator. Nu har man köpt 3070 för 7k. Plötsligt var 4k inte alls dyrt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Underliga siffror. Är det vara jag som tycker att överklockningen känns lite misslyckad i detta test? Iaf med tanke på att det är Asus Strix OC som har 450W/480W power limit.

Kör själv Palit 3090 Gamerock OC som har nästan identisk boost clock out of the box (1845Mhz vs 1860Mhz) och 420W power limit jämfört med Asus 450W/480W.

Utan någon som helst extra överklockning i AB så rullar Palit med en boost på mellan 1970-1994Mz. Släng på 111% power limit (som iofsig höjer power limit till 466W) och +120Mhz core så boostar den stabilt runt 2100Mhz i både spel och syntetiska benchmarks såsom Time Spy.

Nu handlar det här testet iofsig inte om Palit kortet, men hade personligen väntat mig att Asus Strix OC åtminstone kunde boosta över 2100Mhz, med tanke på att den oftast klassas som "most powerful" bland alla 3090, och därmed är dyrast också.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal