Komplett.se - allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Komplett eller ev. Posten har problem med leveranserna under BF-veckan? Köpte en TV från Komplett i söndags och fick blixtsnabbt ett mail om att den är skickad och med "elektronisk förhandsinformation är mottagen" som status men sen dess har inget hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Någon som vet om Komplett eller ev. Posten har problem med leveranserna under BF-veckan? Köpte en TV från Komplett i söndags och fick blixtsnabbt ett mail om att den är skickad och med "elektronisk förhandsinformation är mottagen" som status men sen dess har inget hänt.

Mitt kort skickades den 22a november och kom till posten igår den 25e november. Fick dock aldrig uppdatering i Postnord appen utan jag fick enbart SMS avisering direkt.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Ibelox:

Tack för den Erik! Hur lång tid förväntas det att ta innan ny order skapas? Mailade 16:48 igår och inget svar ännu. Hoppas på snabbt byte så man hamnar hyffsat ok i OC kön

Vi behandlar alla förfrågningar i omgångar, ca 1-2 gånger i veckan. Så det bör ta allt ifrån 0-5 dagar.

Skrivet av vIKz3080:

@Komplett

Har fått svar från er kundtjänst nu, att det är inget fel på min order, men jag har ju konkret bevis på att beställningar 30 minuter efter ligger 400 före i ordernummer?

Kan man i alla fall få en förklaring?

Jag kan inte ge någon mer förklaring än det kundservice kan ge. Vi har sett beställningar som ser ut att ha hamnat fel i kön men att det efter lite forskning, berott på andra anledningar som att det legat en "block" på ordern av olika anledningar. Exempelvis kredit/bedrägerikontroll m.m. Jag kan inte svara på om så var fallet för din beställning.

Skrivet av Bakgrund:

Har ni "i system" att visa "1 i lager" när det faktiskt finns fler än så? Kollade på https://www.komplett.se/product/893832/datorutrustning/datork... tidigare idag och lagernivån sjönk stadigt. Nu har det stått "1 i lager" i över en timme. Märkligt om ingen köper sista exemplaret på över en timme när det sjönk med mycket mer än så per timme förut.

Nej det har vi inte. Däremot kan det finnas en uppsjö av andra anledningar till att det ser ut som att det inte uppdaterats, ex: lagg i systemen, avbokningar eller inkommande leveranser som "tar ut" de beställningar som kommer in, etc.

Skrivet av radams:

Och där ändrades förväntat leveransdatum på Ryzen 5600x från 25 nov till 2 dec. Tredje gången som datumet ändras strax innan förväntad leverans. Hur går det egentligen för er @komplett ? Går det bra eller går det som vanligt ?

Vi är ledsna att du och alla andra får vänta. För oss går det bra, men det går sämre för AMD/leverantörerna som inte kan få fram processorerna på utlovat datum.

Skrivet av improwise:

För den som eventuellt undrar kan jag säga att detta är löst nu och pengarna är återbetalda. Lite synd att det skulle behövas en "eskalering" av ärendet för att komma dit men Komplett har ju själva bekräftat att det blev fel och förhoppningsvis ser man över rutinena för framtiden.

Toppen! Ibland blir det tyvärr fel och vi välkomnar att du och andra påpekar det så vi kan rätta till det och se över rutinerna.

Skrivet av XerXes:

Någon som vet om Komplett eller ev. Posten har problem med leveranserna under BF-veckan? Köpte en TV från Komplett i söndags och fick blixtsnabbt ett mail om att den är skickad och med "elektronisk förhandsinformation är mottagen" som status men sen dess har inget hänt.

Vi har sett ett par liknande problem och där ser det ut som att Postnord inte är helt med i svängarna.
Skicka gärna ditt ordernummer som PM så lägger vi det till samlingen så vi kan följa upp det.

Tack för alla bra frågor! keep em coming

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Någon mer som upplever väldig seghet från komplett ? Beställde tidigt den 23e men min order står fortf som "under behandling". Har svårt att tro att ni fortfarande inte är ikapp ordrar efter en vecka....

Permalänk
Medlem

Varför inte maila dom och fråga? Garanterat snabbare än via Sweclockers

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Vi behandlar alla förfrågningar i omgångar, ca 1-2 gånger i veckan. Så det bör ta allt ifrån 0-5 dagar.

Jag kan inte ge någon mer förklaring än det kundservice kan ge. Vi har sett beställningar som ser ut att ha hamnat fel i kön men att det efter lite forskning, berott på andra anledningar som att det legat en "block" på ordern av olika anledningar. Exempelvis kredit/bedrägerikontroll m.m. Jag kan inte svara på om så var fallet för din beställning.

Nej det har vi inte. Däremot kan det finnas en uppsjö av andra anledningar till att det ser ut som att det inte uppdaterats, ex: lagg i systemen, avbokningar eller inkommande leveranser som "tar ut" de beställningar som kommer in, etc.

Vi är ledsna att du och alla andra får vänta. För oss går det bra, men det går sämre för AMD/leverantörerna som inte kan få fram processorerna på utlovat datum.

Toppen! Ibland blir det tyvärr fel och vi välkomnar att du och andra påpekar det så vi kan rätta till det och se över rutinerna.

Vi har sett ett par liknande problem och där ser det ut som att Postnord inte är helt med i svängarna.
Skicka gärna ditt ordernummer som PM så lägger vi det till samlingen så vi kan följa upp det.

Tack för alla bra frågor! keep em coming

//Erik

Kortet är hemma nu och allt är bra.

Däremot, jag betalade ju med kort, ingen kreditkontroll skulle behövas göra då? Jag minns inte ifall mitt ordernummer ändrat sig vid något tillfälle. Jag fick ett mail med ett ordernummer och bekräftelse vid 16:27. Därför känns det fortfarande lite konstigt att någon kunde då beställa 17:12 och få 400 lägre ordernummer. Alltså just det ordernummret måste ha fyllts av en tidigare beställning innan? Är det hål i era ordernummer någonstans? Hade gärna uppskattat ifall kundservice kunde sagt något mer än "Din order är fine"

Anyhow det verkar som ni försökt fixa det inför AMDs lansering, så det är ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem

@Komplett Hur kan det komma sig att många av era speldatorer står som "Produktionstid: 5-8 vardagar" trots att dom innehåller samma komponenter som det talas om här dagligen är snudd på omöjliga att få tag på annat än med lång väntetid?

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av ArneR:

Någon mer som upplever väldig seghet från komplett ? Beställde tidigt den 23e men min order står fortf som "under behandling". Har svårt att tro att ni fortfarande inte är ikapp ordrar efter en vecka....

På just TV och andra stora produkter så blev leveranstiden något längre under Black Week på grund av det höga trycket. I kombination med detta så upptäckte vi en bugg med att orderstatus/spårningsnummer inte uppdaterades som det skulle. Detta åtgärdades dock på torsdagen så allt ska vara OK. Din order är nu äntligen skickad och du får förhoppningsvis leveransavisering inom kort. VI är ledsna att det tog längre tid än normalt men hoppas du blir nöjd med ditt kap.

Skrivet av vIKz3080:

Kortet är hemma nu och allt är bra.

Däremot, jag betalade ju med kort, ingen kreditkontroll skulle behövas göra då? Jag minns inte ifall mitt ordernummer ändrat sig vid något tillfälle. Jag fick ett mail med ett ordernummer och bekräftelse vid 16:27. Därför känns det fortfarande lite konstigt att någon kunde då beställa 17:12 och få 400 lägre ordernummer. Alltså just det ordernummret måste ha fyllts av en tidigare beställning innan? Är det hål i era ordernummer någonstans? Hade gärna uppskattat ifall kundservice kunde sagt något mer än "Din order är fine"

Anyhow det verkar som ni försökt fixa det inför AMDs lansering, så det är ett steg i rätt riktning.

Alla betalningar går igenom ett kontrollfilter som även behandlar kortbetalningar. Kanske inte för kreditkontroll men det finns en del antibedrägeriflaggor som kan triggas och då behöver ordern manuellt godkännas. Det KAN vara en anledning. Det är inga "hål" i ordernummerföljden vad jag vet. Dock ska vi vara noga och säga att Komplett.se delar ordernummer med Komplett.no, dk, samt komplettföretag och Itegra i både Sverige & Norge. Så det kan passera hundratals ordernummer på väldigt kort tid. Så jämför man de 3 eller 4 sista siffrorna i ordernummret så kan det faktiskt vara så att det förflutit så många beställningar däremellan att man helt enkelt tittar på fel hundra eller tusental. Det är dock en spekulation från min sida.

Toppen att du fått hem ditt kort i alla fall! Hoppas att du är nöjd.

Skrivet av improwise:

@Komplett Hur kan det komma sig att många av era speldatorer står som "Produktionstid: 5-8 vardagar" trots att dom innehåller samma komponenter som det talas om här dagligen är snudd på omöjliga att få tag på annat än med lång väntetid?

Produktionstiden avser just produktionstid, från det att alla produkter finns i lager. Om du tittar på ex: https://www.komplett.se/product/1171765/dator-surfplatta/komp... så finns inte grafikkortet i lager. Vi kommer börja montera datorn så snart alla delar finns tillgängliga.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Produktionstiden avser just produktionstid, från det att alla produkter finns i lager. Om du tittar på ex: https://www.komplett.se/product/1171765/dator-surfplatta/komp... så finns inte grafikkortet i lager. Vi kommer börja montera datorn så snart alla delar finns tillgängliga.

Fast att ha det så blir vilseledande och man kan tro att det finns "internt lager" för komponenterna till dessa.
Det bör enligt min åsikt även finnas med beräknad leveranstid om en dator innehåller komponenter som inte finns i lager.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Belzader:

Fast att ha det så blir vilseledande och man kan tro att det finns "internt lager" för komponenterna till dessa.
Det bör enligt min åsikt även finnas med beräknad leveranstid om en dator innehåller komponenter som inte finns i lager.

Faktisk leveranstid beräknas när beställningen är lagd i och med att man kan anpassa datorn med en massa olika val . Men jag ska ta vidare din åsikt och se om och hur vi kan förtydliga det ytterligare //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Fast att ha det så blir vilseledande och man kan tro att det finns "internt lager" för komponenterna till dessa.
Det bör enligt min åsikt även finnas med beräknad leveranstid om en dator innehåller komponenter som inte finns i lager.

Ja, håller helt med och därför jag ställde frågan då jag upplever informationen som vilseledande. Sett till att Komplett haft vissa "utmaningar" tidigare med Prismatching och annat så bör man nog ta sig en funderar på språkbruket överlag.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av improwise:

@Komplett Hur kan det komma sig att många av era speldatorer står som "Produktionstid: 5-8 vardagar" trots att dom innehåller samma komponenter som det talas om här dagligen är snudd på omöjliga att få tag på annat än med lång väntetid?

Skrivet av Belzader:

Fast att ha det så blir vilseledande och man kan tro att det finns "internt lager" för komponenterna till dessa.
Det bör enligt min åsikt även finnas med beräknad leveranstid om en dator innehåller komponenter som inte finns i lager.

Tack för er input om detta. Vi tog det vidare och har nu uppdaterat texten så det är lite tydligare. Samt att vi ökat på produktionstiden lite nu i juletid när orderingången är högre. "Produktionstid: 4-7 vardagar från att alla komponenter finns i lager"

Se exempel här: https://www.komplett.se/product/1159183/dator-surfplatta/komp...

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Tack för er input om detta. Vi tog det vidare och har nu uppdaterat texten så det är lite tydligare. Samt att vi ökat på produktionstiden lite nu i juletid när orderingången är högre. "Produktionstid: 4-7 vardagar från att alla komponenter finns i lager"

//Erik

Mycket bättre, nu så ser man att tydligare att det innehåller någon komponent kanske inte finns i lager och kan då välja att ändra på innehållet och istället välja komponent/er som finns i lager, om man inte vill vänta på att just den/dessa kommer i lager.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

Applåder till @komplett ! Dom plockar och skickar saker under helgen med! Eller är det bara jag som hade tur idag?
Nåja riktigt bra! Andra borde ta efter er nu när det är sådant tryck på e-handeln lär även e-handeln växla upp och kunna ha folk på helgenra som jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Applåder till @komplett ! Dom plockar och skickar saker under helgen med! Eller är det bara jag som hade tur idag?
Nåja riktigt bra! Andra borde ta efter er nu när det är sådant tryck på e-handeln lär även e-handeln växla upp och kunna ha folk på helgenra som jobbar.

Jag har fått saker skickade på helgerna av åtminstone Inet genom åren. Så det finns nog fler som gör det, såna här tider är det ju nästintill nödvändigt känns det som då fler än nånsin handlar online.
Inte bara datorkomponenter då heller.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Jag har fått saker skickade på helgerna av åtminstone Inet genom åren. Så det finns nog fler som gör det, såna här tider är det ju nästintill nödvändigt känns det som då fler än nånsin handlar online.
Inte bara datorkomponenter då heller.

Precis lite så jag tänker också.
Beställde ett nätagg utav netonnet i onsdags har inte skickats än så idag blev det att jag beställde samma utav komplett för att hoppas att man får allt i början utav nästa vecka.

NetonNets kundtjänst är omöjlig att få tag på också, så det nätagget får vända i "dörren" och jag kommer aldrig mer handla online från NetonNet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Precis lite så jag tänker också.
Beställde ett nätagg utav netonnet i onsdags har inte skickats än så idag blev det att jag beställde samma utav komplett för att hoppas att man får allt i början utav nästa vecka.

NetonNets kundtjänst är omöjlig att få tag på också, så det nätagget får vända i "dörren" och jag kommer aldrig mer handla online från NetonNet.

Var glad att du åtminstone inte beställt av Elgiganten, beställde ett par Sony WH-1000XM3 söndags den 29/11...ska skickas nästa fredag 11/12

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Var glad att du åtminstone inte beställt av Elgiganten, beställde ett par Sony WH-1000XM3 söndags den 29/11...ska skickas nästa fredag 11/12

Det har till och med förvunnit från min historik på netonets hemsida har mailat dom om det. Väldigt underligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Det har till och med förvunnit från min historik på netonets hemsida har mailat dom om det. Väldigt underligt.

Tur att det är personlig lyxkonsumtion man ägnar sig åt och inte har bråttom att få sina dyra varor.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Precis lite så jag tänker också.
Beställde ett nätagg utav netonnet i onsdags har inte skickats än så idag blev det att jag beställde samma utav komplett för att hoppas att man får allt i början utav nästa vecka.

NetonNets kundtjänst är omöjlig att få tag på också, så det nätagget får vända i "dörren" och jag kommer aldrig mer handla online från NetonNet.

Tog du gratisfrakten hos NoN så är det 5-8 dagar innan du får det till ombud, eventuellt nåt snabbare till Instabox/Budbee. Står klart och tydligt när du beställer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mieriola:

Tog du gratisfrakten hos NoN så är det 5-8 dagar innan du får det till ombud, eventuellt nåt snabbare till Instabox/Budbee. Står klart och tydligt när du beställer.

Tog express för 79kr 1-3 dagar.

Men de förklarar inte varför min order är borta från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Applåder till @komplett ! Dom plockar och skickar saker under helgen med! Eller är det bara jag som hade tur idag?
Nåja riktigt bra! Andra borde ta efter er nu när det är sådant tryck på e-handeln lär även e-handeln växla upp och kunna ha folk på helgenra som jobbar.

Samma här fick mitt 3080 på en lördag, blev väldigt förvånad att posten ens skickar ut på helger.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Samma här fick mitt 3080 på en lördag, blev väldigt förvånad att posten ens skickar ut på helger.

1. Det har börjat ha helgleveranser till ombud från ca black friday till jul i hela landet.

2. I iallafall Stockholm så har de leverans på lördagar till ombud möjligtvis inte på t.ex. Ekerö, men innerstan och närliggande förorter (så som Bromma) har det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Tog express för 79kr 1-3 dagar.

Men de förklarar inte varför min order är borta från min sida.

Missade den detaljen, tror du tog med det där du citerade mig men missade det av nån anledning.
Men du har inte hunnit höra med NoN själva än?
Jag som inte kan läsa uppenbarligen, hoppas du får snabb återkoppling ändå.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av anon300311:

Applåder till @komplett ! Dom plockar och skickar saker under helgen med! Eller är det bara jag som hade tur idag?
Nåja riktigt bra! Andra borde ta efter er nu när det är sådant tryck på e-handeln lär även e-handeln växla upp och kunna ha folk på helgenra som jobbar.

Vi jobbar helg för att fi iväg alla leveranser så snabbt som möjligt, särskilt såhär efter Black Week och inför jul.
Hoppas du får dit paket snart : )

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk

@komplett Uppdatering på 3080 TUF-leveranser?

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av welllpapp:

@komplett Uppdatering på 3080 TUF-leveranser?

Nej, vi har ingen annan info än det du ser på din ordersida //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Skrivet av Komplett:

Nej, vi har ingen annan info än det du ser på din ordersida //Erik

Min bokning på ett 3080 TUF OC som jag fick via min Non-oc bokning visar 6e januari nu. Jag hamnade ju längst bak i kön, vilket är logiskt. Men hur kan folk som bokat i september isåfall också ha 6e januari? Alltså visar ni återigen bara ett låtsatsdatum?

Syftar på detta inlägg: #18781809

Permalänk
Medlem
Skrivet av welllpapp:

@komplett Uppdatering på 3080 TUF-leveranser?

Nov/2058!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av welllpapp:

Min bokning på ett 3080 TUF OC som jag fick via min Non-oc bokning visar 6e januari nu. Jag hamnade ju längst bak i kön, vilket är logiskt. Men hur kan folk som bokat i september isåfall också ha 6e januari? Alltså visar ni återigen bara ett låtsatsdatum?

Syftar på detta inlägg: #18781809

För att ni ligger nära varandra i kön och vi beräknar att de leveranser vi har på väg in i januari kommer täcka era köplatser.
Kolla in dessa inlägg så svarar de nog på dina frågor: #18782089 & #18710112

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram