Komplett.se - allmän diskussion

Permalänk

Hej Komplett! Min komplett PC gick sönder igår och jag panikar lite då jag använder den till jobbet och mycket annat nu under dessa tider.
Ni har skickat en retursedel till mig så förhoppningsvis har ni fått min dator innan fredag nästa vecka...

Nu till min fråga. Någon månad bakåt så läste jag att ni varit lite efter med reparation av komplett PC.
Någon skrev i Augusti att hen hade väntat 18 dagar på att datorn ska komma fram till er, och totalt 45 dagar och ännu inte fått sin PC.
Hur ser det ut med köerna just nu? Är det fortfarande överbelastat? Och vad är väntetiden idag, på ett ungefär?
Jag kan nämligen inte vara helt utan dator i över en månad :'(

Om någon annan här i tråden har skickat in en PC för reparation nyligen får ni gärna också svara på hur lång tid det tog ^^

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Arizato:

Jag har svårt att tro på någon av dessa påståenden. Nog för att det strulade ordentligt för mig och jag fick inte in min beställning förrän cirka 20-25 minuter efter 15:00. Mest troligt ligger jag längre bak i kön för att jag inte fick mitt bekräftelsemejl förrän 16:33 och på min ordersida står det att jag beställt 17/09/2020 16:31. Dock är det folk som fått sin bekräftelser före mig som nu fått sin datum flyttade till December eller Januari. Medan jag blivit flyttad för femte eller sjätte gången (Jag har allvarligt talat tappat räkningen) nu till den 17e November.

Jag har kontaktat er support två gånger angående detta, först vid den tredje eller fjärde förseningen i mitten av Oktober och nu i veckan med anledning av att ha blivit flyttad från den 7e November till den 17e. Båda gångerna har jag bara fått svaret att det är beräknat till det senaste datum som står på min order. Men datumet bara ändras hela tiden, så det är tyvärr uppenbart att ni inte har någon koll på vem som står på tur att få sitt kort eller ens en beräkning på när man kan få ett kort. Därför ställer jag dessa simpla frågor:

1. Varför skjuter ni bara fram datumet två veckor varannan vecka när ni ändå inte ens är säkra på att det kan komma på det nya datumet? Varför inte slänga fram alla väldigt osäkra orders 2+ månader tills ni får mer information?

2. Vad är målet med att göra dessa väldigt korta framflyttningar? Om jag och många andra blir framflyttade två veckor i taget cirka 5-6 gånger fördelat över 2 månader måste det väl finnas någon anledning? Speciellt när andra får sitt flyttat till December eller nästa år?

3. Vad baseras era förväntade datum på egentligen? De som ligger längst fram i kön för tillfället?

Jag ber om ursäkt för att jag är snäsig och gnällig. Men problemet ni har med era kunder hade kunnat undvikas om ni varit transparenta som många av era konkurrenter är. Jag är bara trött på att se "Beställd, förväntas i lager (Nytt datum här varannan vecka)" när förväntningarna antingen är helt felberäknade i relation till kön eller bara helt slumpmässiga fram tills folk får sina kort och glömmer av hur mycket krångel de haft med ert system.

Först av allt så vill jag säga att vi förstår att du och många andra är frustrerade över att inte få era kort och att datumen flyttas framåt. Vi är inte glada över situationen men när tillgången på kort är så dålig som den är så är detta tyvärr resultatet. Men var säkra på att vi gör vad vi kan för att få tag i så många kort som möjligt och ser till att de skickas ut från vårt lager så fort vi bara kan.

Det kan se ut som att kösystemet inte fungerar men det är viktigt att pointera att man måste jämföra ordernummer-följd, och på exakt samma artikel. Vi har identifierat ett fåtal beställningar som hamnat i fel ordning när systemet är under extrem belastning men det är under extra ordinära situationer och är inget som drabbat någon större mängd kunder. Men skicka gärna ett PM med ditt ordernummer så ska jag ta en kik på om det blivit något fel på din beställning.

Att datumen flyttas fram och med korta intervaller kommer ur att vi får täta uppdateringar från leverantörerna på vad vi får för leveranser. Men jag ska förklara lite målande med exempelsiffror.

Vi har 500 beställningar på produkt X som vi kommer att beta av i turordning. Vi lägger en eller ett antal beställningar, "Purchase Orders" (PO) till leverantör Y för att täcka backlogen och lite till. Leverantör Y bekräftar de POs som denne kan garantera och övriga får preliminära datum. Det kan då resultera i att en backlog på 500 av X har 10 POs med olika kvantiteter och datum där de första är relativt säkra medan de längre bak i ordningen är mer osäkra.

Dessa POs kan sedan förändras längs vägen. Leverantör Y meddelar att vi får färre av X vid en viss PO, eller att datumen ändras.
Om vi räknade med att PO 1 skulle täcka in, säg 50st av backlogen på X men det sedan visar sig att vi endast får 10st av X i den sändningen, då får alla efterkommande POs med datum ändras och det speglas i hela ledet.

Säg då att du låg på plats 11 i kön för X. Superbra tänker vi och du. Du får ta del av den första leveransen på 50st av X. Men när förutsättningarna ändras och vi bara får 10st så "knuffas" ditt leveransdatum bak till nästkommande PO.

Detta skiljer sig såklart från produkt till produkt. När tillgången är god så kan vi få en stor leverans som täcker hela backlogen på en gång och i fall där tillgången är låg så får vi kanske bara ett fåtal produkter per leverans.
Vi eftersträvar så tydliga och korrekta leveransdatum vi kan och undviker gärna att hitta på leveransdatum av just den anledningen.

Jag hoppas detta ger en tydligare bild av hur datumberäkningen fungerar i praktiken och anledningarna till att det fluktuerar.

Skrivet av seanashkann:

Hej Komplett! Min komplett PC gick sönder igår och jag panikar lite då jag använder den till jobbet och mycket annat nu under dessa tider.
Ni har skickat en retursedel till mig så förhoppningsvis har ni fått min dator innan fredag nästa vecka...

Nu till min fråga. Någon månad bakåt så läste jag att ni varit lite efter med reparation av komplett PC.
Någon skrev i Augusti att hen hade väntat 18 dagar på att datorn ska komma fram till er, och totalt 45 dagar och ännu inte fått sin PC.
Hur ser det ut med köerna just nu? Är det fortfarande överbelastat? Och vad är väntetiden idag, på ett ungefär?
Jag kan nämligen inte vara helt utan dator i över en månad :'(

Om någon annan här i tråden har skickat in en PC för reparation nyligen får ni gärna också svara på hur lång tid det tog ^^

Nu ska vi vara ikapp. Vår verkstad arbetar nu med Komplett PC som kom in till oss den 4/11. Så om inget förändras den närmsta tiden tills vi får din dator till oss så bör reparationen gå relativt snabbt. Du kan alltid hör av dig till vår kundservice för att se hur det går för just din reparation.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Först av allt så vill jag säga att vi förstår att du och många andra är frustrerade över att inte få era kort och att datumen flyttas framåt. Vi är inte glada över situationen men när tillgången på kort är så dålig som den är så är detta tyvärr resultatet. Men var säkra på att vi gör vad vi kan för att få tag i så många kort som möjligt och ser till att de skickas ut från vårt lager så fort vi bara kan.

Det kan se ut som att kösystemet inte fungerar men det är viktigt att pointera att man måste jämföra ordernummer-följd, och på exakt samma artikel. Vi har identifierat ett fåtal beställningar som hamnat i fel ordning när systemet är under extrem belastning men det är under extra ordinära situationer och är inget som drabbat någon större mängd kunder. Men skicka gärna ett PM med ditt ordernummer så ska jag ta en kik på om det blivit något fel på din beställning.

Att datumen flyttas fram och med korta intervaller kommer ur att vi får täta uppdateringar från leverantörerna på vad vi får för leveranser. Men jag ska förklara lite målande med exempelsiffror.

Vi har 500 beställningar på produkt X som vi kommer att beta av i turordning. Vi lägger en eller ett antal beställningar, "Purchase Orders" (PO) till leverantör Y för att täcka backlogen och lite till. Leverantör Y bekräftar de POs som denne kan garantera och övriga får preliminära datum. Det kan då resultera i att en backlog på 500 av X har 10 POs med olika kvantiteter och datum där de första är relativt säkra medan de längre bak i ordningen är mer osäkra.

Dessa POs kan sedan förändras längs vägen. Leverantör Y meddelar att vi får färre av X vid en viss PO, eller att datumen ändras.
Om vi räknade med att PO 1 skulle täcka in, säg 50st av backlogen på X men det sedan visar sig att vi endast får 10st av X i den sändningen, då får alla efterkommande POs med datum ändras och det speglas i hela ledet.

Säg då att du låg på plats 11 i kön för X. Superbra tänker vi och du. Du får ta del av den första leveransen på 50st av X. Men när förutsättningarna ändras och vi bara får 10st så "knuffas" ditt leveransdatum bak till nästkommande PO.

Detta skiljer sig såklart från produkt till produkt. När tillgången är god så kan vi få en stor leverans som täcker hela backlogen på en gång och i fall där tillgången är låg så får vi kanske bara ett fåtal produkter per leverans.
Vi eftersträvar så tydliga och korrekta leveransdatum vi kan och undviker gärna att hitta på leveransdatum av just den anledningen.

Jag hoppas detta ger en tydligare bild av hur datumberäkningen fungerar i praktiken och anledningarna till att det fluktuerar.

Nu ska vi vara ikapp. Vår verkstad arbetar nu med Komplett PC som kom in till oss den 4/11. Så om inget förändras den närmsta tiden tills vi får din dator till oss så bör reparationen gå relativt snabbt. Du kan alltid hör av dig till vår kundservice för att se hur det går för just din reparation.

//Erik

Det där låter rimligt men det jag inte förstår är att jag har sett i alla fall två personer som påstår att de beställde (3080 TUF OC) dagen efter eller även två dagar efter release (18e eller 19e september) och har redan fått sitt kort?

Är det "extrem belastning men det är under extra ordinära situationer" då ifall det är två dagar efter release?

"Leverantör Y bekräftar de POs som denne kan garantera och övriga får preliminära datum."

Det som leverantören kan garantera, är det då man får "Reserverad, i lager" på sin order?

Vet att Webhallen är Webhallen och inte alla butiker behöver ha samma men, Webhallen har 13e Nov och 20e Nov som bekräftade datum för just 3080 TUF OC. Antar att det är samma leverantör (ASUS såklart) så ni borde rimligtvis också veta ifall ni faktiskt får leveranser då? Alltså hur många veckor framåt får ni veta?

Permalänk
Medlem

@Komplett

Ett av dom mest bokade korten är 3080 tuf oc. Kan ni ge någon info alls? Såg att webhallen väntas få ett stort lass som skulle täcka hela september nästa vecka. Kommer ni med få det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

@Komplett

Ett av dom mest bokade korten är 3080 tuf oc. Kan ni ge någon info alls? Såg att webhallen väntas få ett stort lass som skulle täcka hela september nästa vecka. Kommer ni med få det?

Tvivlar något oerhört att det skulle täcka hela september. Asus.David skrev att de skickar 200 TUF OC till Norden nästa vecka. Alltså för hela Norden. Webhallen har 280 bokningar kvar bara på release dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Tvivlar något oerhört att det skulle täcka hela september. Asus.David skrev att de skickar 200 TUF OC till Norden nästa vecka. Alltså för hela Norden. Webhallen har 280 bokningar kvar bara på release dag.

Ja jag med men så den ansvarige skrivit iaf.

Skrivet av Pliind:

Nej snarare att de med order i septemeber äntligen kommer få kort och de som bokade tidigt när bok öppnade igen kan börja förbereda sig mentalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

@Komplett

Ett av dom mest bokade korten är 3080 tuf oc. Kan ni ge någon info alls? Såg att webhallen väntas få ett stort lass som skulle täcka hela september nästa vecka. Kommer ni med få det?

App app, 3090 TUF OC, inte 3080 TUF OC. Tror bestämt att det var handhavande fel av mig dock själv när jag bekräftade en fel-avläsning.

Skrivet av Webhallen:

Sista dragning innan jag tar helg och tömmer skallen (hade mardrömmar om AMD CPU och orders inatt 😅)

ASUS
****RTX 3090****
ASUS ROG RTX 3090 OC
nästa vecka: Backorder kommer tömmas (om det inte rasar in massa order nu då)
Veckan därpå: stort lass till

ASUS TUF RTX 3090 OC
Kommer små slattar, men vi kommer börja beta av Oktober orders när de landar.

***RTX 3080****
ASUS ROG RTX 3080 OC
Nästa vecka: halva 15:09 kön kommer betas av
Veckan därpå: Alla 15:10 bör täckas

ASUS TUF 3080 OC
Nästa vecka: Stort lass! väntar med att gå ut med mer tills vi har tagit en chunk till datorer som behöver kortet.

ASUS TUF 3080
Nästa vecka: 5st
Veckan därpå: 2st

********RTX 3070*******
Dual OC: majoriteten kommer bearbetas nästa vecka (beställt 4 nov och bakåt)

Strix: finns att köpa nu, mer kommer nästa vecka

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

App app, 3090 TUF OC, inte 3080 TUF OC. Tror bestämt att det var handhavande fel av mig dock själv när jag bekräftade en fel-avläsning.

Ah, fasen med, kände hoppet växa där för en stund 😄 Får kanske överväga en 3090

Permalänk
Medlem

@Komplett
Hej Komplett. Hur är det kö situationen gällande 3080 idag? Kan ni inte lägga ut info angående hur många är det som står i kö på varje modell, det bör väl inte ta mycket tid. Så man åtminstone har delvis förståelse om man skall lägga order idag eller ej.

Samt vet ni exakt tid när man kan lägga order på Radeon 6800/6800xt?

Permalänk
Medlem

@komplett jag har skickat dig ett medd angående en beställning jag gjort på hp reverb g2 ifrån er!

Hoppas du kan uppdatera mig med någon info, hade varit evig tacksam. Mvh

Permalänk
Medlem

Hej. Hur ser kön för Palit GeForce RTX 3070 GamingPro ut idag? Min order betecknas som 'Reserverad (I lager)', men hur vet jag om jag är en av de som kan få produkten från denna batchen? Kommer ni skicka ut de snart till oss?

Är också nyfiken på hur ser situationen med Radeon 6800 ut. Har ni fått något info om de kommer in den 19?
Börjar bli trött på att jaga GeForce.

Permalänk

Någon som vet om det går att ändra så att allt i beställningen som är i lager skickas nu medan det som inte är i lager skickas senare när det är i lager?

Leveransalternativet är satt default till "Alla försändelser i beställningen skickas samtidigt." och ser inte ut att kunna ändras?

Permalänk

@Komplett Inet har nu gått ut med information att TUF Non-oc beställningar ska erbjudas att byta till OC med introduktionspriset intakt för snabbare leverans. Är detta nu även aktuellt hos er och hur påverkas köplatsen av detta?

Permalänk
Medlem

Min asus 3080 STRIX Non-Oc skjöts upp till 2 januari 2021. Det förväntas 4 månader utan att Komplett får ett enda kort från Asus.

Vid den här tiden är det bara sorgligt.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits, beställde TUF Non-OC 15:03 på lanseringsdagen och har 2:a januari som prel nu jag med.
Non-OC verkar inte dyka upp.

Chatta med Komplett och dom har inga instruktioner om att göra samma fina gest som Inet om erbjudande att uppgradera till TUF OC.
Det går inte heller att betala mellanskillnaden för att byta till ett annat kort utan då var det att avboka och beställa om. Sist i kö och ett prispåslag på typ 20%.

Permalänk
Medlem

Hej @komplett
Beställde en ryzen 5600x vid release. Fick kort därefter reda på att den inte skulle skickas förrän den 13 november, dvs. idag. Idag har man ånyo uppdaterat detta datum till den 20 november. Är även detta ett hittepådatum, eller kommer den verkligen då?

Permalänk
Hjälpsam

@Komplett
Beställde nyss en 8 cm fläkt från er, men era filter kunde vara mycket bättre.
När jag kommer in på ert urval av fläktar kan jag välja märke men inte storlek, storleken är ju det första man vill selektera.
https://www.komplett.se/category/10464/datorutrustning/datork...

Jämför med Inets selektering som är föredömlig.
https://www.inet.se/kategori/133/flakt
Detta gäller hela utbudet, köp av fläkt är ett exempel.
När det gäller uppföljning av ordrar och förväntade leveransdatum, är ni ett föredömme, så ni kan bättre.

Varför jag beställde från er och inte Inet, var enbart därför Inet inte hade den jag var ute efter i sitt sortiment.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har någon som beställt (och fått hem) Ryzen 5xxx (exkl. 5600x) och fått sin kod till Far Cry 6?

Har själv inte fått min trots att Komplett tydligt visar att det ska ingå. Enligt support så skulle jag fått den 24h efter jag hämtat mitt paket men nu har det snart gått en hel arbetsvecka utan mail.

Vill inte verka ”gnällig” men hamnade i kläm med 3080-kampanjen och vill inte missa denna.

Hur ser läget ut med koder? @Komplett

Visa signatur

Meshify S2 Dark TG | ROG STRIX B550 E-Gaming | Ryzen 5800X | G.Skill @ 3200/CL14 16GB | EVO Plus 970 1TB | ASUS ROG Ryujin 360mm | Gigabyte 3080 10GB GAMING OC | Seasonic Focus PX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TZeron:

Har någon som beställt (och fått hem) Ryzen 5xxx (exkl. 5600x) och fått sin kod till Far Cry 6?

Har själv inte fått min trots att Komplett tydligt visar att det ska ingå. Enligt support så skulle jag fått den 24h efter jag hämtat mitt paket men nu har det snart gått en hel arbetsvecka utan mail.

Vill inte verka ”gnällig” men hamnade i kläm med 3080-kampanjen och vill inte missa denna.

Hur ser läget ut med koder? @Komplett

Jag fick en kampanjkod för ett spel på mejlen samma dag som beställningen gjordes, trots att jag inte ens fått kortet än. Kortet kommer förmodligen i mitten av nästa vecka (oklart hur lång tid det tar att skeppa från Norge, men det har inte reggats in i Sverige än).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Hej! @komplett

Är eran Komplett-PC reparationsverkstad igång hela veckorna eller är det fredag-måndag som vanligt?

Permalänk
Medlem

För er som missade det: Komplett fick in runt 65 Zotac Trinity OC häromdagen. De försvann fort. Vilket hån mot oss som beställt Trinity non-OC eller andra modeller som TUF non-OC! Det fanns inte ens OC-version av Trinity när jag beställde utan det är något de hittat på så fort de såg att de kunde tjäna mer pengar. Otroligt fult gjort av Zotac och Komplett att inte hitta en lösning med oss som beställde så tidigt, vilket hån. Jag har lärt mig en läxa nu.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av vIKz3080:

Det där låter rimligt men det jag inte förstår är att jag har sett i alla fall två personer som påstår att de beställde (3080 TUF OC) dagen efter eller även två dagar efter release (18e eller 19e september) och har redan fått sitt kort?

Är det "extrem belastning men det är under extra ordinära situationer" då ifall det är två dagar efter release?

"Leverantör Y bekräftar de POs som denne kan garantera och övriga får preliminära datum."

Det som leverantören kan garantera, är det då man får "Reserverad, i lager" på sin order?

Vet att Webhallen är Webhallen och inte alla butiker behöver ha samma men, Webhallen har 13e Nov och 20e Nov som bekräftade datum för just 3080 TUF OC. Antar att det är samma leverantör (ASUS såklart) så ni borde rimligtvis också veta ifall ni faktiskt får leveranser då? Alltså hur många veckor framåt får ni veta?

I ditt fall (där du beställde på release-dagen då det var högt tryck) så ser det ut som att din order inte behandlats i korrekt ordning, om man jämför med de ordernummer vi samlat in här på Sweclockers. Ta kontakt med vår kundservice så ska vi titta närmare på det och bekräfta om det är fel, och då hittar vi en lösning för dig.

Reserverad, i lager får man först upp när produkten är fysiskt i vårt lager och allokerad för din order. Innan dess blir datumet istället bekräftat.

Webhallen är sin egen organisation med eget lager och egna inköpskanaler. Vi får info från Asus i stort sett varje vecka men framförhållningen kan variera per leverans och alla typer av kort kommer inte alltid med samma leverans. Om vi får leveranser just den 13 och 20 kan jag inte se just nu men oavsett så är det förväntade leveransdatumet på din ordersida mest intressant för respektive order, med undantag för ditt fall där det ser ut att ha kunna ha blivit något fel.

Skrivet av robajn:

@Komplett

Ett av dom mest bokade korten är 3080 tuf oc. Kan ni ge någon info alls? Såg att webhallen väntas få ett stort lass som skulle täcka hela september nästa vecka. Kommer ni med få det?

Som webhallen konstaterade så var det ett fel från deras sida. Backlogen på 3090 är mindre och tillgången stabiliserar sig därför lite snabbare än på 3080.

Skrivet av Tjeck:

@Komplett
Hej Komplett. Hur är det kö situationen gällande 3080 idag? Kan ni inte lägga ut info angående hur många är det som står i kö på varje modell, det bör väl inte ta mycket tid. Så man åtminstone har delvis förståelse om man skall lägga order idag eller ej.

Samt vet ni exakt tid när man kan lägga order på Radeon 6800/6800xt?

Kön betas av allt snabbare allt eftersom leveransvolymerna från ASUS, Zotac och övriga tillverkare blir större. Vi kommer inte att dela med oss av antal som köar för respektive modell utan hänvisart till det förväntade leveransdatum för varje beställning som man ser under "min sida".

Mer info om Radeon följer via vår facebooksida under morgondagen.

Skrivet av GETSOME:

@komplett jag har skickat dig ett medd angående en beställning jag gjort på hp reverb g2 ifrån er!

Hoppas du kan uppdatera mig med någon info, hade varit evig tacksam. Mvh

Jag har svarat via PM. Och för transparensen så har HP åter igen flyttat fram leveranserna av detta headset

Skrivet av Lesley:

Hej. Hur ser kön för Palit GeForce RTX 3070 GamingPro ut idag? Min order betecknas som 'Reserverad (I lager)', men hur vet jag om jag är en av de som kan få produkten från denna batchen? Kommer ni skicka ut de snart till oss?

Är också nyfiken på hur ser situationen med Radeon 6800 ut. Har ni fått något info om de kommer in den 19?
Börjar bli trött på att jaga GeForce.

Reserverad (I lager) innebär att produkten fysiskt ligger på vårt lager och är allokerad för din order, så du kan vänta dig en leverans inom kort

Skrivet av rspektral:

Någon som vet om det går att ändra så att allt i beställningen som är i lager skickas nu medan det som inte är i lager skickas senare när det är i lager?

Leveransalternativet är satt default till "Alla försändelser i beställningen skickas samtidigt." och ser inte ut att kunna ändras?

Det kan kundservice hjälpa dig med om du valt att betal mot faktura. Har du valt Swish eller kortbetalning kan vi inte ändra i din order.

Skrivet av welllpapp:

@Komplett Inet har nu gått ut med information att TUF Non-oc beställningar ska erbjudas att byta till OC med introduktionspriset intakt för snabbare leverans. Är detta nu även aktuellt hos er och hur påverkas köplatsen av detta?

Vi hoppas ha en lösning klar för detta på torsdag. Vi återkommer då.

Skrivet av mybox:

Min asus 3080 STRIX Non-Oc skjöts upp till 2 januari 2021. Det förväntas 4 månader utan att Komplett får ett enda kort från Asus.

Vid den här tiden är det bara sorgligt.

Vi kan bara hålla med. Asus prioriterar OC och vi kan inte göra annat än att vänta på leveranserna. Men vi jobbar på en lösning och hoppas ha ett svar nu på torsdag.

Skrivet av blueq:

Sitter i samma sits, beställde TUF Non-OC 15:03 på lanseringsdagen och har 2:a januari som prel nu jag med.
Non-OC verkar inte dyka upp.

Chatta med Komplett och dom har inga instruktioner om att göra samma fina gest som Inet om erbjudande att uppgradera till TUF OC.
Det går inte heller att betala mellanskillnaden för att byta till ett annat kort utan då var det att avboka och beställa om. Sist i kö och ett prispåslag på typ 20%.

Vi jobbar på en lösning och hoppas ha ett svar nu på torsdag.

Skrivet av radams:

Hej @komplett
Beställde en ryzen 5600x vid release. Fick kort därefter reda på att den inte skulle skickas förrän den 13 november, dvs. idag. Idag har man ånyo uppdaterat detta datum till den 20 november. Är även detta ett hittepådatum, eller kommer den verkligen då?

Tyvärr valde AMD att flytta fram leveransdatumet i sista sekund men med den info vi har så ska dom komma då.

Skrivet av Ratatosk:

@Komplett
Beställde nyss en 8 cm fläkt från er, men era filter kunde vara mycket bättre.
När jag kommer in på ert urval av fläktar kan jag välja märke men inte storlek, storleken är ju det första man vill selektera.
https://www.komplett.se/category/10464/datorutrustning/datork...

Jämför med Inets selektering som är föredömlig.
https://www.inet.se/kategori/133/flakt
Detta gäller hela utbudet, köp av fläkt är ett exempel.
När det gäller uppföljning av ordrar och förväntade leveransdatum, är ni ett föredömme, så ni kan bättre.

Varför jag beställde från er och inte Inet, var enbart därför Inet inte hade den jag var ute efter i sitt sortiment.

Det finns en del utrymme för förbättring i filterfunktionen, det kan jag hålla med om. Jag skickar det vidare till vårt webbteam så ska vi kolla på det. Tack för din feedback.
Tills vi har filter på plats för storlek så funkar det fint att söka på ex: "fläkt 120mm" så får man upp det som matchar och så filtrerar man därifrån.

Skrivet av TZeron:

Har någon som beställt (och fått hem) Ryzen 5xxx (exkl. 5600x) och fått sin kod till Far Cry 6?

Har själv inte fått min trots att Komplett tydligt visar att det ska ingå. Enligt support så skulle jag fått den 24h efter jag hämtat mitt paket men nu har det snart gått en hel arbetsvecka utan mail.

Vill inte verka ”gnällig” men hamnade i kläm med 3080-kampanjen och vill inte missa denna.

Hur ser läget ut med koder? @Komplett

Koder finns och skickas ut automatiskt. Har du inte fått din kod så hör av dig till kundservice så löser vi givetvis det.

Skrivet av seanashkann:

Hej! @komplett

Är eran Komplett-PC reparationsverkstad igång hela veckorna eller är det fredag-måndag som vanligt?

Dom ligger bra i fas just nu och kör vanliga arbetsveckor.

Skrivet av TKD_1337:

För er som missade det: Komplett fick in runt 65 Zotac Trinity OC häromdagen. De försvann fort. Vilket hån mot oss som beställt Trinity non-OC eller andra modeller som TUF non-OC! Det fanns inte ens OC-version av Trinity när jag beställde utan det är något de hittat på så fort de såg att de kunde tjäna mer pengar. Otroligt fult gjort av Zotac och Komplett att inte hitta en lösning med oss som beställde så tidigt, vilket hån. Jag har lärt mig en läxa nu.

Jag ska kolla på detta och återkommer.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

I ditt fall (där du beställde på release-dagen då det var högt tryck) så ser det ut som att din order inte behandlats i korrekt ordning, om man jämför med de ordernummer vi samlat in här på Sweclockers. Ta kontakt med vår kundservice så ska vi titta närmare på det och bekräfta om det är fel, och då hittar vi en lösning för dig.

Reserverad, i lager får man först upp när produkten är fysiskt i vårt lager och allokerad för din order. Innan dess blir datumet istället bekräftat.

Webhallen är sin egen organisation med eget lager och egna inköpskanaler. Vi får info från Asus i stort sett varje vecka men framförhållningen kan variera per leverans och alla typer av kort kommer inte alltid med samma leverans. Om vi får leveranser just den 13 och 20 kan jag inte se just nu men oavsett så är det förväntade leveransdatumet på din ordersida mest intressant för respektive order, med undantag för ditt fall där det ser ut att ha kunna ha blivit något fel.

Som webhallen konstaterade så var det ett fel från deras sida. Backlogen på 3090 är mindre och tillgången stabiliserar sig därför lite snabbare än på 3080.

Kön betas av allt snabbare allt eftersom leveransvolymerna från ASUS, Zotac och övriga tillverkare blir större. Vi kommer inte att dela med oss av antal som köar för respektive modell utan hänvisart till det förväntade leveransdatum för varje beställning som man ser under "min sida".

Mer info om Radeon följer via vår facebooksida under morgondagen.

Jag har svarat via PM. Och för transparensen så har HP åter igen flyttat fram leveranserna av detta headset

Reserverad (I lager) innebär att produkten fysiskt ligger på vårt lager och är allokerad för din order, så du kan vänta dig en leverans inom kort

Det kan kundservice hjälpa dig med om du valt att betal mot faktura. Har du valt Swish eller kortbetalning kan vi inte ändra i din order.

Vi hoppas ha en lösning klar för detta på torsdag. Vi återkommer då.

Vi kan bara hålla med. Asus prioriterar OC och vi kan inte göra annat än att vänta på leveranserna. Men vi jobbar på en lösning och hoppas ha ett svar nu på torsdag.

Vi jobbar på en lösning och hoppas ha ett svar nu på torsdag.

Tyvärr valde AMD att flytta fram leveransdatumet i sista sekund men med den info vi har så ska dom komma då.

Det finns en del utrymme för förbättring i filterfunktionen, det kan jag hålla med om. Jag skickar det vidare till vårt webbteam så ska vi kolla på det. Tack för din feedback.
Tills vi har filter på plats för storlek så funkar det fint att söka på ex: "fläkt 120mm" så får man upp det som matchar och så filtrerar man därifrån.

Koder finns och skickas ut automatiskt. Har du inte fått din kod så hör av dig till kundservice så löser vi givetvis det.

Dom ligger bra i fas just nu och kör vanliga arbetsveckor.

Jag ska kolla på detta och återkommer.

//Erik

Okej wow uppskattar det långt svaret! Ska ta upp det med kundservice imorgon.

Permalänk
Medlem

@Komplett

Varför vägrar ni återbetala min skärm som jag skickat in till er på Öppet köp då den var defekt vid leverans och som ni mottog för flera veckor sedan (vilket ni bekräftat)? Istället för att återbetala pengarna har ni nu tydligen skickat den till tillverkaren på reparation och vägrar återbetala pengarna till mig trots att jag varit tydlig med att jag inte vill ha den eller någon annan i retur samt att vi är eniga om att skärmen var DoA (mängder med trasiga pixlar) vid leverans. Vilket dock inte borde spela någon roll då ni säger er ha 60 dagars öppet köp.

Och nu vägrar ni dessutom att ens besvara mina mail med annat än att er Returavdelning hänvisar mig till Kundtjänsten och Kundtjänsten hänvisar mig till Returavdelningen. När jag kontaktade er via chat fick jag först svaret att ni inte hinner läsa mail som skickas till er (ja, faktiskt) även om jag sen fick svar efter ett par veckors tystnad enligt ovan.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av improwise:

@Komplett

Varför vägrar ni återbetala min skärm som jag skickat in till er på Öppet köp då den var defekt vid leverans och som ni mottog för flera veckor sedan (vilket ni bekräftat)? Istället för att återbetala pengarna har ni nu tydligen skickat den till tillverkaren på reparation och vägrar återbetala pengarna till mig trots att jag varit tydlig med att jag inte vill ha den eller någon annan i retur samt att vi är eniga om att skärmen var DoA (mängder med trasiga pixlar) vid leverans. Vilket dock inte borde spela någon roll då ni påstår er ha 60 dagars öppet köp.

Och nu vägrar ni dessutom att ens besvara mina mail med annat än att er Returavdelning hänvisar mig till Kundtjänsten och Kundtjänsten hänvisar mig till Returavdelningen. När jag kontaktade er via chat fick jag först svaret att ni inte hinner läsa mail som skickas till er (ja, faktiskt) även om jag sen fick svar efter ett par veckors tystnad enligt ovan.

Kan du skicka ditt ärendenummer eller kundnummer som PM så ska vi kolla närmare på det

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Kan du skicka ditt ärendenummer eller kundnummer som PM så ska vi kolla närmare på det

//Erik

Tack för ett snabbt svar, PM skickat. Önskar er vanliga kundtjänst hade varit lika serviceinriktad som du. Ser fram emot en förhoppningsvis snabb lösning på detta nu som borde vara ett rent rutinärende. Lovar återrapportera här i tråden när ärendet förhoppningsvis är löst då det säkert är fler som likt mig undrar hur denna situation kunnat uppstå.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av improwise:

Tack för ett snabbt svar, PM skickat. Önskar er vanliga kundtjänst hade varit lika serviceinriktad som du. Ser fram emot en förhoppningsvis snabb lösning på detta nu som borde vara ett rent rutinärende. Lovar återrapportera här i tråden när ärendet förhoppningsvis är löst då det säkert är fler som likt mig undrar hur denna situation kunnat uppstå.

Här blev det fel i vår returhantering, den skulle såklart ha blivit krediterad.
Vi har lagt in en kreditering nu och du ska få info på mail om detta.

Beklagar verkligen att det blev fel här men hoppas det ska vara löst nu //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Här blev det fel i vår returhantering, den skulle såklart ha blivit krediterad.
Vi har lagt in en kreditering nu och du ska få info på mail om detta.

Beklagar verkligen att det blev fel här men hoppas det ska vara löst nu //Erik

Tack för info och bra att ni tar på er detta och förhoppningsvis ser över rutinerna inför framtiden så andra slipper liknande problem. Kan bekräfta att jag fått en kreditfaktura från er även om jag inte sett att pengarna blivit återbetalade ännu, men det kommer säkert fungera. Tack för hjälpen!

Ni har förresten en bug på er hemsida som gör att man inte kan se kreditfakturor där, klickar man på PDF länken så får man "404: Hoppsan! Sidan kunde inte hittas." Kan ev bero på om mitt ärende fick nån specialhantering för även ordernummer saknas för denna på https://www.komplett.se/financing/invoices.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av improwise:

Tack för info och bra att ni tar på er detta och förhoppningsvis ser över rutinerna inför framtiden så andra slipper liknande problem. Kan bekräfta att jag fått en kreditfaktura från er även om jag inte sett att pengarna blivit återbetalade ännu, men det kommer säkert fungera. Tack för hjälpen!

Ni har förresten en bug på er hemsida som gör att man inte kan se kreditfakturor där, klickar man på PDF länken så får man "404: Hoppsan! Sidan kunde inte hittas." Kan ev bero på om mitt ärende fick nån specialhantering för även ordernummer saknas för denna på https://www.komplett.se/financing/invoices.

Invoice-sidan funkar för mig. Kan kanske vara en cache-bugg. Testa igen lite senare. Består problemet efter CTRL+F5, tömma cache osv. så hör av dig så får vi felsöka. //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Invoice-sidan funkar för mig. Kan kanske vara en cache-bugg. Testa igen lite senare. Består problemet efter CTRL+F5, tömma cache osv. så hör av dig så får vi felsöka. //Erik

Sidan fungerar men inte när man väl klickar på PDF:en, tidigare fick man att sidan inte fanns, nu verkar det istället leda till en evig sidladdning. Jag har dock redan fått dokumentet via mail så det är mer för er skull då.

Edit:

Nu verkar det dock gått rejält åt skogen

Skickar dig exakta länken via PM ifall det underlättar felsökningen.