AMD: "Radeon RX 6800 XT och RX 6800 till rekommenderat pris tidigt 2021"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Radeon RX 6800 XT och RX 6800 till rekommenderat pris tidigt 2021"

Om fyra till åtta veckor ska Radeon RX 6800 XT och RX 6800 finnas till rekommenderat pris. Det påstår AMD i samtal med Hardware Unboxed.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Börjar bli trött på dessa löften, från båda sidorna..

Permalänk
Permalänk
Medlem

så länge korten säljer, finns det väll ingen anledning för de att sätta priser lägre så jag tror det kommer ta längre tid.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Hoppas det! Men rädd för att det är ännu en marknadsföringsspinn bara.

Inte mycket annat som stämt hittills gällandes priser eller lanseringskvantitet så ställer mig tveksamt hoppfull.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

De påstod också att de inte skulle ha några papperslanseringar som Nvidia utan ha god tillgång på sina kort, och det gick det ju bra med... de har ju inte ens haft papperslansering utan snarare spöklansering.

Permalänk
Snusfri

Första jag tänkte på.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Den där utvecklingen av Etherium som är på gång (om jag läst rätt?) kommer bli rätt avgörande om det är Nvidias eller AMDs kort som slutligen ger bäst ROI och som kommer dammsugas upp innan gamers hinner trycka in Konami-koden...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Haha tänk vilka sura miner när de släpper ett riktigt skitkort bara för att kunna säga "Nu finns det ett kort för riktpris!"

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att deras billigaste 6800XT kort kostar nästan lika mycket som det dyraste RTX 3080 kortet. Hur tänkte dom där egentligen? Tråkigt, men det kommer definitivt bli Nvidia denna gången med fastän jag var riktigt hypad på AMD. Men med tanke på allt du får runt Nvidia och deras bra och stabila drivrutiner så är detta ett självklart val för mej.

Permalänk
Medlem

Synd hade nog valt 6800XT med dess 16GB och där överklockning faktiskt ger resultat annars.

Permalänk
Medlem

AMD hade chansen att sätta den i krysset men tycker det blev lite stolpe ut.
Prestandan finns där, så det är inte det jag menar riktigt. Snarare allt med en papperslansering, kassa priser osv. De hade ett guldläge att ge nvidia en ordentlig käftsmäll men sumpade det tyvärr.

Permalänk
Medlem

I believe it when I see it.
Undra om Nvidia kommer våga gå ut med ett liknande uttalande nu då

Permalänk
Inaktiv

Tror på det när jag faktiskt kan köpa ett kort för det priset

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Levandebild:

De påstod också att de inte skulle ha några papperslanseringar som Nvidia utan ha god tillgång på sina kort, och det gick det ju bra med... de har ju inte ens haft papperslansering utan snarare spöklansering.

Inte för att jag är helt nöjd med tillgången heller. Och ja, vad som nu utlovas - vi får väl se vad det faktiskt innebär.
Och framförallt - det hittepå med rekommenderade säljpriser som förts fram från båda lagen förtjänar de att få en skopa ovett för. Inte bra nog.

Men har AMD sagt det där?
Vad jag förstått det som så har AMD inte riktigt uttryckt sig så.
Vad som sagts har fått lite eget liv och blivit till något annat ganska fort.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

4-8 veckor till Australien med sin relativa närhet till kinesiska hamnar, 4-8 månader till resten av världen?

Skrivet av Levandebild:

De påstod också att de inte skulle ha några papperslanseringar som Nvidia utan ha god tillgång på sina kort

Ska man vara petig så har de faktiskt aldrig påstått det, utan det är bara enorma växlar som dragits på vad någon AMD-jeppe tjollrade om på Twitter.

Men ja, en riktig skitlansering blev det, som det ser ut.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Well....upp till bevis.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Dra den om Rödluvan också.. 🎅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

De påstod också att de inte skulle ha några papperslanseringar som Nvidia utan ha god tillgång på sina kort, och det gick det ju bra med... de har ju inte ens haft papperslansering utan snarare spöklansering.

Och var gick AMD officiellt ut med det påståendet? Vad jag vet så var det ett tweet av en person som lovade detta. Inte AMD officiellt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

4-8 veckor till Australien med sin relativa närhet till kinesiska hamnar, 4-8 månader till resten av världen?

Ska man vara petig så har de faktiskt aldrig påstått det, utan det är bara enorma växlar som dragits på vad någon AMD-jeppe tjollrade om på Twitter.

Men ja, en riktig skitlansering blev det, som det ser ut.

Ja, var tvungen att gå tillbaka och läsa nyheten om det igen och får erkänna att det var "nyhetens" rubrik som fastnat hos mig, att det var AMD som gjort uttalandet alltså. My bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och var gick AMD officiellt ut med det påståendet? Vad jag vet så var det ett tweet av en person som lovade detta. Inte AMD officiellt.

Frank Azor är "Chief Architect of Gaming Solutions & Marketing at @AMD". Han är inte bara en person. Han är också en marketing-chef på AMD. Han står på scen och presenterar AMDs produkter. Han är en av deras ansikten utåt. De flesta andra företag verkar förstå att uttalanden på social media av anställda tolkas som kommunikation från företaget av människor utanför företaget. Det finns en anledning till varför många företag har regler för vad deras anställda får säga offentligt.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Så då ska vi kunna förvänta oss bättre tillgång och priser framåt senare delen av januari ?

Permalänk
Medlem

Löjligaste hårdvarulanserings-året någonsin och AMD tog första plats. AMD och nVidia var så jäkla nödiga att de gjorde allt för att hinna före och förstöra för den andra, prata ned konkurrenten, ta genvägar, stressa och slutligen papperslansera.

När det finns gott om grafikkort och CPU'er i lagerhyllorna så känns det redan som gammal skåpmat 😐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Frank Azor är "Chief Architect of Gaming Solutions & Marketing at @AMD". Han är inte bara en person. Han är också en marketing-chef på AMD. Han står på scen och presenterar AMDs produkter. Han är en av deras ansikten utåt. De flesta andra företag verkar förstå att uttalanden på social media av anställda tolkas som kommunikation från företaget av människor utanför företaget. Det finns en anledning till varför många företag har regler för vad deras anställda får säga offentligt.

Håller med den ursprungliga tweeten var också enkel att misstolka då det var ett svar på Nvidia dåliga RTX 3000 serien tillgång där den som skrev den första tweeten kallade RTX 3000 serien för en papperslansering.

Det kvittar att Frank Azor senare tweetar ut att han inte ansåg att Nvidia 3000 serien var en papperslansering skadan är redan gjord och tweeten nådde aldrig fram till alla konsumenter.

Känns som delvis AMD GPU division suger på PR Nvidia lämnade öppet mål för AMD men istället för att rulla in bollen så lyckas AMD med konst stycket att göra självmål.

Edit Alla lanseringar denna period har varit dåliga i princip väldigt tillgång på både Zen 3, Nvidia RTX 3000 serien, AMD RX 6000 serien och konsolerna och scalpers har blivit mycket vanligare denna generation.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så då ska vi kunna förvänta oss bättre tillgång och priser framåt senare delen av januari ?

Det är bättre att förvänta sig det framåt sommaren, så kanske man blir positivt överraskad.

Permalänk

Vega: Fantasti prissättning som visade sig vara ett launch price på komplett. Vad, 300 kort i norden?
Navi: Vem kommer inte ihåg det där stökiga "Jebaited" dom körde med hahaha
Navi2: Launch price igen! Men partnerkorten kommer om 2 veckor... Visade sig vara en papperslansering på riktigt - wow!

Vad ska vårat roliga gäng på RTG hitta på nästa gång tro?

Sweclockers borde brainstorma ihop något riktigt Karlsson på taket knasig idé dom kan köra med nästa grafikkort release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så då ska vi kunna förvänta oss bättre tillgång och priser framåt senare delen av januari ?

Tidigast vid slutet av Q1 2021 eller början av Q2 2021 för bättre tillgång är väl vad jag har läst för både Nvidia och AMD.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Den där utvecklingen av Etherium som är på gång (om jag läst rätt?) kommer bli rätt avgörande om det är Nvidias eller AMDs kort som slutligen ger bäst ROI och som kommer dammsugas upp innan gamers hinner trycka in Konami-koden...

Med tanke på att några miners köpte 250 tusen Ampere-kort direkt vid lansering säger ju en hel del vad som är på gång. Skulle inte förvåna mej om AMD också har gjort någon liknande deal med miners. Det är därför både Nvidia och AMD kan prata om så hög efterfrågan men att knappt någon privatperson får kort.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Goedendag:

Frank Azor är "Chief Architect of Gaming Solutions & Marketing at @AMD". Han är inte bara en person. Han är också en marketing-chef på AMD. Han står på scen och presenterar AMDs produkter. Han är en av deras ansikten utåt. De flesta andra företag verkar förstå att uttalanden på social media av anställda tolkas som kommunikation från företaget av människor utanför företaget. Det finns en anledning till varför många företag har regler för vad deras anställda får säga offentligt.

I Franks position är man högst medveten om att vad man skriver på twitter i en sådan här fråga är att likställa med att officiellt uttalande.

Hade det varit en enskild ingenjör eller någon low level marketing eller t.o.m. någon marknadschef i ett specifikt land är det något annorlunda.

Men det är ju motsvarande att jag skulle ge mig ut på twitter och påstå att sweclockers är bättre än sina konkurrenter eftersom vi kommer testa produkt x före alla våra konkurrenter. Och sen gör sweclockers inte det. Klart folk skulle med all rätt hålla mig ansvarig för ett sådant uttalande.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Med tanke på att några miners köpte 250 tusen Ampere-kort direkt vid lansering säger ju en hel del vad som är på gång. Skulle inte förvåna mej om AMD också har gjort någon liknande deal med miners. Det är därför både Nvidia och AMD kan prata om så hög efterfrågan men att knappt någon privatperson får kort.

Vad skulle syftet med det vara? Eller vinsten? Är ju knappast som att korten brukar samla damm på hyllorna vid lansering ändå. För dem spelar det väl ingen roll vem som köper deras produkter bara de blir sålda.