Ryzen 3700x - Temperaturer med stockkylare

Permalänk
Medlem

Ryzen 3700x - Temperaturer med stockkylare

Hej, har precis köpt ny processor Ryzen 7 3700X, kör på ett asus Prime 350plus moderkort. Den går just nu mellan 50-55 grader i idle. När jag spelar tex RDR2 så ligger tempen på mellan 80-85 grader. Kör på den fläkten som följde med. Är det lite för höga temp? Ska man byta fläkt och isåfall till vad?

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Det är inte farligt höga temperaturer, förutsatt att du använder ett program som läser av dem korrekt (alltid bra att ange vilket program vid sådana här frågor). Därtill är det tämligen normala temperaturer med stockkylaren och ett chassi med måttlig luftgenomströmning.

Att byta fläkt ger inte mycket, du får isåfall byta hela kylaren. Det är inget du behöver göra, men vill du få ner fläktljud, temperaturer och betala en slant för det finns naturligtvis gott om alternativ, där budgeten är helt avgörande.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är inte farligt höga temperaturer, förutsatt att du använder ett program som läser av dem korrekt (alltid bra att ange vilket program vid sådana här frågor). Därtill är det tämligen normala temperaturer med stockkylaren och ett chassi med måttlig luftgenomströmning.

Att byta fläkt ger inte mycket, du får isåfall byta hela kylaren. Det är inget du behöver göra, men vill du få ner fläktljud, temperaturer och betala en slant för det finns naturligtvis gott om alternativ, där budgeten är helt avgörande.

Körde med ett program som heter core temp i bakgrunden. Vet inte vilket gratis program som e bäst att köra i bakgrunden för att få rätt siffror. Chassit jag har är ett fractal design r4.

Då låter det som att jag inte behöver vara orolig för att processorn ska paja om ett år eller 2. Det var ändå stor skillnad igemfört med min gamla processor som var en ryzen 5 1600. Låg på runt 70 grader i spel med den.

Permalänk
Medlem

Stock kylaren klarar självklart av att kyla cpu'n. Men du ska ju inte förvänta dig alldeles för bra boost siffror och temps då. Men 80-85c är inga konstigheter egentligen. Men självklart så skadar det aldrig med en bättre kylare.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Kör folding på min 3700X 24/7 (när jag inte spelar) och den ligger stabilt på 74 grader med stock kylaren.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGeorgss:

Kör folding på min 3700X 24/7 (när jag inte spelar) och den ligger stabilt på 74 grader med stock kylaren.

Vad innebär folding?

Permalänk
Medlem

Intensiva beräkningar i forskningssyfte. Se foldingathome.org
Sweclockers har ett eget team där.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem

Köpte själv en 3700x nu på BF. (Byter väl om 2-3 år när man kan få tag på en X5900 för en bättre peng. )
Kylaren som följer med är faktiskt helt ok för att vara, en kylare, som följer med.
Däremot har jag lite svårt för kylprofilen (ställde om den till manuell) som rampade upp lite irriterande.

Tänkte köra lite till på fläkten som följer med och sedan investera i en Noctua NH-U12S (den svarta varianten) för att få ned ljudet lite till.
Ligger även här på 51 vid lättare arbete.
(Mätt i Ryzen Master.)

Permalänk
Medlem

+1 på denna.
Köpte denna till Frugans burk, då till socket 1200.
Smidig, enkel att installera, kyler bra. Framförallt tyst.

Permalänk
Medlem

Ska den verkligen bli så varm som 87 grader när man spelar ett gammalt spel som är 10 år gammalt? När jag ska stänga datorn som vanligt så vill den inte stänga av sig, skärmen blir svart.

Den går upp till 74 grader när jag surfar eller lyssnar på musik.

Permalänk
Skrivet av neman82:

Ska den verkligen bli så varm som 87 grader när man spelar ett gammalt spel som är 10 år gammalt? När jag ska stänga datorn som vanligt så vill den inte stänga av sig, skärmen blir svart.

Den går upp till 74 grader när jag surfar eller lyssnar på musik.

#18548359
Eller inlägget efter, har du kollat det

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

#18548359
Eller inlägget efter, har du kollat det

Tack ska kolla det! Har dock ett asus prime b350-plus moderkort. Inte gigabyte!

Permalänk
Medlem

Prova att montera om kylaren, så länge du har iaf en fläkt in å en ut i lådan så ska den inte ligga sådär högt. Stock kylaren är helt ok.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Sen, om du inte gjort det, installera Chipset Drivers ifrån AMDs hemsida.

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b350

Det brukar folk glömma samt löser det en del knasiga Kinks.

Samt installera om kylaren som ovanstående säger.
Låter lite fuffens.

Kommer även länk till Ryzen Master, AMDs överklockningsprogram.
Du får ut en del matnyttig info därifrån som temp, klockhastigheter etc. Efter manuell termometer så litar jag på det för tempkoll.

https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Prova att montera om kylaren, så länge du har iaf en fläkt in å en ut i lådan så ska den inte ligga sådär högt. Stock kylaren är helt ok.

Tack, ska prova detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optimist:

Sen, om du inte gjort det, installera Chipset Drivers ifrån AMDs hemsida.

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b350

Det brukar folk glömma samt löser det en del knasiga Kinks.

Samt installera om kylaren som ovanstående säger.
Låter lite fuffens.

Kommer även länk till Ryzen Master, AMDs överklockningsprogram.
Du får ut en del matnyttig info därifrån som temp, klockhastigheter etc. Efter manuell termometer så litar jag på det för tempkoll.

https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master

När jag körde ryzen master gick den snabbt upp på 95 grader. Och då ändrade jag inga inställningar. Konstiga är att datorn inte går att stänga av sen bytet av processor!

Permalänk
Medlem

nytt windows? uppdaterat bios?

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heika_:

nytt windows? uppdaterat bios?

Nej samma windows. Uppdaterat bios och chipset precis. Dock har jag tagit ut fläkten till cpun och satt ditt igen. Kanske den satt bättre denna gången! Får prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optimist:

Sen, om du inte gjort det, installera Chipset Drivers ifrån AMDs hemsida.

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b350

Det brukar folk glömma samt löser det en del knasiga Kinks.

Samt installera om kylaren som ovanstående säger.
Låter lite fuffens.

Kommer även länk till Ryzen Master, AMDs överklockningsprogram.
Du får ut en del matnyttig info därifrån som temp, klockhastigheter etc. Efter manuell termometer så litar jag på det för tempkoll.

https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master

Provat med att installera om kylaren. Verkar som att den sitter bättre nu. Har även installerat chipset som du länkade till.

Dock vet jag inte om jag vågar köra Ryzen master. Behöver man ställa in den? Förra gången jag körden kom den upp i 95 grader :-(!

Permalänk
Medlem

Får min 3700x idag Kommer dock byta kylare till https://www.inet.se/produkt/5320495/noctua-nh-l9a-am4 som jag hoppas kommer hålla tempsen inom kontroll.
Följer denna tråden. Blir att montera ikväll

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Får min 3700x idag Kommer dock byta kylare till https://www.inet.se/produkt/5320495/noctua-nh-l9a-am4 som jag hoppas kommer hålla tempsen inom kontroll.
Följer denna tråden. Blir att montera ikväll

Det verkade som det hjälpte att installera om kylaren och chipset för nu är den betydligt svalare. Den kylaren du bifogade ser lite klen ut. Den här fick jag tips om https://www.inet.se/produkt/5320584/be-quiet-dark-rock-pro-4

Permalänk
Medlem
Skrivet av neman82:

Nej samma windows. Uppdaterat bios och chipset precis. Dock har jag tagit ut fläkten till cpun och satt ditt igen. Kanske den satt bättre denna gången! Får prova!

Hoppas hoppas.
Ja vet ju inte hur ditt chassi ser ut heller, vad du ha för flöde, är andra komponenter lite varmare än normalt?

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heika_:

Hoppas hoppas.
Ja vet ju inte hur ditt chassi ser ut heller, vad du ha för flöde, är andra komponenter lite varmare än normalt?

Har fractal design r4 chasi. Med ett Asus Prime b350+ moderkort. Av någon anledning kan jag bara koppla in 3 fläktar. Finns inget uttag till den fjärde som jag skulle vilja installera. Annars är inte de andra komponenterna så varma.

Permalänk
Medlem

Har dock uppstått ett nytt problem med att datorn inte vill stänga sig helt. Skärmen stängs av när jag går ur Windows. Så får hålla in power knappen för att den ska stängas.

Permalänk
Medlem

Testa följande:

Dra ut strömsladden/stäng av nätaggregat på knappen.
Håll inne strömknappen i 5-10 sec för att döda den sista strömmen.
Koppla ur och in strömkabeln till moderkortet. (Även då själva nätagget om det är modulärt.)
Kontrollera att samtliga kablar sitter i.
Stoppa in strömkabel/sätt på brytare på nätaggregatet.
Testa igen.

Hjälper inte detta, testa att avinstallera drivrutinerna för ditt nätverkskort samt installera gamla de de första ifrån 2017 ifrån Asus hemsida:
https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av neman82:

Det verkade som det hjälpte att installera om kylaren och chipset för nu är den betydligt svalare. Den kylaren du bifogade ser lite klen ut. Den här fick jag tips om https://www.inet.se/produkt/5320584/be-quiet-dark-rock-pro-4

Jo den kyler garanterat bättre men jag har ett Mini Itx bygge Ghost S1 och den kräver lågprofilskylare på max 55mm höjd. Det finns ett par bättre alternativ, men de fanns inte i lager då jag beställde.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optimist:

Testa följande:

Dra ut strömsladden/stäng av nätaggregat på knappen.
Håll inne strömknappen i 5-10 sec för att döda den sista strömmen.
Koppla ur och in strömkabeln till moderkortet. (Även då själva nätagget om det är modulärt.)
Kontrollera att samtliga kablar sitter i.
Stoppa in strömkabel/sätt på brytare på nätaggregatet.
Testa igen.

Hjälper inte detta, testa att avinstallera drivrutinerna för ditt nätverkskort samt installera gamla de de första ifrån 2017 ifrån Asus hemsida:
https://www.asus.com/us/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk...

Tack för tipset! Hittade ett program som min nya Cpu installerat. Ryzen Energi save program. Tydligen hade den ställt in sig på att inte stänga av sig utan man skulle komma in i Windows direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jo den kyler garanterat bättre men jag har ett Mini Itx bygge Ghost S1 och den kräver lågprofilskylare på max 55mm höjd. Det finns ett par bättre alternativ, men de fanns inte i lager då jag beställde.

Aha då förstår jag. Vad har du mattat mer in i det bygget?

Uppdatera chipset,bios och se till att fläkten sitter som den ska. Så blir nog tempen bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av neman82:

Det verkade som det hjälpte att installera om kylaren och chipset för nu är den betydligt svalare. Den kylaren du bifogade ser lite klen ut. Den här fick jag tips om https://www.inet.se/produkt/5320584/be-quiet-dark-rock-pro-4

Har nu testat mitt system med den lilla kylaren. 40c idle verkar faktiskt lite högt. Har inte kört något spel eller så där jag kollat temps men fläkten får inte "rabies" i alla fall Skall försöka kolla i riva turner ikväll när jag spelar.
Vad ligger din idle temp på nu när du monterat om kylaren?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard