Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk

Blir det nått erbjudande på skärmen under helgen eller på måndag tror ni?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Blir det nått erbjudande på skärmen under helgen eller på måndag tror ni?

Om.man vågar köpa från banggood har dom haft den för 425 USD + 3 USD frakt från CZ. Så ungefär 3650kr beroende på kurs

Permalänk
Skrivet av zalsson:

Om.man vågar köpa från banggood har dom haft den för 425 USD + 3 USD frakt från CZ. Så ungefär 3650kr beroende på kurs

Det låter väldigt risky... Får man nån död pixel eller så är man väl körd.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Det låter väldigt risky... Får man nån död pixel eller så är man väl körd.

Jo, då får man nog leva med det.

Permalänk
Medlem

Hade nog inte vågat chansa på Banggood när det gäller den här skärmen. Jag kommer antingen köpa från mistore med 10% rabatt eller från elgiganten till ordinarie pris så det blir enkelt att lämna lämna tillbaks.

Dom flesta i tråden verkar vara väldigt nöjda med sina skärmar men det finns några som ångrar sig. Det har rört sig om döda pixlar, coil whine eller black smearing. Det verkar också förekomma en del flimmer ffa i spelmenyer när g-sync är aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaf:

Hade nog inte vågat chansa på Banggood när det gäller den här skärmen. Jag kommer antingen köpa från mistore med 10% rabatt eller från elgiganten till ordinarie pris så det blir enkelt att lämna lämna tillbaks.

Dom flesta i tråden verkar vara väldigt nöjda med sina skärmar men det finns några som ångrar sig. Det har rört sig om döda pixlar, coil whine eller black smearing. Det verkar också förekomma en del flimmer ffa i spelmenyer när g-sync är aktiverat.

min flimrar vid ~40 fps, har ett mycket lågt ljud för sig som är omöjligt att höra om datorn är igång och har vad jag har upptäckt inga döda pixlar, men möjligt att det finns någon någonstans. smearing är väl garanterat tror jag, men inget jag har stört mig på särskilt mycket personligen. det mest märkbara var en mörk himmel i wow med små stjärnor, då var det distraherande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

min flimrar vid ~40 fps, har ett mycket lågt ljud för sig som är omöjligt att höra om datorn är igång och har vad jag har upptäckt inga döda pixlar, men möjligt att det finns någon någonstans. smearing är väl garanterat tror jag, men inget jag har stört mig på särskilt mycket personligen. det mest märkbara var en mörk himmel i wow med små stjärnor, då var det distraherande.

Tror också jag kommer bli grymt nöjd, behöver verkligen en ursäkt för att uppgradera till 3080 tror inte jag kommer störa mig på det du beskriver

Permalänk
Skrivet av erkaf:

Hade nog inte vågat chansa på Banggood när det gäller den här skärmen. Jag kommer antingen köpa från mistore med 10% rabatt eller från elgiganten till ordinarie pris så det blir enkelt att lämna lämna tillbaks.

Dom flesta i tråden verkar vara väldigt nöjda med sina skärmar men det finns några som ångrar sig. Det har rört sig om döda pixlar, coil whine eller black smearing. Det verkar också förekomma en del flimmer ffa i spelmenyer när g-sync är aktiverat.

Mi store tog ju bort skärmen lagom till black friday. Kan man få 10% rabatt?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Köpte hem den och testade. Kör annars med en 1080p IPS UW34" från LG.

Satan vad dålig panel. Eftersläpningen är helt otrolig. Gick inte att spela squad. Eftersläpningen gjorde att träd och växter bara blev en enda blurrig massa. Fick stå blixt stilla för att kunna se ordentligt.
Betraktningsvinklarna är horribla. Hur jag än satt så var det alltid en stor del av skärmen som såg helt fel ut.
Flimrandet var också något jag aldrig kom ifrån. Hur jag än pillade med inställningarna så var det alltid ett jäkla flimrande av backlighten.
Det enda trevliga var upplösningen, men jag kommer nog vänta på billigare UWQH i IPS, eller bli rikare, innan jag provar en ny skärm igen.

Jag har kört IPS sen jag övergav TN 2009, så det kan vara så att jag bara blev förskräckt och shockad över hur en VA-panel känns, men yeah. My 2 cents!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Mi store tog ju bort skärmen lagom till black friday. Kan man få 10% rabatt?

Ibland dyker det upp en ruta för mailinglista på deras sida, signar du upp får du en rabattkod på 10%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Köpte hem den och testade. Kör annars med en 1080p IPS UW34" från LG.

Satan vad dålig panel. Eftersläpningen är helt otrolig. Gick inte att spela squad. Eftersläpningen gjorde att träd och växter bara blev en enda blurrig massa. Fick stå blixt stilla för att kunna se ordentligt.
Betraktningsvinklarna är horribla. Hur jag än satt så var det alltid en stor del av skärmen som såg helt fel ut.
Flimrandet var också något jag aldrig kom ifrån. Hur jag än pillade med inställningarna så var det alltid ett jäkla flimrande av backlighten.
Det enda trevliga var upplösningen, men jag kommer nog vänta på billigare UWQH i IPS, eller bli rikare, innan jag provar en ny skärm igen.

Jag har kört IPS sen jag övergav TN 2009, så det kan vara så att jag bara blev förskräckt och shockad över hur en VA-panel känns, men yeah. My 2 cents!

Märkligt, du lär ha fått ett dåligt exemplar. Upplever inte mycket av det du beskriver. Jag kommer från en rad olika IPS-paneler (och har fortfarande flera) och tycker denna panel slår mina IPS på väldigt många punkter. Och då är det inga superbilliga monitorer, 3 olika Dell Ultrasharp i olika storlekar.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Köpte hem den och testade. Kör annars med en 1080p IPS UW34" från LG.

Satan vad dålig panel. Eftersläpningen är helt otrolig. Gick inte att spela squad. Eftersläpningen gjorde att träd och växter bara blev en enda blurrig massa. Fick stå blixt stilla för att kunna se ordentligt.
Betraktningsvinklarna är horribla. Hur jag än satt så var det alltid en stor del av skärmen som såg helt fel ut.
Flimrandet var också något jag aldrig kom ifrån. Hur jag än pillade med inställningarna så var det alltid ett jäkla flimrande av backlighten.
Det enda trevliga var upplösningen, men jag kommer nog vänta på billigare UWQH i IPS, eller bli rikare, innan jag provar en ny skärm igen.

Jag har kört IPS sen jag övergav TN 2009, så det kan vara så att jag bara blev förskräckt och shockad över hur en VA-panel känns, men yeah. My 2 cents!

Trist att höra, var det här med overdrive mode på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaf:

Trist att höra, var det här med overdrive mode på?

Nja, ingen direkt "overdrive"-inställning såvitt jag kunde se, men jag testade med samtliga nivåer av responstid, ljusstyrka, "antiflimer", etc. Hade den ett par dagar och tror jag provade varenda kombination av inställningar som fanns i hopp om att få till det

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Skrivet av erkaf:

Ibland dyker det upp en ruta för mailinglista på deras sida, signar du upp får du en rabattkod på 10%

Aha tack!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

För att sammanfatta, uppfattar jag det rätt att om man har ett RTX 3000-kort så köper man till en displayport 1.4-kabel och pluggar in den. Samt aktiverar freesync och begränsar fps till ~141 ? Då får man ut max med skärmen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av binne71:

För att sammanfatta, uppfattar jag det rätt att om man har ett RTX 3000-kort så köper man till en displayport 1.4-kabel och pluggar in den. Samt aktiverar freesync och begränsar fps till ~141 ? Då får man ut max med skärmen ?

ja och overdrive på medium eller high. vad jag kommer ihåg ska medium ska vara bäst i hög fps (säg 120-140) och high i lägre (60-100). high ger overshoot i hög fps men reducerar responstid i lägre fps så jag kör på den för att mitt 1080 inte hänger med och jag märker personligen inte overshoot särskilt mycket när jag kommer upp i högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av binne71:

För att sammanfatta, uppfattar jag det rätt att om man har ett RTX 3000-kort så köper man till en displayport 1.4-kabel och pluggar in den. Samt aktiverar freesync och begränsar fps till ~141 ? Då får man ut max med skärmen ?

Eh va?
Varför skulle man behöva köpa en displayport 1.4 kabel ? Vad är det för fel med kabeln man fick till?
Jag har både 3080 och skärmen och har inte märkt av någon typ av skärmhastighetsbegränsning.
Vad jag läst så finns inga kablar i olika versioner utan det finns 1 typ av Displayport kabel och thats it. Det som finns i olika versioner är däremot kontakten, vilket jag märkte av på mitt gamla R9 390 kort som inte hade korrekt version på kontakten och därmed klarade inte av 3440x1440 i 144hz, utan bara 100hz.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en sån här skärn. Frågan är om mitt grafikkort klarae driva den. Har ett sapphlre vega 56 pulse som jag tänkte använda. Alternativet är kanske leta rftrtt begagnade 2560*1080 skärmar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Funderar på att köpa en sån här skärn. Frågan är om mitt grafikkort klarae driva den. Har ett sapphlre vega 56 pulse som jag tänkte använda. Alternativet är kanske leta rftrtt begagnade 2560*1080 skärmar..

Överlag så kommer din skärm kunna driva upplösningen. Kanske inte på 144 Hz utan max 100. Sen kommer andra delen att du kommer nog få droppa lite grafik inställningar.
Är du villig att göra detta så rekommenderar jag starkt denna skärm. Riktigt cool upplevelse att spela i

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Håller på och möblerar om här hemma, då jag har ett ganska litet skrivbord så tänkte jag att det kunde vara smidigt att få upp skärmen på väggen för att slippa foten på bordet. Kan tipsa om det här fästet ( https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-... ). Smidigt, billigt och enkel montering

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem

Leveranstiderna från Mistore är horribla, har väntat sedan den 17/10 på min skärm och enligt den senaste information ska jag få skärmen i mitten av december, vilket är högst tveksamt då dom skjuter fram leveransen 2 veckor hela tiden. Hade lätt betalat 500 spänn mer ex. via netonet men är lite för lat att avboka och har redan väntat så pass länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Leveranstiderna från Mistore är horribla, har väntat sedan den 17/10 på min skärm och enligt den senaste information ska jag få skärmen i mitten av december, vilket är högst tveksamt då dom skjuter fram leveransen 2 veckor hela tiden. Hade lätt betalat 500 spänn mer ex. via netonet men är lite för lat att avboka och har redan väntat så pass länge.

Du kan få köpa min, brukad i cirka 15 dagar. Tänkte lämna tillbaka den till elgiganten då jag fått hem en till...

Köpte den för 4.500:-

+500kr kan göra det värt mödan att dra iväg den till dig istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Du kan få köpa min, brukad i cirka 15 dagar. Tänkte lämna tillbaka den till elgiganten då jag fått hem en till...

Köpte den för 4.500:-

+500kr kan göra det värt mödan att dra iväg den till dig istället.

Tack, men nu har jag vänta så länge att jag lika gärna kan vänta lite till.

Permalänk
Medlem

Ibland utan anledning så blir skärmen svart i några sekunder, t.ex. vid byte av flik i Firefox, innan bilden kommer tillbaka. Någon mer som upplevt?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av airhead:

Ibland utan anledning så blir skärmen svart i några sekunder, t.ex. vid byte av flik i Firefox, innan bilden kommer tillbaka. Någon mer som upplevt?

En skärm har ingen uppfattning om flikar i Firefox eller liknande aktiviteter. Skärmen får en bildsignal och visar innehållet i den signalen. Svart ruta tillfälligt brukar bero på avbrott i signalen och vara kopplat till grafikkortet och sådant som dåliga kablar. Är det typiskt vid just flikarna i Firefox låter det mer som just Firefox och kanske i kombination med något annat, är det som är orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En skärm har ingen uppfattning om flikar i Firefox eller liknande aktiviteter. Skärmen får en bildsignal och visar innehållet i den signalen. Svart ruta tillfälligt brukar bero på avbrott i signalen och vara kopplat till grafikkortet och sådant som dåliga kablar. Är det typiskt vid just flikarna i Firefox låter det mer som just Firefox och kanske i kombination med något annat, är det som är orsaken.

Ja det är lattjo lajbans. Använder kabeln som medföljde, sitter ju "lås" på DP-kabel men ändå tryckt till dem lite extra nu. Borde inte kunna vara något annat än dålig kontakt. Mycket skumt.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog tänkt köpa min på Netonnet isåfall. Kan vara skönt att kunna testa utan att behöva tänka på returer etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Ibland utan anledning så blir skärmen svart i några sekunder, t.ex. vid byte av flik i Firefox, innan bilden kommer tillbaka. Någon mer som upplevt?

Nix, inga svarta skärmar här..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Beställde en hos Elgiganten i måndags, ska komma 10/12. Jag kommer inte att spela eller dyl på min då jag inte är någon gamer. Kommer bara ha den till jobbrelaterat, typ 70% AutoCad, kanske nån film då och då. Av vad jag läst hittills så verkar det vara en dröm skärm för en del och pina för andra. jag hoppas att den kommer duga för mig. Byter till denna för att slippa skarven som blir när man har 2 skärmar.

En teori jag har är att dom kommer släppa en uppgraderad skärm utan att meddela det, där dom löst alla fel som en del har rapporterat om, vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacco_1337:

Beställde en hos Elgiganten i måndags, ska komma 10/12. Jag kommer inte att spela eller dyl på min då jag inte är någon gamer. Kommer bara ha den till jobbrelaterat, typ 70% AutoCad, kanske nån film då och då. Av vad jag läst hittills så verkar det vara en dröm skärm för en del och pina för andra. jag hoppas att den kommer duga för mig. Byter till denna för att slippa skarven som blir när man har 2 skärmar.

En teori jag har är att dom kommer släppa en uppgraderad skärm utan att meddela det, där dom löst alla fel som en del har rapporterat om, vad tror ni?

Det finns en drös andra skärmar som använder samma samsungpanel. Alla verkar ha samma brister och skillnaden mellan tillverkarna verkar vara bara hur man justerat overdriveläget och hur bra man lyckats med färgkalibreringen. Så jag tror egentligen inte felen kommer lösas antingen köper man nu eller så betalar man det dubbla för IPS alternativt väntar på att IPS skall hå ner i pris..