Permalänk
Medlem

Hoppas bara herr Russel tar sig i mål. Allt annat vore så sorgligt!

Permalänk

Russel vinner på söndag 100%. Han låter Bottas på pole, VER 2 på kassa sidan. Bottas missar starten och sedan är de söndagskörning till målflagg.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Russel vinner. Han har väl till och med varat snabbast något tillfälle när han har testat Mercedesen🤔

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Oväntat, men kul på ett sätt (mindre kul för Vandoorne som sagt). Dock tror jag inte att tillåtas vinna så länge en överlämning av position kan säkra eller förbättra Bottas chans på 2:a-platsen i förarmästerskapet, men man kan ju alltid hoppas på att Verstappen klämmer sig förbi Bottas men inte Russell (två 'L' för hundan! ) i starten.

Sedan får jag väl erkänna att jag tror att det är en hel del hype kring Russells skills, men givetvis hoppas jag att han överbevisar mig och övriga tvivlare. Jag har haft fel förr, så ja ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Sedan får jag väl erkänna att jag tror att det är en hel del hype kring Russells skills, men givetvis hoppas jag att han överbevisar mig och övriga tvivlare. Jag har haft fel förr, så ja ...

Svårt att göra en bra bedömning när han mer eller mindre har puttrat runt i P19 i två år med två mediokra stallkamrater som referens.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

Svårt att göra en bra bedömning när han mer eller mindre har puttrat runt i P19 i två år med två mediokra stallkamrater som referens.

Precis. Visst, han körde bra i e-racen i somras och han har definitivt pushat williamskärran till bristningsgränsen, så visst är han en bra förare, det är inget snack om. Men det är alla på griden. Även de som du refererar till som 'mediokra'. Det är så ytterst lite som skiljer en mästare från en bra förare i körningen (men givetvis en ack så viktig liten skillnad) att det inte går att avgöra om han är en "bra förare" eller en "mästare" från vad han har visat så här långt. E-racen kanske han helt enkelt tog lite mer på allvar än motståndarna, kanske hade just han lättare för att hantera just williamskärran än Latifi och Kubica, och på samma sätt hade bilar som passade honom i tidigare serier (har inte följt honom nog där för att avgöra den saken, kanske skulle jag förstå hypen bättre om jag hade gjort det?).
Har han sinne för att hantera den press att leverera som kommer med att sitta i en front-running kärra, eller kommer han att falla lika platt som Albon?

Att sätta sig i fältets snabbaste bil från att ha skorvat runt i fältets långsammaste, för ett race (kanske två), det är tufft nog även utan krav på prestation och vetskapen om att prestationen kan komma att avgöra hans framtid inom F1 efter Williams. Nej, tyvärr ser jag en stor risk för att det här kommer att ge en orättvis bild av Russell som förare oavsett hur det går. Går det bra finns risken att han överskattas och faller platt när han väl tar sig från botten av griden, och går det dåligt så är han märkt som "grabben som förlorade i en Mercedes".
Därav anser jag att det mest korrekta draget av Mercedes hade varit att ta in Vandoorne. Dels har han troligen ingen fast framtid inom F1 längre (som ordinarie förare vill säga), så det finns inget för honom att förlora mer än sin reservförarplats (som tydligen inte är värd något) och dels för att han är deras jävla reservförare. Vad är meningen med att ha reservförare om de inte ska köra när det behövs?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

så det finns inget för honom att förlora mer än sin reservförarplats (som tydligen inte är värd något) och dels för att han är deras jävla reservförare. Vad är meningen med att ha reservförare om de inte ska köra när det behövs?

Jag har aldrig hört någon benämna honom som reservförare. Han omnämns alltid som testförare. Jag antar att det är en liten men viktig detalj.

Edit: Man får inte heller missa att Russell har Toto Wolf som manager, det är nog ingen nackdel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag har aldrig hört någon benämna honom som reservförare. Han omnämns alltid som testförare. Jag antar att det är en liten men viktig detalj.

Edit: Man får inte heller missa att Russell har Toto Wolf som manager, det är nog ingen nackdel.

"Formula E championship leader Stoffel Vandoorne has been named reserve driver for the Mercedes Formula 1 team for the 2020 season."

https://www.autosport.com/f1/news/148252/vandoorne-gets-merce...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Med tanke på den lilla banan lär det bli huggsexa om bra slots för att sätta varvtider till kvalet. Tror det är bra bäddat för skrällar och att Russell får det svårare just på lördag än om det varit en annan, längre bana

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Formula E championship leader Stoffel Vandoorne has been named reserve driver for the Mercedes Formula 1 team for the 2020 season."

https://www.autosport.com/f1/news/148252/vandoorne-gets-merce...

Då hade jag fullständigt fel.

Skrivet av Jeebentoft:

Med tanke på den lilla banan lär det bli huggsexa om bra slots för att sätta varvtider till kvalet. Tror det är bra bäddat för skrällar och att Russell får det svårare just på lördag än om det varit en annan, längre bana

Bra observation! Jag tror att det kan bli problem i Q1 men i Q2 och Q3 borde det inte vara några problem dvs så länge inte alla försöker köra samtidigt med 2 min kvar på klockan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Då hade jag fullständigt fel.

Bra observation! Jag tror att det kan bli problem i Q1 men i Q2 och Q3 borde det inte vara några problem dvs så länge inte alla försöker köra samtidigt med 2 min kvar på klockan.

Ligger säkert mycket även i den analysen!

Permalänk
Medlem

Det är också ett kvällsrace, loppet är 18-20 på söndag. Såg att de förutspådde varvtider runt 55-60s.

Permalänk
Medlem

Russel har snabbaste tiden på första träningen. 0:54.546

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Russel har snabbaste tiden på första träningen. 0:54.546

Bra början på helgen för honom. Välbehövlig boost för självförtroendet i en helt ny bil. Bottas verkar ha lite problem med sin set up. Kommer nog vara jämnare kommande sessioner.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Skrivet av Trombley:

Bra början på helgen för honom. Välbehövlig boost för självförtroendet i en helt ny bil. Bottas verkar ha lite problem med sin set up. Kommer nog vara jämnare kommande sessioner.

"I need same settings as Russel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

"I need same settings as Russel"

Jokes aside. Är vanligt att de två bilarna skiljer sig i set up ganska mycket till en början för att sedan konvergera. Bara för att täcka så många inställningsalternativ som möjligt.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem

Alla olika teams radio direkt efter Grosjeans olycka.

Speciellt Charles leclerc's reaktion kändes när man lyssnade på det.

(lite kul som en skrev i kommentarerna, Mercedes är inte bara överlägsna på banan utan har oxå överlägset bäst ljud i hörlurarna)

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Skrivet av Trombley:

Jokes aside. Är vanligt att de två bilarna skiljer sig i set up ganska mycket till en början för att sedan konvergera. Bara för att täcka så många inställningsalternativ som möjligt.

Japp vi får se helt enkelt. Vågar Russel pusha bilen till max eller är han rädd att krascha den?

Permalänk
Medlem

Intervju med Grosjean

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nog för att det bara är träning och alla inte kör för fullt, men Russell etta efter FP1 och FP2, visar ju verkligen hur mycket det gör att sitta i rätt bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Nog för att det bara är träning och alla inte kör för fullt, men Russell etta efter FP1 och FP2, visar ju verkligen hur mycket det gör att sitta i rätt bil.

Verkligen, men det var ingen nyhet. Mercedes bil (särskilt motor) är överlägsen i år och den här banan är nästan uteslutande bäst bil. Full gas 75 % av varvet? Finns knappt några kurvor att hämta tid i. Kolla bara hur överlägsna de var runt Monza. Förväntar mig att Russel och Bottas är 1:a och 2:a i kvalet.

Race blir en helt annan femma.

Hade för övrigt varit betydligt roligare att se Russel i en Mercedes runt Imola eller Singapore. Tycker på ett sätt det är väldigt olyckligt att Mercedes ger Russel chansen runt den här banan. Ger bara massor av eld till alla Hamilton hatare om att han inte förtjänar någon F1 vinst.

Permalänk
Medlem

0,026 blev Russel slagen med, grymt men tror han får svårt hålla ihop det imorgon.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Undrar vad som hände med Albon. Borde va omöjligt missa Q3 på så kort bana med så få bromspunkter att lära sig

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Undrar vad som hände med Albon. Borde va omöjligt missa Q3 på så kort bana med så få bromspunkter att lära sig

Ja verkligen. Han låg i topp på både FP1 och FP2 och sen hyggligt i FP3, skumt att det gick så dåligt i quali. Undrar om han fick lite trafik sitt sista körningen 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

0,026 blev Russel slagen med, grymt men tror han får svårt hålla ihop det imorgon.

Tror och hoppas på Verstappen. Men hoppas absolut att det går bra för Russell också!

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Ja verkligen. Han låg i topp på både FP1 och FP2 och sen hyggligt i FP3, skumt att det gick så dåligt i quali. Undrar om han fick lite trafik sitt sista körningen 🤷🏻‍♂️

https://www.formula1.com/en/latest/article.albon-blames-lack-...

För lite träning på softs

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Okej lite mer analys av Russel.

Vi har ju sett Albon vs Max i RB. Hade Albon i en Mercedes varit top 3? Om man säger ja, hade då Verstappen varit 0,3-0,5 snabbare i samma material också? Eller är det så enkelt att Mercedesen gör att alla förare kan prestera på 95+%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Vi har ju sett Albon vs Max i RB. Hade Albon i en Mercedes varit top 3? Om man säger ja, hade då Verstappen varit 0,3-0,5 snabbare i samma material också? Eller är det så enkelt att Mercedesen gör att alla förare kan prestera på 95+%?

Det går väl inte att svara på

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Tvivlar på att det går att extrapolera på ett sånt sätt. Vad Albon vill ha av en bil kanske bara helt enkelt skiljer sig från Max. Om W11'an bättre passar Albon hade kanske avståndet varit mycket mindre. Men det är omöjligt att veta. W11 verkar dock helt klart vara en lättare bil att köra än RB16. Alltså inte bara överlägsen i ren varvtid.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem

Går inte jämföra. Det sitter ju merca motor i Williams också så ja chassit på mercedesen är miltals bättre

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x