SweClockers Julkalender 2020!

Permalänk

Jag håller med @galenmyra om den föråldrade bildskärmstekniken.

TN, 1080p och 24" är inte något jag skulle rekommendera alla avslappnade eller engagerade spelare att köpa NYA dessa dagar. Således är 144Hz-betyget ungefär som läppstift på en gris.

Denna bildskärm kan vara bättre än ingenting, men är inte ett kostnadseffektivt sätt att spendera 2000 kr.

Och ögonen är viktiga att ta hand om. En bildskärm är en investering som kan överleva flera generationer av annan datorhårdvara.

Men jag är tacksam för Sweclockers och Inet här. Det är en hälsosam rabattnivå som erbjuds för just den här produkten. Som de säger, "är det tanken som räknas".

Permalänk
Skrivet av Timmy Fox:

Anekdoter är inte fakta. Ett ganska vanligt problem när man tror sig veta mer än man egentligen gör.
Relaterat: Dunning–Kruger effect, Anekdotisk bevisföring

Hänvisar bara till ditt ordval här.
Även om det inte är den mest populära upplösningen i dagsläget så är ju faktiskt 1080p ganska långt ifrån "dött och bortglömt om ett år" när det även i Sweclockers statistik är den näst mest populära upplösningen.

Sedan får vi ju inte glömma att Sweclockers är ett entusiastforum, i princip alla undersökningar som görs här brukar vinkla ganska hårt åt entusiaster och är ofta inte väldigt representativt av vad gemene man eller medelsvenson brukar köpa. Den du visar där har 4009 svar, vilket motsvarar ca. 0,00039% av den svenska befolkningen. Men visst, då vi pratar om Sweclockers egna julkalender så kan vi väl utgå från den – och då gäller ju ovanstående fortfarande.

Men visst, kanske Swec skulle kunna köra en ny sådan undersökning om ett år så ska vi se hur "bortglömt" 1080p är

Men jag har aldrig påstått att jag refererar till fakta? Tvärt om skrev jag precis till dig att jag inte har "konkret data", vad är det du inte förstår? Tycker nog att det ändå tillhör ganska grundläggande social kompetens att förstå att en person kan uttrycka en åsikt som baserar sig på personens egna uppfattning och upplevelse, utan att man för den sakens skull måste tro att det man säger är någon absolut sanning eller "fakta".

På tal om ganska vanliga problem är ju ett annat brist på källkritik, eller att man inte förstår hur statistik ska tolkas eller vad den innebär. Något som du kanske skulle ta och läsa på lite om med tanke på hur relevanta källor du baserar din fakta på?

Hur kan 1080p "faktiskt" vara långt ifrån dött och bortglömt om ett år? Kan du se in i framtiden? Hur var det nu med att tro att man vet mer än man gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Men jag har aldrig påstått att jag refererar till fakta? Tvärt om skrev jag precis till dig att jag inte har "konkret data", vad är det du inte förstår? Tycker nog att det ändå tillhör ganska grundläggande social kompetens att förstå att en person kan uttrycka en åsikt som baserar sig på personens egna uppfattning och upplevelse, utan att man för den sakens skull måste tro att det man säger är någon absolut sanning eller "fakta".

Citerar ditt ursprungliga meddelande igen:

Skrivet av galenmyra:

1080p är dött redan idag och om 1 år kommer det vara lika bortglömt som 720p är idag.

Du presenterar detta, rent språkligt, som om det vore fakta. Det är det inte.

Det är hela min poäng, du hävdade från början detta och har hållit fast vid det som om det vore en sanning men backar bara först nu med att försöka hävda det som en åsikt.

Eller som du själv precis sa:

Skrivet av galenmyra:

Kan du se in i framtiden? Hur var det nu med att tro att man vet mer än man gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Men jag har aldrig påstått att jag refererar till fakta? Tvärt om skrev jag precis till dig att jag inte har "konkret data", vad är det du inte förstår? Tycker nog att det ändå tillhör ganska grundläggande social kompetens att förstå att en person kan uttrycka en åsikt som baserar sig på personens egna uppfattning och upplevelse, utan att man för den sakens skull måste tro att det man säger är någon absolut sanning eller "fakta".

På tal om ganska vanliga problem är ju ett annat brist på källkritik, eller att man inte förstår hur statistik ska tolkas eller vad den innebär. Något som du kanske skulle ta och läsa på lite om med tanke på hur relevanta källor du baserar din fakta på?

Blir lite lustigt att du skriver så. Timmy har presenterat tillräckligt med fakta och argument att du borde luta dig tillbaka och analysera vad som skrivits.

1080p är inte dött idag och kommer inte vara bortglömt om ett år. Inte på långa vägar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Viking
Skrivet av galenmyra:

Men jag har aldrig påstått att jag refererar till fakta? Tvärt om skrev jag precis till dig att jag inte har "konkret data", vad är det du inte förstår? Tycker nog att det ändå tillhör ganska grundläggande social kompetens att förstå att en person kan uttrycka en åsikt som baserar sig på personens egna uppfattning och upplevelse, utan att man för den sakens skull måste tro att det man säger är någon absolut sanning eller "fakta".

På tal om ganska vanliga problem är ju ett annat brist på källkritik, eller att man inte förstår hur statistik ska tolkas eller vad den innebär. Något som du kanske skulle ta och läsa på lite om med tanke på hur relevanta källor du baserar din fakta på?

Hur kan 1080p "faktiskt" vara långt ifrån dött och bortglömt om ett år? Kan du se in i framtiden? Hur var det nu med att tro att man vet mer än man gör?

Jag kan säga att de 20 polare jag dagligen pratar med har 1080p-skärmar. Jag är den enda med högre upplösning på 3440x1440p.
Det är inte heller bara äldre skärmar, minst tre av de har nyligen köpt.
Så det du påstår kan jag verkligen inte hålla med om.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Timmy Fox:

Citerar ditt ursprungliga meddelande igen:
Du presenterar detta, rent språkligt, som om det vore fakta. Det är det inte.

Det är hela min poäng, du hävdade från början detta och har hållit fast vid det som om det vore en sanning men backar bara först nu med att försöka hävda det som en åsikt.

Eller som du själv precis sa:

Nej, rent språkligt betyder inte mitt påstående att det är fakta, ett påstående är bara just det - ett påstående, det är min ståndpunkt, min övertygelse, min åskt, men det betyder inte att jag har påstått att det är fakta. Fakta är fastslagen information baserad på statistik och forskning. Det är så svenska språket används i vardagligt tal, alla människor som uttrycker påståenden har inte för avsikt att framställa det som att man baserar sin åsikt på statistik eller forskning, utan ett påstående kan också baseras på upplevelse eller erfarenhet.

Om man däremot använder uttrycket "faktiskt", som du gjorde, så betyder det rent språkligt att man baserar uttalande på fakta. Och det lustigaste av allt är ju att du använde ordet faktiskt om hur marknaden ser ut om 1 år, något som det omöjligen går att presentera några fakta om idag. Bara för att du tror att dina påståenden är fakta betyder det inte att alla andra tänker lika dant.

Jag har aldrig påstått att det jag säger är "sanningen", jag har bara motiverat varför det är min övertygelse, är du verkligen inte kapabel till att förstå att någon kan ha en uppfattning baserad på upplevelser och erfarenhet, för att för den sakens skull inte hävda att det är någon allmänn "sanning" eller "fakta"?

Men ja, jag hävdade från början att 1080p var dött. Och det gör jag forfarande? Ingenting av det jag sagt har varit i strid med det jag påstod från början. Åter igen, man kan ha en uppfattning utan att för den sakens skull behöva hävda att det är "fakta" eller "sanningen".

Precis som att du inte heller har någon fakta om hur det ser ut i Sverige, annat än din Steam-undersökning med användardata från El Salvador och Bangladesh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Precis som att du inte heller har någon fakta om hur det ser ut i Sverige, annat än din Steam-undersökning med användardata från El Salvador och Bangladesh.

"Din fakta passar inte min argumentation, därför har du fel och jag har rätt".

Tror jag har sagt tillräckligt. Sweclockers undersökning gäller ju också bara Swec-läsare och inte övriga Sverige så det går att föra samma argument där. Sen när jag säger "faktiskt" så refererar jag ju direkta källor snarare än att hänvisa till anekdoter och åsikter.

Permalänk
Skrivet av Timmy Fox:

"Din fakta passar inte min argumentation, därför har du fel och jag har rätt".

Tror jag har sagt tillräckligt. Sweclockers undersökning gäller ju också bara Swec-läsare och inte övriga Sverige så det går att föra samma argument där. Sen när jag säger "faktiskt" så refererar jag ju direkta källor snarare än att hänvisa till anekdoter och åsikter.

Och jag har aldrig påstått att swecs undersökning representerar Sverige, i samma kommentar som jag nämnde den undersökningen sa jag också att jag inte har någon "konkret data", just av den anledningen.

Jag har heller aldrig menat att jag har "rätt" i det avseendet att du måste dela min bild, tvärrt om är det just det jag försöker säga, vi kan ha olika uppfattning.

Permalänk
Inaktiv

När presenteras vinnarna förresten? Är det allt efterhand?

Permalänk
Medlem

Besvärligt läge, vill man ha en till m2 disk tro

Permalänk
Medlem

När koras vinnaren i tävlingen från härom dagen så att resten av Sweclockers kan få läsa mitt julrim?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

De som köper 1080p 24" TN, är teknikointresserade, okunniga eller sådana som inte vet ett skit om datorer, alltså MAJORITETEN av människor.

Dessa typer köper grisen i säcken bara priset är rätt och orden rätt formulerade.
1080p 24" är dött bland teknikintresserade!
Bara att det är TN betyder att det är skit för dem som vet något överhuvudtaget och läser specifikationen och ens vet vad akronymen betyder.

De som köper dessa skärmar vet ej, bryr seg ej, kan ej, vill ej. De bara tar första skärmen de kan, va det de sämsta som finns eller inte. 1080p är "minimum" standard, Sämre säljs inte längre i monitorer direkt.

Det är föråldrad teknik nytt eller ej.
Folk håller i sin gamla teknologi längre än man tror! Särskilt när det gäller TV & monitorer. Dessa behålls ofta tills de går sönder och drar med sig statistik i lång tid då de finns kvar i något system och används som reserv eller sekundär dator monitor.

Folk köper vad som helst bara det ser nytt och häftigt ut och bättre än det "gamla" fastän det kanske inte är bättre på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

De som köper 1080p 24" TN, är teknikointresserade, okunniga eller sådana som inte vet ett skit om datorer, alltså MAJORITETEN av människor.

Dessa typer köper grisen i säcken bara priset är rätt och orden rätt formulerade.
1080p 24" är dött bland teknikintresserade!
Bara att det är TN betyder att det är skit för dem som vet något överhuvudtaget och läser specifikationen och ens vet vad akronymen betyder.

De som köper dessa skärmar vet ej, bryr seg ej, kan ej, vill ej. De bara tar första skärmen de kan, va det de sämsta som finns eller inte. 1080p är "minimum" standard, Sämre säljs inte längre i monitorer direkt.

Det är föråldrad teknik nytt eller ej.
Folk håller i sin gamla teknologi längre än man tror! Särskilt när det gäller TV & monitorer. Dessa behålls ofta tills de går sönder och drar med sig statistik i lång tid då de finns kvar i något system och används som reserv eller sekundär dator monitor.

Folk köper vad som helst bara det ser nytt och häftigt ut och bättre än det "gamla" fastän det kanske inte är bättre på något sätt.

Eller fattiga tonåringar som kanske bestämt sig för att köpa sin första gamingdator?

Glöm inte att modellen i fråga har 1ms responstid och 144 Hz uppdateringsfrekvens också, och det var ju inte länge sedan de ända sådana (som inte kostade skjortan i alla fall) fanns med TN-panel.

Efter en snabbtitt på inet så finner du endast 1 enstaka modell vars ordinarie pris ligger under 2000kr med dessa specs. Och visst har TN (av väldigt god anledning) blivit mer och mer ovanligt här då VA och IPS-paneler blivit allt med vanliga, och kommit ner i liknande prisklasser, så finns ändå ett flertal stycken sådana, framför allt i de lägre prisklasserna.

Skulle absolut inte rekommendera att köpa en TN-skärm om det absolut inte är det ända man kan hitta som passar budgeten, men 24" 1080p är det ju inget fel att köpa så länge övriga specifikationer lever upp till vad man är ute efter.

Så visst har du väl lite poäng i det du säger, men du får komma ihåg att inte alla har 3-4-5000+ att lägga på en gamingskärm och vill man ha något som är snabbt för spel men ändå bara kostar nån tusenlapp eller 2 max så får man ju kompromissa. Och det har absolut inget med kunnighet eller teknikintresse att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Eller fattiga tonåringar som kanske bestämt sig för att köpa sin första gamingdator?

Glöm inte att modellen i fråga har 1ms responstid och 144 Hz uppdateringsfrekvens också, och det var ju inte länge sedan de ända sådana (som inte kostade skjortan i alla fall) fanns med TN-panel.

Efter en snabbtitt på inet så finner du endast 1 enstaka modell vars ordinarie pris ligger under 2000kr med dessa specs. Och visst har TN (av väldigt god anledning) blivit mer och mer ovanligt här då VA och IPS-paneler blivit allt med vanliga, och kommit ner i liknande prisklasser, så finns ändå ett flertal stycken sådana, framför allt i de lägre prisklasserna.

Skulle absolut inte rekommendera att köpa en TN-skärm om det absolut inte är det ända man kan hitta som passar budgeten, men 24" 1080p är det ju inget fel att köpa så länge övriga specifikationer lever upp till vad man är ute efter.

Så visst har du väl lite poäng i det du säger, men du får komma ihåg att inte alla har 3-4-5000+ att lägga på en gamingskärm och vill man ha något som är snabbt för spel men ändå bara kostar nån tusenlapp eller 2 max så får man ju kompromissa. Och det har absolut inget med kunnighet eller teknikintresse att göra.

Jag känner flertalet släktingar som skulle köpa vad som helst, bara det är billigt. Priset är viktigast, specifikationer slängs i soptunnan, ointressant. De köper säljargumenten & reklamen.
Kan inte snacka teknik med någon av dem överhuvudtaget. De bara stirrar i tomma intet och fattar inget.
Det gäller att få dem yngre intresserade tidigt men även det är svårt, de verkar ointresserade också.
"ska se snyggt ut" är vad de vill ha, det är vad de köper oavsett om det är dyrt eller bra.

Jag har en "reserv" monitor 27" 1920x1090p 72hz VA, jag köpte som tillfällig lösning då min gamla 1920x1200 60hz VA började ge upp med att HDMI signalen inte längre kommer fram.
Kostade 2200kr, alla de yngre är "imponerade" och vill ha den och försöker köpa ut den från mig....
Vilken VA som helst idag är bättre men det går inte i huvudet på dem att när jag säger åt dem att köpa en ny istället som är bättre. De vill ha just den specifika jag har liggandes när jag gick till 55". (27" behövs annanstans, kan inte ge dem den)

Har iallafall försökt så gott man kan ge dem tips när det går och hjälpt dem välja "rätt" komponenter överlag men det blir inte rätt ändå. "nya" saker som inte är bättre än det gamla handlas in ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

När koras vinnaren i tävlingen från härom dagen så att resten av Sweclockers kan få läsa mitt julrim?

Ja man undrar ju om rimmen dög som vinnare bidrag eller om det floppa. Kul att läsa andras bidrag med🤘

Permalänk
Medlem

Till 1080p debaten: i steams undersökning har ca 10% mer än 1080p, så högupplöst skärmar är långt från standard för vanliga användare. (Sen lär laptops ha stor inverkan på det i och för sig)
https://store.steampowered.com/hwsurvey

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Till 1080p debaten: i steams undersökning har ca 10% mer än 1080p, så högupplöst skärmar är långt från standard för vanliga användare. (Sen lär laptops ha stor in verkan på det i och för sig)
https://store.steampowered.com/hwsurvey

Ibland är det märkligt hur folk verkar tänka "alla är lika som mig".

Kan gälla intressen, ekonomi, etc.
Exempelvis om jag har en Bugatti så har nästan alla råd med superbilar och dyl.
Eller om jag är fattig så har nästan ingen råd med RTX 3090 eller dyl.
Eller om jag primärt använder datorn för spel, så kan det väl inte vara så att det finns andra som faktiskt använder datorer för arbete.
Osv.

Ibland verkar det som att många har svårt att inse att andra människor kan ha andra önskemål och/eller förutsättningar än vad man själv har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ibland är det märkligt hur folk verkar tänka "alla är lika som mig".

Kan gälla intressen, ekonomi, etc.
Exempelvis om jag har en Bugatti så har nästan alla råd med superbilar och dyl.
Eller om jag är fattig så har nästan ingen råd med RTX 3090 eller dyl.
Eller om jag primärt använder datorn för spel, så kan det väl inte vara så att det finns andra som faktiskt använder datorer för arbete.
Osv.

Ibland verkar det som att många har svårt att inse att andra människor kan ha andra önskemål och/eller förutsättningar än vad man själv har.

Ja det är inte ovanligt och även att man drar benhårda slutsatser utifrån sin umgängeskrets, att det skulle vara representativt för allt och alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

De som köper 1080p 24" TN, är teknikointresserade, okunniga eller sådana som inte vet ett skit om datorer, alltså MAJORITETEN av människor.

Dessa typer köper grisen i säcken bara priset är rätt och orden rätt formulerade.
1080p 24" är dött bland teknikintresserade!
Bara att det är TN betyder att det är skit för dem som vet något överhuvudtaget och läser specifikationen och ens vet vad akronymen betyder.

De som köper dessa skärmar vet ej, bryr seg ej, kan ej, vill ej. De bara tar första skärmen de kan, va det de sämsta som finns eller inte. 1080p är "minimum" standard, Sämre säljs inte längre i monitorer direkt.

Det är föråldrad teknik nytt eller ej.
Folk håller i sin gamla teknologi längre än man tror! Särskilt när det gäller TV & monitorer. Dessa behålls ofta tills de går sönder och drar med sig statistik i lång tid då de finns kvar i något system och används som reserv eller sekundär dator monitor.

Folk köper vad som helst bara det ser nytt och häftigt ut och bättre än det "gamla" fastän det kanske inte är bättre på något sätt.

Håller med om att gamla TN-skärmar har rätt dålig bild, och dåliga betrakningsvinklar. Men de senaste årens TN-skärmar håller bra bild.
Den sämsta teknologin för skärmar enligt mig är VA-skärmar som jag gjorde misstaget att köpa för att spela FPS-spel.
Har både en Lenovo 1440P ips-skärm idag, och en Asus 1440P tn-skärm och ser ärligt talat inga skillnader på bildkvaliteten.
VA-skärmen (Från Asus) däremot så såg man det svarta eftersläpet tydligt, så skulle aldrig köpa en sådan skärm igen.

Spelar man snabba fps-spel så vill man ha hög framerate. Kolla benchmarks för 3090 så ser du att till och med det kortet inte klarar av att ge dig 144FPS stadigt i alla spel.
Jag spelar mest Fortnite där varje ny säsong ger bara sämre och sämre prestanda, jag får knappt 144fps nu med senaste säsongen som kom för någon vecka sedan med ett RTX2070 och Ryzen 5600x.

Spelade på 1440P skärmen förut, men har gått ner till 1080P bara för att få bättre framerate.

Tycker oftare jag ser folk köpa 1440P skärmar "Bara för att" det är så inne nu att spela på 1440P, även om de måste dra ner inställningarna i spelet så de ser rätt tråkiga ut.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hur vet man att om ni i tävlingskommittén har mottagit mitt bidrag? Jag skickade in ett bidrag nyss men min mobil visade inte hela svarsrutan och jag blev skickad till Facebook. Står att jag kan fortfarande delta och skicka in ett svar på SweClockers.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av fecko:

Hur vet man att om ni i tävlingskommittén har mottagit mitt bidrag? Jag skickade in ett bidrag nyss men min mobil visade inte hela svarsrutan och jag blev skickad till Facebook. Står att jag kan fortfarande delta och skicka in ett svar på SweClockers.

När Facebook-rutan kommer upp är bidraget inne (och innan den syns en "Tack för ditt bidrag"-ruta), men att dela på Facebook är helt valfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazk0:

Papperslansering

Skrivet av Jacob:

Jajamen, vi gick intensivkurs hos Nvidia och AMD för den här dagen.

AMD o Nvidia är 2020 origamimästare i alla tävlingsgrenar.

Permalänk
Inaktiv

Ska nog inte lägga in nåt bidrag idag. Kommer bara på dryga rim mot Intel. Hade det inte varit för AMD så hade vi haft 4-kärnor än idag, med 14nm++++++++++++megaultradeluxe. Men vänta, Intel kör ju 14nm+++++++++++++ än idag.

Permalänk
Medlem

Att diskutera att 1080p är utdött eller irrelevant är extremt konstigt. Det är den enda rimliga upplösningen för alla som spelar på budget och har grafikkort för under priset av de nya konsolerna. Det är också den enda upplösningen som tillåter riktig HFR som 240 eller 360Hz.

1080p är här för att stanna utan problem...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon2110:

Ska nog inte lägga in nåt bidrag idag. Kommer bara på dryga rim mot Intel. Hade det inte varit för AMD så hade vi haft 4-kärnor än idag, med 14nm++++++++++++megaultradeluxe. Men vänta, Intel kör ju 14nm+++++++++++++ än idag.

Jag vet att det är kul att driva med Intel om deras plus (jag instämmer!), men de är "bara" inne på 14 nm++++ med Comet Lake. Det här bekräftas också av gamla interna presentationer, men sen bestämde de sig för att inte längre kommunicera detta.

Vidare tycker jag det förväntas lite för mycket av ett företag som tidigare låg flera år före resten av världen. De har bara varit fast på 14 nanometer sedan hösten 2014. <.<

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag vet att det är kul att driva med Intel om deras plus (jag instämmer!), men de är "bara" inne på 14 nm++++ med Comet Lake. Det här bekräftas också av gamla interna presentationer, men sen bestämde de sig för att inte längre kommunicera detta.

Vidare tycker jag det förväntas lite för mycket av ett företag som tidigare låg flera år före resten av världen. De har bara varit fast på 14 nanometer sedan hösten 2014. <.<

Rocket Lake är väl ett plus till dock?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Att diskutera att 1080p är utdött eller irrelevant är extremt konstigt. Det är den enda rimliga upplösningen för alla som spelar på budget och har grafikkort för under priset av de nya konsolerna. Det är också den enda upplösningen som tillåter riktig HFR som 240 eller 360Hz.

1080p är här för att stanna utan problem...

Budget som du tar upp är en detalj som i elitismens anda ofta förbises. Alla har inte råd med något över 1080p och som du säger ett grafikkort för att driva det. Även om pengarna finns för en mer högupplöst panel med eventuellt bättre bild måste man oftast väga det mot funktioner.

Valet mellan en bra 1080p med "gaming-funktioner" som hög frekvens och adaptiv bildfrekvens (Freesync/G-Sync) kontra en högre upplöst till liknande pris men utan detta, så är valet enkelt för många men saknar definitivt svar. Det ena eller det andra beroende på vad man är ute efter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Rocket Lake är väl ett plus till dock?

Det kan man tycka. Men jag vet inte faktiskt inte om det är det. Det senaste "plusset" jag känner till som tillkom är Comet Lake, men sedan dess har Intel ändrat i kommunikationen externt och även hur de pratar om det internt. Numera handlar det kort om "förbättrad".

Vi får väl se om Intel säger något om eventuella förbättringar till lanseringen. Efter det kan ju den arga mobben på internet avgöra om det förtjänar ett till plus eller inte. Någonting säger mig att juryn redan bestämt sig.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Budget som du tar upp är en detalj som i elitismens anda ofta förbises. Alla har inte råd med något över 1080p och som du säger ett grafikkort för att driva det. Även om pengarna finns för en mer högupplöst panel med eventuellt bättre bild måste man oftast väga det mot funktioner.

Valet mellan en bra 1080p med "gaming-funktioner" som hög frekvens och adaptiv bildfrekvens (Freesync/G-Sync) kontra en högre upplöst till liknande pris men utan detta, så är valet enkelt för många men saknar definitivt svar. Det ena eller det andra beroende på vad man är ute efter.

Ja, men också att 1440p på lowest eller 1080p på high är ungefär samma prestandabehov. Långt från alla spelar med senaste dyra hårdvaran. Allt från begagnade laptops till gamla familjedatorn och ett kort som kompisen bytt ut eller annat. Gissar att vissa helt enkelt har en helt annan bakgrund än vad jag växt upp med, men 1080p kommer enligt mig vara basen för gaming lång framåt, kolla bara på HFR-lägena på nya konsoleena, se kör då också på lägre uplösning.

Jag skulle välja 1080p i de flesta fallen över 1440p om de var för spelande på budget. Skärmen i sig skiljer inte så mycket, men man behöver också dubbelt så kraftfullt grafikkort för att driva det. Inte värt pengarna för de flesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det kan man tycka. Men jag vet inte faktiskt inte om det är det. Det senaste "plusset" jag känner till som tillkom är Comet Lake, men sedan dess har Intel ändrat i kommunikationen externt och även hur de pratar om det internt. Numera handlar det kort om "förbättrad".

Vi får väl se om Intel säger något om eventuella förbättringar till lanseringen. Efter det kan ju den arga mobben på internet avgöra om det förtjänar ett till plus eller inte. Någonting säger mig att juryn redan bestämt sig.

Minst 10 tycker jag. Ett extra för varje ’generation’ av core som är samma som tidigare kanske?